Vervolg op:"Verschrikkelijkste dag vn mn leven..."

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Vervolg op:"Verschrikkelijkste dag vn mn leven..."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 18:23

Ruim een maand geleden schreef ik een topic over Esmir, een pony van een man uit het dorp, die ik samen met zijn andere 4 paarden 8 jaar heb verzorgd (wat verder ging dan borstelen en rijden) Voor diegenen die dat niet gelezen hebben, hieronder staat ie nog een keer:


(Het begon allemaal zo’n 8 jaar geleden, toen ik als 8 jarig meisje bij mensen aanbelde om t vragen of ik hun paarden mocht verzorgen..
Zo stond ik daar al snel dagelijks te vragen om de sleutels van “de wei”, een lap grond buiten het dorp van 3 hectaren, met daarop 3 fjorden, 2 nrps (e) pony’s, stallen en een gezellig huisje die diende als zadelkamer en huisje om je in de winter te kunnen warmen aan een oud gaskacheltje.
Vlak na m’n komst werden 1 nrps pony en 1 fjord verkocht. Er was nog een 1 jarige Nrps pony Esmir over en Pajero een gemene fjord, en Christel een super lieve fjord. Ik kwam daar toen samen met een meisje die het er na een dik jaar voor gezien hield. Ik zorgde toen in m’n eentje voor drie (voor mij toen grote) paarden. Dat ging verder dan af en toe een poetsbeurt (zoals dat vaak gaat) De stallen moesten dagelijks schoon en de paarden gevoerd. (ik was toen 9).Zo ging alles een tijdje z’n gangetje. Esmir werd groter en witter, en ik was (al vanaf het beging) helemaal ”verliefd” op haar. Het koste veel tijd en moeite, ze was voor mij toen groot, sterk en wild.. Pajero werd ingereden, en kwam nog vervelender weer terug.. Toen werd Christel voor de 8e keer in haar leven gedekt, Viva werd geboren, en vlak daarna de onhandelbare Pajero verkocht..
Er kwam een vriendin uit mijn toenmalige klas me helpen, ze vond het geweldig, maar ook alleen in de zomer, toen het winter werd hield ze het ook na een tijdje voor gezien, omdat het er koud en zwaar was, voor meisjes van een jaar of 12 (?? was ik toen denk k ). Als je moe uit school kwam stond je daar uit t mesten en ervoor te zorgen dat de paarden schoon en gevoerd in een schoon opgestrooid stalletje staan..en dat het vroeg donker werd maakte het nog wat griezelig daar ver buiten het donker waar niemand was(?????)
Esmir werd ook ingereden, en ik er het hardst om moeten huilen dat ze 2 maanden weg was.. Toen ze terug kwam kon je d’r net op zitten en een beetje rondjes rijden.. Maar mijn droom en de belofte van de eigenaar was waargemaakt, ik mocht op Esmir rijden, en er zou nooit iemand anders zijn die dat zou doen…
Toen Viva (veulen Christel) een jaar was werd Christels 9e veulen geboren Wodan.
Esmir reed k iedere dag, naast de gewone bezigheden. Alles was een plicht geworden. Iedere dag om half 8 ’s morgens de paarden voeren, ook als het in de winter kou en donker was in de afgelegen wei… Ondertussen was ik lid geworden van een ponyclub in de buurt met Esmir. Esmir was “m’n alles”, zonder haar was “de wei” ”de wei” niet. Ik deed en kocht alles voor haar wat we nodig hadden. Ze werd echt een beetje “mijn paardje” Ik mocht alles met haar doen wat ik wilde, mits de stallen schoon waren ed, ik vond dit normaal, maar het begon al een beetje uit de hand te lopen// Twee jaar geleden kreeg Esmir een veulen Q-Hella.
Viva was oud genoeg om ingereden te worden. Een mooi taakje voor mij tijdens de zomervakantie. Toen ze redelijk aangereden was werd ze t koop gezet..
Ik reed nog volop op Esmir en we begonnen met eens af en toe een wedstrijdje te rijden. Viva werd uiteindelijk verkocht aan een meisje die ik kende van school, een geluk voor mij geweest!!!Ik zat niet meer alleen, maar met iemand waavan ik opaan kon, en nogsteeds!!!Ze hield viva gewoon bij ons gestald, omdat ze opzoek was naar een wei.
Toen begon het ergste eigelijk De eigenaar begon met een beetje te chanteren, ik kreeg zogezegd taken opgelegd, en als ik die niet deed werd esmir verkocht en zo een tijdje. Ik durfde in m’n vakantie geen bijbaantje te nemen, omdat ik bang was dat hij dacht dat ik de paarden onbelangerijk vond en dan Esmir zou verkopen..
Ik begon aan mn eindexamenjaar. Esmir nogsteeds “m’n alles” en alle tijd ging er naartoe. Eerst de paarden en ’s avonds huiswerk, dit maarte me doodmoe, het altijd maar bang zijn dat ze misschien verkocht zou worden, de voor mijn gevoel “aanwezigheidsplicht”. Tuurlijk deed ik alles voor de paarden, maar uit angst dat hij esmir zou verkopen was ik ieder vrij minuutje in de wei te vinden.. We reden zo af en toe nog eens een wedstrijdje voor de lol en namen zo af en toe ook nog een bekertje mee naar huis.Tot mn examen, toen kreeg ik minder tijd en wedstrijden waren even van de baan.
Om het verhaal compleet te maken, werd mn zadel te klein en kocht ik na er twee maanden voor opeen aspergeveld te hebben gewerkt in de vroege ochtend een zadel twv € 550,-.. Nu een paar weken later lijken al die jaren omgevlogen en voor niets.. Ze hebben esmir zomaar te koop gezet , wat had ik ze misdaan??Haar alles geleerd wat ze nu kan?Het andwoord volgde snel: ik reed niet genoeg wedstrijden..

