PISSIG -boete voor duplicaat paspoort

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

PISSIG -boete voor duplicaat paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 14:29

begin dit jaar is max gechipt en zijn de papieren door de da opgestuurd naar het wpn voor de aanvraag van het paspoort. Het paspoort van Jet was al binnen maar van Max kreeg ik alleen de stamboekpapieren terug met het chipnummer. Aangezien dat nu al weer een paar weken geleden is heb ik maar even gebeld. Wat blijkt: er is al een paspoort afgegeven voor max en ik moet 250.00 betalen voor een duplicaat Boos! . Ik heb aangegeven dat ik dat niet redelijk vond. Bij de aankoop van max heb ik gevraagd of hij gechipt is, dat was hij nog niet. Het hele paspoort gedoe was toen nog niet zo bekend. Bij het kwpn zeggen ze dat ik maar moet proberen om de kosten te verhalen op de verkoper Frusty .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 15:10

Ik begrijp het niet helemaal, maar er is dus al een paspoort, en dat moet dan nog bij de vorige eigenaar zijn of niet? Erg balen in ieder geval!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:24

Argh, herken je frustratie!
bij ons ging het om een arabier. Hád alleen een paspoort. En in zijn oude stonden dus zijn vaccinaties. Die móesten we erbij hebben om bij de wedstrijden te kunnen overleggen (laten zien ivm vaccinaties, internationaal (wat hij hopelijk gaat worden) wordt dat van a tot z gecheckt, dus alle vacc. nagelopen). Nou, dat kon niet. we kregen een nieuw paspoort en tsja, die inentingen he. Nou, dan schrijft u ze toch over? Ja, dat kan elke Jan met de korte achternaam doen, dat geloven ze niet van de FEI en de CEI. Ja, dat snapten ze wel. Nou, dan vraagt u toch of een dierenarts zijn handtekening erbij zet. Wil ik best doen, maar dan?
Dus DA gebeld. Hahaha, daar bij het AVS sporen ze ook niet helemaal, dat MAG helemaal niet. Dus weer AVS gebeld, kunnen we dan het oude paspoort niet meekrijgen met die entingen erin. Nee, dat kan niet. Als u er nou heel groot op schrijft: ongeldig. BEHALVE op de entingen. Oh ja, moest ze navragen.
Eind goed algoed, dát kon. Maar... dat geloven die Da's op de keuringen niet. Tenzij je het dus even voordoet, kijk: hier staan de entingen tót, en daar vanaf, en er staat niet 'ongeldig' doorheen. Nou, dan krijg je zo'n denkrimpel en vraag je je af waar ze voor gestudeerd hebben.

Misschien moet je eens proberen met zo'n leesapparaat, Kijken of er 2 inzitten... dan kun je helemaal lachen!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:49

Jeetje ik kan me voorstellen dat je daar vreselijk van baalt. En wat een buitensporig bedrag ook zeg!
Maar hij zou dus een paspoort moeten hebben zonder dat hij gechipt is, want ze controleren toch voor ze chippen of er niet al 1 in zit?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 19:15

De fokker kan al een paspoort aangevraagd hebben, van chippen was toen nog geen sprake. Toen ik max kocht heb ik gevraagd of hij gechipt was en dat was toen niet het geval. Ik heb er toen niet bij stil gestaan te vragen of hij wel een paspoort had.

Nu moet ik maar zien of ik het nummer van de vorige eigenaar kan opduikelen en kijken of zij het paspoort heeft, maar dan had ze het toch wel gegeven Verward . Ik heb verder alle spullen er bij gehad, kwpn papieren, foto's, keuringspapieren etc. Dus ik verwacht niet dat zij het heeft.

Waar ik zo pissig om ben is het buitensporig hoog bedrag ten opzichte van een nieuw paspoort Boos!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:27

Dat slaat idd nergens op, dat je er zoveel voor moet betalen.
Een nieuw paspoort kost toch iets van f 65,-?
En een duplicaat 250,-?
Ze weten bij de KNHS wel van rekenen.

Hopelijk heeft de fokker het paspoort nog, dat scheelt je een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:36

kan nog een mooie rekensom vertellen:

als je niet wilt chippen moet je je paard bij de NHS op DNA laten registreren. Ik weet de precieze bedragen niet uit mijn hoofd maar het loopt in de honderden guldens. Plus de f150,- die ze je laten betalen voor DNA controle op concours. En aangezien ze aan de papieren kunnen zien wie niet chipt kun je zelf wel bedenken wie er wat vaker voor die controles uitgepikt worden...

