Tong van paard toch niet afgesneden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Tong van paard toch niet afgesneden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 13:18

Hoorde viavia dat het paard waarbij de tong afgesneden zou zijn, dus helemaal geen mishandeling was.
Ze hebben een nylon kous om de tong laten zitten...
Iemand dit verder gehoord?

Achteraf lijkt het me wel logischer, iedereen hier is het er over eens dat het dier anders doodgebloed zou zijn... Scheve mond

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:50

Nou, dit heb ik dus nog niet gehoord. Ik vind dit eerlijk gezegd een vreemder verhaal, maar ik kan er niks over zeggen omdat ik het niet weet...

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:52

Waarom zou iemand dan in godsnaam een nylon kous over een tong doen?
Ik heb er ook nog niets van gehoord
Al hoop ik wel dat het klopt wat je zegt, want dan staat mijn paardje tenminste niet langer in de "gevarenzone"
Staat 2km van Vessem af Bloos

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:52

Ik heb het niet gehoord maar weet wel dat het trucje met de nylonkous nog steeds gebruikt word. Zo bind je idd de tong af

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:53

griebels schreef:
Waarom zou iemand dan in godsnaam een nylon kous over een tong doen?
Ik heb er ook nog niets van gehoord
Al hoop ik wel dat het klopt wat je zegt, want dan staat mijn paardje tenminste niet langer in de "gevarenzone"
Staat 2km van Vessem af Bloos


Ze doen het wel eens om de tong vast te binden van paarden die hem eruit gooien of over het bit, vooral bij tuigepaarden. kan voor even ook niet echt kwaad als eht maar netjes, met een zacht kousje wordt gedaan en niet te strak.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:55

Daar zijn toch ook andere middelen tegen?
Darwin gooit ook zijn tong over het bit, maar met een sperriempje niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:57

griebels schreef:
Daar zijn toch ook andere middelen tegen?
Darwin gooit ook zijn tong over het bit, maar met een sperriempje niet meer...


Sommige paarden zijn behoorlijk lenig hoor, met de tong, bovendien ligt je bit niet meer elkker in de paardenmond als je je sperriem te strak doet en kan ej paard ook niet goed kauwen. Met een kousje om de tong wel.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:08

griebels schreef:
Daar zijn toch ook andere middelen tegen?
Darwin gooit ook zijn tong over het bit, maar met een sperriempje niet meer...


Mijn paard heeft een afwijking aan zijn strottehoofd: bij inspanning trekt hij zijn tong naar achteren en duwt zo zijn strotteklep tegen zijn luchtpijp. Gevolg: hij moet dan via zijn mond ademen. Dat gaat natuurlijk niet.

Van de dierenarts hebben we het advies gekregen om tijdens de koersen zijn tong met een nylonkous vast te binden, zodat het niet kan gebeuren. Dat verhelp je dus niet met een sperriempje. Paard kan normaal ademhalen, en zijn tong zit maximaal 10 minuten vast. Kan op deze manier absoluut geen kwaad.

Maar ik moet er ook niet aan denken wat er zou gebeuren als je dat ding laat zitten...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:31

klinkt idd wel geloofwaardig. Anders zal hij idd doodgebloed zijn

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:54

Ik noemde eigenlijk alleen het voorbeeld bij Darwin op. Zodra het sperriempje eraf gaat, gooit hij zijn tong over bit. Dit wil dus niet zeggen dat ik dat ding extra strak doe, ik kwam er namelijk bij toeval achter toen het sperriempje los ging en ik het er voor het gemak maar afhaalde Haha!
Later hoorde ik van de eigenaresse dat hij dat dus vaker doet.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:56

Dat is dus hetzelfde als je een staartbandage te lang om de staart laat zitten, dan sterft de staart ook af......
Wel stom als je zo iets doet Lips are sealed

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:19

maar zijn jullie er zeker van dat dit daadwerkelijk de reden is, of is dit gewooen een gerucht dat de ronde doet?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:20

Ik kom uit de buurt van dat paard en ik heb er nog niets over gehoor

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:25

nog nix van gehoord eigelijk

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:29

De tong van een paard afsnijden Boos! ?? Die is gek... Scheve mond

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:18

het lijkt me ook een beetje vaag Verward ik bedoel ...net wat er net gezegt werd , je paard bloed dan toch dood als je de tong afsnijd...en dan er bij? zou het paard netjes blijven staan als iemand dat probeert ? denk het niet he.... beetje raar verhaal
maar goed...1 ding is zeker...het paard mist een tong..maar hoe Verward

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 18:38

Nouja ik heb het dus alleen gehoord, maar ik denk dat als het idd waar is, en ze dus zelf verantwoordelijk zijn,
dat je dat niet echt van de daken schreeuwt.... Scheve mond

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:22

Dit is wel waar, tenminste, het stond in de Telegraaf met foto (paard+eigenaren) dus ik neem aan dat het waar is, helaas... Dat paard kon dus niet meer goed eten ed, heel zielig...