Hij staat volledig in z’n recht haar t verkopen, het is zijn paard. Maar ik voel me goed gebruikt. Dus vanzelfsprekend wil ik haar dan zelf kopen, maar aan mij wordt ze niet verkocht!! Omdat ze dan nog niet genoegop wedstrijd zou gaan…Ik krijg niet eens de kans, om het paard waar ik al 8 jaar dol op ben en waar ik me 8 jaar voor heb ingezet te kopen. Letterlijk stank voor dank!

Ik heb hier veel van geleerd, zoiets gebeurd me geen tweede keer, ze hebben me kapot gemaakt, door het paard waar ik me kapot voor heb gewerkt, waar ik echt alles om geef voor mn neus te koop te zetten)


Na veel leuke en vooral lieve reacties van jullie wil ik jullie graag vertellen hoe het nu “”afloopt”..
Dat ik esmir zou kopen , was voor hem dus echt onmogelijk, ik en marieke ( een hele goede vriendin die dus Viva kocht ruim een jaar geleden)heb het daar heel moeilijk mee gehad, en heb geprobeerd me er bij neer te leggen. Ik kon me er gewoon niet bij neer leggen. Na veel gepraat te hebben met vooral mijn ouders, kwamen we erop uit dat ik weg moest gaan uit “de wei”Die me zo dierbaar is, waar ik zo ’n leuke tijd heb gehad met de paarden en marieke. Het was huilen geblazen natuurlijk, maar het leek toch het beste.Ik zei zo normaal mogelijk äch dan kopen we toch een leuk paardje voor mij” Dat kon ik dus meteen vergeten, mijn ouders zeiden dat dat veel te duur was, en bovendien had ik een leuke stageplek gevonden in de buurt bij een Andalusier fokkerij…..Ik was het er niet mee eens, maarja ik heb geen geld voor een eigen paard..

