maden in hoef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

maden in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 13:01

vandaag ging ik weer vrolijk naar boef en was hem lekker aan het borstelen, totdat ik zn linkervoorhoef op tilde, onder al die vieze prut zaten MADEN! had ze gisteren nog uitgekrabt, en nu zaten er zeker wel 50!! ieuw! ik schrok me echt kapot, en heb ze er ook snel uitgekrabt(zo ver als dat ging). boefie heeft voor 'ezelshoeven', de dierenarts zei dat ezels ook die hoefvorm hebben.. als je er op rijd springt meestal een wondje open daar(met mennen en andere dingen niet..)(ook met andere mensen die lichter zijn Scheve mond) maar goed, hij was nu dus weer netjes dicht, we hebben er namelijk al een poos niet meer op gereden, hij heeft een bultje op zn rug(waarschijnlijk gestoken ofzo?) net op een plek waar het zadel opligt, dus wil er geen zadel op hebben. vandaag was die 'wond' dus weer helemaal open gegeten door die stomme maden, ze zaten er helemaal in. zo goed mogelijk eruit gehaald en toen ingespoten met jodium. vanavond gaan we met de fiets naar de zee toe(gelukkig heb ik die in de buurt), om ze er uit proberen te spoelen(aangezien het geen open vleeswond is lijkt mij een emmer soda/zeewater niet helpen)
zometeen ook nog de dierenarts bellen om advies(hopelijk hoeft het niet weggesneden te worden Scheve mond), maar die zijn pas open om 1 uur(is het nu precies zie ik)
hebben jullie dit wel eens meegemaakt en weten jullie (nog meer) om er tegen te doen?

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:10

Bah! Wat vervelend zeg! Ik heb verder niets toe te voegen, want ik denk dat je niet nog meer kunt doen.. Heb t zelf trouwens nog nooit meegemaakt ofzo..Succes ermee!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:12

Ik kende wel een paard waar dat bij was, die had rotstraal. Op zich zouden maden geen schade aan moeten brengen omdat ze alleen dood weefsel eten, eigenlijk zouden ze dus alleen de wond schoonhouden.

Overleg gewoon even met je VA.

=^.,.^=

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:40

Ik ken het fenomeen maden wel... in schapen (op, in en tussen de wol en de huid). Heel vies om te zien en erg zielig voor het betreffende dier

De schapen van ons worden, om deze vreetpartijen door maden te voorkomen, gewassen met Neocidol. Dit spul houdt ze minstens 6 weken made-, teek-, luis-, vlo- en schurftvrij. Prima spul dus, maar het is dacht ik uit de handel genomen (wij hebben vorig jaar heeel veeeel ingeslagen uit voorzorg Lachen ). Je zou even met je VA moeten overleggen of er niet iets soortgelijks is voor paarden. Eventueel kan je ook violet-spray erop spuiten, dit doet wel pijn (en je wordt paars), maar ontsmet en houdt de wond ook vlieg (en dus made) vrij.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 14:29

Jossie schreef:
Eventueel kan je ook violet-spray erop spuiten, dit doet wel pijn (en je wordt paars), maar ontsmet en houdt de wond ook vlieg (en dus made) vrij.

het spul wat ik erop spoot was paars, dus kan best dat zijn. het was spul van de staleigenaar, ik heb alleen betadinezalf, dat krijg je er niet in, hij had een spuitbus met paars spul(mn handen zijn nu paars idd). boef bleef wel gewoon rustig(hij is zowiezo makkelijk..) daarna vielen er een paar paarse maden uit (jug, maar liever zo dan niet)
vanmiddag zou de VA nog langskomen, de assistente zei dat (hoe zij het hoorde) je die beesten er niet uit krijgt door alleen ontsmetten, maar dat horen we dan wel van de VA

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:34

Direct de DA bellen, want dit is echt foute boel! Voor elke maad die je ziet, zitten er nog 10 in de hoef die je niet kan zien. Sterkte....

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:40

Hey meid, wat een vies verhaal zeg!!!
Ik krijg er rillingen van en jeuk!!!
Ik zou idd de va bellen en om advies vragen...
DIT KAN NIET GOED ZIJN....

groetjes

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:43

Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt, maar vindt het wel een vies gedoe.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:49

iew bah... hopen dat de VA er straks iets aan kan doen Misselijk

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:16

Maden zijn echt verschrikkelijk! Ik ken ze dan met name bij konijnen. We hebben dit jaar al weer een paar slachtoffers op de praktijk gehad. Het klopt dus NIET dat maden alleen dood materiaal eten. De vliegen leggen eitjes op de huid (of in dit geval in de hoef), als de maden uit de eitjes kruipen beginnen ze zich meteen een weg naar binnen te vreten. Daar is immers vlees, en dat vinden ze heerlijk.
Idd is het erg moeilijk om ze er uit te spoelen. Wat wij bij konijnen doen is ze 1 voor 1 met een pincet eruit halen. Als je zo'n konijn dan wegzet en na een kwartier weer pakt zie jer er weer een hele hoop kruipen, kun je weer opnieuw beginnen.
ben benieuwd wat de VA je aan gaat raden. Laat je het ons weten?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 15:20

