Veulen Kopen???? Tips gevraagd...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Veulen Kopen???? Tips gevraagd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 12:01

Hallo allemaal,

Ik ben pas nieuw op bokt maar vind het echt leuk Haha!

Ik heb een vraagje:

Ik heb sinds een jaar een fries paard die hopen mijn ouders zeg maar gekocht en hij is nu van mij en mijn moeder zeg maar maar ik heb hem niet betaald. Hij heeft in zijn eerste 7 levensjaren alleen maar gekoets dus ik meot hem nog alles leren in de dressuur (hij is nu 8 zijn er jaar mee bezig) Hij is ook mishandeld geweest dus hebben ook best veel problemen met hem.

IK wil nu heel graag een veulen kopen waar ik zelf de verantwoordelijkheid over had en niet telkens word gezegt...maar je moeder heeft hem betaald. Ik zou ook graag een paard willen dat ook springkwaliteiten kan ontwikkelen ant een fries kan dat niet. Aangezien ik 17 ben wil ik een veulen dat ik eerst 3 jaar op wei kan zetten met andere veulens dat is goedkoper en als ik dan ouder ben heb ik meer geld voor het inrijden enzo dan dat ik nu heb.

Nu is mijn vraag hoe kan ik mijn ouders ervan overtuigen dat ik dit kan en dat ik dan een eigenpaard zeg maar heb op mijn 20ste omdat het dier dan pas volwassen is. Mijn paard staat op een pensionstal waar hij elke dag 7 uur op wei staat. Ik kom daar dus zowiezo elke dag en daar is ook de mogelijkheid veulens op wei te zetten met andere veulens en dat kost 100 euro in de maand en ik verdien 300 in de maand dus ik red het makkelijk.

Kan iemand mij tips geven hoe ik dit het beste met me ouders kan overleggen en kan iemand mij vertellen wat er nog meer bij een veulen komt kijken als het op wei staat alleen entingen en wormenkuren toch? en eventuele verwondingen (verzekering aanschaven).

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:16

Een veulen kost geen 100 euro in de maand hoor, wat te denken van de hoefsmid, wormkuren, inentingen. Wat als je paardje onverwachts wat krijgt?? Dat red je niet hoor van 300 euro in de maand..
Mijn advies, spaar even door en koop over 3 jaar een fijn paardje geheel naar jou smaak. Opfok is een groot risico, en het kan gaan tegenvallen wat je krijgt..

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:20

100 euro per maand x 12 maanden = 1200 euro stalgeld x 3 (als je hem zo jong al wilt inrijden) = 3600 euro
PLUS idd alle kosten hoefsmid/wormkuur/halsters (waar ze uitgroeien)... Voor dat geld kun je zelf straks een heel leuk paardje kopen denk ik

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 12:27

Ja misschien is dat allemaal wel zo maar mijn hoefsmid en die entingen enzo zijn niet meer dan 70 euro in de maand dus dat is 170 in de maand plus de verzekering die je per maand betaald. Opfok is inderdaad risico maar dat is mijn eigen keus want ik wil graag een veulen zodat ik echt band kan krijgen want nu heb ik een paard van zijn 7de jaar en ik weet alleen dat hij mishandeld is geweest en weet verder nisk en als je veuelen koopt weet je gewoon alles en weet je ook hoe hij aan bepaalde problemen komt enzo. Aangezien ik volgend jaar me eigen hhondenuitlaatservice ga beginnen red ik het met geld al helemaal maar hoe krijg ik mijn ouders zover?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:41

Niet denk ik Haha! Ik heb vorig jaar een veulen gekocht, maar ik heb een vaste baan en kan alles betalen. En ik ben 21, toen ik 18 was wou ik ook een paard, maar je kan dat gewoon niet betalen.. Ik heb afgelopen tijd ook al genoeg dierenarts kosten gezien aan die van mij..
Reken er maar op dat je 200 in de maand kwijt bent.. Sja dan heb je nog 100 euro om van te leven..

Ik geef je ouders ook groot gelijk dat je het niet mag..

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:47

Ik ben het niet helemaal met je eens.. een paard hoeft echt geen 200 euro in de maand te kosten en al helemaal geen GEZOND veulen! Je loopt natuurlijk altijd het risico dat zij/hij ziek wordt, maar je kan geen regels maken op de uitzondering! Ik denk dat je er gewoon vanuit moet gaan dat je paardje gezond is en stel dat er wat gebeurt, dan heb je em verzekert dus dan hoeven de kosten ook niet heel hoog op te lopen.

En daarbij komt: enting is niet iedere maand, wormenkuur ook niet en de hoefsmid denk ik ook niet..

Dus als je gewoon stalgeld etc betaald ben je denk ik hooguit 100 tot 150 euro GEMIDDELD in de maand kwijt...

