Weggaan of blijven?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Weggaan of blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 13:11

Ik zou echt niet weten waar ik dit moet plaatsen maar ik dacht dat het hier wel paste.

Nu sta ik met Avanti bij mensen thuis met twee stallen. Er is een buitenbak met snippers, een klein weilandje waar ze zich binnen 3 uur vervelen en geen kraan om eventueel af te spuiten. Bovendien doe ik er 20 minuten over om erheen te fietsen. Dit kost 100 euro per maand inclusief voer, hooi, stro.

Ik kreeg gisteren van de vader van mijn vriendin een aanbod om op zijn (bijna) pensionstal te gaan staan. Dit kost geloof ik 225 euro per maand maar dan zouden we een dealtje kunnen maken. Hij wil namelijk voor zijn pleegkinderen (2 kinderen, meisje van 7 jaar en een jongetje van iets ouder) een kinderpony kopen, maar ze zouden toch alleen maar in het weekend kunnen dus dat leek hem ook niet zo'n goed plan. Nou, als ik Avanti daar stalde, zouden we zegmaar een beetje delen. Die kinderen in het weekend erop en dan zou ik ook maar 100 euro hoeven betalen en gedeelde hoefsmid, wormenkuur enz. Dit is 5 minuten van mijn huis af.
Het lijkt mij ontzettend leuk om er te staan want het is allemaal veel luxer, buitenbak, grotere wei, longeercirkel (hoeft niet persé), komt in de toekomst ook stapmolen en alles is veel groter/dichterbij. mijn ouders ook weer blij want dan hoeven ze toch minder te betalen (hoefsmid, inenting, wormenkuur helft) en ik ook blij want het is veel gezelliger.

Alleen aan de andere kant, die kinderen, ik weet nieteens of avanti dat allemaal wel zo leuk vind, en als ze ruzie gaan maken wie er op mag etc en in het weekend vind ik het juist leuk om lekker met mijn pony bezig te zijn want dan heb ik ook vrij, dat kan ook wel want ze zijn allebei onervaren en hoeven dus niet zo lang. En bij de stal waar ik nu zit staat er een paard en die krijgt al zo weinig aandacht en als ik dan zijn enige maatje (avanti) daar weer weghaal voel ik me ook weer zo schuldig, de mensen daar zijn ook wel heel erg aardig.

Misschien een beetje een verwarrend verhaal maar het gaat er dus om dat ik van de ene stal naar de andere stal wil. En ik twijfel maar zou het ook wel heel leuk vinden.

Ohja nog 1 ding, de stal waar ik nu sta kunnen de paarden naar buiten kijken en de stal waar ik misschien wel heen wil zijn binnenboxen maar vooral overdag kunnen ze de hele dag in de wei (andere stal niet). En er wordt ook meer uitgemest, waar ik nu sta wordt het maar 1 keer in de week helemaal gedaan en voor de rest wat bijgegooit.

Wat moet ik doen?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:21

oeioeioei, dit is moeilijk! je zegt dus dat je Avanti dan in het weekend "uitleent" aan die kinderen? en bij die stal waar je nu staat niet. mm het zal een soort lease pony worden dus? ik zou zeggen, maak 4 kolommen, per 2 is 1 stal, en zet de negatieve en positieve dingen eens op een rijtje? Want dit is een gevoels kwestie waar wij bokkers denk ik niet echt hulp kunnen geven, omdat het erg leuk klinkt, maar het is maar net of je wel of niet je fijn voelt erbij, als je je pony in het weekend moet delen (hoewel je dan wel mooiere stalling krijgt)

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 14:36

Ja, ik bedoel inderdaad uitlenen in het weekend aan die kids, er is dan wel iemand ervaren bij en zowiezo wil ik er ook bij zijn. En het is inderdaad betere mooiere stalling, gewoon veel meer wei.

Want waaraan ik twijfel, of het nou wel zo verantwoord is ofzo om die kinderen er dan in het weekend op te laten gaan. Avanti is best wel een pony met pit maar zal nooit zomaar er vandoor gaan en een hevige bokpartij geven ofzo. Ik ken het jongetje en het meisje en weet dat ze elkaar nogal vaak kunnen pesten dus wil ook niet dat ze aan hem zouden gaan trekken.

Ik ga het er zowiezo vanavond met mijn ouders over hebben, of ze dat wel goed zouden vinden enzo.

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:40

Ja dit is een gevoelskwestie. En wat als die kinderen het paardrijden na twee weken zat zijn? Blijven de kosten dan gedeeld of sta je er dan opeens alleen voor? Het lijstjes idee van lowara lijkt mij een iig een goed idee om te beginnen aan het maken van de beslissing. Succes ermee!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 15:00

Ik heb al een lijstje gemaakt maar ik kwam erachter dat het toch veeeel meer voordelen heeft om daar te gaan staan. Al zou ik het willen doen dan ga ik eerst vanalles bespreken natuurlijk en ik kan altijd nog klusjes doen (voeren in de avond, helpen uitmesten, paarden in het weiland zetten of eruit halen) want mijn vriendin haar vader heeft ook nog zijn gewone werk.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:19

moeilijk, ik zou toch verhuizen denk ik, het enige nadeel dat je eraan hebt is dat je die kinderen op je pony moet laten.
Maar die weidegang is wel lekker, als je dat op je andere stal niet had.

