Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:11

Ik las net dit stukje uit een nieuwsbrief van Paardentips.com.
Zou dit echt zo gebeuren?


Paarden ook het slachtoffer van stierengevechten

Als voorlichter van het Comité Anti Stierenvechten is het onder andere mijn taak om het leed van paarden tijdens stierengevechten onder de aandacht te brengen.

Het Comité Anti Stierenvechten zet zich in tegen stierengevechten en fiestas (dorpsfeesten) met stieren. Jaarlijks worden er alleen al in Spanje tienduizenden stieren het slachtoffer van dit wrede volksvermaak.

De meeste mensen weten niet dat ook veel paarden het slachtoffer worden van stierengevechten. Daar wil het Comité Anti Stierenvechten verandering in brengen, omdat we ook hier een einde aan willen maken.

Bij een stierengevecht wordt de eerste aanval op de stier gedaan door een ruiter te paard (de picador). Het paard heeft alleen een gewatteerde deken om zijn lichaam als bescherming tegen de scherpe horens van de stier. Ondanks deze bescherming worden er regelmatig paarden op de horens genomen. De buik van het paard kan daarbij ernstig verwond raken.

Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard vaak afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Ook komt het voor dat de oren worden dichtgestopt, zodat het paard de stier ook niet kan horen. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is en is dan ook doodsbang. Het wordt echter gedwongen te gehoorzamen aan de teugels.

Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden die gebruikt worden voor een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het publiek raakt anders namelijk overstuur van het gegil van het paard.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.

In samenwerking met enkele zusterorganisaties in het buitenland willen we meer aandacht vragen voor het leed dat paarden wordt aangedaan bij stierengevechten. Dankzij buitenlandse toeristen hebben de paarden enkele jaren geleden een gewatteerde deken om hun lichaam gekregen om hen beter te beschermen tegen de horens van de stier. Vroeger was dit niet het geval. Dit scheelt gelukkig veel slachtoffers, maar er moet nog veel meer gebeuren. Ons uiteindelijke doel is natuurlijk het afschaffen van het stierenvechten, zodat vele tienduizenden dierenlevens gespaard worden. We blijven ons hier onverminderd voor inzetten. Daarbij kunnen we de hulp van onze sympathisanten goed gebruiken.

Wilt u meer weten over het Comité Anti Stierenvechten en onze strijd tegen deze ernstige vorm van dierenleed? Kijk dan op onze website: www.stieren.net


Bron: Paardentips Magazine nr. 59 25 augustus 2004

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:30

Ik vond het sowieso al vreselijk voor de stieren, maar ik (naief als altijd) dacht dat de paarden iig goed behandeld werden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:34

Die foto's van jou zijn echt vreselijk!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:44

Hihi, dat is pijnlijk! Volgens mij komt zoiets nooit meer goed! Haha!
Ik ken deze foto wel, stond die niet in de Panorama ooit?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:48

Vervanging voor de Gladiators nog langer geleden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 11:58

Nee dat stond ook in het artikel, de oren worden dichtgepropt zodat ze ook niks horen en de stembanden worden doorgesneden zodat ze niet kunnen gillen als ze verwond worden. Bah.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 18:00

Gevaarlijke sporten oke, maar ik ben vooral op dit stukje tegen, dit zal misschien niet overal gebeuren. Maar als hete gebeurt dan vind ik dat toch echt veels te ver gaan:

Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden die gebruikt worden voor een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het publiek raakt anders namelijk overstuur van het gegil van het paard.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 19:30

Vandaar dat ik het topic opende met de vraag of dit echt gebeurde!
Ik vond het ook vreemd, vandaar dat ik dit vroeg! Ik kreeg een nieuwsbrief van Paardentips.com waar dit artikel in stond. Heb het niet zelf bedacht ofzo!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 bezoekers