Scheeralternatief voor van de winter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Scheeralternatief voor van de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 13:06

Hebben jullie er al over gedacht of de paardjes dit jaar geschoren worden? Of iets anders?

Gebruikelijk scheer ik Kore elk jaar een of 2 keer, en staat ze met een pak dekens op stal en op de wei. Tot nu toe nog de fijnste oplossing, want ze zweet wel redelijk snel en veel, ondanks goede conditie.

echter zijn er bij mij op stal niet zo heel veel mensen die scheren. Ze beginnen rond september al met de dekens te hannissen, en aangezien ik weet dat Kore een hekel aan dekens heeft, wil ik haar zo kort mogelijk vervelen met die dingen (meestal half Oktober tm eind Mei). Wat jullie?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:08

Ik begin in sept/oktober met dekens en stop daar meestal in maart mee. Begin dun en eindig redelijk dik, daarna weer afbouwen. Voor Fleur is dat genoeg, ze krijgt geen wintervacht en ik verveel haar korter met dekens dan als ik haar zou scheren. Maar ik denk dat dat per paard verschillend is.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:10

ik was inderdaad ook aan het denken met mickey,of ik haar zou scheren.
ik kijk het denk ik dit jaar eventjes aan,merk ik dat ze te lang nat blijft,of zweetbultjes ofzo gaat krijgen,scheer ik haar gewoon weer Lachen

ik begin wel beetje optijd met de dekens.
kan nog niet echt zeggen waneer,want ligt echt helemaal aan het weer.
denk zo eind september.
ik begin met een zomerdeken,dan overgangsdeken,dan dikke deken,is het echte koude winterdagen,krijg ze nog een extra deken onder haar dikke deken.
en ik bouw het ook weer af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:20

je kunt kiezen, of haar, of dekens.

Ik had ze vorige week 's nachts nog onder een (dunne) deken staan. Wij hebben hoge stenen buitenboxen, en daarin koelde het 's nachts nog flink af. wij hadden nog een paar nachten rijp op de auto's liggen!

Ik wil ze gewoon strak in het haar hebben. Het zijn toch al verwende stalpaarden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:26

Ik ga scheren. Gezien mijn pony meer als 6 uur nat staat na het rijden.

Ik denk gewoon zodra hij van het land af komt. Zal dus okt/nov worden. Althans ik hoop dat ze tot dan bij mij buiten kunnen blijven. Dan gaat de deken erop.
Hij heeft geen hekel aan een deken. Alleen een hoop dekens passen hem niet super.

En zodra die eraf kan qua temperatuur gaat die eraf. Meestal maart/april.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:29

Ik denk dat ik ook ga scheren. Ik hou er namelijk niet van om ergens in september al met dekens te gaan hannessen. Ze moeten er lang genoeg onder staan, iedere dag zonder is mooi meegenomen. Ze verstikken de huid, en mijn merrie heeft er een hekel aan. Op het moment dat het echt niet meer kan, gaat er een deken op. Als ze aansluitend nog te lang nat blijft na het rijden gaat er een scheerapparaat over.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:37

Ik begin als het moet vannacht nog met dekens.
Zodra ik het zelf te fris vind om in een shirt rond te lopen krijgen de paarden al hun eerste dunne laagje op.
Ik heb op deze manier al 2 jaar geen paarden meer hoeven te scheren.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:37

Wij scheren ze nooit, ze krijgen bijtijds een deken op en blijven dan zelfs in de buitenboxen nog mooi dun in het haar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:40

Tja, die van mij komt uit Canada, ik kan zeulen met dekens wat ik wil, maar ze komt gewoon erg dik in het haar te zitten. Iedere winter weer (ik heb haar nu 6 jaar)

En paarden scheren? Dat laat ik doen Lips are sealed

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:42

gewoon zonder deken Haha!
als ze nat blijven kan het geen kwaad hoor
zolang ze niet op de tocht staan...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:44

Niet scheren en ook geen overdreven dikke dekens, hij blijft van zichzelf dun in het haar zitten en zweet nauwelijks, ideaal! Hij staat in een stal met een buitenluik en dat gaat alleen dicht als het heel bar en boos is. Verder (bijna) iedere dag naar buiten in de paddock.

Als ik soms zie hoe overdreven sommige mensen al met die dekens in de weer zijn terwijl het nog helemaal niet koud is, nog niet eens fris te noemen (20 graden ofzo) dan vraag ik me altijd af wat ze er op willen leggen als het vriest Verward

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:55

Ik ga het deze winter nog 1 keer proberen: op tijd dekens op hopen dat hij geen dikke vacht krijgt. Ik denk dat het vergeefse moeite is en dat hij toch weer een dikke vacht krijgt. Maar, misschien dat het lukt....kan ik gelijk mijn nieuw aangeschafte scheerapparaat (Aesculap) weer verkopen (pijn in de portemonnee Huilen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:57

licht lang aanlaten helpt daar ook bij overigens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:58

Dit jaar blijf hij puur natuur dikke wollige bol Lachen
Rijden staat op het moment toch op een laag pitje en hij komt zolang in een noodstal te staan aan huis (nou ja nood, 3,5 bij 4) met enkelsteense muur, dus niet echt warm.
daarom mag hij dit jaar zijn winterpaketje aanhouden Haha!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:00

Die van mij worden geschoren dit jaar...Wanneer beginnen jullie met scheren? Welke regel houden jullie daar voor aan? Als het een bepaalde temperatuur word of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:01

Zep schreef:
licht lang aanlaten helpt daar ook bij overigens

Ik heb de ervaring dat dat heeeel erg veel scheelt.

