Bij olympisch dressuur geen peesbeschermers???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Bij olympisch dressuur geen peesbeschermers???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 23:08

Veel mensen rijden met bandages, peesbeschermers en weet ik veel. Maar wat zag ik tot mijn grote verbazing Wow! *ogen op steeltjes*?? Tijdens de dressuurwedstrijden bij de olympische spelen rijden ze helemaal zonder, blote beentje dus. Vanwaar die peesbeschermer/bandages-invasie als je dressuurmatig rijdt? (Bij springen kan ik het me wel voorstellen en bij medische noodzaak) Zijn die dingen werkelijk nuttig, of het net zoiets als met dekens? (www.paardnatuurlijk.nl)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:10

Net zoals bij de basiswedstrijden is het verboden om in de ring te komen met beenbescherming.

Juist die paarden hebben met trainingen en inrijden wel degelijk bescherming om hoor! Knipoog

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:17

Ik ben het helemaal met jou eens Jantine2.
Voor een medisch iets dat je iets gebruikt oke, maar zoals je sommige mensen ziet rijden, nee, niet mijn keus.
Naar mijn idee worden de pezen etc alleen maar zwakker, doordat ze continue worden ondersteund.
Dus net als dekens onzinnig voor het gezonde paard.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:33

volgens mij rijden ze wel los met bescherming, ik dacht tenminste dat ik Anky dat zag doen. En tijdens de proef mag je nooit bescherming he, ook niet bij de meest simpele wedstrijden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:36

Ze rijden inderdaad wel los met bescherming. Vaak staan die paarden ook thuis met stalbandages op stal als bescherming. Maar in de dressuurring mag dit nou eenmaal niet.

Een ongelukje zit in een klein hoekje. Hoeveel paarden zijn er nu al af worden geschreven door een peesblessure. Liever voorkomen dan genezen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 23:42

Hoe zit het met ijslanders, hebben die weleens peesbeschermers om? Ik ben niet zo thuis in die wereld. Wij deden onze arabiertjes in elk geval nooit wat om en ze zijn nog nooit kreupel geweest.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 01:02

Ik rijd zelf ook altijd met peesbeschermers... Gewoon omdat het me is aangeleerd denk ik, want als ik ze eens vergeten ben om te doen dan rijd ik net zo makkelijk zonder Bloos Tijdens losrijden voor een proef heb ik ze nooit om. Ik heb altijd zoiets van: als het in de ring niet hoeft, hoeft het hier ook niet.

M'n ouders hebben liever wel dat ik met peesbeschermers rijd. Mij kan het niet zo boeien eigenlijk. Als er iets misgaat kan het ook misgaan mét die dingen om. Alleen bij paarden die aantikken is het natuurlijk wel nuttig. En met springen en buitenrijden vind ik het ook wel een must.

Enne, bandages zullen we maar niet over beginnen Knipoog

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 02:08

ik doe peesbeschermers om bij springen, tenzij het echt warm is. dan doe ik niets om die beentjes, de peesjes hebben dan al warm genoeg zonder beschermers Haha!
met bandages op stal vind ik onzin!
maarja.
je mag idd nooit bescherming op een dressuurwedstrijd

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:37

Vaak met losrijden, clinic of prijsuitreiking hebben die paarden bandages om.
Met losrijden soms peesbeschermers, dat is makkelijker afdoen voor ze de ring in moeten, want in de dressuur ring is het verboden...

De ijslanders rijden ze trouwens vaak met springschoenen...maar dat is dan meer om knie actie te krijgen in de tölt.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:38

Bij basiswedstrijden mag het ook niet dus waarom zou het wel bij de Olympische Spelen tijdens een proef mogen??

