Wanneer is een paard nog groen, zadelmak, ingereden, enz ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wanneer is een paard nog groen, zadelmak, ingereden, enz ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 15:44

Wanneer is bij jullie je paard zadelmak of ingereden?

Ik bedoel hierbij dat ik vaak berichtjes zie staan van "ik heb mijn paard ingereden" terwijl hij 6 weken ergens naar toe gebracht is om zadelmak te maken. Ik noem zo'n paard dan al ingereden. Of licht aangereden.

Zadelmak en inrijden ligt bij mij dus heel dicht bij elkaar of is een beetje hetzelfde.

Ook bij groen paard bedoel ik een paard dat niets kan.
Anders noem ik hem ook licht aangereden.

ook de berichtjes van "ik rij mijn paar opnieuw in "vind ik persoonlijk vaag.
Als hij eenmaal een zadel op heeft gehad is hij al ingereden, al dan niet op de goede manier.
Het opnieuw de basis er goed in te krijgen vind ik natuurlijk weer wat ander.

Dus hoe denken julle erover.
Wanneer is een paard nog groen, zadelmak, ingereden, enz.

En dit is niet om aan te vallen op berichtjes, maar gewoon uit nieuwsschierigheid hoe jullie iets noemen. Haha!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 15:51

Groen = nog nooit hoofdstel / zadel gezien.
Zadelmak = gewend aan hoofdstel / zadel en longeren. Er heeft al eens iemand op gezeten, maar nog niet los.
Inrijden = vanaf het moment dat er voor het eerst iemand 'los' opzit tot het moment van z'n eerste winstpunt in een B proefje.

Bij mij gaat het inrijden dus erg ver, en is het absoluut heel anders als zadelmak.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 15:52

ik ga helemaal met jou mee.
Vaak word het een beetje door elkaar gehaald door de wat jongere ruitertjes Knipoog
ter info
ik heb mijn paard ook zelf zadelmak gemaakt en ingereden.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 15:52

als een paard nog nooit een zadel op heeft gehad vind ik hem groen.

als het paard het zadel op heeft gehad en een ruiter op zijn rug dult vind ik hem zadelmak.

als het paard de beginselen van het rijden kent, zoals stap draf galop en misschein balkjes lopen of een laag sprongetje vind ik hem ingereden.

groetjes liselot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 15:57

carola schreef:
Groen = nog nooit hoofdstel / zadel gezien.
Zadelmak = gewend aan hoofdstel / zadel en longeren. Er heeft al eens iemand op gezeten, maar nog niet los.
Inrijden = vanaf het moment dat er voor het eerst iemand 'los' opzit tot het moment van z'n eerste winstpunt in een B proefje.

Bij mij gaat het inrijden dus erg ver, en is het absoluut heel anders als zadelmak.

dus een recratie paard is nooit ingereden Haha! Knipoog (flauw grapje , weet het)
maar daar bestaan de verschillen al.
zadelmak is bij dus ook al los.
ingereden ook zoals lissy zegt een beetje kan draven en galoperen.
Wat na een weekje of 4 wel moet lukken (meetsal eerder)
Een balkje hoeft van mij dan niet perse omdat niet iedereen met zijn/haar paard wil springen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 16:22

Ik ga met Carola mee.
Bij ingereden bedoel ik dan dat het paard 'mee kan doen in de B-dressuur', hoeft nog niet eens een winstpuntje, maar wel dat het er redelijk uitziet.

Cerise is dus 'licht/recreatief' ingereden.
Er kon iemand op zitten, en een buitenritje op maken, in stap, draf en eventueel een klein (race!)galopje erbij.
Vooral niet te langzaam galopperen want dan verliest ze haar evenwicht nog grijnz.
Er zat een stuur op maar verder niks. Ze liep ook niet aan de teugel, de bedoeling was in eerste instantie dat ze voor de fok en recreatie gebruikt zou worden.

Nu heb ik priveles met haar en dat is zowel voor haar als voor mij een hele klus, we hebben een hoop te leren.
We zijn bezig met in stap en draf verschillende tempi te rijden, wanneer ik dat wil en niet wanneer zij dat wil... Haha! Ook halthouden, gaat al redelijk netjes.
Op de volte in draf volte sluiten en weer openen. (beginnend wijken dus).
De wendingen er beter in krijgen en stelling oefenen (stelling is nog een ramp, vooral naar rechts...)
De galop oefenen, het wat beheerster te laten worden haha.
Het afleren van het naar beneden gooien van haar hoofd om ff te schuren aan haar knietjes! *LOL*
En nog meer dingen natuurlijk, maar dit zijn de hoofdpunten.