Ik ben jaren terug ook regelmatig heel vroeg begonnen met deken, maar nee hoor toch veel haar.
Afgelopen 2 jaar, dat hij op de pensionstal staat, waar het s'nachts niet warmer is als op de vorige stal, had hij een mooi vachtje.
Temperatuur kon het verschil niet zijn, licht was er wel aanzienlijk meer.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:11

ik heb vorig jaar een rel gehad op stal omdat mijn paard volgens hun te vroeg een deken op had, maar hij was wel de enige zonder wintervacht dus ik kijk gewoon even wanneer het me te koud wordt en dan gaatie weer onder een dun dekentje

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:13

Ik ga zeker scheren, ook als ik vroeg begin met dekens krijgt hij een enorme vacht. Voor ik hem scheer komen er ook geen dekens op. Dat heb ik vorig jaar wel gedaan, maar was niet zo's succes. Hij heeft het namelijk echt erg snel warm, en stond zelfs onder een dun dekentje te zweten. Ook in zijn gewone wintervacht zweet hij op stal.
Hij heeft vorig jaar geschoren alleen onder een 150 grams onderdekentje gestaan, en een ongevoerde regendeken. Hij staat ook nog eens grotendeels buiten, hij heeft een stal met uitloop, waarvan de deur alleen bij erg slecht weer 's nachts dicht gaat.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:14

Die van mij komt niet dik in het haar te zitten. Zodra ik in september terug kom van vakantie, krijgt ze al een dunne zomerdeken op.
De hele winter houdt ze een dun velletje (mits ze gewoon in training blijft).

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 14:18

Hmmm, verschillende meningen dus zie ik!

Ik ben dus ook zoals ik zei niet zo`n voorstander met dekens opleggen terwijl het nog redelijk warm is. Het scheelt ook ontzettend of je paard aan huis staat of niet. Ik kan echt niet elke morgen de dekens eraf halen, zodat ze ze alleen `s nachts op heeft. Dat is geen doen, ze staan al vroeg op de wei, kan ik daar in mn nette werkkleding die wei in gaan zeker!

Ik denk dus dat het als vanouds gewoon scheren wordt Scheve mond
Helaas halen ze er op stal ook geen dekens af of op, daar zijn er teveel mensen voor met ieder hun eigen wensen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:22

Kun je wat betreft dekens op/af doen niet iets regelen met stalgenoten?

Bij ons werkt dat goed met een vast clubje. De mensen die er 's ochtends zijn halen de dekens af en de mensen die er 's avonds zijn doen ze weer op, voor die paar weken werkt dat prima. Al heb je ook daarbij natuurlijk altijd profiteurs... Scheve mond

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:43

Ik begin op tijd met dekens.
Als het echt koud is, dus kouder dan -10, doe ik vlot 3 of 4 dekens op.
Wordt ook altijd uitgelachen door stalgenoten Haha!
Maar mijn paard heeft een perzikenhuidje in de winter Schijnheilig
Midden in de winter is het ook altijd: hoe krijg jij dat zo voor elkaar, zo'n dunne vacht??!!
En dan willen de mensen mij na gaan doen, staat hun paard dus zwetend op stal Verward
Helaas is het dan dus te laat Scheve mond

Gelukkig heb ik wel het voordeel dat ik werk waar m'n paard gestald staat, dus ik kan de hele dag in de gaten houden of ie het niet te warm/koud heeft.
Laatst bijgewerkt door gillian op 10-08-04 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:45

Arzu is echt een haarbal, maar omdat ik haar niet "train" met der, hoeft ze niet geschoren te worden Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:46

Ik zou het nieteens willen, een perzikkenhuidje. Ik moet wel altijd buiten rijden in weer en wind (geen binnenbak tot mijn beschikking ) , en ze moeten wel tegen een stootje kunnen. Een bokpartij van de kant van het paard omdat ze het koud krijgen door de wind (die hier in de polder altijd waait) en de regen/sneeuw hoef ik dan ook weer niet. Als het echt vriest is het al moeilijk genoeg om haar met beleid warm te laten worden.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:52

Ik begin ook al vroeg met dekens te hannissen, en meestel hoef in dan niet te scheren. Vorig jaar wel een keer, want toen zat ie toch nog te dicht in de vacht, maar de meeste winters is het niet nodig. Lang het licht aan laten is zeker ideaal!
Als ik laat scheren, dan blijven de benen / hoofd behaard, zodat ie lekker beschermd de wei op kan. En een uitrijdekentje vind ik geen probleem.