Verslag Endurancewedstrijd Kootwijkerbroek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Verslag Endurancewedstrijd Kootwijkerbroek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 18:03

Ja, vandaag was het zo ver. 7.30 uur opgestaan, paarden in de trailer gezet, en op naar Kootwijkerbroek. Gister hadden Kim (ook hier van bokt) en ik alle spullen al in de auto gedaan, dus we waren vlot op weg.

Aangekomen op de pleisterplaats hebben we ons eerst aangemeld bij het secretariaat. Toen we daar liepen, kwamen we Ganna (hier van bokt) met haar fjordje Ilonka tegen. Even een babbeltje gemaakt, en daarna weer verder. Met de paardjes naar de voorkeuring. Allebei kwamen ze er met glans doorheen.

Rustig opgezadeld, ingestapt en we konden vertrekken. Bij het instappen kwam ik Mandy (NaVy! op bokt) nog tegen. Ik moest eerst, Kim moest 2 min. later. Lekker gedraafd een eind, en daarna lekker in galop. Toevallig startte ik tegelijk met een kennis van mij, die het tweede rondje van klasse II aan het rijden was. Met haar heb ik een groot eind opgereden. Onze paardjes liepen lekker hetzelfde tempo, en het was erg gezellig.

Voor de P/A ben ik gaan stappen, zij is doorgegaan omdat ze geen P/A keuring hoefde. Bij de P/A was alles prima, ik heb Ed even laten drinken, en we konden gelijk door. De tweede helft heb ik vooral gegaloppeerd. Maar opeens stond er een bordje: "Finisch over 1 km". oliebol! Ik had de bordjes van "30 km gereden" en "Finisch over 2 km" gemist! Nog maar 1 km te gaan, en ik had nog 40 minuten. Als ik sneller zou zijn als die 40 min, dan had ik een te hoge gemiddelde snelheid. Ik ben dus heeeeel langzaam gaan stappen (je móet blijven stappen in de goede richting...). Ed was nog vol energie (jaja... na 34 km....), en liep wat moeilijk te dribbelen. Niet echt goed, want hij moest rustig zijn voor de hartslag. Ik was uiteindelijk toch nog 10 min. te snel binnen. Behoorlijk wat strafminuten dus. De hartslag was prima, en de ademhaling ook.

Na zo'n 30 min de nakeuring. Ook alles was prima. Maar toen moesten we voordraven. Ik stond al even te wachten, want er waren nog 4 mensen voor me. Alle 4 werden ze afgekeurd Bloos . Bij ééntje was het erg duidelijk dat ie niet goed liep (dat dier liep nog maar op 3 benen), maar bij die andere 3 niet echt. Toen moest ik. Ik zat me al behoorlijk zenuwachtig te maken omdat er zoveel afgekeurd werden. En ja hoor... Ed zou volgens de DA ook wat stijfjes lopen. Ikzelf zag het niet echt, maar ja... Het is maar goed dat ze streng zijn, maar het was erg jammer voor mij.

Ondertussen kwam Kim met haar haflinger ook over de finisch. Haar tijd was wat te langzaam, maar ze kwam goed door de keuring heen.

Daarna de paardjes weer in de trailer gezet, en op naar huis! Ik ben nu erg moe, maar heel voldaan. Ik ben erg tevreden over de rit, desondanks Ed's vermoedde stijfigheid. Op naar de volgende over twee weken!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:46

hey

wel zonde dat je het bordje gemist had! Maar je hebt het goed gedaan! Heb het ook eens gehad maar ging de verkeerde kant op, das minder Tong uitsteken . Maar uiteindelijk was ik toen 17e van de 19 die goed binnen de tijd waren. Het was btw 2 jaar geleden in Ermelo.

Hoeveelste was je?

gr linda Lachen

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 18:52

Bij de nakeuring was Ed wat stijfjes in z'n rechtervoorkogel, dus helaas......... Niet echt ernstig gelukkig hoor, zonet liep ie al weer goed de wei door te rennen. Ik denk dat ie z'n kogel iets verdraaid heeft ofzo. Ikzelf zag ook niet dat ie niet 100% liep, m'n ouders ook niet, maar de DA vond van wel.
Erg jammer dus. Maar ach, ik ben echt megatevreden. Hij was zo enorm fris nog aan de finisch.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:16

aaah, zeg dat is wel jammer, hoeveel waren er goedgekeurd? en dan van de hoeveel starts?

gr linda Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:24

Hoi,
Erg jammer voor je! Super dat ie zo'n goede conditie heeft!
Ik had het al op de eindlijst gezien (had tot de prijsuitreiking gewacht) en baalde toen al erg voor je!
Ik had hetzelfde probleem, had ook het bordje 30 km niet gezien, maar wel die van 2 km naar de finish, maar ja, toen had ik ook nog 35 minuten..
Dus heel langzaam stappen (en eigenlijk heel even sneaky stilgestaan onder het motto: ze moet wat drinken maar wil niet Knipoog ) maar toch ook te vroeg.. Het scheelde maar 3 minuutjes maar toch..
Hartslag was 60, aardig hoog, maar voldoende.
Door de nakeuring is wel goed gekomen (ondanks haar hoefkatrol) en ben toen weer naar het secretariaat gtegaan om alles in te leveren. Soms zien ze die een of twee minuutjes wel over het hoofd, en daarom vroeg ik (op mijn allerliefst Knipoog ) of het nog zin had om te wachten. Maar, zij dus uitrekenen hoe snel ik met die strafminuten was gegaan. 14,39 km/u.. Toch niet al te laag, en voor de lol ben ik blijven wachten op de rpijsuitreiking. Ik was toch nog 18e, er waren ontzettend veel snelle, echt veeeel meer dan ergens anders (t was ook nie zo warm, en er waren veel mensen die elk jaar hier rijden).
In Austerlitz moet ik toch echt wat meer op mijn tijd letten, en dan misschien bij de eerste 5 Haha! ??
Heb in elk geval weer een leuke dag gehad, en Navy had er ook onwijs veel lol in, dus was het toch een geslaagde wedstrijd:)
Groetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:36