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:49

in de proef mag het inderdaad niet maar met het losrijden wel. ik gebruik thuis ook altijd bescherming, puur dus om te beschermen en om dingen te verkomen zoals pees aantikken enzo, gewoon weg zuinigheid op mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:19

Zo gauw als die paarden weer uit de ring zijn worden ze direct al weer van top tot teen ingebandageerd hoor. Haha!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:16

Mijn paard staat altijd rondom in de beschermers als ik rij. Absoluut niet ondersteunend, maar wel beschermd, voor als hij eens een rare sprong maakt en zichzelf daarbij verwond Lachen. Dan kun je maar beter voorkomen dan genezen, en de pezen zwakken niet af van alleen bescherming. In de ring mag het niet omdat je anders onregelmatigheden zou kunnen verdoezelen onder die bescherming.

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:20

jah ik weet ook niet waarom eigelijk doen het sommige mensen vaak voor de show ik gebruik ze nooit ik heb wel bandages van iemand gehad maar maar 2 keer gebruikt ik bedoel hij moet het ook zonder kunnen

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:50

Dat "hij moet ook zonder kunnen" vind ik altijd zo een onzin.
raakt jou paard nooit eens uit balans wardoor hij zichzelf aantikt? of dat ze een rare beweging sprong maken?

Ik rijd altijd met peesbeschermers.
Buddy heeft ijzers en in galop is ie soms net te ruim en tikt ie voor aan, dan heb ik liever dat ie tegen een peesbeschermer aantikt.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:57

Als er iets gebeurd en je rijdt zonder bescherming kan je paard gelijk voor de rest van zijn leven problemen houden in het ergste geval. Pezen zijn nou eenmaal erg kwetsbaar en een blessure heb je zo opgelopen. Die van mij heeft ook een peesblessure gehad, hij was onderuitgegleden met longeren maar hij had wel bescherming om. Wonder boven wonder heeft hij er niks aan overgehouden. Maar moet je voorstellen wat er was gebeurd als ik geen bescherming om had. Ik vond dit al geen pretje, een beetje een half jaar niks doen met je pony.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:19

Kan iemand mij eens uitleggen WAT EN WAAROM je nou beschermd met peesbeschermers, zeker bij dressuur.
Peesbeschermers (en springschoenen) zijn nuttig bij het springen, voor de rest is het volkomen onzin, er valt dan namelijk niks te beschermen.
Bandages zijn alleen goed om een bodywrap van te maken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:21

PEZEN, lopen ook een risico bij bijv. zijgangen.
Die bescherm je met peesbeschermers of bandages.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:24

Ehhh... Ik heb verschillende paarden met peesblessures meegemaakt, en die werden toch altijd met peesbeschermers gereden. Kan iemand mij dan uitleggen waarom je denkt dat die dingen beschermen tegen peesblessures? Peesbeschermers en strijklappen beschermen naar mijn mening alleen tegen aantikken...

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:25

Ik rijdt nooit met beenbescherming nad heeft sterke benen!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:25

Bij het aantikken van de pees kan ook een peesblessure ontstaan.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:29

Okkie1 schreef:
Bij het aantikken van de pees kan ook een peesblessure ontstaan.


Ja, en daar zijn peesbeschermers dus voor. Tegen het aantikken. Maar peesblessures ermee voorkomen is onzin. Met peesbeschermers om kan een paard nog steeds een misstap maken die zorgt voor een blessure.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:40

Okkie1 schreef:
Bij het aantikken van de pees kan ook een peesblessure ontstaan.

Hoe wil je die pees dan aantikken? Bij het springen, zeker als het wat hoger is, kan ik me hier wel iets bij voorstellen, maar bij dressuur........

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:42

Paarden die achter te ver doortreden kunnen zo de voorbenen aantikken. Ook bij een rare sprong opzij kan een paard met het ene been het andere aantikken.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:43

inderdaad beenbescherming mag niet bij dressuur, ik heb eens gehoord dat mensen punaises in de bandages deden zodat het paard de benen beter optilde...
maar ik gebruik zelf ook zo weinig mogelijk(geen) beenbescherming bij het dressuren, mijn paarden raken hun benen toch niet, net zoals de meeste paarden, het wordt alleen maar voor de sier gebruikt