Sommige mensen zijn echt te ziek voor woorden!!!

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:24


RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:19

Citaat:
Bron: Telegraaf

Het paard Liberty van de familie Saris uit het Brabantse Vessem is op een gruwelijke wijze mishandeld. Een dierenbeul sneed de tong van het edele dier eraf. De familie begon meteen na de vreselijke ontdekking een zoekactie in de wei en alarmeerde de dierenarts.

De 14 centimeter lange tong werd wel teruggevonden, maar kon er niet meer worden aangezet. ''Het eten is nu een groot probleem voor het dier geworden. We zullen hem altijd moeten blijven voederen'', aldus eigenaresse Marianne Saris, die aangeeft dat haar kinderen en zij en haar man er zware nachtmerries van hebben gehad.

De dierenbeul, of beulen, zijn nog niet door de politie getraceerd.

Afbeelding


Citaat:
bron: Eindhovens Dagblad, 29-7-2004

Bij een 11jarige ruin uit Vessem is afgelopen maand de tong afgesneden terwijl het paard in de wei stond.
De baasjes zagen dat hij zijn hoofd schuin hield en bloed verloor, toen ze goed keken bleek hij zijn tong kwijt te zijn die verderop in de wei lag.
Het is de vraag of het dier kan blijven leven, hooi eten gaat wel maar brok is moeilijker.




Citaat:
Paard tong afgesneden
Paard in Vessemse wei tong afgesneden
Donderdag 29 juli 2004 - VESSEM – In een wei in Vessem is eind juni een paard gruwelijk mishandeld. Onbekenden hebben het dier zijn tong afgesneden. Op 13 juni won de elfjarige ruin Liberty nog de tweede plaats op de dressuur klasse Z1 in Wintelre; twaalf dagen later werd zijn tong teruggevonden in de wei. Het is nog de vraag of het paard de verminking zal overleven, het heeft veel moeite met eten

Bron: Eindhovens dagblad

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 16:24

[VvdD] Paard in Vessem tong afgesneden!

dit topic had ik er over gestart
t paard staat vlak bij mn ouders(en dus vlakbij mijn paarden) en renier rijdt met dit paard wedstrijden(nu Z1) en ik kom hem al jaren tegen op wedstrijden.

dat trucje met nylonkous om de tong, ken ik ook, is me weleens aangeraden toen Q zn tong uit zn mond gooie, of steeds over het bit gooide, maar ik wilde het liever rijtechnisch oplossen ipv zn tong vast te binden
ik weet zeker dat deze mensen dit trucje ook wel kennen, maar ik geloof niet dat ze dit zullen gebruiken, en al helemaal niet om het dan daarna vergeten eraf te halen!
ze zijn altijd hardstikke netjes en voorzichting met hun paarden!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:32

Ik geloof niet dat mensen zo onvoorzichtig zullen zijn dat ze die kous er niet afgedaan zouden hebben, helemaal niet als Renske20 al zegt dat ze hardstikke voorzichtig zijn met hun paarden...

Verschrikkelijk dat mensen zoiets kunnen doen, een paard de tong afsnijden Scheve mond Ze zouden bij de dader de tong af moeten snijden, weet die ook wat het paard heeft doorgemaakt Lips are sealed
Dat paard kan maar amper eten zo, alles wordt nat en drinkbaar gemaakt. Zo sneu...

Carnac

Berichten: 120
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 14:38

Ik ken ook aan draver die haar tong wordt vastgemaakt als ze in de sulky loopt. Ik heb niet gemerkt dat ze er erg veel last van had ofzo, dus ik denk dat het geen kwaad kan als het niet te lang duurt.

Dat mensen een paard zijn tong kunnen afnijden is gewoon onmenselijk! Maar dat een paard zijn tong laat afsnijden? Dan moeten ze al met heel wat mensen zijn geweest om hem tegen te houden? of hem verdoofd hebben ofzo, naar ervaring weet ik dat de meeste paarden niet zomaar in hun mond laten zitten... Maar nu ik erover nadenk... Mijn paard zou je ook veel kunnen aandoen zonder dat hij zou protesteeren Verdrietig

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:31

Ik geloof er niets van dat de eigenaars dit deden. Dit paard loopt Z, en is wat waard. Dus ik denk dat dit paardje wel van een goede verzorging geniet, en dit dus niet doen.

Tasmanian

Berichten: 198
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:40

Ik vind het echt afschuwelijk om te lezen.
Maar tijdens het werk een nylon kous om de tong, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het zou best kunnen, hoor. Dat zeg ik ook niet. Lachen