Beste Carola (en andere meelezers)

Het zal wel niet de bedoeling zijn, maar ik misbruik even het account van mijn dochter Laudine hier om een reactie te geven op je verslag.
FYI: 'behalve de vader van' heb ik in de afgelopen drie jaar zo'n twintig endurancewedstrijden (kl1 en 2) gereden, vorig jaar niet een keer afgekeurd en meestal bij de eerste tien geeindigd. Ik weet er nog niet zoveel van, maar wel genoeg om te stellen wat je deed helemaal niet de bedoeling is van de sport. Zoals je zelf schrijft zat je op 1 km voor de finish op een gemiddelde snelheid van ruim boven de 21 km/u. Dat is buiten elke proportie en de snelste manier om je paard naar de knoppen te helpen. Het duurt jaren van noeste en zorgvuldige training voordat je gezond zoiets kan doen met je paard. Voor iemand die voor het eerst meedoet en komt kennismaken met de sport (klasse 1 is een 'kennismaking' meer niet!) niet zo slim... Maar: welkom bij de club, we willen graag dat de endurance groeit en bloeit dus hoe meer enthousiastelingen hoe meer vreugd!

Graag wil ik de indruk met je verslag even rechtzetten: het heeft niets met endurance te maken. Lomp scheuren kan ook leuk zijn, maar dan noemen we het geen endurance. Wij reden deze wedstrijd als test voor de komende klasse 2 en kwamen met 15km/u en een hartslag van 48 netjes over streep. Wat jij beschrijft om voor de finish te gaan dralen is iets wat juist in de reglementen wordt verboden - dus wat deed je nou? Als ik je verhaal goed heb gelezen deed je over de laatste kilometer 30 minuten. Dat is nog geen 2km/u! Langzame stap is 5 a 6 km/u. Dus hoe zag dat eruit? En als je paard na 30 minuten 'cooling down' (al kun je dat haast niet meer zo noemen) nog wordt afgekeurd dan is imho 1 ding zeker: je hebt je paard volkomen overbelast en van een paardvriendelijke aanpak kan dan ook geen sprake zijn. Een paard wat op die manier over de tik wordt gejaagd zie je niet meer terug in kl 3 of 4, want is dan al ingeslapen... of loopt jouw paard op zijn 18e nog een 120 km wedstrijd? Er zijn (top)enduranceruiters die hun paarden pas uitbrengen als ze 7 a 8 jaar oud zijn en dan nog beginnen met gemiddelden van rond de 12 km/u. Die paarden zie je terug aan de top. Met wat jij doet heeft dat natuurlijk niets te maken en verdient dus ook geen respect.

De endurance heeft in toenemende mate last van een imagoprobleem en dat proberen we te herstellen. Het woord zegt het al: het is een duursport. Dus geen racerij. Bij veel recreatieruiters hebben de enduranceruiters een slechte naam vanwege hun onbehouwen rijgedrag. Ik heb zelf in het veld kunnen zien hoe je reed. Om het diplomatiek uit te drukken: lees eens een boekje over ruiteretikette. Als je iemand wilt passeren roep je eerst of het kan. De meesten gaan dan opzij en laten je erlangs. Jij kwam ons voorbijscheuren alsof je door de duivel op de hielen werd gezeten zonder enige waarschuwing of aanroeping. Bovendien botste je tegen ons op en dat is voor de meeste ruiters geen prettige ervaring. Als je het nou alleen bij mij had gedaan... ach, ik ben zwaar genoeg om me niet op te winden. Maar ik heb een tijdje achter je aan gereden en ik kan gerust stellen dat het er net uitzag alsof je dronken was of de controle over je paard kwijt. Ik heb je geen verontschuldiging horen maken tegenover de mensen die je aanreed. Kortom: weinig imagobevorderend voor de sport en dat is jammer. Sterker: er zijn zeer ervaren leden van de DER die dit soort rijgedrag eigenlijk het liefst met onmiddellijke diskwalificatie willen bestraffen.

Nogmaals: welkom bij de club. Als 'ouwe zak' heb ik als vader van ook zo'n 18 jarig heethoofd er begrip voor dat je enthousiasme met je op de loop gaat. Maar als liefhebber van de endurance hoop ik dat je snel veel bijleert (lees: verandert). Ik wil je helemaal niet hier te schande maken, maar wel de indruk wegnemen dat jouw mening ook maar iets met endurance te maken heeft.

