paard opgezadeld in de trailer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paard opgezadeld in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:36

Ik ga regelmatig op wedstrijd en ik zie sommige mensen steevast met de trailer aankomen waarin een pard al opgezadeld staat. Zelf vind ik dat echt zo aso staan, ik vind nl. dat je beter kunt opzadelen op de plaats van bestemming. De mensen die ik hier zie die trekken hun paard van de trailer rijden ee paar rondjes en gaan de proef in en hoppa paard weer MET zadel de trailer in. Het lijkt me voor een paard niet prettig en ik vind het vrij asociaal om te zien. Ben ik nu overgevoelig? Wat vinden jullie daarvan?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:42

Het kan als je dichtbij woont best een keer en als je paard erg lastig met opzadelen is op een vreemd terrein is het ook geen slecht idee *LOL*

Ik doe het zelf eigenlijk nooit, alleen meestal als ik met mijn vorige pony naar het bos ging. Dat was 40 min. rijden maar hij wist daar altijd dat hij lekker mocht galloperen en dan kreeg ik er echt geen zadel meer op *LOL*
Dat van die paar rondjes losrijden voor de proef vind ik erger eigenlijk Haha!

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:44

Ten eerste is het niet fijn voor het paard want als je een heel stuk moet rijden dan gaat het paard waarschijnlijk toch een beetje zweten enzo dus dan zit het al niet fijn...
En een paard leeft ook en heeft ook gevoel en zelf zou je t ook niet fijn vinden als je je bed uitkomt met kleren aan je werk doet en zo weer hop je bed weer in met je kleren aan (bijvoorbeeld)

Je moet je paard goed verzorgen en het op- en afzadelen hoort daar ook bij. Als mensen het zadel op laten zitten vind ik dat ze niet van dat beest houden, een paard heeft ook gevoel

xxxies Linda

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:50

uhm, voel me een beetje aangesproken omdat ik vandaag voor de allereerste keer op wedstrijd ben geweest, inderdaad, met paard opgezadeld op de trailer.
Wij moesten om precies te zijn 10 minuutjes rijden met de trailer en ik heb liever dat Wal dan al klaar staat dat ik het hoofdstel om kan doen in de trailer dat ik verder niet hoef te klooien naast de trailer, waar ik zenuwachtig ben en hij ook. Dan liever even zadeltje erop doen thuis waar ik nog niet gespannen ben. Kan het probleem niet zien. Voor die tien minuutjes... (langer dan zou ik het ook niet doen)


Citaat:
Als mensen het zadel op laten zitten vind ik dat ze niet van dat beest houden, een paard heeft ook gevoel

Misschien is het handiger dat je deze uitspraak een beetje nuanceert want dit is echt wel kort door de bocht en slaat nergens op. Mijn Wal is mijn vriendje en ik houd super veel van hem Lovers Dat heeft met het zadel niks te maken. Dus niet zo makkelijk oordelen svp Boos!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:58

Idd Laura Haha! Die mensen kunnen bij wijze van spreken wel om de hoek wonen en zonder stress thuis opzadelen(misschien zelfs al loswerken?) en daarna thuis weer afsponzen en lekker op de wei zetten nadat hij drooggestapt is *LOL*

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 23:43

ik weet dat de bereden politie ook hun paarden gewoon opgezadelt en al de trailer in zetten.
wat ik er van vind .....
eigelijk niet echt een duidelijke mening over.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 00:03

Laura schreef:
uhm, voel me een beetje aangesproken omdat ik vandaag voor de allereerste keer op wedstrijd ben geweest, inderdaad, met paard opgezadeld op de trailer.
Wij moesten om precies te zijn 10 minuutjes rijden met de trailer en ik heb liever dat Wal dan al klaar staat dat ik het hoofdstel om kan doen in de trailer dat ik verder niet hoef te klooien naast de trailer, waar ik zenuwachtig ben en hij ook. Dan liever even zadeltje erop doen thuis waar ik nog niet gespannen ben. Kan het probleem niet zien. Voor die tien minuutjes... (langer dan zou ik het ook niet doen)


Citaat:
Als mensen het zadel op laten zitten vind ik dat ze niet van dat beest houden, een paard heeft ook gevoel

Misschien is het handiger dat je deze uitspraak een beetje nuanceert want dit is echt wel kort door de bocht en slaat nergens op. Mijn Wal is mijn vriendje en ik houd super veel van hem Lovers Dat heeft met het zadel niks te maken. Dus niet zo makkelijk oordelen svp Boos!


