waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:10

Waar komt je nieuwe aanwinst eigenlijk te staan? Want met pharaon kon je toch niet lessen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:11

de ponyclub waar ik ga mogen hengsten.
maar...of jullie nou extra veel commentaar geven of niet...
hij is gekocht, ik was helemaal verliefd op dat ventje, sorry...

Ann

Berichten: 13277
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:13

Misschien had je deze keer beter met je verstand een paard kunnen kopen, ik heb de indruk dat je nogal snel "verliefd" wordt op een paardje, maar we lezen vast wel hoe het gaat met jullie, ik hoop uiteraard goed Clown

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:16

inderdaad. Jullie lezen morgen meer...dan kunnen jullie nog oordelen of niet? Knipoog op itp staan fotos van mijn o zo woeste hengst Clown

uhum Clown met mijn o zo rustige 'hengst' terwijl die ruin in de stal veel stouter is Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:18

Ik wens je er ook veel succes mee en hoop ook dat het allemaal meevalt,
wil je alleen wel even waarschuwen, je praat over hem alsof hij zo lief en aardig is, maar volgens mij heb je nu dat diertje nog maar heel kort meegemaakt en alleen in zijn vertrouwde omgeving?

Brace yourself voor hij morgen van de trailer afkomt, dan kan het alleen maar meevallen.

Ann

Berichten: 13277
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:18

Ik heb hem al gezien, het is een leuk dier.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:20

Ik heb net ook even gespiekt, en hij ziet er idd leuk uit.

Verder sluit ik me aan bij Sjuimpje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:21

ik weet dat ik voorzichtig moet zijn Knipoog en dat ga ik zoiezo zijn. begeleiding krijg ik zoiezo! ik ga niet alleen aan een hengst beginnen, al wastie 30, dan nog zou ik begeleiding willen.
ik praat zo over hem. Omdat hij zo was, hoe die morgen gaat zijn zie ik wel, een paard kopen is altijd een beetje een risico, Booster was ook braaf toen die kwam, maar bij ons istie ook even een rotzak geweest, hulp bij geroepen en nu luisterd ie best goed, is een braaf paard geworden, hijs nog sterk maar braaf, ook nu zal der hulp komen. lesgever komt ook kijken én helpen alstie morgen komt.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:28

Succes en laat je niet van de wijs brengen.
Blijf zelfverzekerd!(tegenover je paard vooral Knipoog )

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:29

zal ik zeker doen Lachen
thx voor de tips trouwens kadans

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:40

Idd...als je een hengstje goed op voedt kun je een superbraaf paard hebben. Ik ken een dekhengst die bij ponykampen gewoon tussen de merries mee liep
Het is wel zo dat hengsten soms heel raar kunnen doen als ze een (hengstige) merrie zien. Dat kan gevaarlijk zijn...
Ik zelf vind met name Shetlandhengstjes gevaarlijk...omdat die heel vaak gewoon niet goed opgevoed worden. Er zijn ook superbrave Shetlandhengstjes...daar ken ik er ook wel 1 van

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 23:01

ben zoiezo van plan concequent te zijn voor m hoor Knipoog
een hengst alles toe laten is met je leven spelen, hoe braaf die ook is...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:18

@ Kadans: castratie van een oudere hengst brengt niet meer gevaren met zich mee dan een gewone castratie. Zoals Laui al zei zijn er tegenwoordig castraties mogelijk via kijkoperatie, zodat het zaakje er nog wel zit maar gewoon niet meer functioneerd. Daar is dan wel een bezoek in een kliniek voor nodig, maar infectiegevaar is teruggebracht naar een minimum.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 23:25

Cassidy: indien die gecastreerd moet worden, wat raad jij dan aan? zon 'kijkoperatie' of gewoon de ballen der af

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:39

Sorry, krijg een beetje het gevoel dat je ook een deel verliefd bent omdattie juist hengst is.
Achja, ik wens je veel succes

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:44

ohhhh, hij is leuk! Zn koppie lijkt best wel op mijn ex-hengstje.
Ja, ik ben ook 'verliefd' geworden op een schimmel hengst, heb hem een half jaar hengst kunnen houden, kon ook prima bij andere ruinen in de wei (in de winter) maar in het voorjaar kwamen de hormonen toch boven en begon hij steeds meer te vechten. De andere paarden gingen op ijzers en hebben hem een enorme winkelhaak in zn been getrapt (hechtingen, AB, flinke kosten) en toen werd het toch tijd om hem te castreren.

