waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:33

Die van mij is echt hartstikke braaf.Hij is nu 12 en ik denk er niet aan
om hem nog te laten castreren.Ik kan goed met zijn streken overweg
je moet gewoon extra goed oppassen met zo'n beest.
Maar daar word je alleen maar voorzichtiger van OK dan!
En dat ie brult als ie en merrie ziet en wat poekelt en bokt als ze in de buurt zijn dat interessert mij niet zo hoor.
De helft van de tijd staat ie te suffen en te knuffelen, en ja ook hij is wel s vervelend en doet plotseling vreemde dingen, dat hoort nu eenmaal bij zijn karakter en dat wist ik al voordat mijn ouders hem kochten.
Gewoon consequent blijven en opvoeden die hap Knipoog
Dan is er niets aan de hand.Mijn pony was een ruintje en veel onbetrouwbaarder

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:04

Kadans, die succesverhalen van de mensen die het wel hebben aangedurfd (of waar het wel bij goed is gegaan) bevestigen ook dat het zo vaak NIET goed gaat. En meestal zijn het toch de jongere meisjes die een hengst willen (liefst Arabisch en het liefst Zwart) om aan hun kinderdroom een invulling te geven. En dat gaat doorgaans dan toch echt niet goed!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:18

Hey, niks mis met een arabische hengst Knipoog (hij's niet zwart, nooit geweest ook) en ook niks mis met jonge meisjes (mijn zusje was 12 toen we de hengst kochten en vanaf 't begin was het meer haar paard).
Ik geloof wel dat er meer succesverhalen zijn, maar dat zijn allemaal kundige mensen die weten hoe je een paard moet behandelen, en een hengst in het bijzonder, of er de juiste begeleiding bij hebben. Onze hengst kwam van een gerennomeerde trainingsstal met een nogal strict systeem. Veel paarden kunnen daar niet zo goed tegen, het was onze hengst op het lijf geschreven. Je kon 'm best de lange teugel geven (letterlijk én figuurlijk) en er zijn ook vaak zat momenten dat wij allemaal onszelf wakker moesten schudden, 'het is wél een hengst'. Iedereen verbaasde zich over hoe braaf hij was, maar dat is nog steeds geen garantie. Ook al hadden we m harder aangepakt (niet dat we zo soft met 'm geweest zijn), had het nog niets uitgemaakt. De situatie was zodanig dat het niet ging, of we hadden misschien teveel van hem verlangd. Het kan dus altijd 'mis' gaan. Ik weet zeker dat als we hem een sabbatical gegeven hebben (paar maandjes niks), dan was het ook goed gekomen, maar je wil dat geleuter niet, nu niet, maar ook niet (weer) over een paar jaar.
Onze andere ruin hebben we nog geen week als hengst op stal gehad. Voordat hij kwam was de afspraak al gemaakt om m te castreren. Nou, dat had geen dag langer moeten duren. Als ruin heeft hij nog de meest idiote acties uitgehaald. Idd, 3, onbeleerd en totaal geschift. Nu is hij 8 en een stukkie wijzer geworden, gelukkig maar. Je moet nogal stevig in je schoenen staan wil je zo'n hormoonbom de baas zijn, de meeste mensen redden dat gewoon niet. Op latere leeftijd draaien ze zeker wel bij, maar nog kan er een kink in de kabel komen. Tuurlijk kan een ruin of merrie ook van de ene op de andere dag maf worden, maar dat gebeurt niet zo vaak Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:23

Ik heb verschillende hengsten gehad en heb er nu nog 1 lopen.
De enige reden dat hij hengst is, is omdat hij als ruin zo slecht bevrucht. Ik heb hem dus echt voor het dekken.
Reken maar dat anders zijn zakie er allang af was!
Ik houd helemaal niet van dat gedoe met hengsten.
Je moet altijd opletten, ogen in je achterhoofd hebben, en heel consequent zijn.
En niets zielig vinden.
Ik heb een aantal keer gehad dat ik deze hengst verschrikkelijk op zijn plek moest zetten.
Dat is niet leuk om te doen en met een merrie of ruin heb je dat niet.

