peesbeschermers vergeten af te doen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

peesbeschermers vergeten af te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 18:31

Enorm dom van mezelf natuurlijk.
Maar mijn arme paardje heeft dus een hele nacht en groot deel van de dag op stal gestaan met zijn peesbeschermers Bloos
Die avond ervoor had ik ze om gedaan,omdat we gingen springen.
Het licht bij ons op stal deed het niet,
en tegen de tijd dat ik hem weer in zijn box wette was het al donker.
Normaal doe ik ze daar dan ook af.
Maar doordat ik "uit mijn alledaagse doen" was,door het kapotte licht heb ik het niet eens opgemerkt.

Nu heeft ie dus hartstikke dikke vocht benen Verdrietig
Ik spuit hem zowel voor,als na het rijden af en gebruik cooling gel.
Maar ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan Boos!

Is dit jullie ook wel eens gebeurd?
(eerlijk zeggen Knipoog )

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:39

heb het ook ooit gehad hoor. toen ik net een paard had. echt de eerste week was ik dit vergeten. mijn vorige paard heeft er niets aan overgehouden hoor.
en op de grotere stallen bijvoorbeeld die van Bartels doen ze al hun paarden peesbeschermers op in de wei om blessures te voorkomen.
je moet alleen wel oppassen dat je ze niet te strak doet. dan gaat het de bloedsomloop afknellen en dan kunnen er witte haartjes opkomen.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:39

Nee, want ik gebruik ze eigenlijk nooit. Alleen bij het springen. (nu pas 2x les in gehad Tong uitsteken )

Ik denk ook niet dat ik ze ooit vergeten zal af te doen, maarja ben er best wel precies in om te controleren of ik alles af/aan heb gedaan bij ponylief

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:40

nij nico de witte doen ze dit trouwens ook bij de duurdere paarden volgens mij

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 18:45

In de wei kan ik me iets bij voorstellen.
Maar als het beestje gewoon in zijn box staat,kan dat nooit goed zijn (dat blijkt dus ook)
Normaal ga ik zeker zeer grondig te werk
Maar dit gebeurd me i.i.g. nooit meer!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:45

Zie bijv. [VvdD] Stom, peesbeschermers dag om laten zitten
Je bent dus niet de enige Knipoog
Hier is het ook weleens gebeurd, laat één keer iemand anders je paard op stal zetten en controleer niet meer of alles goed is (eigenlijk gewoon mijn eigen schuld dat ik niet meer heb gekeken) en toen had ik een paard met drukplekken en inmiddels witte strepen op d'r benen.
Inmiddels gebruik ik ze eigenlijk bijna niet meer, een week of wat nadat ze een nacht om hebben gezeten begon paardlief te protesteren als ik de peesbeschermers omdeed, dus even nagedacht en ze toen een tijd afgelaten, kreeg ze langzamerhand korstjes (waar dus wondjes hebben gezeten die heel de tijd weer open zijn gegaan) en uiteindelijk witte plekken.. Aangezien het die tijd ook zonder beschermers goed is gegaan doe ik ze nu ook alleen met springen en buitenrijden om..

Op de wei kan het overigens minder kwaad, omdat je paard dan heel de tijd beweegt en daardoor de bloedsomloop op gang houdt hè. Op stal staan ze stil, gaan ze 's nachts liggen..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:53

Je kan overigens ook even heel simpel een vochtverband ( priesnitz verband ) aanleggen. Door de vochtige warmte trekt het vocht heel snel uit het been.
Benodigdheden: dunne (hand)doek, 2 bandages en huishoudfolie ( dat doorzichtige)

Eerst de vochtige doek om het been, dan een bandage, dan huishoudfolie en dan weer een bandage. Een dag later is het vocht al flink weggetrokken. Maximaal 2 dagen en dan even een droog verband. Mocht er dan nóg vocht inzitten kan je het weer herhalen.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:01

Ikzelf niet bij m'n eigen paard. Maar toen ik haar kreeg had ze al van die witte plekken op haar benen, dus de vorige eigenaar hoogstwaarschijnlijk wel. Tis stom maar ja, het overkomt iedereen wel eens! Gewoon voortaan je peesbeschermers niet te strak doen, heeft toch geen zin en als je ze dan een keer laat zitten is het misschien niet zo erg.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:55

Komt me bekend voor.
Gellukig houden ze er meestal niks aan over. Die vocht benen trekken wel weer weg.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:54

Wij hebben twee paarden op stal met littekens van zo'n aktie, opgelopen bij de vorige eigenaar. Zelf is het me nog niet gebeurd, gelukkig.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:04

ik heb mezelf een gewoonte aangeleerd als ik hoeven uit ga krabben peesbeschermers af Knipoog

Wij moeten namelijk als je uit de binnen bak komt hoeven krabben. Dan doe ik ze altijd gelijk af en doe ik de hoeven uitkrabben.

ik ben het nog nooit vergeten... Maar ik geloof best dat je er van baalt nu helemaal dat je paard wat dikke benen heeft gekregen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:07

Marliesje schreef:
Wij hebben twee paarden op stal met littekens van zo'n aktie, opgelopen bij de vorige eigenaar. Zelf is het me nog niet gebeurd, gelukkig.