Weken, maanden, heb ik daarover getwijfeld, hij was zo stoer als hengst, mn vriendin wilde wel een veulentje van hem bij haar merrie, hij heeft zo'n mooie nek als hengst.
Hij was ook erg makkelijk in de omgang, helemaal niet dominant, enkel een beetje hinniken wanneer we langs de merries liepen.

Nu enkele maanden na de castratie ben ik toch maar wat blij dat ik het gedaan heb! Mijn paard was net 9 toen hij gecastreerd werd, ook al op leeftijd dus. Hij is liggend in de wei gecastreerd. Enige complicatie was een ontsteking na 2 maanden, als het eerder was opgemerkt zou het met wassen al over zijn gegaan, nu heeft hij (weer) een weekje AB gehad.

Hij is veel makkelijker geworden bij andere paarden
Kan nu met allerlei andere ruinen gewoon in de wei (merries wil hij nog wel op springen)
Zn hengsten-nekkie heeftie nog steeds (thank god Knipoog )
Ik hoef me geen zorgen meer te maken als hij eens zou uitbreken en bij merrie terecht zou komen
Hij kan overal mee naartoe en gestald worden

Al met al zoveel voordelen aan een ruin, dat ik zou willen dat ik het eerder had gedaan. Maarja een hengst is zo 'stoer' he Knipoog

Veel succes met jouw leuke hengstje Phara, zolang het goed gaat is een hengst hardstikke leuk, maar het blijft eigenlijk net een ruin met extra gevaren Haha!

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:46

Hoe groot is trouwens een welsh B?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:53

pharagirlke schreef:
Cassidy: indien die gecastreerd moet worden, wat raad jij dan aan? zon 'kijkoperatie' of gewoon de ballen der af


Castratie via Laparoscopie (dus kijkoperatie). Daar heb je twee methodes in, de methode via de flank hebben we bij paarden in Utrecht laten doen, en de methode via de lies in Emmeloord. Nadeel bij Emmeloord is dat ze volledige narcose krijgen (dus extra risico) , terwijl bij de flank methode ze blijven staan en een roes krijgen.

De hengsten die via deze castratie zijn gedaan van onze stal waren drie t/m negen jaar oud.

Ik weet niet welke kliniek in Belgie deze manier van castreren doet, maar desnoods kun je naar Nederland? Castratie is wat duurder dan klassiek, maar is niet afhankelijk van het weer en het jaargetijde, en zou mijn persoonlijke voorkeur hebben. Je paard moet een paar dagen op de kliniek blijven, totdat ze aan het bloed kunnen zien dat de castratie is gelukt...

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 23:59

pharagirlke schreef:
ik snap gewoon niet waarom iedereen er zo om doet! hengsten zijn hét van hét,
of iedereen stoeft over een niet bestaande hengst
en als iemand anders een hengst koop krijg je een heeeeleee hoop commentaar. Lekker bemoedigend Scheve mond


Ik heb een hengst, hij bestaat echt Lachen, en ik krijg nooit commentaar van bokkers. Misschien omdat de meeste bokkers vertrouwen hebben in de manier waarop mijn man en ik er mee om gaan?

Hengsten horen niet in handen van jonge meisjes, zelfs de braafste hengst kan je verbazen met zijn snelheid en slimheid. Pas wanneer je 100% met merries en ruinen om kan gaan, kun je je aan een hengst gaan wagen. Zolang je met merries en ruinen nog problemen hebt, nooit aan een hengst beginnen. Ze zijn wél anders, en als je daar niet mee om kan gaan, dan kunnen er levensgevaarlijke situaties (voor mens én dier) ontstaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 00:09

ik ben níet verliefd op m omdat t een hengst is, heb zelfs lang getwijfelfd of k m wel zou nemen omdát ie een hengst ís!
Máár ik krijg goede begeleiding.
dat ze niet in handen van jonge meisjes horen is een vooroordeel.
een welsh B is gelóóf ik tot 1.38 ? weet t niet juist, deze is ongeveer 1.35, man zei dat t een welsh b was, heeft ook papieren waar het opstaat.
hoe groot een welsh b is weet ik niet precies dus dont kill me if i'm wrong Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:29

een hengst is óók een paard!
als hengst zijnde zou ik me zwaar gediscrimineerd voelen!
(dat sloeg ff nergens op Rolleyes )



Ik vind dat dit te vergelijken is met de honden kwestie.
Mijn vader rent hard weg voor een rottweiler, terwijl die rottweiler die ik ken super lief is, en hij loopt naar de sint bernard van kennissen toe, terwijl dat een waakhond is, die nog flink agressief kan zijn ook.

