verslag open dag NVVR

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

verslag open dag NVVR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 11:14

Afgelopen zondag was de ledenvergadering en daarna de open dag (middag) van de NVVR (Nederlandse Vereniging voor de Vrijruiter). Omdat de vergadering al om 10 uur zou beginnen op het federatiecentrum in Ermelo en we dus vroeg de deur uit moesten, bleven "ikke" en ik bij een vriendin en mede-NVVR-lid met de naam B. slapen. Dan konden we allemaal tegelijk op tijd vanuit haar vertrekken. Niet dus! Natuurlijk vertrokken we toch weer te laat... Schijnheilig
B. moest rijden van "ikke", want ze had nog maar net haar rijbewijs en ze zou het oude VW-busje waarmee we gingen binnenkort kopen. Tijd om te oefenen, dus...
Na een lange rit met een aantal spannende momenten waarbij m'n hart soms in m'n keel schoot Haha! (de tweede versnelling niet te pakken kunnen krijgen en daardoor bijna de bocht missen. Oeps!) kwamen we dan een half uurtje te laat bij de vergadering aan.

Ik hou eigenlijk niet zo van dit soort vergaderingen, maar goed, zonder in slaap te vallen bereikten we de lunch. Die viel een klein beetje tegen. Het was er peperduur en er was niet of nauwelijks keuze uit iets. (Twee zachte kleffe witte broodjes ham, één kom groentesoep en een kop thee: €5,60.) Er was maar één bedieningslid dus het duurde flink lang voor je aan de beurt was.

Ondertussen was het al flink druk geworden, want om één uur begon de open middag, ook voor niet-leden. Er was een tweedehands-markt en natuurlijk een infostand waar "ikke" zich de hele middag geamuseerd heeft met het binnenhalen van nieuwe leden. En dat is wel aan hem besteed, want hij bestookt altijd iedereen die geen lid is met wilde verhalen over de NVVR, net zolang tot je dan maar lid wordt. Extreme duivel En dan blijkt dat het echt een superleuke vereniging is met heel veel activiteiten en voor ieder wat wils.

Er wordt vaak gezegd dat onze vereniging voor de dressuurruiter niks is, maar dat werd uitgebreid tegengesproken in de verschillende shows die op het programma stonden.

Het spits werd afgebeten door Yvonne Bijleveld die een staaltje van Trickriding liet zien. Ze heeft een geweldige 3kwart-Arabier-1kwart-Haflinger merrie waar ze van alle kanten op, onder en tegenaan sprong in stilstand, draf en galop zonder dat het dier een pas verkeerd zette. Het enige wat ze deed was met gespitste oortjes geïnteresseerd naar het publiek kijken.
Daarna legde ze ons uit hoe ze hiertoe gekomen was en dat je een paard nodig hebt dat niet wijkt voor druk, letterlijk gezien. Als zij op- en afspringt mag het paard niet tegenhangen of wegstappen, etc.
Een klein meisje uit het publiek mocht tenslotte laten zien hoe makkelijk het is. (Waarna ik toch maar besloten heb mezelf er niet aan te wagen met Paity!)

Het volgende nummer was er één van een dressuuramazone die liet zien dat ook zij prima bij de vereniging past. In het begin dacht ik dat het dier hartstikke kreupel liep en ik vroeg me af waarom de berijder dat niet merkte. Het paard bleek echter een probleem in de rug te hebben (en door de spanning liep hij waarschijnlijk zo moeilijk af en toe, en alleen in stap): verschillende wervels waren aan elkaar gegroeid, waardoor het dier altijd enorm veel pijn gehad had en iedereen eraf gooide. En dus als onhandelbaar afgedaan werd. Uiteindelijk had deze amazone hem gekocht en helemaal laten onderzoeken, waarna ze achter zijn handicap kwam.
Met heel veel liefde en geduld is ze daarna met hem aan de slag gegaan. Vooral belangrijk was om zijn spieren goed te trainen en om hem soepel te houden, waarbij ze zich constant bewust was en is van zijn beperking. Ze moest goed naar hem kijken en luisteren waar zijn grenzen lagen, zodat ze hem niet zou forceren.
Inmiddels is deze amazone M2 dressuur met dit paard en ze liet verschillende oefeningen uit het M2 zien. Hierbij liet ze duidelijk zien waar de beperkingen van haar paard lagen, maar vooral ook wat je met een goede training dan toch kunt bereiken. Het paard had er in ieder geval duidelijk plezier in en gedroeg zich voorbeeldig, ondanks de spanning.
Tot slot reed ze nog een proef met hem.