Zo op papier staat het bot, maar er zit wel waarheid in. Voor veel mensen is een paard ook een soort machientje dat het op zondag gewoon moet doen en verder niks. Het is niet dat je je paard opgezadeld op de trailer zet, het is de manier waarop dit gebeurt, de mentaliteit die erachter zit. Sommige mensen rijden met paarden achter de auto alsof er een karretje stenen achter hangt. Kwestie dus van nadenken waar je mee bezig bent, en dat is waar het meestal aan schort.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 00:08

ikke"]
[quote="Laura schreef:
uhm, voel me een beetje aangesproken omdat ik vandaag voor de allereerste keer op wedstrijd ben geweest, inderdaad, met paard opgezadeld op de trailer.
Wij moesten om precies te zijn 10 minuutjes rijden met de trailer en ik heb liever dat Wal dan al klaar staat dat ik het hoofdstel om kan doen in de trailer dat ik verder niet hoef te klooien naast de trailer, waar ik zenuwachtig ben en hij ook. Dan liever even zadeltje erop doen thuis waar ik nog niet gespannen ben. Kan het probleem niet zien. Voor die tien minuutjes... (langer dan zou ik het ook niet doen)


Citaat:
Als mensen het zadel op laten zitten vind ik dat ze niet van dat beest houden, een paard heeft ook gevoel

Misschien is het handiger dat je deze uitspraak een beetje nuanceert want dit is echt wel kort door de bocht en slaat nergens op. Mijn Wal is mijn vriendje en ik houd super veel van hem Lovers Dat heeft met het zadel niks te maken. Dus niet zo makkelijk oordelen svp Boos!


Zo op papier staat het bot, maar er zit wel waarheid in. Voor veel mensen is een paard ook een soort machientje dat het op zondag gewoon moet doen en verder niks. Het is niet dat je je paard opgezadeld op de trailer zet, het is de manier waarop dit gebeurt, de mentaliteit die erachter zit. Sommige mensen rijden met paarden achter de auto alsof er een karretje stenen achter hangt. Kwestie dus van nadenken waar je mee bezig bent, en dat is waar het meestal aan schort.
[/quote]

Je zegt het goed ikke, sommige mensen. Dus niet meteen de boel generaliseren mensen! Haha! Ik vind het voor een korte periode, reistijd van een minuutje of 10 tot een kwartiertje rijden ook geen ramp. Wordt het langer, dan zou ik er ook niet aan beginnen. Verder zijn er genoeg mensen die de kwade bedoelingen niet inzien van het zadel oplaten in de trailer.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:02

Wat zou er nou op tegen zijn om een paard opgezadeld in de trailer te vervoeren. Ik doe het minimaal 4 keer in de week van stal naar onze vereniging. Zo gaat het veel sneller en minder stress voor het paard. Mijn trailer is een ruime 1,5 trailer en ik moet zeggen dan iedereen bij ons op de vereniging het doet.
Ook naar wedstrijden, mits in de buurt doe ik het. Ik time goed dat ik op tijd daar ben en dan binnen een kwartier erop zit. Omdat opzadelen van een (jong) paard op een onbekend terrein soms een hele klus kan zijn met daarbij stress is het veel prettigere om een paard opgezadeld mee te nemen.
Let wel, ik doe het niet omdat ik lui ben, laks of alleen maar ff snel een wedstrijd wil scoren. Ik doe het omdat het ons, paard en mij, gewoon beter bevalt. Hoe vaak zie ik niet mensen enorm uit hun dak gaan op wedstrijden omdat ze hun paard niet opgezadeld krijgen, is dat een goed begin van de wedstrijd??

Maar ja, er zijn mensen tegen een paard opgezadeld in de trailer, zou graag weten wat daar nou op tegen zou zijn. En asso is het al helemaal niet!!!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:08

Tsja er zijn mensen die het doen.