BTW verzekering betaal je per jaar, niet per maand Knipoog

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 10:51

Tja 100 om van te leven ik woon thuis he dus heb verder niet echt wat nodig en me ouders zijn ook niet de moeilijkste ze laten me niet verhongeren of als zwerver rondlopen he Tong uitsteken en over een jaar heb ik een eigen bedrijfje dus......

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:35

Lisjuh87 schreef:
Tja 100 om van te leven ik woon thuis he dus heb verder niet echt wat nodig en me ouders zijn ook niet de moeilijkste ze laten me niet verhongeren of als zwerver rondlopen he Tong uitsteken en over een jaar heb ik een eigen bedrijfje dus......


Wat je denk dat dat eigen bedrijfje gaat kosten?? Wat je daarin moet investeren, en hoeveel tijd daarin gaat zitten..

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:50

En geen geld meer overhouden voor studie etc Verward

Naast het onderhoud van een veulen, komt er ook nog eens bij dat een jong dier uit kan groeien tot een paard dat helemaal niet aan je verwachtingen voldoet!
Er zit nu eenmaal veel risico aan het kopen en houden van een veulen, dus als ik jou was zou ik gewoon met je Fries doorrijden en over een paar jaar een volwassen paard kopen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:02

Ik ben het met Youngster Clown eens ga maar iere maand 200 euro sparen als je het makkelijk kan missenen dan koop je over 3 jaar een leuk jong dier.
Een veulen opfokken brengt veel risico's met zich mee.

Ben wel erg benieuwd waarin je een eigen bedrijf gaat beginnen??
Laatst bijgewerkt door Janski op 26-08-04 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:03

Voordat een veulen oud genoeg is om te beleren kan er nog zoveel gebeuren... Lijkt me verstandiger om te wachten en dan een paard te kopen op later eventueel een veulen, met een wat ouder paard kun je echt wel een band opbouwen hoor!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:29

Riant schreef:
Ik ben het met Youngster Clown eens ga maar iere maand 200 euro sparen als je het makkelijk kan missenen dan koop je over 3 jaar een leuk jong dier.
Een veulen opfokken brengt veel risico's met zich mee.

Ben wel erg benieuwd waarin je een eigen bedrijf gaat beginnen??

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:57

How Sorry.. heb het even aangepast ik was blijkbaar weer tussendoor aan het werken ofzo.. (ik moet dat ook eigenlijk niet doen )

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:21

Ik had het je nog zo gezegt..

ik doe dat nooit hoor Schijnheilig

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:15

uhm me eigen bedrijfje gaat niks kosten want word een hondenuitlaatservice en ga geen studie verder doen over ene paar jaar ga ik pas een zelfstudie verder doen en met honden uitlaat service houd je zat tijd over...mja ik wacht tot volgend jaar dan heb ik me havo afgerond dus zit nu ook in examen jaar dus dat is handiger...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 00:19

Slim!! vooral niet verder gaan leren!!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:24

Wat had je gedacht per maand te verdienen dan met je honden uitlaatservice? En is het dan niet handig om bijvoorbeeld een rijbewijs te halen (lessen kostten nu denk ik 70 euro per uur)..wil je dan ook geen vervoer of ga je alle honden op je fiets uitlaten??

Om een bedrijf te beginnen moet je je bij de KvK meldden en je moet ook belastingen betalen en administratie doen..

Geloof me : van alleen een hondenuitlaatservice ga jij niet je eigen onderhoud en een paard betalen. Ga maar gewoon lekker sparen meid.

Wat vinden je ouders hiervan?

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:28

ben het met youngster eens, erg slim om niet verder te gaan leren! Leer eerst verder en ga sparen voor een veulen/paard. Ik heb mijn plannen 3 jaar in de ijskast staan, want ik ga weer verder met school. Je krijgt geheid spijt van de keuze om niet verder te leren.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 11:14

Mijn ouders betalen me rijbewijs dus...en ken hele veel mensen met hondenuitlaatservice als je goedlopende hebt verdien je minstens 1.000 euro in de maand en de iets mindere 700. Mijn ouders zijn het er mee eens omdat ik gewoon depressief word van school kzit daarvoor nu ionj therapie..Alleen als ik met beesten omga voel ik me ok...

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 11:16

maar ik zeg ook dat ik eerst me havo afmaak dus.....dan ga ik wel ff verder zien...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:19

Wij kunnen je niet helpen met het overtuigen van je ouders, dat moet je zelf doen.
Ik zou alleen zelf geen veulen kopen alleen om te kunnen zeggen dat je hem zelf hebt betaald, want ik krijg de indruk dat het hier allemaal om draait. Een veulen is een hele verantwoording, ik vind het goed dat je hem in wilt scharen, maar wie moet hem dan gaan beleren? Als je een veulen koopt moet je er rekening mee houden dat het risico er is dat je er ook nooit op kunt gaan rijden omdat hij een blessure krijgt o.i.d. Kans ik ook groot dat hij komt te overlijden of ingeslapen moet worden. Vier van de 10 veulens halen hun derde levensjaar niet.