Een paar dagen later was ik bij marieke thuis, haar ouders waren ook erg onder de indruk van alles wat er was gebeurd in de wei, en waren stiekem toch al een beetje gaan kijken voor een eigen wei voor Viva en Marieke. Toen kwam mariekes vader met een voorstel wat echt ideaal leek: Hij zocht toch een maatje voor viva, als ze alleen zou staan, hij wou wel een paardje kopen,hij dacht zelf aan een fjord op tinker, en als ik zijn eten zou betalen, was het gewoon “mijn pony”. We waren helemaal gek van het idee, en natuurlijk meteen op zoek naar een nieuwe wei.. We hadden sneller dan verwacht wat gevonden, maar moesten zeker nog een maand wachten.

Ondertussen had de eigenaar van esmir zich weer vanalles in z’n hoofd gehaald, hij ging esmir toch maar laten dekken, en ze bleef sowieso tot het veulentje geboren zou zijn.. Ik kon het natuulijk niet laten om daar een beetje een smerige opmerking over te maken, en te zeggen: Waarom nou weer een veulentje, dan kan ik hem weer beleren, en als ie dan eenmaal wat waard is geworden en ik eraan gehecht ben geraakt wordt ie weer voor mijn neus verkocht”. Die opmerking sloeg aardig in, na een paar keer slikken, zei hij: “Je moet het zo zien, doordat je die paarden inrijdt doe je er wat voor dat je hier zomaar mag rijden enzo…” Wat een belachelijke onzin, ik zorg al 8 jaar voor die beesten, en als hij 1 keer in de week zijn kop eens laat zien is het veel! Maargoed hij wist natuurlijk niet wat Marieke en ik van plan waren..

Het idee leek te gek, totdat we het er met z’n tweeën eens goed over gingen hebben, wij bleken er een ander beeld van te hebben als haar vader, en we waren bang dat het uit de hand ging lopen , en misschien wel onze (hechte) vriendschap kappot zou maken. We zijn van het idee afgestap na uren gepraat te hebben..
Toen kwam de volgende vraag..wat nu?????????

Ik heb na weer lang nagedacht te hebben toto de beslissing gekomen om toch in “de wei” te blijven, alleen met de paarden, marieke heeft inmiddels die nieuwe wei bijna rond, en vertrekt met een beetje geluk (voor haar dan) nog voor het nieuwe schooljaar, en dan wordt alles weer zoals vroeger. Ik wil de paarden niet achter laten, die beesten trekken dat niet en zeker die oude christel niet, die pony is op door die rare fratsen van hem..

Vooral Marieke verklaarde me voor gek “heb je er dan nog niet genoeg onder geleden, laat je je nu nog langer gebruiken door die vent?” Ik weet dat ze gelijk heeft, maar ik wil die paarden niet in de steek laten, volgend jaar begin ik met Q-hella. Ik bedoel dat is toch ook wel een uidaging??? Die opmerkingen van de eigenaar gaan toch het laatste jaar al volledig langs met heen, dus daar maak ik me niet meer druk om, en ik kan nog minstens een jaartje genieten van m’n lieve Esmir..


Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 19:17

xtwisterx schreef:
Ik denk niet dat ik dezelfde beslissing als jou had genomen... Moedig van je hoor... Ach gut
Ik hoop dat het allemaal weer goed komt... Lachen


Dat zeggen veel mensen in mn omgeving ook, maar als je ze na 8 jaar toch wel een beetje ziet als "jou" paardjes kan je daar moeilijk afstand van doen..

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 21:41

Kieffertje schreef:
Idioot van die man! En moeilijk voor jou. Misschien zou het toch beter zijn om een tijdje niet te gaan rijden. Dan ontdekt die man namelijk dat het écht niks is zonder jou. Misschien krijgt hij dan een beetje meer waardering voor je...


is misschien wel een optie, maarja bedoel je nu alleen niet rijden of gewoon helemaal niet komen? Van dat laatste ben ik niet zo'n voorstander, ik bedoel wie moet de paarden dan voeren en verzorgen?? Hij komt echt niet, ook als ik zeg dat ik weg ben. En dan zijn paarden altijd de dupe van zulke mensen.. En dat wil ik ze besparen

x jytte

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 22:03

gouda schreef:
jammer dat het niets werd met je vriendin en het weidje van de vader. Had hij esmir niet kunnen kopen ipv een ander weidemaatje?
Liepen jullie ideeen zo sterk uit een dan.
Gaat de eigenaar nu esmir alsnog verkopen.
Beetje veel vragen maar vroeg het mij af Bloos