Suc6
Ernst, de vader van Laui

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:51

Sorry, raar vraagje misschien, maar ik ben erg beniuwd naar Uw startnummer, misschien dat ik U ook heb gezien (ben niet neiuwsgierig hoor Lachen )..
Groetjes Mandy

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 21:58

Ik was er niet bij, dus ik kan hier geen oordelen over vellen dus dat zal ik dan ook maar niet doen Tong uitsteken

Balen dat hij afgekeurd is, volgende keer beter en dan wat beter op de bordjes letten en iets rustiger aan doen, dan gaat het vast super!

Was het terrein niet supernat?
Ik ben gisteren naar de Lage Vuursche geweest, vorige week was het daar nog mooi droog, nu was het een grote modderbende. Echt niet normaal. Tot over de kogels in de bagger. Niet fijn. Bij Anna's Hoeve ben ik maar niet eens gaan kijken. Maar waar al dat water vandaan gekomen is Verward

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 22:28

Het terrein was niet nat, gelukkig. Hier en daar wel een stukje maar zeker heel goed te doen. Ik vond het stuk over het Kootwijkerzand zo mooi. Ben blij dat Ilonk er aan gewend is want hier hebben we de "Sahara".
We hebben de wedstrijd overgens goed uitgereden, met een gemiddelde snelheid van 10.98 km/uur. En we gingen voor de 9, ben heel blij en heel trots op mijn paardje!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 22:29

Ohja Ilonk is ook nog erg vrolijk, dus niets te lijden gehad.
Laatst bijgewerkt door Ganna op 24-03-02 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 23:27

Beste Ernst,

Ten eerste; bedankt voor het welkom. Maar hoe kunt u nou zien wat mijn paardje wel of niet aankan? Hoe weet u wat mijn trainingen zijn? Hoe weet u hoeveel en hoe lang ik al train? Kent u mijn paard?

Nee, helaas niet. Ik denk dan ook niet dat u hier een oordeel over kan vellen. Ik ken mijn paard erg goed, en ik weet ook wat zijn kunnen zijn, en ik weet ook wat hij niet kan. Ik heb niet zitten 'dwalen', nee, absoluut niet, maar door de weg goed (breed) te gebruiken kan ook heel wat tijd worden erbijgeplakt zonder dat het paard hoeft te sjokken.

Waarschijnlijk heeft Ed zich bij de trailer verdraait (na de finisch, maar voor de nakeuring). Daar was hij erg druk, en stond ie raar op z'n touw. 30 minuten later was ie namelijk wel weer 100%.

Trouwens, ik kreeg van u de 'waarschuwing' dat ik in de 2 km voor de P/A niet naast het paard mocht lopen. Ik heb dit aan diverse mensen nagevraagd, en ook aan het jurylid. Thuis heb ik het ook opgezocht in de regelementen. En wat bleek... in de 2 km voor de P/A mag de ruiter wel degelijk naast het paard lopen. Ook in de 2 km voor de finisch mag dat, mits met maar op het paard over de finisch gaat. Misschien handig om de regelementen nog even na te lezen, voordat men andere ruiters gaat 'waarschuwen'???



In ieder geval; ik heb een heerlijke (thuis!)wedstrijd gelopen. Ed was lekker fris, en eenmaal terug in de wei kwam er ook nog een behoorlijke boksessie. Hij kan het mentaal en fysiek goed aan, en beiden (m'n paard en ik) hebben we vandaag plezier gehad. Ik kijk nu al uit naar de volgende wedstrijd!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 00:51

Ten eerste is het heel leuk om te lezen dat er redelijk veel bokkers enthousiast zijn over de endurance. Dat doet mijn hart als organisator van de oudste endurancerit van Nederland goed Haha! (dit jaar wordt nummer 15 georganiseerd).

Ten tweede :

Ik wil alleen een belerend vingertje opsteken hier Haha! omdat ik iets heel herkenbaars lees, namelijk het te enthousiast willen rijden bij één van de eerste ritten. Dat hoort gewoon rustig opgebouwd te worden. Ik heb het helaas een keer gezien bij iemand die ook dacht dat zijn paard het allemaal wel kon (er was goed mee getraind werd ons verteld)... het paard werd afgekeurd en een paar uur later werden we gebeld door de deelnemer dat het paard was overleden terwijl hij bij de finish in orde leek... heel erg om zoiets te horen Scheve mond Hierdoor is o.a. de maximale snelheid ingesteld. Deze is er dus niet voor niets...

Daarnaast staat er in de meeste boekjes een klein stukje over de etiquette in het parcours. Het is niet de bedoeling dat je zomaar langs iemand heen raast maar dat je diegene even aanroept dat je er langs wilt (wat Ernst ook al zei). Dat behoor je gewoon te doen. Het getuigt ab-so-luut niet van stijl om zomaar langs iemand te racen. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest en daarom vraag ik je of je de deelnemers die je wilde passeren hebt aangeroepen en of je ze netjes in draf hebt gepasseerd.

Ik laat even in het midden wie er gelijk heeft, maar als Ernst gelijk heeft dan kan ik alleen maar zeggen dat wij als organisatie zulk gedrag absoluut niet waarderen en dat we dergelijke deelnemers die net in klasse 1 starten liever kwijt dan rijk zijn (en ik weet zeker dat alle organisatoren van Nederlandse endurance-ritten het hier 100% mee eens zullen zijn).