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:43

Ik zou het niet doen... Ik zou geen kinderen op mijn pony willen hebben en vooral niet als je pony snel te verpesten is. En vooral niet iin het weekend. dan wil ik juist liever alles zelf doen. En als die kindjes vriendjes en vriendinnetjes bij zich hebben willen die er natuurlijk ook op. En als je toch weg zou willen bij die andere stal kan je altijd nog op zoek gaan naar iets anders. Maar iig succes met je beslissing.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:44

Ik zou het wel doen, maar zou er wel ieder weekeind bij willen zijn als die kinderen op jou pony gaan rijden {zal toch ook wel de bedoeling zijn}
en hoe lang rijden die kinderen nou? volgens mij hebben ze het na een halfuurtje ook wel gezien.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 18:49

ze hebben nog nooit gereden maar ik denk idd dat ze het ook wel snel gezien hebben, ik blijf er wel bij en geef waarschijnlijk ook instructies, ik ken ze wel en de vader (staleigenaar) blijft er natuurlijk ook bij.
Ik wil evt. van te voren ook duidelijke afspraken maken zodat er geen misverstanden komen. Ook idd geen vriendinnetjes mee want 2 kindjes vind ik wel genoeg. Ik zei dat avanti voor beginners ook heel erg hobbelde zegmaar in draf en toen zei die van Dat is maar goed ook dan gaan ze niet draven.
Ik moet er natuurlijk nog goed over nadenken want het is toch wel heel anders. En ik ga natuurlijk ook nog rijden in het weekend, anders blijf ik bij mijn oude stal staan.
En balans, ik kan geen andere stal zoeken want mijn ouders willen niet meer dan 100 euro in de maand betalen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 18:50

Ik zou het zelf nooit doen. Het weekend vind ik juist fijn omdat ik dan vrij ben en mijn man ook. Ik denk dat je wel hele goede afspraken moet maken om geen onderlinge irritaties te krijgen....

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:10

Tjee, dat is lastig. Zou je niet de deal kunnen maken dat jij die kinderen 1 keer, of 2 keer per week les geeft? Ik zou m'n paard zeker niet uitlenen...

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:45

Ik zou er wel heen gaan en dan de volledige pensionprijs betalen.Die kinderen laat ik er zeker niet op.

En wat gebeurt er als je paard langdurig niet bereden kan worden,mag je dan ook voor gereduceerd tarief blijven staan?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:51

Misschien een beetje een zeurvraag, maar jij bent toch niet de 'echte' eigenaar van Avanti? Heb je al met die mensen overlegd wat zij ervan vinden?
Ik weet niet in wat voor lessen hij allemaal gelopen heeft op de manege, of hij kleine kinderen gewend is?

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 21:23

Als er elke keer begeleiding bij de kinderen is zie ik het probleem niet. En ze zullen niet lang met m bezig zijn, dus hou jij ook nog tijd over!
Wat je het beste wel na kan vragen is hoe het zit als de kinderen er inderdaad geen zin meer in hebben ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:02

Zie die kinderen als een leuke vervanging van de stapmolen in het weekend . Ik zou gaan en duidelijke afspraken maken met de staleigenaar over hoe lang en hoe vaak hij je pony precies mag gebruiken.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:35

taverno schreef:
Ik zou er wel heen gaan en dan de volledige pensionprijs betalen..........En wat gebeurt er als je paard langdurig niet bereden kan worden,mag je dan ook voor gereduceerd tarief blijven staan?

Inderdaad, zat ik ook aan te denken. 't Is in ieder geval verstandig afspraken te maken over deze situatie. Ik heb geen pensionstalling maar wel af en toe een loge op stal en ook met haar sluit ik wel eens een deal, maar dan altijd op de manier zoals Taverno beschrijft. Ze betaalt het volle pond, maar soms rijdt ze een paard voor mij en daar 'betaal' ik haar dan voor - dwz er gaat iets van de pensionprijs af.
Als je dus het volle bedrag niet kunt ophoesten en eigenlijk alleen maar naar die andere stal kunt als die kinderen op jouw pony gaan zou ik het een beetje link vinden!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 23:41

Ik zou t niet doen.
Kinderen op je pony ok, maar dit is echt een verplichting. En dan het al eerder genoemde probleem als de kinderen geen zin meer hebben...