Persoonlijk vindt ik het onzin, ook als je dichtbij staat.
Wij staan 5 minuten met de trailer bij de manege vandaan, maar ik zadel altijd gewoon daar op. Zie geen problemen.
Tis even een gezeul met je zooi, maar das meer ongemak voor jezelf dan voor je paard Knipoog .
Tjo is ook altijd super enthousiast als we naar het strand gaan, maar ze heeft wel geleerd om netjes te wachten als we opzadelen (op het strand) en dat ze mag pas gaan als ik erop zit. Kwestie van opvoeden denk ik Schijnheilig . Geef je 1x toe dan ben je het saadje.
Viv

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:14

Waarom zeulen met je troep als het zo ook kan. Mijn paard staat altijd braaf stil, ook met opzadelen op onbekend terrein. Ik vindt het alleen zo veel prettiger. Als jij minimaal vier keer in de week op pad gaat voor een rit vn 10 minuten dan zadel jij ook op.
MAar ach, waarom ga ik er eigenlijk op in. Het is ieder voor zich toch wat die doet?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:19

Ik heb dan toch een iets andere interpretatie van het woord "asociaal".
Als je even naar de les moet een 3 dorpen verderop met de trailer zet ik hem er ook met zadel in. Kwestie van gemakzucht, denk ik.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:26

Wat ik niet snap wat de 'KWAADE' bedoeling zou kunnen zijn van een paard met zadel op de trailer?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:26

Tja zo zou je het kunnen noemen, ik vind het aso en onverantwoordelijk. Maar goed, een kennis van mij deed het dus ook altijd. Een aantal jaar geleden kreeg ze een ongeluk met de trailer, waarin het paard opgezadeld stond. Laat ik de details besparen, maar het feit dat er een zadel op het paard zat heeft het bevrijden van het arme dier veel en veel lastiger gemaakt. Bovendien, je gaat toch zelf ook niet met je cap op en je laarzen aan achter het stuur uit gemakzucht of omdat het sneller is? (nou ja met rubber laarzen is het misschien wel comfortabel)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:34

Jeetje, wat een ophef.... Ik doe het ook wel eens. Ik woon 10 minuten van de club vandaan, en ik zadel hem, als het heel hard regent, thuis op, dekentje erover en dan naar de club. Natuurlijk moet je het zadel er niet op vastsnoeren, maar gewoon, zodat het netjes blijft liggen en niet knelt. Dekentje erover en no problem.... Zodra ik ook maar verder als de club moet, gaat het zadel achterin de jeep en zadel ik pas op als ik op de plaats van bestemming ben.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:43

Ik zelf doe het nooit, wel de beenbeschermers omdat ik dan niet op vreemd terrein op mijn hurken hoef te zitten met een paard wat staat te snurken. Opzadelen gaat goed dus doe ik daar.
Als 1 van de hengsten bij ons op stal met de trailer weggaat, gaat het zadel er wel thuis al op, doodgewoon omdat het haast onmogelijk is om die op wedstrijd fatsoenlijk op te zadelen en dat dan heel veel stress geeft wat eigenlijk niet nodig is.
Als ze met de vrachtwagen gaan, worden ze wel daar opgezadeld, omdat je daar veel meer ruimte in hebt, en de hengsten met de klep dicht veel minder zien en horen, dus veel meer bij de les zijn.
Het hoeft dus geen gemakzucht te zijn, soms is het gewoon verstandiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 09:47

Verder niet banketstaaf bedoeld of zo, maar volgens mij mist er iets in de opvoeding als je je paard niet ergens op vreemd terrein kunt opzadelen of beenbeschermers op en af kunt doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 10:35

Tjongejonge wat een Pennytalk toch weer. Minimaal de dierenbescherming bellen hoor!

Ik ben dus ook asociaal en onverantwoordelijk, want als ik in het recreatiegebied hier ga rijden (5 minuten met de veewagen, maar langs heel drukke weg en ik ben nog niet levensmoe) dan zet ik m'n paard ook gezadeld op de wagen. Hartstikke handig, geen gezeul in en uit m'n zadelkamer, maar gewoon hup, paard van de wagen, klep dicht, aansingelen en klimmen maar...

Waarom is dat nou weer zielig voor je paard? Als je paard aan het zweten gaat van een ritje met de trailer, dan wordt het tijd voor een dunnere deken of een betere rijstijl Extreme duivel
Voor langere ritten gaat ze natuurlijk ongezadeld de wagen op, want ik zet m'n paard ook niet gezadeld op stal, en ze staat keurig stil in het bos of bij het strand. Kwestie van opvoeden; ik zet 'r meestal niet eens vast.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 10:42

Hoe kun je nou precies op tijd op een wedstrijd zijn???? In de reglementen staat dat je een uur voor je starttijd op de wedstrijd moet zijn. Dit wil zeggen als 10 min van de wedstrijd bent je paard toch een uur en 10 minuten met zadel op de trailer staat. Dat is niet kort toch???

Op wedstrijden kom ik het vaak tegen dat mensen toch te laat zijn. Hierdoor moet er dan geschoven worden in de startlijst. Dit brengt ook frustraties met zich mee.