Laat het bovenstaande de toekomstige en huidige endurance-ruiters niet in de weg staan om mee te gaan doen aan een rit omdat het een super-sport is en absoluut een goede samenwerking laat zien tussen mens en paard.

Als laatste wil ik nog even het motto naar voren brengen van de endurance: to finish is to win!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 13:57

Ik wilde kort geleden wat meer informatie over de Endurance, maar die is moeilijk te vinden.
Er zijn genoeg mensen die op hun site er iets over vertellen, maar dan meestal alleen 'globaal' hoe het er aan toe gaat, en bijv. niet de regels, of niet de uitleg waaróm er bijv. een maximale snelheid is enz.
Veel is me nu duidelijk geworden.
Ik dacht ook altijd aan "Een afstand die zo snel mogelijk moet worden afgelegd, mits het paard de keuring (hartslag) op verschillende momenten goed doorkomt."
Dat dit heel anders in elkaar steekt dan "Zoveel mogelijk galopperen/racen, en dat door mooie omgeving", is nu pas duidelijk!
Er komt dus een hoop bij kijken, en het is interessanter dan veel mensen denken, eenvoudig omdat er nog maar weinig (goede!) voorlichting over is.
Bij ons op de manege bijvoorbeeld hoor je er weinig tot niets over, ook op de vereniging niet.
Ik kan me dus wel voorstellen dat iemand op zijn eerste wedstrijd door onwetendheid soms wat onbeleefd of zo overkomt, dat men denkt genoeg van Endurance te snappen maar dat de instelling etc. heel anders blijkt te zijn...
Bedankt dus voor de opheldering!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 18:44

Ben het wel met dorine eens.
Ik wist wel dat je er absoluut geen race partij van moet maken.
Je kan nu wel zeggen dat je paardje het aankan maar hoe is hij over 2 a 3 wedstrijden.
We zijn allemaal beginners als ik het zo lees dus we moeten nog veel leren. Ik val hierbij dus niemand aan.

Wat uitgebreidere info over de endurance is wel welkom. idd wat betreft de regels.

Ik hoop dat ik dit jaar ook eens mee kan proeven aan zo'n wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:05

Helaas weet ik van Endurance niet zo heel veel, maar wat ik wel heb meegekregen door toppers te volgen is dat de serieuze ruiters er alles aan doen om hun paard door de wedstrijd te helpen. Auto's vol met water gaan er mee, grooms staan op punten klaar om het paard te verzorgen. Het enige wat de ruiters 'doen' voor henzelf is een zadel met ook nog een comfortabele zitting en fijne kleding, maar dat allemaal pas nadat er aan het paard is gedacht.
Een grote endurancewedstrijd rijd je niet zomaar, zoveel heb ik er van meegekregen. Het is een wedstrijd waarbij van de ruiter wordt verwacht dat die de krachten van zijn paard weet te verdelen en dat dus ook doet zonder over zogenaamde 'rode streepjes' te gaan IN de wedstrijd. Zeg maar zoiets als een Parijs Dakar rijden en de temp van je motor constant op 90 graden houden, dat is nog een hele toer en dan hebben we het over een auto.
Het gaat er dus om de kracht en energie te verdelen en dus niet een eind heen hobbelen en het laatste halfuur stappen in de hoop dat je paard zijn hartslag gedaald is tegen de tijd dat je weer een veearts ziet. De schade die je je paard aandoet zit m namelijk in hetgeen je doet tijdens de rit waar je dus over de 'rode streepjes' gaat, daar put je het paard uit en dat maak je niet goed met een half uur stappen. Denk eens aan de rek die in longen en hart zit, denk eens aan de hoeveelheid druk en spanning die de pezen van je paard aankunnen voor een langere tijd.
Het is wel fijn dat Ed zich na afloop nog lekker voelde, ik hoop dat hij dat in de eerste dagen na de wedstrijd nog steeds doet.
Laatste tip: verkijk je nooit op de looplust van een paard, zolang de ruiter zegt 'gaan', dan gaat ie en desnoods tot hij er bij neervalt. Het is namelijk zo, dat op vreemd terrein in de natuur een paard dat krepeert van de pijn, dit niet eens zal laten zien, zo zitten paarden in elkaar.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:33

Ben het met je eens Lovely, maar ik heb mijn paard geen enkele keer ertoe hoeven zetten dat ze door zou draven, heb alleen af en toe een vinger aan de pols moeten houden en moeten zeggen 'nou is het genoeg, je gaat maar stappen'. En dat ging dan met veel moeite. Ze heeft behoorlijk wat keren te snel gelopen, doordat ze perse achter haar voorganger aan wou, en als dan het inhouden al zou moeten beginnen..
Ik vond dat ik met een tijd van 15,49 er te veel maar niet extreem veel boven zat. De eerste 5 (al weet ik niet meer of het ze echt ALLE 5 waren) waren ook te snel. Ik denk dat als je paard ECHT goed kent, je wel voelt wanneer hij/zij doorloopt omdat jij het zegt en wanneer hij/zij doorloopt omdat ze er zelf nog aan toe zijn en er nog lekker veel zin in hebben.
Maar, regels zijn er inderdaad niet voor niks, en natuurlijk is het beter om ook naar die regels toe te riijden, en ik moet ook zeggen dat ik dat echt van plan was! In een eerder topic vroeg Carola aan me of ik dan niet voor de 15 km/u ging, toen zij ik dat ik dacht dat dat wat te hoog gegrepen was voor ons. Bij mijn voorgaande wedstrijden was ze namelijk ook in superconditie, maar hebben we toch een stuk minder snel afgelegd.
Dat ze er net als Ilonka niet onder heeft geleden bleek vandaag wel! De dag na een Endurance stap ik altiijd een lekker stuk, zodat ze niet stijf wordt, en om d'r niet te 'overtrainen'. Maar het bleef niet bij stappen.. Ze had ontzettend veel pit en energie, en omdat we naar de club (binnenbak) reden om een vriendin met haar paard op te halen, ben ik daar nog een paar rondjes in de bak gaan stappen.. Maar.. daar ging ze.. Ze heeft toen toch nog even gegalopeerd en gedraaft, want er was geen houden aan..

