Iwaldo gaat waarschijnlijk weg....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Iwaldo gaat waarschijnlijk weg....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 19:11

Dat hoorde ik vandaag op stal. De baas krijgt een nieuwe baan en gaat dan verhuizen naar Friesland. Nou lijkt het me dus dat ie dan zn paarden wel daar in de buurt zal zetten...

Het zat er natuurlijk aan te komen. Ik had alleen gehoopt dat het zo lang mogelijk uit te stellen was. Eerlijk gezegd had ik eerder gedacht aan een blessure en verkoop als recreatiepaard dan zoiets. Hij gaat nu pas over een jaar weg dan, dus kan ik nog de hele zomer van hem genieten gelukkig. Toch zit ik wel met een knoop in mn maag... voor mezelf een ander paardje vinden is het probleem niet, maar hoe gaat het met Wal? Wie gaat daar op zoek naar een bijrijder? Wie gaat hem daar rijden? Wordt er dan wel goed voor hem gezorgd? Zal ie geen heimwee krijgen?

Hij liep super vandaag. Ik baal er flink van. Kom ik eindelijk een beetje op gang qua wedtsrijden en dan dit...

De eigenaar zelf heb ik nog niet gesproken, dus zeker weten doe ik nog niks. Vorig jaar was er sprake van een verhuizing naar een andere stal met de andere jachtruiters, maar omdat dat niet te bereiken was voor mij, heeft ie besloten Wal te laten staan. Maarja, als je zelf in Friesland woont laat je je paard niet in Gelderland staan omdat je zo'n leuke bijrijder hebt Frusty

Ik moet het nog een beetje tot me door laten dringen... Vier jaar lief en leed gedeeld, iedere dag rijden en net mn eigen paard. Maarja, dat blijft het risico als ie toch niet van jou is... Verdrietig

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 19:29

Dat is het nadeel van het rijden van andermans paarden. Helaas heb ik daarmee ookveel pech gehad en op een gegeven moment besloten alleen nog een paard officieel te huren of te kopen anders maar geen paard. Dit geeft veel minder ellende.

Dat met Waldo komt wel goed er zal heus wel weer een nieuw persoon komen die hem iedere dag verwend en hem aandacht geeft. Dat paard is je binnen een weer vergeten. Zo verschrikkelijk goed geheugen (als ze dat heben) hebben ze niet. Als er iedere dagiemand komt om te voeren zullen ze gaan hinniken naar die persoon of jij dat nu bent of een ander het gaat om het eten. Denk aan jezelf dan komt het wel goed.

Je moet nu aan jezelf denken wat wil je met paarden eigen paard ?? Tijdje gaan lessen om te sparen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 19:30

he wat naar!!
ja dat is het lot van een bijrijder/verzorger helaas Verdrietig

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 19:32

Hey wat balen! Maar ik zou eerst zelf liever polshoogte nemen van de eigenaar, pas dan weet je echt hoe het ervoor staat.
Het is inderdaad het risico van een bijrijdpaard, maar desondanks komen dit soort dingen toch hard aan, vooral als je al zo lang voor een paard zorgt. Iwaldo zal voor jou net zo zijn als een eigen paard. Maar geniet gewoon van de tijd (een jaar is lang en wie weet duurt het langer) die je nog met hem hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 19:43

Hee jakkie. Je zal je wel even rotvoelen nu. Die onzekerheid...
Ik zou wel gauw proberen wat van de eigenaar te horen. Dan weet je tenminste precies wat er gaat gebeuren.
Sterkte!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:19

dat is zeker niet leuk om te horen.
Ik weet hoe gek je op hem bent en hoe goed het de laatste tijd weer gaat. (met uitzondering van je steigerpartijen)

Ik hoop dat het toch nog postitief uitpakt voor je.
Dat ben jij wel waard!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:25

Jeetje, balen zeg!
Ik hoop voor je dat het allemaal wel mee valt. In ieder geval heb je (als het allemaal door gaat) wel ruim de tijd een ander paardje ofzo te zoeken.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:58

Jeetje, Laura, wat balen. Maar ik zou het idd eerst eens met de eigenaar overleggen, dan weet je wat zijn concrete plannen zijn.

Misschien een rare vraag, maar zou je Wal niet kunnen kopen?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:02

Heel veel sterkte zeg... lijkt me heel moeilijk.
Ja een bijrijdpaard zal je wel zo weer hebben, maar of je daar ook alles mee mag zoals met deze?

Ik ken het gevoel als je afscheid moet nemen van je bijrijdpaard waar je ontzettend veel dingen mee hebt gedaan, een lange tijd mee hebt gewerkt enzo.
Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:09

Prisca schreef:
Dat is het nadeel van het rijden van andermans paarden. Helaas heb ik daarmee ookveel pech gehad en op een gegeven moment besloten alleen nog een paard officieel te huren of te kopen anders maar geen paard. Dit geeft veel minder ellende.

