Vliegenmaskers gevaarlijk?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Vliegenmaskers gevaarlijk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:50

Ik had een tijdje terug ook zo'n masker gekocht voor de vliegen.

Ik had hem een keertje opgedaan en dat ging goed.
De volgende dag sta ik even te kijken bij de wei en Justin gaat altijd eerst rollen. Dat deed hij nu ook en hij streek dus even een keer extra met zijn masker door het zand.
Hij stond op en het halve masker zat onder het zand, waardoor hij als het ware aan een kant blind werd. Hij begon te steigeren in rondjes, steeds dezelfde kant uit. Hij wilde dus ook als een blinde gaan rennen, maar gelukkig kon ik hem daar van weer houden door te praten.

Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik het niet had gezien!

Later hoorde ik ook van iemand die ook zo'n masker had en daar was dus toch een insect (daas ofzo) onder gekomen. Paard was ook helemaal in paniek geraakt en dwars door de omheining heen gerend.

Had ik zelf nog niet eens bij nagedacht.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:24

Dat is iets waar ik inderdaad zelf ook nog nooit over nagedacht heb. Maar zulke dingen kunnen zeker gevaarlijke situaties opleveren.

Ik ben er sowieso geen voorstander van om vliegenmaskers/vliegensliertjes/halsters e.d. in de wei aan te laten. Het neemt toch ook risico's met zich mee, wat betreft ergens achter blijven hangen enz.

Gelukkig dat je in de buurt was, anders was het misschien heel wat anders afgelopen.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:26

wij hadden ze ook gekocht, maar ben er ook niet zo`n voorstander van.

Als er wel een vlieg ofzo onder blijft zitten, ook kunnen ze zo onstoken ogen ervan over houden dus wij gebruiken heb niet echt..

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:30

Milka heeft haar eigen vliegenmaskertje!! (Die hele grote voorpluk!!)

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:33

zo een exeemmasker is daar veel te fijn voor, en daarnaast is hij afgesloten met elastiek

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:05

Ik gebruik zelf een vliegenfrontriem.
Nooit problemen mee gehad OK dan!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 12:16

Barvrouwke schreef:
zo een exeemmasker is daar veel te fijn voor, en daarnaast is hij afgesloten met elastiek


kan hij nog wel zijn masker een keer door het zand halen waardoor hij niets meer ziet.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:21

Danielle_1 schreef:
Ik gebruik zelf een vliegenfrontriem.
Nooit problemen mee gehad OK dan!


Maar daarmee loop je weer het risico dat ze een keer met het halster ergens achter blijven hangen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:56

Ik gebruik een masker, ze is een heel nuchter paard en het kan haar weinig schelen als er een vlieg onder het masker komt of er aan een kant een hoop modder zit. Ze komt naar me toe, ik maak het masker weer moddervrij (en die ene keer dat er een vliegje onder zit vliegvrij) en ze loopt weer vrolijk de wei in. Ze krijgt er juist geen onstoken ogen van.

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:06

essie79 schreef:
kan hij nog wel zijn masker een keer door het zand halen waardoor hij niets meer ziet.


Op een eczeem kap zitten van die sliertjes kan dus niet vol raken met zand. Het veilige idee ervan is dat als er iets gebeurt en ze blijven vast zitten kan de kap iig wel scheuren waardoor er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Zelf gebruik ik gewoon vliegenmaskers is nog nooit iets mee gebeurt. Maar er kan altijd iets gebeuren.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:11

Ik gebruik al jaren die vliegenmaskers zonder problemen. Na het rollen zit er idd wel eens wat zand op, maar als ze een keer schudden of wrijven gaat dat er vanzelf weer af.
Als er een beest onder de kap kan komen dan zit hij niet goed vast (te ruim).

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:13

Heeft er iemand een plaatje of een foto van zo'n eczeem masker?

liesie
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: middenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:20

ik ken een paard die had ook een vliege masker en daar werd nooit op gereden duz dat ding werd nooit afgehaald en die was helemaal in zijn neus gegroed

liesie
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: middenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:21

gegroeit

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 13:36

Sugarmiss schreef:
Ik gebruik al jaren die vliegenmaskers zonder problemen. Na het rollen zit er idd wel eens wat zand op, maar als ze een keer schudden of wrijven gaat dat er vanzelf weer af.
Als er een beest onder de kap kan komen dan zit hij niet goed vast (te ruim).


idd, dat had hij de eerste keer ook.
Maar deze keer had hij echt voorelkaar gekregen om zichzelf helemaal te verblinden. Alleen hij ging er dus ook raar van doen, dat doen natuurlijk niet alle paarden. Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:45

Was het niet gewoon een dolletje na het rollen ? Sommige paarden kombineren dat graag Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 13:57

Ik heb al heel wat jaren paarden, maar dit sloeg alles.

Hij steigerde, hield zijn kop helemaal scheef en bij het neerkomen was hij een kwartslag gedraaid. En dan weer omhoog..
Daarna begon hij dus ook te rennen helemaal scheef en uit balans, hij viel ook bijna. Leek echt niet of hij een toeval kreeg.
Ben altijd heel nuchter, maar hier schrok ik ook wel wat van. Was bang dat hij door de omheining zou rennen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:02

Lijkt er meer op dat zijn evenwichtsorgaan ontregeld was, bijv. door zand in zijn oor ??

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 14:15

Ik deed het masker af en hij draaide zich om en ging grazen.

Ik weet niet hoe het zit, maar ik nam eigenlijk aan dat een paard behoorlijk uit balans kan zijn als hij plotseling geconfronteerd wordt met "blindheid" aan 1 oog. Ik zag door het masker zelfs geen licht meer.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:10

Mijn oudje heeft ook een masker bevalt mij prima heb hem nog nooit raar ermee zijn doen. Sinds dat ik hem heb (2 seizoenen) nooit meer de da aan huis voor zijn ogen OK dan! Zorro mist de helft van zijn linkeronderooglid dus dat geeft snel irritatie aan de oogbol. Sliertjes hielpen bij hem niet liep hij nog heel de tijd met pusogen en kop te schudden.

_Tiara
Berichten: 3794
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:12

Ik denk niet echt dat ze gevaarlijk zijn, maar ik laat ze liever gewoon 'vrij'. Nouja, behalve als ze echt weinig voorlok hebben Knipoog .

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:12

Bij onze weien kunnen ze gewoon nergens aan blijven hangen,behalve aan elkaar Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:46

Die van ons hebben ook vaak zat een kant dicht zitten na het rollen, maar heb nooit problemen gehad. Zelfs niet met de jaarling.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:31

daantjuh schreef:
Maar daarmee loop je weer het risico dat ze een keer met het halster ergens achter blijven hangen.


ik heb laatst ook zo'n vliegenfrontriem gekocht en ik ben er heel tevreden mee. ze heeft toch al altijd haar halster om in de wei en zo'n riempje meer of minder zal geen ramp zijn denk ik. ze is nog nooit ergens achter blijven hangen. geen een paard bij ons op stal trouwens. Zolang je er maar voor zorgt dat het halster niet te los zit.

Irisje3
Berichten: 171
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:42

Milkaatjuh schreef:
Milka heeft haar eigen vliegenmaskertje!! (Die hele grote voorpluk!!)

vlieggenmaskers zijn niet gevaarlojk hoor ze zijn zo gemaakt zijn ze het wel gaan klagen Boos!