1 paard van ons was op vreemd terrein ook altijd lastig met zadelen. Stug volhouden nu staat hij als een mak schaap, kwestie van opvoeding m.i.

Ik denk dat het wanneer er niets gebeurd niet zoveel kwaad kan. Maar wanneer je met je paard in een auto ongeluk terecht komt lijkt het me niet zo prettig.

Zelf zadel ik altijd pas op op plaats van bestemming ook al zou het 10 minuten zijn. Ik vind het gewoon niet handig en de kans dat je zadel beschadigd is waneer het paard gezadel op de trailer staat.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 11:08

Als mijn paard op vreemd terrein komt is hij super allert, en dan wil ik er echt niet onder hangen om beenbeschermers om te doen. Onopgevoed? Ja misschien wel, maar ik noem het gewoon fris en fruitig en zou hem niet anders willen. Zijn karakter is zo, het is een paard met veel bloed en als hij alleen maar aan de trailer stond te suffen zou er iets met hem mis zijn.
Ook voor de dekhengsten zou ik het niet normaal vinden als ze met al de vreemde en voor hun lekkere luchtjes braaf aan een lang touwtje zouden blijven staan.
Nogmaals ik zeg niet dat het niets met opvoeding te maken heeft, maar je moet ook wel degelijk rekening houden met het wezen paard.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 11:25

hee kom op zeg we moeten van onze paarden geen watjes maken Verward . Ze kunnen best wel wat hebben hoor.

Als je wedstrijd hebt en dat is 10 min. verder moet het gewoon kunnen. Het paard zal er vast niet onder lijden. Ik denk dat wij als mens dingen veel te snel zielig vinden in de natuur gebeuren erge dingen Scheve mond.

Bij ons gebeurt het vaak zat dat als de wedstrijd om de hoek is we eerst thuis warm reden hup de vrachtwagen op (met zadel) en dan daar nog even een paar rondjes en starten maar. Vaak werden dan de beste resultaten gehaald. Vaak zijn dit dan paarden die snel nerveus of onrustig zijn. Tja iedereen heeft een eigen manier en ik geloof heus dat ze van hun dier houden en het beste weten en doen.

Dit is echt allemaal een beetje overdreven Knipoog .

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:03

Ik heb het vroeger ook vaak zat gedaan.
Wat is eigenlijk nou het probleem? Dat het paard met een zadel (met een "losse" singel) op de wagen staat? Wat heeft hij daar voor last van dan?

Ik irriteer me meer aan mensen die na het rijden een bezweet paard met zadel en hoofdstel thuis of op de club op de spuitplaats laten staan omdat ze zonodig eerst alle roddels nog even moeten horen...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:10

Snap het ook niet helemaal. En na het rijden gaat gelijk het zadel eraf en hoofdstel en met halster en passende deken naar weertype weer op trailer vlug naar huis. En eenmaal op stal worden de spieren nog ff losgemasseerd met een lekkere poetsbeurt en mag hij rustig op stal eten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:31

Jasmijn schreef:
Ook voor de dekhengsten zou ik het niet normaal vinden als ze met al de vreemde en voor hun lekkere luchtjes braaf aan een lang touwtje zouden blijven staan.
Nogmaals ik zeg niet dat het niets met opvoeding te maken heeft, maar je moet ook wel degelijk rekening houden met het wezen paard.


Ga eens bij een westernwedstrijd kijken. Daar worden de hengsten gewoon tussen de merries opgezadeld. OK er zal er best wel eens één gek doen, maar meestal staan ze gewoon normaal aan een touwtje aan de trailer geknoopt om opgezadeld te worden. Dus het heeft wel degelijk met opvoeding te maken en niet met hengst of merrie zijn.

Overigens zie ik mezelf niet een paard met een (western)zadel op in de trailer zetten (geen 2-paardstrailer dan, 1,5 zal nog wel gaan, maar dan nog). Stel je voor dat er iets gebeurd, dan kan zo'n zadel je paard behoorlijk verwonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 12:58

Tja en ook op een ritje van 10 minuten kan je een ongeluk krijgen. Ik vind dat je paard niet goed opgevoed is als je niet op vreemd terrein de dingen kan doen die je thuis ook doet. Dekhengst, volbloed of niet. Het zal idd wel gemakzucht zijn, of egoisme of hoe je het noemen wilt. Wel grappig dat iedereen zich gelijk zo aangesproken en aangevallen voelt Haha!