Dat met Waldo komt wel goed er zal heus wel weer een nieuw persoon komen die hem iedere dag verwend en hem aandacht geeft. Dat paard is je binnen een weer vergeten. Zo verschrikkelijk goed geheugen (als ze dat heben) hebben ze niet. Als er iedere dagiemand komt om te voeren zullen ze gaan hinniken naar die persoon of jij dat nu bent of een ander het gaat om het eten. Denk aan jezelf dan komt het wel goed.

Je moet nu aan jezelf denken wat wil je met paarden eigen paard ?? Tijdje gaan lessen om te sparen.


Dat paarden je zomaar vergeten zijn is niet waar. Het is wel waar dat ze niet in hun stalletje aan je staan te denken, maar dat doen ze nu ook niet. Paarden hebben wel degelijk een goed geheugen voor mensen. Zoniet, dan moet iemand mij maar eens uitleggen hoe het komt dat mijn vroegere verzorgpaard (en moeder van mijn paard) toen ik haar na maanden weer zag onmiddelijk onze oude gewoontes opzocht. Ze brak de tent niet af toen ze me zag, maar het was in een minuut weer net als vroeger, onze speciale dingetjes wisten we allebei nog. Gek he?

Laura, het is wel heel erg voor je. Jaren (13) geleden heb ik ook moeten scheiden van mijn maatje, tranen met tuiten en ik miste haar enorm. Inmiddels staat een van haar veulens dagelijks op me te wachten en gelukkig is het echt een kind van zijn moeder.
Afwachten wat de eigenaar precies wil, misschien is er nog een oplossing.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 21:15

Tsja, daar heb ik wel eens aan gedacht. Ik weet dat de pensionhouder wel een akkoordje zou sluiten wbt stalgeld, maar ik weet niet zeker of zijn eigenaar hem wel weg wil doen...? Aan de ene kant rijdt hij steeds minder en gaat ie dit jaar niet meer met Wal meedoen aan Soestdijk enzo, maar aan de andere kant blijft Iwaldo wel zijn 'veilige jachtpaard'

Ideale situatie zou natuurlijk zijn als ie een nieuw paard zou kopen of als de vos beter was die naar Friesland verhuizen en daarmee lessen (want eigenlijk rijdt ie maar 1x in de 14 dagen in de les of buiten en dan het liefste op de vos want die vind ie meer uitdagend) en dan zou Waldo hier kunnen blijven en als ie naar de jacht moet kan ie opgehaald worden met de wagen...

Zucht.. wbt kopen, ik heb geen flauw idee hoeveel Wal waard (12 jarige KWPN met goede papieren, Ramiro en Bernstein erin en B dres.) is en ik denk niet dat ik met mijn karige studiefinanciering dat aankan, zelfs als mn ouders zouden helpen. Mijn instructrice zei ook al, 'tegen de tijd dat ie weggaat heb jij allang een baan en kan je een eigen paard betalen of heb je een vriend en wil je niet meer rijden' Nou, ik moet nog 3 jaar naar school dus die baan zit er nog niet in... en wbt die vriend en niet meer rijden, dat zeiden ze op de basisschool ook al tegen mij Knipoog

Ik heb al vaak gedacht aan wat ik zou doen als ik de keuze zou krijgen. Feit is gewoon dat het heel veel geld is, maar dat ik ook heel veel van Waldo houd. Het klinkt misschien vreemd, maar hij is mijn vriendje en mijn maatje. Ik weet wat hij denkt en hij kan me opvrolijken en ik vertrouw hem volledig. Op hem heb ik leren springen, vertrouwen gekregen, leren buitenrijden en eindeloos aan de basis geprutst, zonder het op te geven en samen hebben wij onze eerste dressuurwedstrijd gehad. Ik weet gewoon niet of ik wel zonder hem kan. Dat klinkt misschien heel mutsig maar als je 3, 4 jaar lang iedere dag met zo'n beest omgaat komt dat op een bepaald moment.

Daarbij komt dus dat de eigenaar niet zoveel paardenkennis heeft, hij kan leuk rijden maar wat er in het paard omgaat weet ie niet echt. Ik ben zo bang dat ie straks een beetje aan zn lot overgelaten wordt of dat er iemand op gaat zitten die besluit dat ie maar in een uurtje iets moet presteren waar ik maanden over gedaan heb, dat ze hem niet respecteren. Misschien is dat wel helemaal niet zo, maar toch, het idee blijft in mn achterhoofd.

