guido had slokdarm verstopping !!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

guido had slokdarm verstopping !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 22:40

ik werd gebeld door mn schoonzus (waar guido staat) dat het niet zo goed ging met guido Verdrietig
ze had hem in de wei gezet (niets aan de hand) maar omdat het ging regenen haalde ze hem weer naar binnen, hij kwam naar haar toe galopperen (nog steeds niets aan de hand dus) en ging weer naar stal. ze gaf hem wat hooi en daar begon hij lekker van te knabbelen. opeens begon hij te hoesten en te proesten, dus manon (das mn schoonzus) dacht dat hij zich verslikt had, kan gebeuren natuurlijk Vork maar hij hield maar niet op dus ze ging ze toch ongerust maken en belde mij wat ze moest doen. ik ging er naartoe en ik schrok me echt rot toen ik daar aankwam.
ik riep hem maar hij reageerde helemaal niet, normaal gaat hij hinneken als ik hem roep.

ik kwam zn stal in en zn hoofd zat helemaal onder het snot en het slijm hij moest steeds hoesten waarbij er allemaal slijm uit zn mond kwam en het snot en slijm stroomde echt met grote klodders uit zn neus. echt heel zielig en akelig om te zien Huilen

ik ben naar binnen gerend en heb meteen de DA gebeld, hij kwam en hij zei dat het een slokdarm verstopping was. hij heeft waarschijnlijk een te grote hap hooi in een keer door willen slikken en dat bleef vastzitten in zn slokdarm.

hij kreeg een spuit waardoor de slokdarm zou verwijden en ontspannen waardoor die prop verder kon glijden naar zn maag.
hij mocht niets meer eten en heel zn stal moest leeg gehaald worden want als hij zou eten zou die verstopping alleen maar groter worden.

gelukkig hield hij op met hoesten en slijmen enzo.

de DA legde het ongeveer zo uit;
een paard kan niet braken dus die prop kon hij er niet uitbraken, maar hij kon ook niet verder, hij kreeg het dus heel benauwd omdat het ook een deel van zn luchtpijp dicht drukte. omdat een paard niet kan braken komt het er door zn neus weer uit, vandaar dus dat snot en slijm met wat etensresten.

we mochten hem pas weer eten geven als we hem zagen drinken en als het water dan niet meer terug kwam (door zn neus dus) maar omdat hij niet wilde drinken toen we erbij waren wisten we ook niet zeker of het helemaal over was, ik heb hem voor de zekerheid dus maar niks gegeven en heeft hij het dus een nachtje zonder hooi, stro enzo moeten doen. vandaag ging ik weer naar hem toe en gelukkig ging alles weer goed met hem (gister al wel, maar omdat hij niet dronk kon ik het nog niet met zekerheid zeggen)

o wat was ik blij om zn ogen weer te zien stralen en hem weer te zien "leven" het is echt heel akelig om je paardje zo te zien; hulpeloos, helemaal onder het slijm en snot alsmaar te hoesten en te proesten en je kan niets voor hem doen.... echt verschrikkelijk Huilen

wat ben ik blij dat hij weer de oude is Lovers

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:46

ahh wat zielig!! ljkt me ook wel eng om te zien!!
geefum maar een dike Lovers
doeidoei

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 22:57

MIjn pony heeft het ook een keer gehad en die ging echt bijna plat op het erf...Vreselijk gezicht is dat. En dan duurt elke minuut die je op de veearts zit te wachten een eeuwigheid Huilen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 23:45

Tjeetje Rens, dat is idd erg schrikken. Abba heeft het ook diverse keren gehad, de bix stroomde overal uit. Echt een rot gezicht!

Wees blij dat Manon het in de gaten had zeg!

Geef Guidootje maar een dikke knuf van mij en van zijn vriendinnetje...Ik kom van de week wel even op ziekenbezoek....

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 00:18

De pony die ik had, at te snel, waardoor zijn bix ook bleef hangen in zijn slokdarm en dus een verstopping veroorzaakte. Dat was een vreselijk rotgezicht. Het kwam idd allemaal via z'n neus naar buiten. Veel snot en viezigheid. En een heel zielig paardje. Ik moest toen van de dierenarts zijn bix voortaan wellen in water,en dan pas voeren. Daarna heeft hij het nooit meer gehad.
Gelukkig dat alles weer goed is!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 08:17

Oeiiii, jakkie zeg. Ik heb het ook een keer meegemaakt, die een halve ton koeienbiks naar binnen gewerkt... die hebben we toen met een slang in de slokdarm moeten redden Misselijk

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:09

Ook ik ken het en weet dat je je te pletter schrikt als dat gebeurd. Cora was ontsnapt en nam snel een paar happen uit de bikskar (maakt ze zelf open). Ik werd gebeld door een meisje van stal die vertelde dat zij stond over te geven. Omdat ik weet dat een paard dat niet kan, vloog ik naar stal en onderweg de veearts gebeld. Mijn veearts had een spoedgeval en ik moest een ander bellen. Ik dacht dat ik gek werd want ik weet dat bij en erge vertopping het paard kan stikken. Eindelijk een veearts gevonden die toevallig vlak in de buurt was en 5 minuten na mijn aankomst was hij er al. Zij werd diverse keren gespoeld en na een aantal injecties en weer spoelen kwam het los. Het had allemaal niet veel langer moeten duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:25

Eng is dat he?
Bij die van mij bleef een stukje wortel steken en toen kwam er ook allemaal biks weer naar buiten. En maakte hij heel enge geluiden. Dus ik meteen naar de staleigenaren gerend maar gelukkig was het al over toen we terug kwamen gerend. Pablo stond alleen beetje verdwaasd te kijken maar het was gelukkig goed.
Zo iets vergeet je nooit meer.
Gelukkig maar dat het met Guido ook goed is afgelopen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-02 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:26

Razinda heeft dit eind vorig jaar gehad en sindsdien mag ze geen gewoon voer meer. Ze heeft een afwijking aan haar gebit en dit was ook de oorzaak dat ze die slokdarmverstopping kreeg, ze kan het eten niet goed kauwen aan 1 kant. Razinda heeft het een paar keer gehad en moest daarna voor onderzoek naar de kliniek. Het is inderdaad een heel naar gezicht!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 21:56

chrico schreef:
Ik dacht dat ik gek werd want ik weet dat bij en erge vertopping het paard kan stikken.


dat vroeg ik me dus af (zie ook medisch) want ik ben bang dat het een keer gebeurt als er niemand bij is ('s nachts bijvoorbeeld) en dus ook de DA niet gewaarschuwd kan worden. in een reactie bij medisch stond dat een paard niet op deze manier kan stikken omdat zijn luchtpijp niet helemaal dicht gedrukt kan worden omdat er nog kraakbeen om heen zit, maar toch vind ik het een eng idee!!

ik blijf voortaan maar bij hem totdat hij zn bix op heeft en geef brood enzo in kleine stukjes... maar ja, je kan er niet altijd bij zijn als hij eet....

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 21:57

Jura schreef:
Razinda heeft dit eind vorig jaar gehad en sindsdien mag ze geen gewoon voer meer. Ze heeft een afwijking aan haar gebit en dit was ook de oorzaak dat ze die slokdarmverstopping kreeg, ze kan het eten niet goed kauwen aan 1 kant.


de tandarts is laatst nog geweest dus aan zn gebit kan het niet liggen als het goed is...