Weet je dan wat een DNA onderzoek bij het KWPN kost?? 85 gulden!!! En toen ik daarop opmerkte "plus de kosten van de veearts die die haren moet trekken zeker" kreeg ik het antwoord: "ach, u mag zelf ook wel een paar haren trekken hoor..."

nou ja???? !!!! Frusty Frusty

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 11:58

Ik vind 85 gulden een normaal bedrag voor dna-onderzoek. Dan maken ze er zelf geen winst op.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 12:02

yootha, kan jij me uitleggen waarom een duplicaat ruim 5 x zo veel kost als een 'origineel' paspoort. Ik neem aan dat in beide gevallen het paspoort opnieuw gemaakt wordt omdat het paard pas onlangs gechipt is.

Overigens is een paspoort verplicht of is het chippen verplicht?? Kortom moet ik ook een paspoort hebben of kan ik volstaan als het chipnr op de startkaart staat?

Misschien kan ik dit beter bij vmr zetten, maar ik probeer het eerst hier maar even....

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:18

Ik zit volop de theorie te leren voor de jurycursus Knipoog en helaas Astrid, volgens het wedstrijdreglement moet je in het bezit zijn van een paardenpaspoort.
Je kunt hiervoor een officiele waarschuwing krijgen, gevolgd door boetes.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:41

Paspoort is verplicht. Ieder paard dient vergezeld te gaan van een paspoort.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:57

ik heb dus ook sinds kort een paspoort.
Dit kost je dus 75 gulden.
Nou hadden ze de naam van mijn paard verkeerd gespeld, de kleur vergeten te melden en mijn naam verkeerd gespeld.
Ik hun opgebeld en toen zeiden ze stuur maar terug met een briefje met de goede naam en kleur.

Krijg ik 2 dagen het zelfde paspoort terug waar ze een soort stickertjes over de verkeerde namen hebben geplakt. en dan een stempel er over heen.
Ik kijk dat paspoort na blijkt dat pendro's naam op 2 pagina's staat. De eerste is veranderd en bij de 2de pagina staat nog steeds peudro.

Ik heb zoiets van voor 75 gulden kunnen ze toch ook wel een nieuw paspoort maken ipv het zo knullig te veranderen.

Maar jah niks aan te doen. tegenwoordig moet je alles maar gewoon accepteren.

groetjes,
linda

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 21:42

De aanvraag voor het nieuwe afstammingsbewijs Verward is binnen, de kosten zijn fl.250,-- excl. BTW, dat is dus ca fl. 300,-- Frusty .

Ik heb de vorige eigenaresse gebeld, die had het niet en zij had het paard via een tussenhandelaar gekocht. Vervolgens de fokker gebeld, die had het ook niet meer (met het paard mee verkocht) maar wel leuk om even met de fokker te praten. Blijkt de moeder van Max ondanks de spring-afstamming al een goed dressuurpaard te zijn geweest, heeft hij het toch niet van een vreemde Knipoog . De fokkers voornaam is Max vandaar dat al zijn paarden eindigen op max (Nahmax).

Maar goed ik heb nog steeds geen paspoort en het gaat een beetje tegen mijn gevoel in om er fl. 300,-- voor te betalen.... goede raad is duur. Kan iemand mij overigens vertellen sinds wanneer het paspoort verplicht is.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:59

ze zeggen dat er al een paspoort is, die staat op de naam van de eigenaar normaal, dan weten ze toch ook op welke naam hij staat?
kunnen ze daar niet achter komen?

in principe moeten ze dat weten, misschien dat ze de gegevens niet willen vrijgeven, maar als je het verhaal uitlegt toch wel, of anders vraag jij of ze met de diegene contact willen maken.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 08:50

Het paspoort is afgegeven bij de geboorte en is nooit overgeschreven, in ieder geval niet door degene van wie ik het paard heb gekocht. Lekker systeem, mijn paard heeft een paspoort, de vorige eigenaar heeft er mee gestart en toendertijd was het paspoort nog niet verplicht op westrijden.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 09:28

Juni 2001. In eerste instantie was het okt. 2000 maar de stamboeken konden hier niet aan voldoen, vandaar dat er toen uitstel verleend is.

Caro

Berichten: 668
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 14:09

Tja, daar weet ik ok alles van. Heen en weer gestuur van paspoort, geld moest contant in envelop...

En wat krijg je... Beetje typ-exx erover, schattig stempeltje erbij, maar nog steeds niet alles goed veranderd Boos! Extreme duivel

Tja we moeten er maar mee leven kennelijk. ze zijn niet al te snugger daar zo!