Mishandelingen daadwerkelijk mishandelingen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Mishandelingen daadwerkelijk mishandelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 12:40

Ik begin bij de berichten rond de paardenmishandelingen steeds vaker vraagtekens te plaatsen... (kapot gesneden vulva's e.d. niet meegerekend)
Al een poosje heb ik het idee dat paarden met een willekeurige wond gelijk maar tot een mishandelingsslachtoffer worden gerekent.

Dit idee heb ik omdat ik nog steeds veel paarden in onveilige stallen en weilanden zie staan en paarden kunnen sowieso nou eenmaal rare toeren uithalen. Zo heb ik wel eens een stuk staart (met staartwortel) in een volledig afgesloten wei gevonden, een wei waar de paarden alleen in stonden als er toezicht rond de stallen was. Of een paard met een diepe put in zijn bil, beest bleek 'gewoon' op een prikpaaltje te zijn gevallen. In deze tijd zou zoiets gelijk onder enorme koppen in de krant staan als een mishandelingsgevallen.

Naar mijn idee zijn de mensen paranoia, ben ik de enige die er zo over denkt?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:47

nee hoor...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:48

er zullen natuurlijk wel echte gevallen van mishandeling zijn , maar ik vrees dat sommigen die hun paard gewond aantreffen gaan schreeuwen: 'hij is mishandeld' .
terwijl zij het zelf zijn die hun paarden dit aandoen!
( stuk prikkeldraad, afgezaagde boomstam waar ie zich aan kan bezeren , scherp uitsteeksel aan stal,.... )

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:53

liever paranoia dan werkelijke mishandelingen sjuim Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:00

Is dit in het verlengde van getraumatiseerd????

Ben het wel met sjuim eens, er gebeuren veel ongelukken met paarden op het land en in de stal, ook heel onverklaarbaar! Zo heeft het vorige paard van een lesklant zn nek gebroken op stal, gewoonweg omdat hij met zn hoofd tussen een paal en de muur vastzat! Of een stalgenoot van vroeger heeft haar paard in moeten laten slapen omdat hij zn halve been eraf gerold had in de stal tegen de voerbak aan, die afbrak en zo zn been door tweeen snee..... Of dat paard dat op het land stond met een gat in zn achterbeen waar je zo door heen kon kijken, was op een stuk ijzer gevallen wat er lag......... kan allemaal gebeuren! Misschien is het verstandig als iedereen eens het land opruimt, hekken nakijkt en ga zo maar door.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:01

Pellie schreef:
liever paranoia dan werkelijke mishandelingen sjuim Scheve mond



Juist je kan tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn.... maar ik denk ook dat het vaak best duidelijk is of het echt een "ongelukje" was of dat het daadwerkelijk door een mes of iets degelijk is toegebracht.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:21

ben ik het helemaal mee eens.
Mijn paard heeft bijvoorbeeld zijn schedel gebroken. Toen gingen ook direkt de verhalen rond dat 'iemand' dat gedaan zou hebben. Maar als je soms ziet wat die gekke beesten zichzelf aan kunnen doen......... ( met hulp van een nonchalante stalhouder )

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:43

Nee hoor, ik ben het ook met je eens. Nog even en we krijgen het syndroom van Munchausen-Proxy gericht op paarden: mensen die hun paard wat aandoet voor de aandacht...

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 13:52

wat vinden jullie dan van het feit dat 'mishandeling' van beesten eigenlijk helemaal niet bestaat in nederland?
ook leuk om te horen, geef je het aan, zegt de agent: duidelijk geval van vernieling... Verward het begrip dierenmishandeling bestaat dus niet in dit land, in andere landen wel... en laat op mishandeling nou een veel hogere straf staan dan op vernieling.... is dat niet vreemd? Frusty

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:20

Ik moest daar laatst aan denken, met dat bericht van dat dode veulen met opengesneden buik in het Bokt-nieuws. Ik zal niet ontkennen dat het mishandeling kan zijn, maar wat te denken van een vos, die wel iets ziet in een lekker veulentje? Er lopen meer roofdieren rond in NL dan we willen weten en die moeten ook ergens van leven.
Het is goed om alert te zijn, maar wel blijven opletten wat er WERKELIJK gebeurt.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 17:30

Citaat:
Al een poosje heb ik het idee dat paarden met een willekeurige wond gelijk maar tot een mishandelingsslachtoffer worden gerekent.