Ik heb het met mijn instrutrice gehad over het kopen van esmir, ze zei dat ik dat beter niet kon doen, ook niet via iemand anders(omdat hij esmir niet aan mij wilde verkopen) ze vind esmir een moeilijk rijpaard, en ze vind dat esmir mij belemmerd, daarbij zei ze ook dat ik waarscheinlijk over een jaartje ofzo te groot voor haar zou worden en dat het dan alleen maar een kwestie van uitstellen is, wat het waarscheilijk alleen maar moeilijker zou maken..

Mariekes vader had het zich iets anders voorgesteld dan wij, lang verhaal, maar dan zou ik er zelf niets mee oipschieten, het typische verzorgidee..

Of hij haar nog gaat verkopen weet ik niet, ze wordt nu gedekt, en blijft zeker tot het veulentje afgespeend kan worden, maar ik hoop toch langer..

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-04 23:21

samantha5 schreef:
Misschien heel simpel gedacht maar kon je esmir niet laten kopen door een kennis van je? zodat je hem van de kennis kon kopen?


Dat zeiden al veel mensen in het eerst topic, ik denk niet dat dat zo simpel ligt, allereerst heb ik nu geen geld voor zo'n pony, en zoals ik net al schreef, adviseerde mijn instructrice dat geld te investeren in een groter, liever paard. Dat laatste was ik het eerst niet helemaal mee eens, maar Mijn instructrice zeï:" ze kan gewoon erg gemeen zijn, zodat een dressuurles wordt omgetoverd in een rodeo, en als je dan een paardje hebt dat een beetje meewerkt (zoals Wodan) dat maakt het voor jezelf ook een stuk leuker, dat je ook eens zoiets hebt van "goh dat ging echt super goed" Met esmir ook wel af en toe, maar soms wil je ook wel eens wat terug krijgen voor al die moeite en het geld wat je erin steekt, klinkt misschien een beetje krom, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel."

Zo zei ze het, ik wil het natuurlijk niet weten, maar stiekem weet ik dat ze ergens wel gelijk heeft..
Gelukkig wordt esmir wordt nu nog niet verkocht (pfff gelukkig maar)

Gr`s jytte


Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 18:06

Q-Hella te koop!

Ik was vanmiddag bezig met wodan op te zadelen, toe de eigenaar de wei binnen kwam gelopen met z'n digitale fotocamera. Ik zocht er niets achter totdat hij marieke riep om even t helpen met foto's maken van Q-Hella.. Marieke vroeg meteen waarom natuurlijk. Hij ging haar verkopen, en als emir voor september niet hengstig werd, zou ook zij ook volgen..
Huilen Huilen

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 18:25

Roskur schreef:
Ik snap best dat je voor de pony's wil zorgen, maar ik hoop dat je op de een of andere manier toch een manier vind om die man te 'straffen' zegmaar... Probleem is dat je pas professionele / officiele hulp (dierenambulance, politie ed) kan gaan inroepen mbt dat hij ze niet zal verzorgen als je weg bent, als het ECHT slecht met de paarden gaat en dus al te laat is, en dan voel je je weer slecht... Scheve mond Lastige situatie... Blijkbaar leert die vent er niks van. Denk je ECHT dat hij niet zal komen als jij voorgoed afzegt? Als ze ondervoed enz zijn zal hij ook niks kunnen vangen voor z'n paardjes. Hoe ik het zie lijkt het wel alsof hij jou gewoon als bron van inkomen gebruikt, zogauw de paarden die jij hebt verzorg en ingereden hebt op hun hoogtepunt van waarde zitten worden ze verkocht en hij doet er verder niks voor!!


ik weet dat je gelijk hebt, maar je kan je natuurlijk ook wel voorstellen dat ik na al die jaren toch wel erg aan ze gehecht ben geraakt.. dat maakt het allemaal zo moeilijk.. Verdrietig

