Allround paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Allround paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 13:40

Ik vraag me soms af of je niet een keuze moet maken tussen een goed sportpaard en een paard wat heel braaf is en ook rustig is buiten.

Volgens mij zijn de beste sportpaarden toch ook niet de makkelijkste?

Niet dat ik een heel goed sportpaard wil hebben hoor (mag wel maar eh....), maar ik vroeg me gewoon af of de combinatie bestaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:49

Veel sportpaarden komen ook af en toe lekker buiten om de zinnen te verzetten, zowel dressuur- als springpaarden.
Ze zijn dan misschien wel wat pittiger dan het gemiddelde recreatiepaard, maar staan ook beter aan de hulpen, zijn gewend aan vreemd terrein, en met consequente hand opgevoed.

So.... why choose?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

tuurlijkwel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:49

elke combinatie bestaat!

elk paard is toch anders....
de een is super in dressuur en is graag buiten en dan ook nog braaf, en de ander is buiten zo gek als een deur en heeft ook nog eens geen zin of niet voldoende capaciteiten in dressuur.

het is er dus wel, het ligt er helemaal aan wat je zoekt !

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:53

Of paarden 'all round' zijn of niet heeft volgens mij niets maken met sportpaard ja of nee. Waarom zouden sportpaarden niet rustig en braaf zijn buiten? Ik heb altijd geleerd dat je dat zelf in de hand hebt en tot nu toe is dat bij mij altijd zo gebleken. Een paard is een paard, aan bepaalde capaciteiten zitten echt geen karaktereigenschappen verbonden. Een paard is van nature niet all round maar moet je all round maken. Het is dus aan jezelf in hoeverre je daar mee bezig houdt, mensen in een bepaalde tak van de sport richten zich op 1 specifiek iets, terwijl recreatieruiters vaak vanalles wat doen, dus die paarden zijn wat meer 'all round'. Maar dat betekent dus niet dat sportpaarden niet all round kunnen zijn.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 13:53

Waarom niet? Een goed sportpaard is goed gebouwd en heeft goede gangen. Als je zo'n paard netjes opvoedt, waarom zou ie dan niet naar buiten kunnen? Het ligt gewoon aan de opvoeding en aan de ervaringen van het paard. Ik denk zeker wel dat het kan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 14:57

Trammelant (nu 25) is een echt sportpaard, zowel dressuur als springen, en is daarnaast een heerlijk buitenrijpaard (als er geen varkens zijn), hobbelpaard voor kleine kinderen en leerpaard voor beginnende tot gevorderde ruiters. Zo is hij al zijn hele leven, ook toen we er zeer fanatiek wedstrijden mee reden. Zoals hier boven al gezegd werd, het hangt er vanaf hoe je er zelf mee omgaat. Wat dacht je trouwens van military paarden? Dat zijn toch echte sportpaarden en die moeten ook rustig hun wegparcours stappen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:37

Nou....ik begrijp toch wel wat je bedoeld hoor! Om maar even bij het voorbeeld van de militarypaarden te blijven: die beesten moeten rustig hun WP stappen (nou ja eigenlijk draven! Knipoog ) maar dat doen ze met de juiste ruiter erop! Vrienden van mij rijden eventing en die rijden heel veel in het bos en dat gaat altijd goed, maar mooi dat ik niet met één van hun dierne het bos in ga!!! Die hittepetitten! Ik heb wel een eventingpaard van hen gekocht en daar lag ik in het bos ook erg snel naast... Huilen

Veel voor de sport geschikte paarden zijn wat pittiger qua karakter, maar dan hebben we het wel over de paarden die geschikt zijn voor de hogere sport. Ik zou dus naast een vooral braaf paard zoeken, en als hij of zij nei tal te krom op zijn poten staat en je oplet of hij een beetje netjes springt (vooral voorzichtig is) dan kan je er van alles mee en heb je er hopenlijk veel lol van!

Veel mensen hebben nog geen wedstrijd gereden maar kopen wel alvast een Jazz want ze willen dressuren Verward Tja dat levert wel eens probleempjes op...

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:47

Met het juiste voer kun je ook een hoop bereiken... Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:36

Ja hoor, Manon, die combinatie bestaat echt wel.
Fitz is een heerlijk dressuurpaard maar daar kan ik ook gerust aan een lang teugeltje mee buiten stappen.
Hij loopt zich in de bak vaak meer op te naaien dan buiten.
Ik was al een hele tijd niet naar buiten geweest, nam hem pas weer mee, rijd dan op zondag langs een drukke weg richting het duin, maar hij geeft nergens om.

Gewoon door blijven zoeken .....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 13:28

Het ligt eraan wat je onder een sportpaard verstaat....
Een sportpaard moet voor mij iets extra's hebben en vaak zijn dat de paarden met wat meer (moelijker) karakter.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 19:46

Bij ons op stal staan verschillende goede (hoofdzakelijk jonge) sportpaarden, ze worden in principe zodra ze een beetje zadelmak zijn meegenomen naar het bos. Het zijn absoluut geen sulletjes, maar ze zijn op de weg en in het bos wel betrouwbaar. De mensen die ze rijden, hebben wel een hoop ervaring en zijn niet bepaald bang uitgevallen. Ik denk dat dat wel scheelt.

Mijn eigen paard loopt op dit moment niet in de sport, maar zou dit qua capaciteit makkelijk kunnen. Het schijnt niet het makkelijkste bloed te zijn (Uniformx Ulster) maar ik heb er een super makkelijk bospaard aan, op de weg is ze ook werkelijk nergens bang voor.
Ze is in het bos slomer als normaal.