Een van de voorwaarden van mij is dat een hengst in een groep moet kunnen lopen. Hier staat hij dus ook gewoon buiten met de merries die hij mag dekken en ook de veulens lopen erbij.
[ITP] Grote gevaarlijke hengst als babysit...
Oke, niet bij alle hengsten die dekken kan dat.
Maar kan het niet bij een hengst die ook nog eens niet dekt?
Ballen eraf want je bent je paard gewoon aan het pesten.
Een paard is een kudde dier, ja zelfs hengsten.
Of moet ik zeggen JUIST hengsten?
Want dat lastige hengstengedrag is niets meer dan natuurlijk kudde gedrag van een hengst.
Alleen wordt daar in een kudde anders op gereageerd dan een mens kan doen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78516
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:08

Zoals ik al eerder zei hebben wij ook diverse hengsten op stal staan. Deze komen ook gewoon buiten, en niet eens alleen. Wij zetten zelfs hengsten bij elkaar buiten, maar dit zijn dan wel dieren die elkaar van veulen af aan kennen. Onze hengsten zijn over het algemeen makkelijker als de merries, en letten veel beter op tijdens het werk! De hengsten staan langs de merries, en onze poetsplaats is precies voor de neus van de hengsten. Als we met een niet-buurvrouw aankomen laten we ze altijd gewoon aan elkaar snuffelen. Als er al eens eentje gaat bleren hoeven we maar een zacht tikje op de neus te geven en ze gaan braaf naar de andere kant van de stal. Nee, onze hengsten hebben het goed en ik kan het niet over mijn hart krijgen om ze te castreren. Overigens zijn deze wel met een reden hengst gebleven; niet om te dekken maar om de uitstraling. Het zijn hackney's, ze moeten showen, en deze beestjes missen anders net het gouden randje.

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:15

Ik heb ook hengsten op stal. 3 shetlandhengsten en 2 frieze hengsten. Alle 5 lopen ze iedere dag gewoon buiten met elkaar op de wei. Ze kunnen alle 5 elkaar goed uitstaan. De gevechten die ze voeren zijn echt spelend maar heb nooit een die met wonden weer binnen komt. Ook in omgang zijn ze allemaal erg makkelijk, ik denk dat mijn dames nog moeilijker zijn Verward Als ze dames zien gaan ze natuurlijk laten zien dat ze hengsten zijn maar verder dan hals erop gaan ze eigenlijk niet, dat valt een hengst best te leren. Maar ga maar eens met een hengstige merrie langs een ruin of hengsten wei, nou die zijn dan ook niet te genieten hoor Verward Dus aan beide zitten voor een nadelen.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:28

Bij het bedrijf waar ik gewerkt heb, stonden de dekhengst en een ruin jarenlang samen buiten en samen in het span..... tot we op een kwade dag geluiden van een gevecht hoorden.
We hebben ze uit elkaar moeten slaan en dicht moeten laten naaien door de DA.

vanaf die dag konden ze elkaar niet meer luchten of zien en konden ze ook niet meer samen voor de huifkar. Het was altijd oppassen en uitkijken met buiten zetten dat ze elkaar niet eens konden zien, anders hadden we een groot probleem.

Het kan lang goed gaan (in dit geval een jaar of 6) maar dan ineens fout gaan dus.
Jammer voor de hengst, want de ruin kon met de merries de wei op.....

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:31

Zoals ik al eerder zeï: ik vind het gelul dat je een hengst moet laten snijden als je er geen last van hebt. Tuurlijk zal je er reekening mee moeten houden dat het een hengst is hoe braaf hij ook is. Maar het is een paard en als je een merrie hebt die hengstig is en die dan van die vreselijke hormoonaanvallen heeft moet je er ook reening mee houden. En wat willen jullie daar dan aan doen die kan je niet snijden hoor. Of ruinen die bijvoorlbeeld andere paarden aan vallen. Snijden kan dan al niet meer. Een hengst is ook maar een paard en alstie zich gedraagt gewoon hengst laten. eeen castratie brengt ook risico's met zich mee en waarom onnodig risico's nemen!
voor commentaar kan je me wel even pb'en

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:45

Een hengstige merrie of een lastige ruin komt nog niet eens in de buurt van een hengst die last heeft van zijn hormonen...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:57

De mijne wordt as woensdag geholpen. Haha!
Ben net nog even bij hem geweest. Hij is heel oké, maar ik weet hoe hij reageerd op merries. Dan ziet hij je niet meer.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:09