Ganna, stond jij trouwens naast mij?? Is deze enige Fjord die ik heb gezien, maar heb er op dat moment niet bij stil gestaan dat dat Ilonka was.. Leuk paardje, en leuk die manen zo Lachen (Wij waren die met die 'onopvallende' trailer Knipoog )

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 23:25

Ja volgens mij waren wij dat wel naast jou. Moet wel want Ilonk was de enige Fjord daar. Ik keek als eens naar jullie trailer en dacht "Navy waar heb ik dat eerder gezien?" Helaas bedacht ik het pas later weer.
Heb je vorig jaar ook mee gereden in Ommen?
Mooi dat het zo goed ging, met ons dus ook. Wel wat langzamer dan jullie maar veel harder dan ik had "durven hopen".
Ga je ook naar Balkbrug?
Daarvoor ga ik nog met Joey naar Kootwijk, klasse II rijden. (Joey is een nrps)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 10:49

Lov, helemaal waar!

En Navy, die van mij ging altijd als een banaan, en gaat nog steeds. Hij gaat maar door. Hij heeft ook hoefkatrol, en ok het is een nogal gevoelig beestje (niet echt stevig zeg maar), maar hij loopt zich echt dood. Toen wij erachter kwamen dat het 'one bridge too far' was wat hem betreft, was hij al stuk. Recreatiepaard heet dat dan. Hij kan nog best klasse 1 winnen, klasse 2 goed uitlopen, maar MIJ is het dat niet waard. Hij vindt het te gek om te scheuren en doet er alles aan om de nrs 1 & 2 (zijn stalmaten Hercules en Voltrack) eruit te lopen. En het lukt hem nog ook. Zij denken namelijk meer in: nog zoveel uur, ik kijk wel uit. En hij denkt: harder harder harder. Aard van het beestje. Hij loopt zich echt overhoop. Hij gaat nog wel eens mee, en hij gaat ook zeker naar het bos (wekelijks), maar niet meer 3x per week waarvan 2x een lange rit! Hij loopt zich nl echt dood. Eens in de zoveel tijd gaat hij mee met een lange rit. Dan is het echt feest, alleen maar voorop en 2x zo hard als de anderen willen. Gewoon gaan. Aan de ene kant wil ik hem die lol niet ontnemen (vandaar dat we nog meegaan), maar aan de andere kant heeft hij hoefkatrol en is het niet 'fair' om hem niet tegen zichzelf in bescherming te nemen. Als hij straks vergaat van de pijn (en hij weet wat dat is, geloof mij) dan heeft hij niet het vermogen om te denken: stom, niet meer hard gaan. Ik wel, dus ben ik het hem verplicht (zo voel ik dat) om hem rustig te houden.