Ik zou nog even doorsparen, kiezen op elkaar zetten om een opleiding af te maken, en voor een hoger doel gaan dan die hondenuitlaatservice. Een paard aanschaffen is het probleem niet. Het probleem is het onderhoud...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:16

Mijn advies is ook om eerst nog eens verder te sparen, en te kijken wat je nu eigenlijk echt graag wilt. Een veulen kan in die eerste drie jaren een hoop geld gaan kosten. Ook is het nog maar de vraag of ze naar drie jaar qua karakter en bouw bij je gaat passen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:46

Lisjuh87 schreef:
Mijn ouders betalen me rijbewijs dus...en ken hele veel mensen met hondenuitlaatservice als je goedlopende hebt verdien je minstens 1.000 euro in de maand en de iets mindere 700. Mijn ouders zijn het er mee eens omdat ik gewoon depressief word van school kzit daarvoor nu ionj therapie..Alleen als ik met beesten omga voel ik me ok...



Blijf je dan voor altijd bij je ouders wonen?? Want van 1000 euro in de maand kan je met een paard dat je minimaal 300 euro in de maand kost niet op jezelf wonen.

Harstikke fijn dat je ouders je rijbewijs betalen, maar dan heb je nog geen auto ! (wegenbelasting verzekering brandstof etc)??

Ik begrijp heel goed dat je het allemaal heel erg graag wil hoor meid. duizend euro lijkt nu veel maar als je er helemaal zelf van moet leven is het niet zo veel meer. Misschien moet je maar eens vragen aan je ouders wat dat kost een autootje en een huisje (kleding eten enz) en een paardje?

Je kan toch ook een opleiding met dieren gaan doen, als je zo graag bij dieren wil zijn ??

(waarom krijg ik nu het gevoel dat dit een schaduw is)

Lente
Berichten: 27773
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 15:53

Hai Lisje

Ik kan je maar 1 ding aanraden: niet doen... Ik heb twee jaar geleden exact DAT gedaan wat jij nu van plan bent. Ik verdiende 400 euro in de maand en wilde mijn veulentje ook naar de opfok brengen zodra ze van de moeder was. Geld zat!

Niet dus Boos!

Chevy werd eerder afgespeend dan ik had verwacht, en moest dus apart in een box. 250 euro in de maand. De verzekering was het geld niet, maar ik moest ook nog een deel van haar afbetalen, plus het vervoer naar de stal aan de andere kant van de stad.

Ik had het geld niet om haar naar veulenopfok te laten brengen, want elke keer als er weer geld binnen was moest ik dat weer uitgeven aan stalling, wormenkuren, afbetaling, vervoer...

Bovendien is een veulen zo ontieglijk veel werk! Ik heb Chevy ALLES moeten leren: Halstertje, meewandelen, hoefjes (een ramp!!!) gepoetst worden, vaststaan, niet bijten, niet bokken, niet zomaar schuren...
Ik moest elke dag mesten, en een keer per week de grote beurt, maar we hadden hennepvezel en ik kreeg dus prompt last van mijn rug.

Ik kreeg een vriend, hij ging mee dus dat was het probleem niet, maar eigenlijk had ik meer tijd nodig. Het reizen naar de stal was 1,5 uur heen, en 1,5 uur terug, vaak in het donker... Nee geen pretje...

Uiteindelijk heb ik haar moeten verkopen, ik heb 400 euro verloren op haar aankoopprijs, maar ze moest weg. En ik heb natuurlijk 4 maanden stalling betaald.. 1000 euro; foetsie.

Het leek zo mooi, maar na 5 maanden spatte de droom al uiteen en ik heb nu geen idee waar ze is.

Len

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:25

Michellie heeft het echt op de harde manier ondervonden dat het tegenviel, ik heb zelf na 3 jaar m'n pony moeten verkopen. Woonde ook nog lekker thuis toen ik hem kocht, geld zat.
Maar ging op mezelf wonen, rijbewijs halen, autootje gekocht en autootje ging een paar keer kapot.
Ik had helemaal niets meer en dan had ik nog een pony die relatief goedkoop was en gelukkig nooit wat heeft gehad.
Ondanks dat ik fulltime werk was het gewoon te duur.

Bespaar jezelf alsjeblieft die ellende, je gaat je hechten aan zo'n beestje en het is zo rot als je hem dan moet verkopen.