Voordat ze aan een B-proefje toe is... zucht dat duurt nog even.
Ook omdat bij ons op stal weinig gelegenheid is om te oefenen, daarvoor moet ik dan buiten op straat rijden (bak is niet in orde nog) of Peter vragen of hij me naar de manege brengt... Frusty
Maar goed, we houden de moed erin!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 16:30

Goh zeg, als je er zo even over na denkt is het nog best wel moeilijk.
Een groen paard heeft nog geen kennis gemaakt met het harnachement en de ruiter. Een zadelmak paard kan het harnachement en de ruiter op zijn rug verdragen. Met een paard dat je moet gaan inrijden moet je de basis bij brengen dus een ingereden paard kent de basis.
Wazig berichtje van Chantal Verward

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 16:44

groen: kent niets:
zadelmak (en teugelwijs): kan een ruiter op zijn rug hebben, valt los min of meer mee te rijden, dwz hij is stuurbaar en te stoppen.
licht ingereden: stap, draf en galop zijn controleerbaar. Grote figuren zijn te rijden met redelijke stelling en zekerheid. Principe van nageven is bekend. Op dat moment kun je ze verkopen als een ingereden paard.
ingereden: paard is nageeflijk te rijden, kan schakelen in stap en draf. Principe van zijwaartse beenhulpen is bekend.
Voor mij is echt ingereden dus vrij hoog. Dan ben je al een aardig stuk op weg naar een L1 proef.

Ik heb zowel paarden zadelmak gemaakt als ingereden.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:08

Erhm, ik ben een keer op een groen paard gezet (fries in oenkerk) Verward
Het zal vast wel niet dat ie echt groen was;)
Hij kon alleen nog nix, dus voor mij was ie wel erg groen Knipoog

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:24

voor mij is een paard zadelmak als ie braaf is met zadel en hoofdstel op (dus niet rondbokkend om dat ding eraf te krijgen..)
En een paard is ingereden als hij de basis van de dressuur kent....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:31

Poeh he, jullie definitie van inrijden gaat wel ver hoor! Ik vind dat inrijden is dat je een paard leert overgangen te rijden en bepaalde basishulpen bijbrengt. De graad van africhting is voor mij niet echt verbonden aan 'ingereden'. Dan zou inderdaad een recratiepaard nooit ingereden zijn.

En een paard opnieuw beleren kan wel: er zijn genoeg merries die 5 jaar als fokmerrie in de wei staan en dan opnieuw onder het zadel moeten: ga daar maar aan staan! Knipoog

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:37

okee maar wat als ze wel een hoofdstel kent, singeltje, maar er heeft nog niemand opgezten (te jong)
als ik Lissy quote
Citaat:
als een paard nog nooit een zadel op heeft gehad vind ik hem groen.

als het paard het zadel op heeft gehad en een ruiter op zijn rug dult vind ik hem zadelmak.


valt deze dus buiten de beschrijvingen.....een lichtgroen niet zadelmakke Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:48

groen: veulentjes tot een jaar of 3 ik verwacht wel dat ze mee kunnen meelopen,vaststaan en voetjes kunnen geven anders is hij in mijn ogen al gauw 'wild'


zadelmak: gewend aan zadel, hoofdstel, longeren en je kan er ophangen/ erop zitten

ingereden: je kan er mee het bos in zonder te verongelukken,de knopjes voor een B proef moeten erop zitten dus nagevelijk te rijden.
rechtrichten en 4 kant halthouden hoeft dus niet van mij

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:34

Groen zijn ze als ze zo van het land geplukt worden en nog weinig in handen geweest zijn.

Zadelmak is voor mij een paard wat los de 3 basis gangen beheerst.
(dit moet er overigens bij een 'normaal' paard in een week inzitten!)

Ingereden is een paard waar je een fatsoenlijke B proef (winstpuntwaardig) mee kan rijden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 10:32

Voor mij:

Groen is een paard een hele lange tijd...zolang het paard jong is en nog steeds nieuwe dingen ziet en meemaakt, het is dus onervaren dan is het paard groen.
Dus ook een paard dat zijn eerste wedstrijd komt deelnemen is een groen paard.

Een paard is zadelmak als het zadel en hoofdstel probleemloos draagt en het op- en afstijgen van de ruiter heeft geaccepteerd.

Als het net beleerde paard de hulpen voor stap, draf en galop en terug heeft geleerd en redelijk de volte op te rijden is hebben we het voor mij over een licht aangereden paard. Een klein begin met de eenzijdige beenhulpen mag gemaakt zijn.