Dit idee heb ik omdat ik nog steeds veel paarden in onveilige stallen en weilanden zie staan en paarden kunnen sowieso nou eenmaal rare toeren uithalen.

In deze tijd zou zoiets gelijk onder enorme koppen in de krant staan als een mishandelingsgevallen.

Naar mijn idee zijn de mensen paranoia, ben ik de enige die er zo over denkt?


misschien zou je die mensen eens op moeten zoeken waarvan hun paarden als mishandeld worden verklaard door dierenartsen en dergelijke.

kun je misschien voorbeelden van gevallen noemen waar je over twijfelt? de laatste misschien? merrie met steekwond in borst? Of het paard met afgesneden tong? Het overleden Shetland veulentje met de snee in de buik?

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 18:02

je ziet denk ik wel het verschil tussen een steekwond ofzoiets en een zelf opgelopen wond...

ik bedoel als een paard zicht openhaald aan een stuk prikkeldraad of zoiets dan ziet het er anders uit dan een meswond..

en bovendien de politie is er altijd bijgeweest en die zien denk ik wel waarneer het is aangedaan door mensen of door het paard zelf...

zo denk ik er over...

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:28

Pellie schreef:
kun je misschien voorbeelden van gevallen noemen waar je over twijfelt? het paard met afgesneden tong? ?



Ik heb hier wel andere verhalen over gehoord dan dat het mishandeling zou zijn geweest....
GEHOORD zeg ik!!!! niets meer niets minder geen concrete dingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 19:54

Pauline schreef:
Nee hoor, ik ben het ook met je eens. Nog even en we krijgen het syndroom van Munchausen-Proxy gericht op paarden: mensen die hun paard wat aandoet voor de aandacht...

Dat bestaat als een tijdje hoor.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:32

pompom schreef:
Ik heb hier wel andere verhalen over gehoord dan dat het mishandeling zou zijn geweest....
GEHOORD zeg ik!!!! niets meer niets minder geen concrete dingen...



ja ik heb dat verhaal hier op bokt ook gelezen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:02

En aan de ander kant, er kan ook een soort van 'gewenning' optreden. Als in de krant wekelijks van deze berichten staan wordt het 'normaal' en maakt men er zich steeds minder druk om.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:37

zekers.... om het maar simpel te houden; ik vraag me af of heel bokt wel een handtekening heeft gezet om de wetten te veranderen. ik denk dat meer dan de helft hier niet eens in geloofd. hoeveel bokkers hebben we wel niet? samen staan we sterk is een mooie kreet en werkt vaak ook nog, kijk maar naar hitler duitsland om een raar en extreem voorbeeld te geven.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:44

Promessa schreef:
je ziet denk ik wel het verschil tussen een steekwond ofzoiets en een zelf opgelopen wond...


Hoeft ook niet altijd, ben er zelf het voorbeeld van Tong uitsteken Paar weken terug sprong mijn paard de opening van de staldeur door toen de smid er was. daarbij ramde hij mij aan de kant en kwam ik met mijn arm tegen de deur aan. Vleeswond van 5 cm lang en 3 cm diep. En dat zag er dus echt uit alsof het met een mes gesneden was, helemaal recht enzo. Er zijn in veel weilanden een hoop scherpe randjes waar paarden tegen aan kunnen vallen of botsen.