Hercules en Voltrack hebben Kootwijkerbroek gewonnen. Ze hebben 1 minuut te hard gereden (op de klok). Zij kwamen binnen met een hartslag van 48, na nauwelijks gestapt te hebben. Bij de nakeuring had Hercules 36 (wiens paard heeft wel eens zo'n lage hartslag gehad? Die van ons beide wel eens 28 en 32 geloof ik). Hercules hoort 2x bij de 5%. Enerzijds binnenkomen met 48 of lager heeft maar 5% van het hele veld gedaan, anderzijds bij de nakeuring 36 of lager heeft weer 5% gedaan. En een andere vijf procent, want Voltrack had 40, en die hoorde ook bij de 1e 5% (andere paarden dus die bij finish en/of nakeuring de laagste hartslagen hadden). Echt een topprestatie voor een AFGEKEURD paard (dampig, artrose klasse 3). Hij heeft er dan ook 3 jaar training opzitten. Hij is in 2000 (2e jaar endurance) in Schoorl 2e geworden, heeft in Kwatwijk 2000 de Best Condition gewonnen. Een afgekeurd paard kan dus best nog wel iets, en hoe, want hij staat op stal alsof hij niets gedaan heeft. Maar je moet geen afgekeurd paard willen creëren. Als hij al afgekeurd is (zoals Jopie en Hercules) dan moet je ontzettend consequent trainen, elke dag een korrel er bovenop, en geen schep of schepje. Nee, consequent 5 minuten meer bijv. Een niet afgekeurd paard kan het misschien eerder en makkelijker. Maar ook Voltrack (100% goed behalve 2tjes in zijn hoeven) heeft 2 jaar training gehad voordat hij nu eindelijk 2e is geworden. Hij heeft daarvoor nog een jaar op de renbaan gelopen. Het is een wonder dat hij van dat jaar niet meer heeft overgehouden dan 2tjes in de straalbeentjes. Dat kenmerkt een keihard paard aldus een arts die wij op een race ontmoet hebben. Voltrack zou het eerste jaar helemaal geen endurances lopen, eerst ruin worden, wennen etc. We kochten hem in januari, en in juli liep hij Lage Vuursche. Waarom? Omdat hij ritjes van 35 km niks vond, deed hij lachend. We hebben hem echt niet overvraagd, voor de grap meegenomen, DA naar laten kijken en die zei: rijden maar. Toch niet gedaan. We hebben hem toen 3x gestart. De bedoeling was 4x, maar in Bavel liep hij een chronische mok op (was heel erg nat, daar hebben we hem wel overvraagd, we zijn nl omgereden zo'n 10 km meer kon hij nog niet aan). Katwijk heeft hij noodgedwongen thuis gestaan, en Kuul won de BC. Het jaar erop brak de MKZ uit, ik was van plan hem voor het eerst alleen te laten lopen terwijl mijn vader klasse 2 zou starten in Austerlitz. Ging niet door, paar maanden later stonden ze beiden aan de start in Lage Vuursche, 70 km. Voltrack liep rondjes om Hercules heen volgens mijn vader. Hij stak twee vingers in zijn neus en liep hem uit alsof hij niet anders deed en makkelijk 2x zo veel aan kon. Het was die dag ook nog eens snikheet. Later hebben we Austerlitz gereden, weer snikheet. Beiden liepen ook Austerlitz met een gemiddelde van 12 km (11 was onze target) uit. Hercules had wat moeite, maar wat wil je? Voltrack deed ook dat lachend. In Holten hebben we flink doorgereden en zijn we 9 en 10 geworden (klasse 1). Bij de nakeuring had Voltrack daar flink wat energie over en stond ik half dood naast hem na het draven. DA lachend: zo die heeft er zin in! Enneh, heeft hij eigenlijk wel wat gedaan? Ja, hij heeft net de hele rit met 14 km/h uitgelopen. Katwijk met mijn zusje is hij 4e of 5e geworden, lachend.

En nu wordt hij 2e... Na 2 jaar intensief trainen, en zelfs als hij nog makkelijk kon hem toch verzorgd en op stal gezet. DA naar laten kijken, fysio op losgelaten. En nu zegt onze fysio (en de DA) dat hij wel klasse 3 moet kunnen. Dit jaar gaan we dat toch maar niet doen. Hij gaat als een trein, loopt geweldig en houdt het nu ook al 2 jaar vol, maar hij staat nog maar aan het begin. We willen met hem uiteindelijk 160ers rijden. Dat is een doelstelling, en daar gaan we voor. Of hij het nou leuk vindt of niet. Nu rijd hij ook zonder problemen over 2 weken een klasse 2, en weer 2 weken later wéér. Dat is wel een beetje de test die wij met hem gaan doen. Eerst kon hij dat echt niet, dan zat er minstens een maand tussen de wedstrijden, nu lacht hij erom. Het kán dus best met een 6-jarige zo lopen, maar hij is wel getraind, en consequent.

Hij heeft nu voor het eerst 15 km/h gelopen, Hercules overigens ook. Maar hij heeft zeker niet harder gelopen. De eerste vijf kilometer hebben ze in 20 minuten afgelegd, de 2e in 19, daarna weer 19, en uiteindelijk hadden ze op 30 km 4 minuten over. Die hebben ze gebruikt om in de laatste 2 km een paar honderd meter te stappen. Veel is dat niet geweest, want ze kwamen zowat in draf binnen. En ja, een halve minuut te vroeg, waar een hele minuut genoteerd is. Ik ben apetrots op ze, ze hebben namelijk bewezen in draf 15 km/h te halen (had ik nooit gedacht) en dat úren vol te houden. Zonder zich echt over de tik te lopen. Ze hadden namelijk nauwelijks gestapt en kwamen met 48 (hartslag) binnen. Wat voor iemand anders het doel is weet ik niet, maar dít is een kick. Je paard zo constant houden en dat het lukt! Ik zat thuis en ben er niet bij geweest, maar ik ben nog steeds rete trots. Dit hebben ze namelijk nog nooit gedaan. Het was net de race van Jochem (10 km schaatsen op de OS) zei mijn vader. Gewoon geen verval, helemaal constant. Dat het dan beloond wordt met 1e en 2e prijs, dat is mooi, maar het mooiste zijn die 2 paarden thuis. Die er net zo uit zien als anders en dit weekend 40 km gaan doen om de vetgate te oefenen voor Austerlitz. Morgen gaan ze ook alweer zwaar trainen. Dit was voor hun gewoon een trainingsritje, dit doen we elke zondag. En in Austerlitz en in Kootwijk (beide klasse 2, eerst 52 en dan 63 km) gaan we gewoon rustig rijden, gewoon 12 km/h. Harder hoeft niet, als ze m maar goedgekeurd doorkomen (want dat is finishen, goedgekeurd zijn).
Harder dan 15 km/h heeft in klasse 1 geen zin. Je kunt beter je 5 km tijden uitrekenen en je daar aan houden. Consequent zijn. Als je harder rijdt win je toch niet.