Een paard dat kwa hulpen een B-proef dressuur zou kunnen rijden met goed fatsoen (dus niet rodeo-style), dat is voor mij een ingereden paard.

Maar groen, dat zijn ze echt een hele lange tijd....dat kan wel twee jaar duren vanaf het moment dat het zadel er voor het eerst oplag tot het moment dat het paard vol vertrouwen met zijn ruiter kan meewerken.
Het begrip groen staat voor mij ook los van de graad van africhting in het rijden. Groen zegt mij meer iets over de mentale staat van het paard.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:34

Tja...
groen = zo fris uit de inscharing geplukt Haha! maar hopelijk wel bekend met omgangs regels, hoeven uitkrabben, poetsen etc.

zadelmak= accepteerd zadel en ruiter op de rug, aan de longe of los.
kan gelongeerd worden.

aangereden = eerste 3 gangen stap, draf, galop onder de man, en een rem die werkt

inrijden = alles daarop volgend tot succesvol kunnen uitvoeren van een B proef...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:46

Groen kan voor mij meerdere dingen zijn, in ieder geval als ze nog niets kunnen, maar ook als je er net op kan zitten maar het paard kent de hulpen nog niet, dat vind ik ook 'groen'.

Zadelmak is als het paard gewend is aan een zadel en hoofdstel en als je er op kunt zitten.

Inrijden is totdat het paard wedstrijdklaar is.

Dus voor mij is een paard dat zadelmak is ook nog 'groen'. Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 14:17

"groen" is voor mij een paard wat zo uit de wei komt, alleen een halstertje kent en verder niets op zich gehad heeft.

Ingereden, sja, daar verschillen de meningen nogal! Zoals sommigen het uitleggen, is Isolda nog maar sind een paar maandjes ingereden, terwijl ze al 12 is en al jaren met mij over het strand scheurt Haha!

Bij mij is ingereden een paard waar je fatsoenlijk op kunt zitten, links, rechts, vooruit en stoppen. Waar je zonder eigen gevaar van leven mee weg kunt gaan.

Al het andere is voor mij gewoon de opleiding van je paard in wat voor discipline of tak van sport je dat dan ook doet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:15

Nog even inhaken op 'groen'...
zoals anderen hier ook al zeiden; ik noem een paard wat nog weinig gezien heeft ook groen...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:34

Bij mij is:

Groen= vers uit de wei, weinig mens van dichtbij gezien.
In de hand= kan netjes meelopen aan touwtje en kent de basis van de omgang.
Zadelmak= kan zonder problemen zadel op en hoofdstel in en kan daarmee evt gelongeerd worden.
Licht aangereden= er heeft iemand op gezeten en paard kan wat stappen onder de ruiter, wat licht draven en evt wat galoperen (dit allemaal nog niet in harmonie en evenwicht onder de ruiter), en snapt enigszins wat links en rechts is en halthouden.
Ingereden= zijn ze eigenlijk nooit, een paard is nooit uitgeleerd en kan altijd nog nieuwe dingen leren. Ik blijf dus immer bezig met inrijden Haha! .

Tijdens het inrijden zijn er diverse niveau's te bereiken BLMZ en verder, of beginner/amateur/nonpro/pro enz enz. Althans das mijn visie Knipoog .

Leuk onderwerp, lopen idd de meningen meestal nogal van uiteen wat weer voor verwarring bij aankoop zorgt.


Viv

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:43

Nou wacht maar tot een bepaalde schimmel in het gras gaat liggen rollen! Extreme duivel

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:03

Een paard is bij mij zadelmak wanneer er een zadel + hoofdstel opgelegd kan worden, hij hiermee fatsoenlijk aan de longe kan lopen en ook niet gek doet wanneer er iemand op gaat zitten. Maar verder nog niets kan.
Een paard is bij mij ingereden wanneer je er zo mee weg kunt rijden en er een net B proefje mee gereden kan worden. Lachen
Obsession heeft dus Camilla zadelmak gemaakt en ik ben haar aan het inrijden. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:50

Ondanks de 'definitie' die ik bovenaan gaf vind ik dat 'een paard inrijden' ook het zadelmak maken omvat. Dus iegenlijk net als runningkawa.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 18:11

Jura schreef:
Nou wacht maar tot een bepaalde schimmel in het gras gaat liggen rollen! Extreme duivel


Of een zekere fjord (die ook regelmatig als Paint door het leven gaat) }> .
Viv