Mooi veulen, maar aan 1 oog blind

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Mooi veulen, maar aan 1 oog blind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 12:14

Toen wij vorig jaar bij de fokker waar wwe altijd komen, wilden er mensen een merrie zien, dus merrie met veulen naar buiten. Die mensen zagen alleen die merrie, maar mijn vriendin en ik liepen echt helemaal te kwijlen.
Het is een Now or Never x Voltaire x (geloof ik) Amor.
De fokker wou hem echter niet kwijt omdat hij hem ging opfokken voor de hengstenkeuring.
Mijn vriendin had wel de eerste optie op dat veulen, mocht hij ooit verkocht worden.
Wij de hele dag in de auto (is nogal ver weg namelijk) het bijna alleen maar over 'ons kind' gehad. Als mijn stalgenoot hem zou kopen, zou ik symbolisch meedoen, gewoon om het allemaal eens mee te maken.
Belt de kokker gisteren dat we hem voor slachtprijs mogen halen, omdat hij zijn oog verwond heeft en nu aan 1 oog blind is. Hij was aan het knokken met zijn collega hengstjes.
Tja voor mij is de keus niet moeilijk, volgens mij kan zo'n paard prima uit de voeten met 1 oog, maar mijn vriendin (die dus alles moet betalen Haha! ) twijfellt nog heel erg. Terecht hoor, daar niet van.
De stamboeken zullen wel niet zitten te springen om een hengst met maar 1 oog. En als rijpaard moet je hem eerst nog 2 jaar laten staan, voor je er iets mee kunt, dan moet je toch afwachten hoe hij zich ontwikkeld, en is hij bijna niet meer te verkopen, mocht dat om een of andere reden nodig zijn.
Maar ik was zo gek van dat veulen Verdrietig Verdrietig
Waarom moet hem dit nou weer overkomen, staan in grote groepen en hij heeft dit, de rest amper iets.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 12:25

Mijn verzorgpaardje ziet ook maar met 1 oog, sterker nog: aan de rechterkant is haar oog eruit gehaald. En ze redt zich er super mee! We kunnen er gewoon oprijden, mee springen, buitenritten mee maken, eigenlijk alles wat je met een pony met 2 ogen kunt, kunnen wij ook met haar.
Ik snap wel dat ze twijfelt maar je kunt er wel gewoon alles mee (licht natuurlijk ook wel aan het paardje zelf, hoe die ermee omgaat he...).
Maar wel zielig voor dat beestje ja....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 12:33

Het is door gebeurd door een ongeluk, dus het is toch niets erfelijks? Als het op jonge leeftijd gebeurd zal het paard er ook de tijd aan hebben om te wennen? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat hij problemen gaat krijgen met het verrichtingsonderzoek, springen bijvoorbeeld, of dat - als anderen hem per ongeluk laten schrikken omdat ze hem "verkeerd" benaderen, dat als slechte charactereigenschap aangerekend wordt.

Ik heb me laten vertellen dat het een klein vermogen kost om een hengst te laten studeren en als vaderdier voor te bereiden, en dat er hele grote kans bestaat dat hij er gewoon niet doorkomt. Als je bereid bent om dat geld daarvoor neer te tellen, alleen om de ervaring op te doen zou ik een ander paard kiezen, die van het begin af aan geen handicap heeft.
Als je het wilt doen omdat je in dit paard gelooft, dan zou ik zo zeggen: ga je gang, en ik wens je er heel veel geluk bij.

(en ik ben erg blij dat er bij de rasvereniging, waar ik bij aangesloten zit, geen officiele keuringen komen kijken. )

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 13:47

Alle redenen die hier genoemd worden had ik ook al genoemd, maar ik snap wel heel goed dat ze twijfelt.
Tja en of het anders wel een goedgekeurde hengst zou worden weet je toch niet, de kans is gewoon erg klein.
Maar ik ga toch eens bellen met het KWPN, want het is duidelijk een trauma van buitenaf geweest, dus idd niets erfelijk.
En ook ik denk dat het veulen straks niet beter weet, juist omdat hij nog zo jong is.
Als het mijn geld was wist ik het wel, maar zij twijfelt, en dat is natuurlijk haar goed recht. Je koopt inderdaad een veulen met handicap, en van een veulen valt toch niet alles te zeggen over hoe hij uitgroeit enzo, dus misschien is het als 3 jarige wel een heel 'gewoontjes' paard, maar dan natuurlijk wel nog aan 1 oog blind. Dat is zo ongeveer de enige zekerheid die je erbij krijgt.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:15

Charmotte schreef:
eigenlijk alles wat je met een pony met 2 ogen kunt, kunnen wij ook met haar.

ja idd!!

Lyrik is ook aan 1 oogje blind en daar merk je ook helemaal niks van, hij kan heel mooi dressuur lopen (soms, als ie zin heeft Haha! ) en heel goed springen, buitenritten maken enz..

maar het is idd heel erg zielig voor dat beestje!!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 16:10

de slachtprijs, dat kan niet veel zijn toch.... en als je echt zo enthousiast bent, gewoon doen zou ik zeggen, met of zonder je vriendin (misschien vindt je andere medefinanciers *LOL* )

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:09

Ik verzorg een arabiertje en die is ook aan 1 oog blind en die doet alles!!! L dressuur en hij kan heeeeeeeeeeeel goed springen. Je kan ook gewoon met hem buiten rijden. Voordeel is wel, dat als er een heeel groot ding staat ( waar andere paarden bang voor zijn) dan is hij niet bang omdat ie hem niet ziet!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 19:30

zeker op deze jonge leeftijd kan hij er goed mee leren omgaan!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 19:40

Het aankoop bedrag is het probleem niet, maar de maandelijkse kosten kan ik gewoon niet trekken, dus zonder mijn vriendin zit dit er gewoon niet in, maar ik zal alle reacties laten lezen en even flink door prikkelen, want eigenlijk wil zij ook wel, maar zij heeft nog dat stukje gezond verstand wat ik mis Haha! Haha!

Ik heb al voorgesteld om een keer te gaan kijken, omdat hij misschien wel helemaal niet mooi uitgegroeid is en we dan voor niets zitten te piekeren }> }> }> Ik weet zeker dat ze verkocht is als ze hem weer ziet Schijnheilig

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 08:57

Misschien kan je een syndicaat oprichten Haha! . Als je nou een foto plaatst dan kan iedereen die dat wil voor een stukje meedoen in het syndicaat 'zeerover'.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 10:09

Ik zou idd eerst nog eens naar hem gaan kijken, maar jaarlingen zijn naarlingen dus zien er vaak niet uit, hou daar rekening mee.
Mochten jullie er dan nog weg van zijn, tsja wat let je.
Ik heb een ijslander gereden met 1 oog, echt een superpaard!
De HK zou ik niet met hem doen, want hij wordt er toch op afgerekend (al verzinnen ze dan wel een andere reden). Maar als rijpaard, why not!
Viv