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 01:21

Haha! ik zou het wel doen.. (leuk leuk leuk.. al die verschillende meningen.. nog verwarrender!! Ach gut ) maar.. het heeft voor je paardje alleen maar voordelen.. betere staling, meer ruimte buiten, meer uitmesten en dus betere stal.. en jah.. nu moet je er 2 kindjes opzetten in het weekend.. die paardjes waarschijnlijk heel lief vinden.. en het ook willen proberen.. als jij daarmee daar op stal kan staan.. mjah.. dan zou ik het wel doen... mits jij wedstrijden wilt gaan rijden of al rijdt.. jah... dan zou ik er misschien voor kiezen om het niet te doen.. maar anders.. zou ik het wel doen!! alleen.... maak hele goede afspraken.. dat .. zoals andere al hebben gezegd.. die kindjes ineens geen zin meer hebben of zo!... dat jij dan wel voor de 100 euro mag blijven staan!! dat moet je goed overeen komen.. anders kun je daar dalijk voor gaan betalen!! en ik zou ook vermelden.. dat mocht er iets gebeuren.. dat het dan hun eigen verantwoordelijkheid is!! en niet dat jij ervoor moet opdraaien of zo!! succes!! OK dan!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 01:28

ik zou het alleen doen omdat je pony in een betere omgeving komt te staan. maak duidelijke afspraken over het weekend en zorg dat je er gewoon bij bent. zodat je het in de gaten kan houden. maar het is wel een moeilijke keus. dus succes ermee.

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 02:36

Ik (maar ja wie ben ik...) zou het nooit doen. Geen kinderen op mijn paard hoor! Ja voor een keertje oke maar niet voor elk weekend! Ik weet natuurlijk ook niet wat voor kinderen het zijn, maar straks zijn het van die betweterige typjes die jou pony als de hunne zien als het weekend is. (Ik werk met kinderen en ik weet hoe sommige kunnen zijn....) De stal klinkt verder wel leuk maar ik zou er toch niet aan beginnen. Ik zou wel op zoek gaan naar een andere stal als je denkt dat het beter kan dan waar je nu staat. Misschien kan je door in het weekend klusjes te doen op stal (uitmesten, voeren etc.) ook wat van de stalprijs afkrijgen?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 09:02

Een meisje van 7 op een NRPS pony van 1.51m???? Dat is toch vragen om ongelukken, laat die man een lieve A pony of shetlander kopen. En doe dan klusjes op stal in ruil voor korting.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 12:26

Misser, hij is idd niet officieel van mij maar tuurlijk zou ik het eerst vragen, maar ik moet eerst zelf bedenken of ik het wel wat ga vinden enzo, anders komen er overhaaste beslissingen. het is alleen nog maar een gedachte. En het kan ook gewoon leuk voor avanti zijn, misschien kan ik gewoon afspreken dat ik klusjes op stal doe en dat ze af en toe (niet ieder weekend) er op mogen.
ik weet het ook allemaal nog niet. Het is allemaal veel luxer enzo, want nu heeft avanti rotstraal omdat de stallen zo vies zijn en er is maar een klein weitje. maar die kinderen, als ze op een gegeven moment ouder worden enzo...

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:04

ik zou het denk ik wel doen, vooral omdat je zei dat hij erg hobbelde en dat dat goed was zodat ze niet hoeften te draven dan kan je in het weekend gewoon zelf rijden en laat je die kinderen een kwartier/half uur instappen en evt uit stappen. en als ze een keer willen draven houden ze het nooit langer dan een rondje vol zeker in het begin.
je pony kan wel lekker de wei op en dat is niet verkeerd natuurlijk en op de andere stal waar je nu stond komt heus wel iemand anders denk ik die dat paardje gezelschap kan houden.
en als je dat idd niet wil met die kinderen kan jemisschien wel afspreken dat je voert, of paarden enz in de wei neerzet of uitmest. er zal heus wel wat te regelen zijn!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:42

Ik zou er het hele weekend bijblijven.
Als ik het dus zou doen.
Beetje die kinderen begeleiden,zien hoe het gaat.
Ben je zelf ook gerustgesteld,en heb je er ook nog iets over te vertellen.

Ik vind ook dat het ligt aan wat voor kinderen het zijn.

Persoonlijk zou ik het niet aan kunnen zien als het er erg "beginnerachtig"
uit zou zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:48

amondi schreef:
Een meisje van 7 op een NRPS pony van 1.51m???? Dat is toch vragen om ongelukken, laat die man een lieve A pony of shetlander kopen. En doe dan klusjes op stal in ruil voor korting.


Waarom vragen om ongelukken? Als de pony braaf genoeg is lijkt de stokmaat me geen probleem. Ik kan op mijn KWPN-er van 1.73m ook een kind van 7 zetten hoor! Sterker nog, ik zou hem niet eens vast hoeven houden.

TS zei al dat ze erbij zou blijven als de kinderen gaan rijden, dus ik zie er het probleem niet echt van in (tenzij de pony niet braaf is natuurlijk Knipoog)