Het ene paard is er wel gevoelig voor en het andere niet. Heeft niets met opzet van de eigenaar te maken. Syta heeft het ook (haar rijd ik nu meestal zonder) terwijl ik ze echt nooit te strak heb gedaan en ze altijd af heb gedaan Verward Bij mijn instructrice (was ik te helpen) deed ik ze ook een beetje los bij de Friezen (zonde toch zo'n wit streepje?) maar ze zei dat ze helemaal strak vast konden! Bij haar waren op dit moment geen paarden op stal die er niet tegen konden. Ligt dus echt van het paard af!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:16

nee, het is mij nog nooit gebeurt zo lang.
ik heb wel eens gehad dat ik hem net op stal had gezet, tien minuten later weg wilde gaan, en toen herrinnerde ik me net op tijd dat hij zn beschwermers nog om had...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:03

LuvdaTossa schreef:
Het ene paard is er wel gevoelig voor en het andere niet. Heeft niets met opzet van de eigenaar te maken. Syta heeft het ook (haar rijd ik nu meestal zonder) terwijl ik ze echt nooit te strak heb gedaan en ze altijd af heb gedaan Verward Bij mijn instructrice (was ik te helpen) deed ik ze ook een beetje los bij de Friezen (zonde toch zo'n wit streepje?) maar ze zei dat ze helemaal strak vast konden! Bij haar waren op dit moment geen paarden op stal die er niet tegen konden. Ligt dus echt van het paard af!


Toch gek dat wij elke dag met peesbeschermers rijden met beide paarden en ze nu nooit meer ergens last van hebben. Knipoog

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 01:53

Ik kom net bij hem vandaan,en het is ietsje minder erg dan gisteren.
Zijn ene been is echt dik van het vocht Verdrietig (voelt ook warm aan)
Maar het andere zitten op schiefels lijkende bulten op Verward
Voordat we gingen stappen in de bak,hebben we even gekeken of hij niet kreupel liep.
Heb hem even op het harde laten draven,niks aan de hand!
Hoe lang duurde het bij jullie paarden voordat dit wegtrok?
Ik wilde het tot woensdag even aankijken,en als er dan geen aanzienlijke verbetering is,
haal ik mooi de veearts erbij.
Met in het achterhoofd dat mijn paardje ook de jongste niet meer is.

Ik baal hier echt ongelofelijk van!!
Vind het zo sneu dat door min stupiditeit hij de dupe is.

En zouden jullie hem gewoon in de wei zetten?
Lijkt mij beter i.v.m. de doorbloeding.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 02:12

En mensen:
HOE BELANGRIJK IS ZO'N STOM WIT STREEPJE NOU???

Waar het mij om gaat is dat ie weer hersteld,en ik hoop dat ie geen pijn er aan heeft.
Er zitten grote bulten op zijn been,waar ik me veel meer zorgen om maak.
Hij wordt er echt niet minder lief van als hij een paar streepjes op zijn benen heeft hoor Lovers

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:18

mischien, toch even de dierenarts laten komen om naasr die bulten te kijken.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:20

Mij nog nooit gebeurd... Als ik wat om had bij mijn paardje, merkte ik dat na afloop toch, odmat ik altijd haar benen afborstelde of met nat weer droog vreef...

Maar ja, zulke dingen zijn mensenlijk! Wel balen dat hij er vocht van heeft gekregen! hopelijk valt het mee Lachen

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:32

nee want ik gebruik die dingen niet. gelukkig maar dan zo te horen......

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 16:36

Kom net met Marlies bij hem vandaan.
Hij stond nog op stal (wat dus niet de bedoeling was)
Eerst zijn benen een tijd afgespoten,toen lappen in de azijn gedrenkt en losse bandages eromheen gedaan.
We hebben met hem op de straat gestapt (aan de hand) en daarna in de bak "vrij" gelongeerd.
Toen de bandages eraf gehaald,
en tot mijn grote verbazing was het geslonken OK dan!
Alsnog de cooling gel erop gedaan en hem in zijn weitje geplant!

Ben ontzettend blij!!! Haha!

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:40

Het komt allemaal wel goed.
Maak je geen zorgen.