dagje dierenarts, niet goed.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

dagje dierenarts, niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 21:09

vandaag heb ik Tieme naar de kliniek gebracht voor onderzoek. ik loop nu al ong. 2 jaar met hem te tobben. z'n rug, luchtzuigen, niet lekker in z'n vel zitten, weke mest af en toe lage bloedsuiker en bloedwaarde (LDH) die niet goed was. ik heb al meerdere dierenartsen gehad, maar geen van allen kon er verder wat mee. gelukkig ben ik toch bij m'n gevoel gebleven dat er iets met hem aan de hand was. heb nu een dierenarts gevonden die hem voor z'n rug en het luchtzuigen behandeld. met resultaat. alleen de weke mest bleef, en ook het LDH bleef om een onverklaarbare omhoog gaan. dus toch besloten hem een dag op de kliniek te zetten. hij vondt het echt niet leuk toen ik hem daar achter liet, maar wat moet dat moet.
ze hebben dus met een scope in z'n slokdarm en begin van z'n maag gekeken. in z'n maag bleek hij toch nog rode plekken te hebben. niet echt maagzweren, maar het zat nog niet helemaal goed. ondanks de medicijnen die hij hier voor heeft. dus dat verklaart in ieder geval waarom hij blijft luchtzuigen. bloed was na arbeid goed, dus het lag niet aan z'n spieren.
ik schrok alleen wel heel erg van wat ze in z'n darmen vonden. bij het rectaal onderzoek voelde ze dat hij knobbels in z'n darmen had. er werd een echo gemaakt en daar was duidelijk te zien dat er een soort ballen ter grote van een walnoot in z'n darmwand zaten. zodra de scope bij die ballen was, was het beeld weg. dierenarts vondt het zelf ook erg vreemd. had dit nog niet eerder gezien. er zaten er een stuk of 10-15 op een rij. dit is dus zeker niet goed. dierenarts wist ook niet echt wat hij er mee aan moest. het konden verschillende dingen zijn. voer en mest vielen al af. daar was het te zacht voor. poliepen vielen eigenlijk ook af. toen had hij het over darmstenen, gezwellen of littekenweefsel van bijv. een worminfectie. de witte bloedlichaampjes worden van de week berekent zodat ze misschien kunnen zien of het kanker is. dit hoop ik dus echt niet Huilen verder kon er eigenlijk weinig aan gedaan worden. ik kon een biopsie laten doen of hem laten operen maar er was een groot risico met narcose en bijv. infectiegevaar. of met de medicijnen die hij nu krijgt kijken hoe hij het daarmee doet. ik vondt het een moeilijke beslissing. heb het er met m'n ouders over gehad en ik laat hem pas opereren als het echt niet anders kan. er zit een te groot risico aan dat je het alleen maar erger maakt dan dat het is, dat hij misschien wel overlijd. dus we gaan nu verder met medicijnen. en afwachten wat het bloedonderzoek geeft.
ik heb zo met m'n mannetje te doen Ach gut en hij was zo braaf toen ze tot hun oksel in z'n achterste stonden te wroeten. ben echt bang voor wat er komen gaat Verdrietig

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:13

Wat erg als je al zo lang met een paard bezig bent om hem goed te krijgen en nu dit! Paarden zijn ook zo hulpeloos dan! Heel veel sterkte ermee hoop dat het goed met hem afloopt!!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:32

He jakkes, daar wordt je niet vrolijk van Ik hoop dat het niets ernstigs is, ik duim voor je Ach gut

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:36

jee, wat een gebeuren zeg
hopelijk valt het mee en is er een "simpele"oplossing voor
sterkte gewenst zeg Ach gut

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:44

He da's vervelend, vooral de onzekerheid over wat het nou is lijkt me erg.
Waarom heeft hij eigenlijk zo'n hoog risico bij de narcose als ik vragen mag? (ben een beetje nieuwsgierig)

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 22:02

narcose is bij elk paard natuurlijk een groot risico. alleen Friesen schijnen er toch wel gevoeliger voor te zijn.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:28

ow das voor mij ook handig om te weten...dat wist ik helemaal niet! Sterkte he...ik zou echt zenuwachtig zij naar de uitslag!