@ Cassidy ,Tja succesverhaal of niet.Paarden worden niet vals geboren.
Net alsof een hengst niet kan leren om zich braaf te gedragen?
Kom op zeg Ruinen en merries kunnen ook ontzettende vuillakken zijn.
Ja natuurlijk nemen de hormonen af en toe de overhand maar moeten we dan maar alle hengsten gaan castreren.?Zal het stamboek leuk vinden.
En trouwens merries dan die hebben de hele lente en zomer door last van de hormonen die zijn dan ook gevaarlijk Verward als ze ontsnappen.?
Tsss het is net alsof iedereen je maar veroordeelt als je een hengst hebt.
''Och ze heeft alleen maar een hengst omdat ze dat stoer vind''
Allemaal van die domme uitspraken.Bij de junioren lopen ook zat hengsten met jonge ruiters mee hoor!Als je goede begeleiding hebt met je
paard/hengst (ook op stal) dan moet dat gewoon kunnen en hoeft het helemaal geen meisjesdroom te zijn.
Ik heb er in ieder geval niet bewust voor gekozen om een hengst te rijden.
Het klikte en ik kan een heleboel van hem leren met rijden dus waarom niet?Daar hoef ik toch geen 20 jaar voor te zijn of wel?
Ik weet zeker dat er een heleboel ruiters t slechter zouden doen met
een hengst dan ik met mijn 16 jaar!
Altijd die stomme discussies over ''hengsten zijn gevaarlijk''.
Ja en rotweillers en mastino's en krokodillen en haaien ook Knipoog

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 20:33

Justy schreef:
Een hengstige merrie of een lastige ruin komt nog niet eens in de buurt van een hengst die last heeft van zijn hormonen...


nou ik ken der wel een paar hor. Zo'n merrie staat bij ons op stal. en ruinen ken ik ook genoeg. Hengsten en hun hormonen kunnen idd lastig zijn en ze zijn niet allemaal even braaf maar zoals ik al zei dat is met merrie's en ruinen ook zo!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:18

En de vraag eens andersom, waarom zou je een hengst hengst houden?
Wat heeft het voor voordelen.
En dan heb ik het niet over goedgekeurde dekhengsten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:41

Marije is mij voor Haha!
Ik had precies dezelfde vraag willen stellen, want hoe je het ook went of keert, een hengst is in 99% van de gevallen altijd beperkter in zijn vrijheden, om nog maar niet te spreken over de keren dat hij aangepakt moet worden. Net of dat zo leuk is voor een dier, zo nu en dan door het baasje flink op de plaats gezet te worden omdat hij de buuv gewoon onweerstaanbaar vind.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 21:46

nou ik zal er maar eerlijk vooruit komen mét gevaar voor de nodige reacties, we zijn vandaag gana kijken voor een nieuwe pony, ik word te groot voor Phara etc, er stond een pracht van een paard, en appelschimmel, heel rustig, nietbijterig etc, spijtig genoeg een hengst, hij was fijn bij t rijden, we hebben m gekocht, hij komt morgen om zes uur, alstie bij ons niet normaal doet (dus heviger dan normaal) krijgt ie een week om zich te bewijzen, (dus wel week alleen aan de longe of los op weide derop zitten) + ik krijg een lesgever die me altijd zla helpen, gaat ie zich toch misdragen (lees: bijten, tegen hulpen ingaan) dan gaan die ballen der af vóór hij ook maar de kans krijgt om ongelukken te maken. Hij komt thuis achter dus mag op weide! langs ons staat een ruin, daartussen staat draad, dus aan contact zal ie niet te kort komen.
ik zet er zo fotos van op bokt... hijs 13 en luisterd op commando... dus...

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:46

Tja ik kan natuurlijk best mijn hengst morgen naar de kliniek brengen en zijn ballen laten wegsnijden.Maar ik denk dat ik hem dan overmorgen dood in zijn stal aantref Vriendjes zijn? .Aangezien ie 12 jaar is en het n beetje banketstaaf
is om nu nog zijn ballen weg te halen Nagelbijten / Gniffelen .En ongezond ook.
Is dat een geldige reden of wordt ik nu gebombardeerd als pennymeisje Rolleyes ''wat is er nou zielig aan?''
Denk ff na.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:48

Dus toch Knipoog , vandaar alle vragen over hengsten.

Ik hoop dat alles goed gaat , maar of het idd verstandig is is een 2e. Maar de tijd zal het leren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:50

Zou je dat wel doen met al die ernstige blessures van je?