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 19:36

manonnetjoe schreef:
Hey Jytte,

Ik weet dat je het er heel moeilijk mee hebt, je kan altijd bij me terecht als je het er moeillijk mee hebt en er over wil praten Ach gut
P.S was leuk vanmiddag(vooral bij die zandberg Haha! )

Knuffel, Manon




Dank je!!!

x jytte

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 18:45

MOHGirl schreef:
Je kunt hem de keuze geven, jij wilt dat het paardje waar jij zo aan gehecht bent blijft, inruil DAARVOOR rijd jij andere paarden in en zo voorts.
Doet ie dat niet, dan zou ik maar heel erg hard gaan nadenken of je hier nog wel mee door wilt gaan.
En nog wat, als jij daar weggaat, staan er 17 andere penny meisjes te trappelen om hem te helpen.
Dat weet hij ook. Boos!



dat is een idee...!!! *LOL*

maarja, wie is er dan fout bezig..? T is moeilijk, maar wel een goed idee..

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 22:02

vivanes schreef:
nou, ik ben dus ook erg benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren...
tgaat nu allemaal zo stroef. ma kweet cker dat t allemaal weer
goed komt of niet jytje.... *LOL*
kben in ieder geval blij als t allemaal achter de rug is...

groetjes Marieke


Ik ook . Zoals hij het nu speelt zal het niet lang meer duren totdat het goed fout gaat Boos!

x jytte

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-04 09:09

MOHGirl schreef:
Weet je al meer? Schijnheilig



Het gaat allemaal niet zo geweldig, esmir heeft nog tot 1 september om hengstig te worden, en Q0Hella staat dus te koop.
Van de week was ik met wodan buiten wezen rijden en ineens ging de telefoon, het was de zoon van de eigenaar, hij wou ineens gaan rijden op christel met zijn vriendin (een erg vriendelijk tante Boos! ) Hij vroeg welk zadel hij moest pakken (??????????) en waar ik was want hij had geen sleutels... Ik hem beloofd dat ik na een half uurtje zeker terug zou zijn, dat vond hij prima.. Nog geen minuut later ging mijn telefoon weer het ws de eigenaar (slik) Hij was toch kwaad..!!!! niet te geloven, hij zei dat ik niet moest denken dat zomaar kon doen en laten was ik wou, en dat wodan meteen terug naar de stal moest! ik schrok me dood, we zijn terug naar stal gegaan.
Daar aangekomen waren de twee tortelduifjes al druk met zadelen, ik kwam aan met wodan en zei"hier je paard" hij zet hem even vast voor een dik half uur met het hele tuig nog op, alsof het een outo is die je even aan de kant zet. Toen ze weg waren kwam de eigenaar met de mededeling dat ik niet meer buiten mocht rijden en als ik wilde rijden moest ik eerst bellen of er toevallig niet iemand vn de famillie wilde gaan rijden. Oh ja, ik moest een briefje meenemen van mijn ouders waarop moest staan dat ik volledig op eigen risico rijd, voor mijzelf en het paard.. Nu heeft mijn vader hem gister gebeld over dat briefje (het is erg riskant om zoiets te tekenen, stel ze heeft ineens een rare ziekte ofzo, dat zegt hij dat mijn vader moet betalen omdat het door het rijden komt, ja zo'n l*l zal het zeker zijn.) dus mijn vader belde en heeft hem direct even gezegd dat het zo niuet werkt, de eigebaar was erg op zijn teentjes getrapt, en toen hij gister in de wei kwam was hij zo kwaad op ons, we hadden alles netjes opgeruimd ed, ging hij gewoon wat zoeken om over te zeiken, het was ineens een hele grote ramp dat de prullebak bijna vol was...

Nu moet ik afwachten of mijn vader dat briefje(of z'n eigen doodvonnis Verward ) gaat tekenen, als hij dat niet doet zit mijn laatste rit met esmir er al op...

groetjes jytte


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, Manadeluca, mellamoshan, MightyMike, Sourire, Titsia, Vagabondo en 115 bezoekers