Riëtte schreef:
Maden zijn echt verschrikkelijk! Ik ken ze dan met name bij konijnen. We hebben dit jaar al weer een paar slachtoffers op de praktijk gehad. Het klopt dus NIET dat maden alleen dood materiaal eten. De vliegen leggen eitjes op de huid (of in dit geval in de hoef), als de maden uit de eitjes kruipen beginnen ze zich meteen een weg naar binnen te vreten. Daar is immers vlees, en dat vinden ze heerlijk.
Idd is het erg moeilijk om ze er uit te spoelen. Wat wij bij konijnen doen is ze 1 voor 1 met een pincet eruit halen. Als je zo'n konijn dan wegzet en na een kwartier weer pakt zie jer er weer een hele hoop kruipen, kun je weer opnieuw beginnen.
ben benieuwd wat de VA je aan gaat raden. Laat je het ons weten?

ik heb een gevoel dat we naar roosendaal moeten om ze eruit te laten snijden. maar ben idd ook een hele poos bezig geweest om die krengen eruit te halen, maar idd, het waren ze heus niet allemaal. als je niks meer zag en je pakte hem een minuut later weer op zag je er weer meer... jug.
VA moet nog steeds komen, wacht op telefoontje..
echt zo maf dat de ene dag je niks ziet en de andere dag krioelt het van die krengen.. maar ja, gisteren waren het nog eitjes waarschijnlijk.. (ben wel blij dat ik het zo snel nog zag, wat als ik het morgen pas zag, dan waren ze misschien al voorbij zn koot gevreten...)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:59

Getsie...gelukkig heeftie "blote" hoeven (toch??), ik heb eens een smerig verhaal gehoord van een fries die zooltjes had, je kunt wel raden wat er gebeurd was hè Scheve mond

Wij hebben idd ook regelmatig konijnen in de praktijk met maden, die wassen wij altijd met een klein beetje vlooienshampoo, je ziet ze er dan met bosjes uitvallen, echt smerig.

iig succes en ik hoop dat alles weer goed komt...

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:43

boeflover schreef:
echt zo maf dat de ene dag je niks ziet en de andere dag krioelt het van die krengen.. maar ja, gisteren waren het nog eitjes waarschijnlijk..


wij hebben het ook een paar x bij onze konijnen gehad. ondanks dat het hok helemaal brandschoon was en de konijnen dagelijks gecontroleerd werden, hadden ze toch maden. volgens de dierenarts kunnen eitjes zich binnen een paar uur ontwikkelen tot maden Misselijk

ace1987

Berichten: 389
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:38

Nou ik hoop dat je VA snel komt! Voor jou en je paardje...lijkt me niet echt fris om maden aan te zien.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:52

Iell..Nee bah ik zou me ook kapot schrikken! Vreten ze het hoef op ofzo?? Heeft/Had je paardje er geen last van? Jeeh, snel uitzoeken en zo nodig je DA bellen idd!!

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:57

ik ben benieuwdf wat de VA er van gezegd heeft.
wat vervelend zeg!
ik heb alleen een keer maden op mn balkon gehad (vergeten vuilniszak weg te zetten voor vakantie Haha! )
succes ermee iig!! *LOL*

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:04

ze is dus vanmiddag geweest. gelukkig heeft ze geen maden gezien en volgens haar kwam dat mede door mijn radicale schoonmaakbeurt van vanochtend en dat paarse spul. zij dacht dat die beesten er kwamen door wondvocht uit die wond bij zn hoef. daarom heeft ze me laurierszalf gegeven, moet ik er 2x daags opdoen zodat de gleuven soepeler worden en niet meer zo snel openbarsten. toen ik het er net op deed zag ik gelukkig ook geen maden. naar het strand vond ze niet het beste idee, omdat dan waarschijnlijk die gleuven weer openbarsten, dat mocht ik alleen als er ineens heel veel troep uitkwam ed. als het goed is heb ik nu dus geen last meer van die rot beesten, vandaag zijn ze weg, dus hopelijk zitten ze er niet weer morgen.. (dat paarse spul hebben ze blijkbaar een grote hekel aan, dus dat verwachte ze niet, daarom zag ik er ook maden uitvallen nadat ik het erop gespoten had). ik vroeg nog of het kon dat ze dan niet verder naar binnen waren gevreten, maar dan zie je blijkbaar van buiten ook nog beestjes rondkrioelen, en dat zag ze niet/ik ook niet. dus ja, afwachten of er niet nog meer eitjes waren die uitkomen...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:08

Ieuw, gelukkig is alles eruit! hopen dat er geen (meer) eitjes zijn!

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:00

oeh bah zeg wat een verhaal......hier op Bokt leer je iedere dag weer bij.....ik hoop dat ze nu wegblijven door de spray, dan maar een paars paard....succes!!!!!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:22

Getver wat een vies idee!
Heel veel sterkte en zal voor jullie duimen dat het laulierzalfje goed aanslaat,zodat die vieze beesten weg blijven uit je paardje zijn hoef!
Groetjes Lundi

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:38

iel gadver zeg, hopen dat ze nou niet terug komen

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:01

hopelijk is alles er nu uit
bah wat een vieze beesten zijn het toch Misselijk

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:11

Gatverdamme ! jeetje wat zal jij geschrokken zijn zeg ! ik hoop dat je ze goed vergiftigd hebt, vieze beesten die maden !

chip

Berichten: 2355
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:49

RRRRRR krijg er de rillingen van, nooit van gehoord, vies hoor, gelukkig zijn ze nu weg en hopelijk blijven ze weg.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 21:34

chip schreef:
nooit van gehoord

ik ook niet, daarom schrok ik juist ook zo. de dierenarts trouwens ook niet, die stond ook vreemd te kijken toen ze het hoorde Haha!