Ik ga inderdaad eerst eens verhaal halen bij de eigenaar en dan eens met mijn ouders in overleg. Mocht het toch zo lopen weet ik wel dat er op stal genoeg paarden zijn die ik zou kunnen rijden, en daar zou ik ook wel veel van leren... maar ach. Ik heb stiekem in mijn achterhoofd altijd gehoopt dat Wal en ik saampjes nog vanalles konden beleven tot we beide oud en grijs zijn bij wijze van spreke... dan ondertussen zou ie met pensioen mogen en zou ik een baan en een boerderijtje hebben en dan mocht ie in de wei op zn oude dag.... wat een dwaze fantasie he? Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:33

Volgens mij kan hij niet zo heel erg duur meer zijn. Als het een merrie was geweest was hij wel duurder geweest.
Maar voordat je gekke dingen gaat doen zou ik het eens met de eigenaar overleggen.

Als de stal inderdaad qua prijs meevalt en je hebt een goed bijbaantje kan je het verwegen om hem te houden (wat dus wel betekent dat je de rest van schooljaren alleen maar bezig bent met wallie, werken en school en geen geld hebt voor merkkleding/dure rijlaarzen/flink uitgaan/vakantie etc.).

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 22:43

Citaat:
alleen maar bezig bent met wallie, werken en school

hehe dat ís mijn leven al op het moment. Ik heb wel eens gezegd dat ik het wel prettig zou vinden als ik niet zo gebonden was aan mn paard, nou misschien gaat dat nu dan wel gebeuren.

Hoe dan ook, er komt wel weer iets positiefs uit, maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk wordt Scheve mond Nouja, jullie horen het wel...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:53

Ah neeeeeeeeeeeh, wat een rotnieuws zeg! Boos! Ik ga voor je duimen dat er een oplossing komt meis!!!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 00:30

sjees, wat banketstaaf voor je.
Ik zou idd eerst eens gaan praten met de eigenaar, wie weet valt het wel mee. Maar als het echt gaat gebeuren, moet je voor jezelf nagaan; is dit mijn droompaard?
Als hij je droompaard is, zou je hem kunnen kopen. Als de stalling te regelen valt, zal ook de eigenaar van Iwaldo misschien accoord gaan met huurkoop oid.
En een 12 jarige ruin v Ramiro, zo goed als geen wedstrijdervaring... ik zou er niet meer dan 2500 Euro voor geven. Maar goed, het is de vraag of hij hem wil verkopen en wat hij hem waard is.
Veel wijsheid in ieder geval!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 02:00

Ik vind het echt heel erg voor je Laura. Net nu alles wat meer op gang kwam.
Succes en geniet lekker van hem!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 10:29

Laura, toon niet te veel emoties naar de eigenaar toe. Misschien gunt hij Iwaldo wel aan jou, voor niet al te veel geld. MAar als je tranen laat zien schroef je misschien de prijs op. Ik hoop dat hij Iwaldo bij jou achter zal laten.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:36

Tja en goedkoop zal hij beslist niet zijn.
Sommigen kijken alleen naar de prestaties (b-dressuur) en de afstamming, maar daarnaast is hij verkeersmak, en ook nog een jachtpaard.
Vooral zijn ervaring met de jacht en zijn geschiktheid hiervoor kan de prijs lekker verhogen.
Dit hoeft niet, maar er zijn mensen die enorme bedragen neertellen voor een 'veilig jachtpaard', zoals Laura hem al eerder betitelde.
Een ervaren jachtpaard vind je niet snel, dus is wat duurder.
Ben benieuwd wat hij ervoor zou vragen als hij het paard zou verkopen.
Ik kende een ruin van ongeveer 1.70 hoog, ervaren in de jacht, 14 jaar, goede papieren, die ging dus voor ongeveer 25.000 gulden weg, die was wel M-springen geloof ik.
Ik geloof niet dat ik dit zou kunnen betalen, maar hopelijk valt het bij Iwaldo mee...
Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:30

dat is wel te veel geld hoor, voor een 14 jarige ruin m springen voor f25.000,-, aangezien je ze ook voor f 10.000,- minder kunt krijgen. Gooi het op zijn leeftijd Laura, en op de zware belasting van het jachtrijden, slijtage.... om te zakken in de prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 20:13

Desiree schreef:
dat is wel te veel geld hoor, voor een 14 jarige ruin m springen voor f25.000,-, aangezien je ze ook voor f 10.000,- minder kunt krijgen.

Het is inderdaad teveel geld maar tussen dat jachtvolk zit vrij veel geld. Als iemand Iwaldo als en fijn jachtpaard ziet en hij wil er toevallig nog 1 bij dan geven ze soms echt belachelijke bedragen, ze hebben het geld toch...

Citaat:
Gooi het op zijn leeftijd Laura, en op de zware belasting van het jachtrijden, slijtage.... om te zakken in de prijs.


Ja vooral proberen! Probeer maar zo te brengen dat iwaldo het toch niet meer aankan om nog veel jachten te lopen, hij neemt hem immers toch ook nietmee naar Soestdijk?!

Maar vooral eerst eens afwachten wat de eigenaar zegt. Wie weet valt het mee!
[/quote]