BTW,
castreren op een leeftijd van 13 is niet te vergelijk met castreren op jonge leeftijdzoals kadans al zegt. Hoe ouder het paard, hoe zwaarder de operatie.(als je bij voorbaat al verwacht dat hij de dag erna dood ind e stal ligt dan heb je wel heel erg weinig vertrouwen in de lichamelijke gesteldheid van je paard)
Trouwens, als je gaat castreren op het moment dat hij zich gaat misdragen ben je in 9 van de 10 gevallen te laat.

Ik vind het erg dom, niet een hand vol maar een land vol en jullie kopen net een hengst

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:50

Tja ik heb geen last van mn hengstje.. Ik kan m zelfs los mee laten lopen .. Niet dat ik dat vaak doe maar bij wijze van dan...
Hij loopt zomers gewoon buiten in de wei dus wat dat betreft heeft hij het goed als hengst ...

Idd moet je wel weten waar je mee bezig bent en je ogen in je achterhoofd open houden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 21:54

dan word ie niet gecastreerd,zoals ik al zei krijg ik zoiezo les op hem. hij was heel erg braaf, ik weet dat ik moet opletten met een hengst. t was ook niet mijn bedoeling een hengst te nemen, maar ik werd op slag verliefd op dit ventje, fotos staan bij itp

Ann

Berichten: 13279
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 21:58

Ik meende dat er een tijdje terug een manegepaardje was, waar je helemaal gek op was Verward Ik bedoel er verder niets mee, maar begrijp het niet helemaal...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 22:05

mam wíl geen manegepaard...En k móest haar dus ook uit mijn hoofd zetten van mama...
tis rottig geweest. Maar...k heb nu wel een mooi ponytje, dat beter bij me past kwa maat, en dat ook nog ns super lief is Lachen

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:06

Purtje schreef:
nou ik ken der wel een paar hor. Zo'n merrie staat bij ons op stal. en ruinen ken ik ook genoeg. Hengsten en hun hormonen kunnen idd lastig zijn en ze zijn niet allemaal even braaf maar zoals ik al zei dat is met merrie's en ruinen ook zo!


Heb je het stukje van Cassidy gelezen? Zulke extreme dingen (strot doorgebeten) heb ik nooit gezien maar ik heb wel eens een hengst door het lint zien gaan, en believe me, daar is jouw lastige merrie een watje bij...

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:06

Je bent 14 jaar, wat wil je met het dier?
Lekker rijden? Lol hebben? Gezellig tutten met je pony? Buitenritten maken met vriendinnen? Naar de ponyclub? Wedstrijdjes?

Of iedere dag vreselijk consequent zijn? Altijd op je hoede moeten zijn? Geen fouten kunnen permiteren tijdens de omgang en rijden? Niet toegelaten worden op (de meeste) ponyclubs? Niet zomaar met een ander in de trailer kunnen zetten om ergens te gaan rijden? Niet zomaar lekker buiten rijden zonder dat het dier over de rooie gaat omdat hij een merrie (of koe Clown ) ziet? Niet op wedstrijden mogen starten (of ben je al L2 + wp?)?

Als je dat prima vindt, goede begeleiding hebt en het dier normaal paard kan laten zijn, hoeven alleen je ouders het risico maar te durven nemen dat je 1x iets te makkelijk denkt over je oh zo brave hengstje en ze kunnen je (met wat geluk) opzoeken in het ziekenhuis...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 22:09

Op latere leeftijd castreren kán 'gevaarlijker' zijn voor de hengst. Het ligt er maar net aan HOE je het dier onder handen laat nemen
Door een castreur was sowieso geen optie (vind ik niet paardvriendelijk), hetgeen de beste resultaten geeft met het snelste herstel bij hengsten van alle leeftijden is 'over de lies' (onder volledige narcose een incisie maken in de lies, daar de ballen eruit en weer dichtnaaien). Onze ex-hengst heeft 3 dagen op de kliniek gestaan en mocht toen weer naar huis. Tuurlijk was het een hele dobber voor hem, maar welke hengst rent direct na zo'n operatie weer vrolijk rond? Twee weken na de operatie waren we weer op het oude niveau aan het trainen, hij had vrijwel geen conditieverlies en herstelde wonderwel. Goed, hij had een goede conditie voor hij onder het mes ging, maar over de lies staat erom bekend als een vorm waarbij het snelste herstel optreedt. Ons werd als voorbeeld een draverhengst voorgehouden die 2 weken na zijn castratie weer een koers liep, en won. 't Hoeft natuurlijk niet zo te gaan, maar een beetje gezond paard (leeftijd maakt niet uit) met een redelijke conditie is met 2 weken weer 'de oude'.