De volgende die in de ring verscheen was Marianne Scherps met haar konijn! Dit heb ik net gemist, want ik moest echt even richting sanitair, maar ik geloof dat het konijn gelongeerd werd en nog wat. Zo jammer dat ik dat niet gezien heb!
Daarna kwam ze binnen met Haflinger Rudi. Rudi is zeer eigenwijs en hij haalde vroeger heel wat stoute streken uit waarbij iedereen eraf viel, maar als je hem nu ziet kun je dat bijna niet geloven!
Ze begon met wat oefeningen uit de Spaanse dressuur: Marianne had een vlaggenmast vast, waar omheen Rudi in zeer grote verzameling allerlei galopoefeningen liet zien. Ondertussen werd de paal in alle mogelijke richtingen gemanoevreerd terwijl één kant op de grond gehouden werd.
Daarna lieten ze aan de hand verschillende oefeningen zien, waaronder de Spaanse pas en de Capriool.
Rudi leende zich ook uitstekend voor een komisch nummer waarbij hij zich echt van zijn clowneske kant liet zien. Haha!
Het was geweldig om te zien wat een vertrouwen er tussen die twee was. En om te zien wat er allemaal bereikt kan worden met geduld en liefde.

Hierna kwamen Henk en Esther met een verrassingsnummer dat niet vantevoren geoefend was. Er was een hele hoop gerommel in de hoek van de bak en ineens kwam er een paard met ruiter uit de hoek gescheurd met een skiër er achteraan! *LOL* Vervolgens kwam er een jongen in de ring (Henk's zoon?) die het ook mocht proberen, maar na een halve ronde moest hij het touw loslaten, want het ging wel erg hard! Met een luid applaus werd deze knul dan ook uit de ring begeleid. Iemand uit het publiek, die duidelijk vaker waterskies onder gehad had, liet ook nog een prima staaltje van skiën zien.

Tussendoor liet Karin Schouwenburg nog even zien wat het gevoel van de Vrijruiter is: heel de dag hard werken, druk, druk, druk en dan: JA! PAARD!!!

Als laatste was de eer aan het Showteam Appie Kamps. Zij hadden bij zich: een geweldig laconieke Tinkermerrie, prachtig dier om te zien voor de Tinkerliefhebber, twee Shetlanderhengstjes, waarvan één goedgekeurd voor de dekdienst (Ivo, vosbont) en twee Mechelse herders als politiehond afgericht, waarvan één allerlei belangrijke westrijden had gewonnen. Ze lieten werkelijk de meest waanzinnige dingen zien. Appie galoppeerde op de Tinker zonder zadel door allerlei lappen landbouwplastic zonder dat het dier een krimp gaf (moet ik thuis nog even oefenen... Extreme duivel ) ; daarna werd het dier op de grond gelegd, in diepe rust, waarna een stuk plastic volledig over Appie en de Tinker werd heen gelegd. Doe dat maar eens na!
Daarna mochten de twee popelende honden en de hengstjes in actie komen: iedere hond kreeg een leidsel met een stuk hout in de bek waaraan ze de hengstjes door de ring leidden en zelfs onder de buik van de Tinker door liepen. Ook sprong de hond een paar keer op de rug van de Tinker, ondertussen keihard super-enthousiast blaffend.
Vervolgens werd de Tinker in het midden opgesteld met de hengstjes tussen de voor- en achterbenen van de merrie geplaatst.
Ook was er nog een pakwerker die het werk van een politiehond demonstreerde.
Op het laatst werd de Tinker met de voorbenen op een verhoging gezet met daaromheen alle ander dieren en medewerkers gegroepeerd, op het podium.

Nou, als dit allemaal geen dressuur is dan weet ik het ook niet meer...