Ik ben er iig heel erg trots op dat iets waar we 2-3 jaar voor getraind hebben nu uitkomt. Ik heb mee MOGEN trainen, en daar ben ik ook supertrots op. Dat ondanks of dankzij mijn inspanning (eraf donderen oa) de paarden gewonnen hebben. En dat ik over een paar weekjes weer mag.

PS: voor de liefhebbers heb ik nog wel wat (engelstalige) literatuur die ik misschien wel over kan tikken. Oa amerikaanse trainingsschema's ed. Het is erg interessant om dat allemaal te lezen, elke trainingsmethode is anders. Ook erg leuk om met anderen over trainingsmethoden te praten ed. En natuurlijk iedereen die overtuigd is van zijn/haar eigen gelijk *LOL*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:09

Of hij het nou leuk vindt of niet, schreef je, als doel van je jarenlange training, om dan 160ers te rijden.. Bedoel je daarmee dat je die 160ers gewoon rijdt, ook als hij er geen plezier in heeft?? Ik denk (en hoop) dat ik dit verkeerd heb begrepen, want zo zit ik niet in elkaar. Ik rijd Endurance omdat ik het een zeer ontspannende sport vind, en ik voel en weet dat Navy er ook zo over denkt. Ik heb haar zien veranderen van de tijd dat ik nog Dressuurde en sprong, naar nu, met de Endurancewedstrijden. Ik kan nu met zekerheid zeggen dat ze zich lekker voelt, en ook plezier heeft in de trainingen (en ok, we trainen nog geen 2 jaar, maar wel anderhalf, en dit was de eerste waarbij ze echt geen limit bleek te hebben). Ik ben ontzettend blij dat ie eerste is geworden, nog wel met arttrose! Daarom vind ik het voor Navy ook zo'n prestatie, hoefkatrol fase 4! En die had ze al lang, waarschijnlijk al voor ik 'r kreeg. Zodra ik merk dat Navy het niet meer leuk vind, geen lol meer heeft in de trainingen of het mentaal of fysiek niet meer aankan, is het over. Dan stop ik ermee. Ik ben nu al zo dankbaar dat ik elke dag weer het geluk heb dat ik ondanks alles (heb veel meegemaakt, en na die hoefkatrol en "zal ik 'r maar inslapen?" te horen heb gekregen) toch nog van r mag genieten, en nu zelf Endurance kan rijden!!

Ganna, ik rijd ook mee in Balkbrug, en ik was er idd ook bij vorig jaar in Ommen. Heb ik ook een heerlijke wedstrijd gereden, met 11,83 km/u en een hartslag van 48 bij de P/A en finish. Was daar ook super tevreden over.

Even nog een ding om duidelijk te maken: Ik rijd dus absoluut niet mee om het winnen, of om bij de eerste 10 te zitten. Natuurlijk, ik zou het ik weet niet hoe geweldig vinden als dit een keer zou gebeuren, maar het is niet mijn streven. Daar doen we het niet voor!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:44

NaVy! schreef:
Of hij het nou leuk vindt of niet, schreef je, als doel van je jarenlange training, om dan 160ers te rijden.. Bedoel je daarmee dat je die 160ers gewoon rijdt, ook als hij er geen plezier in heeft?? Ik denk (en hoop) dat ik dit verkeerd heb begrepen, want zo zit ik niet in elkaar.


Dat bedoelde ik ook niet. Ik bedoelde dat hij de training krijgt die hij krijgt, en als hij meer wil heeft hij pech. Als hij minder wil heeft hij in zekere zin ook pech. Als hij geen zin heeft gaat hij toch. Waarom? Een beetje doorzettingsvermogen kweken bij een paard kan geen kwaad. Hij hoeft dan waarschijnlijk niet het rondje te doen wat hij vorige week deed toen hij zo super liep, maar hij moet wel lopen. Als hij aangeeft dat er iets anders is ben ik niet de persoon om hem daar doorheen te rijden. Dat doen we dus ook niet. De week voor de wedstrijd was een baaldagje voor ze. Ze hadden een week super gelopen, en het ging gewoon niet. Ze zouden 35 km gaan trainen op volle snelheid, maar in plaats daarvan hebben ze misschien 25 km gedaan met een lager tempo, maar gáán zullen ze, en achter de broek zitten doen we ook. Maar als hij 2 jaar geleden met 15 km/h had willen rondsjezen, dan was hij na 2 meter weer op stal gegaan. Klaar uit, dat doen we niet, het gaat rustig of het gaat niet. Ook de dag voor de wedstrijd wordt er niet geraced bijv. Dan is het stappen, drafje (rustig!) en verder niks. Meestal vinden ze het wel prima, maar er zijn ook dagen dat ze koste wat kost hun rondje willen lopen, op het tempo dat ZIJ bepalen. En zó is het niet! Voltrack kwam bijna rechtstreeks van de renbaan, dus die wist best wat hárd was. Dat heeft hij echt af moeten leren (niet bij elke open vlakte in de 5e versnelling etc).