Er zijn nu wel meer mishandelingen als vroeger, maar er zijn ook gevallen waar er een grote kans is dat het idd een ongelukje is geweest.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:27

Er staat bij ons ook een oudje dichtbij, een pony, als gezelschap voor die man z'n paard (pony had ie als kind geloof ik, en is nu dus oud en vermoeid Knipoog). Die is al helemaal ingezakt en je kan de ribben tellen, ziet er best zielig uit, maar normaal als een paard ECHT heel oud wordt. Nu hebben we ook weleens voorbijgangers als wij daar in het bos lopen, die dan vragen of het paard van ons is, en of het mishandeld wordt ofzo...

Nee, je bent niet de enige die er zo over denkt... Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 23:28

Als een eigenaar zijn/haar paard op de weide vindt met een wond zal deze zich rot schrikken en de DA bellen door de verhalen (niet negatief bedoeld) in de kranten en op het nieuws/journaal wordt er gelijk geroepen paardenbeul mishandeling enz... En wat "staat" beter in de krant of op het journaal: paard slaat op stal been kapot of beul breekt paard op stal het been.....
Kranten en nieuws = meestal een beetje waarheid en de rest van de journalist....
De politie en de DB en andere organisaties willen de daadwerkelijke mishandelingen in kaart brengen dus wordt er aangifte gedaan en komt het bij de krant terecht...dan wordt er nog eens gekeken en blijkt een wond te zijn door een loszittende schroef, scherfje, prikkeldraad weet ik wat...
Is op zich toch prettiger voor je geweten om het een ander op de kop te geven dan dat het een stomme samenloop van omstandigheden is....

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 09:17

3 jaar geleden is bij ons een paard die weer terug de wei in wilde galopperen tegen de punt van het hek aangelopen. De hele buik lag open en de ingewanden kwamen eruit. Nu waren er mensen bij, maar ik kan me voorstellen dat als je zo'n paard 's morgens vind dat je dan denkt dat ie vermoord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:31

Ik ben het er wel mee eens dat er te snel geroepen wordt dat een paard mishandeld is.
Zelfs als een paard een wond(je) heeft opgelopen door te knokken met soortgenootjes dan nog wordt er geroepen dat het mishandeling is.

Natuurlijk moet je er niet te makkelijk over denken, maar een beetje nadenken voor je gaat roepen is mischien niet verkeerd.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 10:34

Cookies schreef:
3 jaar geleden is bij ons een paard die weer terug de wei in wilde galopperen tegen de punt van het hek aangelopen. De hele buik lag open en de ingewanden kwamen eruit. Nu waren er mensen bij, maar ik kan me voorstellen dat als je zo'n paard 's morgens vind dat je dan denkt dat ie vermoord is.

inderdaad, dit verhaal is mij bekend, ik sta ook op die stal.
Hoewel de stalbaas goed z'n best doet en alert is op z'n bedrijf, zijn er best zaken aan te wijzen die minder veilig zijn. Bovendien kun je nooit voorkomen dat een paard iets onverwachts doet. Als de omstandigheden dan tegen zitten, dan heb je dus een probleem. Dat is het risico van paarden houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:03

Tja,nare dingen.

Zo hoorde ik van een verzekeringsagent dat mensen hun paarden soms de ergste dingen aan doen onde rhet mom van een ongeluk om er zo met de verzekeringpremie vandoor te gaan. Als ik op donderdag naar de Crime Night kijk dan kom je ook verhalen tegen van mensen die hun partner/kinderen wat aandoen voor de verzekeringspremie.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:50

Ik denk zeker dat men zich snel kan vergissen...... wij hebben ook ooit eens een paard uit de wei gehaald met een joekel van een snee in de borst....... (moest ik gelijk aan denken bij dat recente bericht).

Het paard heeft maar een uurtje in die wei gestaan en we zaten er met onze neus boven op!!! Later urenlang met 12 man de hele wei afgestruind.... ieder paaltje gecontroleerd etc... nooit iets gevonden.
En er kan echt niemand ongemerkt dit paard opengesneden hebben.

De DA die het dier gehecht heeft, had er ook geen verklaring voor, maar zei dat het toch heel vaak voor komt dat paarden verwondingen oplopen die niet uit te leggen zijn.