Het was al met al een geweldig leuke dag. Er bleken zelfs nog een paar Bokkers geweest te zijn, maar dat vertelde "ikke" pas op de trugweg naar huis. Ik heb ze dus achteraf wel gezien, maar ik wist niet wie het waren. Koe

De terugweg heb ik het busje met "ikke" en een zeer vermoeide B. naar huis gereden, waarna we nog een heerlijke maaltijd bij B. voorgeschoteld kregen.

Conclusie: volgend jaar weer!
Laatst bijgewerkt door Gwen op 25-03-02 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 11:57

Gaaf zeg!
Ik had er ook heen gewild, maar jah, moest i.v.m. de kanker nog even gas terug nemen. Had vorige week ook al een leuke dag gehad bij Men&Ruiter, dus ff rust nu...
Gelukkig heb ik gisteren de laatste, jawel de állerlaatste chemopillen geslikt.
Ik ben nu dus klaar.... oh heerlijk. Nu nog conditie opbouwen.
Want volgend jaar wil ik dus echt wel komen kijken bij de open dag hoor!

En dat je zomaar een dag met 'enthousiaste ikke' overleefd hebt...
Knap hoor! Knipoog
Hij bestookt je nog niet helemaal met indianenverhalen maar het scheelt weinig... *LOL*
Ikke heb je je wel gedragen die dag?
Volgend jaar kom ik je wel in de gaten houden grijnz..

Het verslag klinkt heel interessant trouwens, en wat betreft de plastic lappen: de vorige eigenaren van mijn paard hebben haar geleerd met haar hoeven op plastic te gaan staan, zonder in paniek te raken, dat soort dingen, en langs felgekleurde dingen te lopen enz.
Ze is daardoor best wel verkeersmak geworden!

Gisteren bleek wel weer hoe handig het kan zijn als je paard 'gewend' is aan het aanraken van plastic:
Tijdens een buitenrit, we reden in de berm langs een grote weg, stapte een jong paard achter Cerise op een saladebakje van plastic en dat kraakt enorm.
Gevolg: paard springt met vier benen de lucht in, struikelt bij het neerkomen en meisje valt eraf! Bloos Gelukkig geen verwondingen of iets dergelijks.

Paard rent de (vrij grote) weg op, en terwijl een andere ruiter er achteraan ging, ging ik met Cerise rustig stappend de weg op en hield het verkeer tegen...
Op zo'n moment ben ik zo blij met haar! Ze bleef heel rustig, ontspannen, en we hadden het andere paard gelukkig snel weer te pakken want die dacht dat er bij die ene stilstaande auto vast wat te eten viel... Haha!

Maar goed, dan ben je echt blij met de 'opleiding' die je paard heeft gehad met 'enge dingen'. Ze schrikt nog regelmatig van iets, maar ja, wie niet haha. Gelukkig heeft ze al veel geleerd en leert steeds meer!
Ook handig als je later buitenwedstrijden gaat rijden en er mensen met felgekleurde paraplu of kinderbuggy langs de ring staan... *LOL*

Al met al, volgend jaar probeer ik erbij te zijn!
En Ikke, vertel maar eens wat jij ervan vond, van deze dag? Was je tevreden? Hebben jullie nog nieuwe leden?

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 13:48

Nou Dorine, "ikke" heeft zich goed gedragen, hoor! Maar ik ken hem dan ook al meer dan m'n halve leven, dus ik ben al aardig immuun voor dat geklets van hem! }>

En er zijn inderdaad weer nieuwe leden bijgekomen, maar dat vertelt hij vanavond wel.

En volgend jaar verwachten we jou, Dorine, natuurlijk wel met paard op de open dag. Zo'n koele kikker moet iedereen zien! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:01

Ikke een kletskous die nieuwe leden blijft werven??? Hoe koooooooooom je erbij.... Schijnheilig Hahaha die man IS de NVVR volgens mij *LOL*
Jammer dat we het gemist hebben dit jaar; volgend jaar gaan we een poging wagen richting Ermelo (mooi rijden daar, dus paardjes mee en een lekker lang weekeindje ervan maken Cool )

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:04

hey cool dat je marianne scherps hebt gezien!! die is echt gaaf, ik heb dr in de brabanthallen gezien afgelopen jaar. toen stond ze naast ons met dr haffie. Hij had toen allemaal sterren (64 volgens mij) op zn lijf, heel gaaf!! en ze was fan van de tinkers dus dat was ook wel heel leuk Haha!