Wat een misverstanden
Ik vind een goed opgevoede hengst minder gevaarlijk dan een niet goed opgevoede ruin.
Juist omdát het een hengst is, zullen de meeste mensen hem al beter op gaan voeden dan een ruin.
Naar mijn mening word er veel te veel heisa gemaakt over het "hengst-zijn".

Het is een paard, en elk paard heeft een bijpassend, ander gedrag.
elk paard is uniek, ik beoordeel een paard niet op geslacht of ras, maar op karakter.
Dat een hengst gevaarlijker zal zijn, daar sluit ik me niet bij aan.
Meer energie, misschien.
Maar een zachtaardig paard is een zachtaardig paard. of het nou een merrie of een hengst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 00:33

promptertje schreef:

Hengsten horen niet in handen van jonge meisjes, zelfs de braafste hengst kan je verbazen met zijn snelheid en slimheid..


Bloos!

Ik ken zat volwassenen die niet genoeg geduld hebben voor een hengst.
En zat jongeren die het wél hebben.

Waarom scheren jullie toch alles over één kam, waarom denken jullie toch zo in hokjes?

Net als met de hengsten kwestie: Bij geduld hoort geen leeftijd.
Bij gevoel voor omgang met paarden hoort ook geen leeftijd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 00:36

ben het volledig eens met alacairion...
zij zegt het, ik denk het...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 01:04

Alacairion schreef:
Waarom scheren jullie toch alles over één kam, waarom denken jullie toch zo in hokjes?

Misschien omdat het op het moment dát het mis gaat, altijd aan het paard ligt en niet aan degene die er mee omgaat

En pharagirlke, als jouw nieuwe pony je straks een keer uit gaat testen, ga jij dat lieve hengstje dan ook ongenadig op zijn donder geven of vind je dat zielig?
Het is een voordeel dat hij al wat ouder is en hij zal ongetwijfeld al een aantal keer geleerd hebben dat hij zich moet gedragen (anders gaan die welsh hengstjes al snel naar Mora) maar eens komt de dag dat hij gaat kijken wat jij doet als hij de baas gaat spelen.
Geen hengstenstreken hoor, maar heel natuurlijk gedrag van een hengst.
Weet je op dat moment niet meteen wat je moet doen of zie je het niet aankomen, dan kan je het shaken...

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 06:36

ben het tot op zekere hoogte wel met een aantal bokkers hier eens.
devil is nog steeds hengst omdat ik me had voorgenomen toen ik hem kocht met 4 mnd oud ( nu bijna 2 jaar geleden)
hij hengst mocht blijven tot minimaal 2,5... voor zijn ontwikkeling. mensen die een hengsteveulen/volwassen hengst dit niet kunnen bieden moeten niet aan een hengst beginnen.

of het nu een shet is of een shire. dat maakt in deze kwestie geen ruk uit. hij heeft in een kudde gelopen en is zeer sociaal. kan heel erg goed met andere paarden overweg.
zo lief en braaf alsdat hij is, toch blijf ik altijd op mijn hoede.
en laat zeker niet zomaar iedereen met hem ''wandelen'' of zoiets.
ben zelf 22 en ben al vanaf mijn 4de met paarden bezig. heb dus wel de nodige ervaring.
volgend jaar mag hij meedoen aan de hengstenkeuring.
zolang ik hem een paardwaardig bestaan kan bieden met voldoende vrije beweging en contact met andere paarden mag hij van mij gewoon hengst blijven.

onder 1 hele grote voorwaarde...!!! Bloos
zodra hij mij te druk/opdringerig of iets in die richting wordt dan gaat zijn zaakie er toch echt af.....

tot nog toe is hij zeer goed handelbaar, bijt niet, slaat niet, brult niet (tenzij ik zijn vriendje jack's weg haal 8 jarige ruin) dan roept hij wel 1 of twee keer, maar niet dat buitensporige brullen wat sommige hengsten doen. hij heeft absoluut respect voor mensen en zal echt niet proberen door je heen te walsen.