Als je als ruiter die discipline niet hebt, om je paard onder controle te houden, dan moet je dat hoog nodig leren. En het is verrekte moeilijk. Jopie gaat ook als een speer, maar die mág dat gewoon niet. Eerst maar eens zijn bosritjes op een laag tempo goed doen, en dan de dag erna zwaar in de dressuur lopen bijv. Niet stijf worden etc etc. Als hij dat kan, dan mag hij meer. En dat weet hij best, hij wil alleen toch hard, tsja dan zoekt hij het maar uit maar dan parkeer ik hem wel in de bosjes! Dat doet hij maar in zijn eigen tijd (en dan heeft hij het te druk met klooien). Ik denk dat Voltrack misschien ook wel een keer met 20 km/h door het parcours gaat, maar wat heb ik eraan? Het doel is 160ers rijden (of iig boven de 100), dan moet hij eerst leren rustig te lopen en dan mag hij als hij weet wat 160 km is ook eens een keer 70 km op volle snelheid (20 km/h) doen. Dan 'weet' hij zelf ook een beetje wat het voorstelt en hoe hij zich na 100 km voelt. Een paard is namelijk betrekkelijk dom, die heeft niet zo'n inschattingsvermogen, dat moet je als ruiter voor je paard doen. Bovendien is hij nog lang niet uitgegroeid en zal hij alleen daarom al rustig gehouden moeten worden. Pas als hij 8/9 is is hij volledig uitgegroeid (gewrichten, kraakbeen, pezen etc) en mag hij ook een keertje hard. Da's nog 2-3 jaar wachten voor hem. Omdat we hem toch wel flink trainen komt hij niets te kort en móet hij ook niet zo nodig meer. Maar ik kan je verzekeren dat het eerste jaar een flink gevecht is geweest. Toen deden we nog helemaal geen intervaltrainingen, het 2e jaar hebben we voor het eerst vetgate geoefend en zijn we langzaam begonnen met het invoeren van sprintjes en interval. Geestelijk was hij er toen klaar voor, maar lichamelijk waarschijnlijk nog niet, vandaar dat we het dit jaar pas echt uit gaan bouwen, maar nog steeds geldt dat hij ook een paar maandjes rust krijgt en niet altijd de sterren van de hemel hoeft te lopen. Wat Hercules doet is zijn niveau handhaven. Als die wegzakt moeten we weer heel consequent en langzaam opbouwen. Zowel voor zijn longen als voor zijn artrose. En ja, Hercules is allang 'op' dus die zal ook wel eerder écht op zijn, maar er zijn ook nog paarden van 15 en 18 in de endurance. Kijk maar naar de uitslagen lijst, Hercules is één van de oudere paarden (13). Waar je indirect aan kunt afleiden dat hij nog heel prima is voor z'n leeftijd!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:02

Oow, ja, in dat opzicht heb je gelijk, en idd, het aantrekkelijke van de sport klasse 3/4 zijn natuurlijk ook de punten waarop je je paard en jezlf tegen komt..
Mijne is nu 9, duurt nie meer zo lang en ze is al 10, en dat noem ik toch nog niet ECHT 'oud'. Ze kan het nog wel een paar jaar volhouden, zoals ze er nu voor staat, maar dat kan je natuur;ijk nu nog nie zeggen..

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:31

Leuke en leerzame discussie! Al ruim 10 jaar ben ik van plan endurance te gaan rijden, het is er alleen door div. omstandigheden nooit van gekomen... Haha!

Ik had me er behoorlijk in verdiept en toen een vriendin van mij ook bezeten raakte van het endurancevirus ben ik haar gaan groomen bij haar eerste (en tot nu toe door omstandigheden helaas enige) wedstrijd in Schoorl. Samen met een stalgenootje reden ze allebei hun eerste wedstrijd in klasse I uiteraard.

Doordat ze zo doordrongen waren van het feit dat ze niet te hard moesten willen, begonnen ze de rit rustig in stap, ondertussen een sultana etend. Na een minuut of wat waren ze stomverbaasd over de razendsnel rondracende collegastarters. Het is toch een duursport??? Vroegen ze zich af. Of waren dit misschien hele ervaren ruiters...???

Eind van het liedje was dat de dames een tijdoverschrijding hadden, ook doordat de 80% volbloed van mijn vriendin helemaal over de rooie ging door inhalende paarden waar hij achteraan wilde! Hierdoor was zijn hartslag op de controle erg hoog... Maf: doe je kalm aan, word je aan alle kanten ingehaald, en heeft je paard nog een te hoge hartslag... ! Was best komisch en helemaal niet erg.

Zij hadden wel in de gaten dat ze iets harder hadden kunnen rijden en veel minder hadden kunnen stappen. Overal leer je weer wat van!

Misschien ga ik in de toekomst nog eens met Kaminka starten, zij heeft als voordeel dat haar hartslag zowel in rust als na inspanning altijd erg laag is. Tijdens een wedstrijd moet ik het natuurlijk nog wel afwachten...

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 16:45

hey crooltje!
we weten dat je enthousiast bent op endurance en we weten ook dat eddy in goede conditie is maar toch vinden wij dat je ed niet te hoog moet gaan prijsen.
luister naar iemand die al langer rijd het kan alleen maar beter gaan.
en wij weten ook wel dat jij koppigkan zijn ma overschat eddy niet hij is nog jong en er kan nog van alles gebeuren.
liefs xxx sietske en dorine

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:29

Haha, Mieke, idd, van alles leer je wat.
Zo heb ik inmiddels al gehad: te hoge hartslag, te langzaam en te snel..
Maar, idd, van alle drie heb ik geleerd, en blijf er van leren!
Groetjes