Discussie: een praam is zielig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Discussie: een praam is zielig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 20:54

Ik was wel benieuwd wat jullie nou eigenlijk hiervan vinden. Ben je het met deze stelling eens en vind je een praam maar zielig, of ben je het er niet mee eens en vind je het helemaal niet zielig?
Jullie meningen graag. Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:58

ik zou hem liever niet nodig hebben, maar soms is het niet anders.
Toen hon 2 jaar geleden opgevoeld werd moest ze ook een praam op omdat ze mijn DA anders helemaal verrot sloeg.
Dus zielig, nee, niet echt, maar als het zonder kan, liever zonder

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:59

als het nodig is dan is het nodig, ik ben er ook geen fan van, maar idd als het moet dan moet het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:02

Hetzelfde als stef.
Bij een opgevoed paard heb je het meestal niet nodig, op een enkel geval na.
Maar beter een praam op de neus waardoor ze zelf een kalmerende stof aan maken, dan een opgefokt paard en als paardemens half onderste boven geschopt of zo worden.
En echt heel zielig vind ik het niet.
Maar liever niet, maar soms moet je wat.

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:03

ik sluit me aan bij stef en esmee.
als het nodig is dan moet het anders liever niet

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:05

Zeker niet zielig! De praam zorgt dat ze endorfine aan maken en dat ze (dus) niks voelen. Endorfine is een pijnstiller die het lichaam zelf aanmaakt.
Veel paarden hebben er wel een hekel aan, maar zielig, nee absoluut niet! Hercules doet alles om dat ding niet om te hoeven, maar met houdt hij zijn kop (op dat moment is t zeker geen hoofd) naar beneden en kan ik zijn derde oortje knippen. Daar maakt hij altijd zo'n ramp van, dat we liever van te voren gewoon de praam er maar bijpakken. Laatst hebben we hem al 2x zijn kootholte (de dermatitis die al een jaar doormoddert) zonder praam uitgeschoren. Was ook een ramp, maar omdat mijn vader uit alle macht zijn poot omhoog hield, ik snel het scheerapparaat eropzette en zorgde dat ik niet in de buurt van zijn achterwerk kwam ging het. Alleen meer dan een kootholte moet het niet zijn, dan breekt hij de tent af. De eerste keer kwam hij ook met 4 benen tegelijk van de grond, liet zich omvallen... deed echt alles om maar niet te hoeven. Als iemand anders (derde persoon erbij dus) hem snoep geeft, maar het liefst nog een praam opdoet, dan blijft hij staan. Maar zelfs met 2 spuiten sedalin, én praam konden ze hem nog neit helemaal scheren, toen trapte hij nog gericht. Dat hebben we dus 1x door een zeer ervaren scheerder laten doen, en daarna nooit meer.
Praam is niet zielig. Het is veel zieliger om het paard zichzelf op te laten fokken. Helemaal omdat je dan gewoon véél meer risico loopt, en dat geldt dan voor het paard en de mensen die eromheen staan. Je hebt overigens ook paarden die je nooit een praam op hoeft te doen. Jopie is er zo een. Toen ze zijn darmkanaal leeg moesten halen heeft hij geeneens een praam opgehad, hij werd zo zenuwachtig van dat ding dat de da hem gewoon een kalmeringsspuitje gaf. Joop gaf geen krimp, hield 4 voeten aan de grond en tilde nog netjes zijn staart op ook. Dan is een praam wel zielig, maar vooral omdat Joop gewoon veel te gevoelig is. Als je hem echter met praam iets probeert te doen wat hij niet pikt, dan wordt hij gewoon pislink. En dan kun je hem ook maar beter een paar uurtjes alleen laten, en als je dan al komt een berg snoepjes meebrengen. Maar gelukkig is hij niet meer zo, ik weet nu wel zo'n beetje waar hij wel en niet tegen kan! Lovers

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:15

Liever een paard die rustig staat te sussen op de praam dan eentje die helemaal gek wordt...
Mits een praam correct wordt gebruikt is er nix aan de hand en zal een paard er niet onder lijden...

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:44

je moet een praam gewoon gebruiken als je anders zo gefrustreedr zou raken, dat je eropin gata schoppen... Of wanneer het zijn eigen lichaam in gevaar brengt.
Ik vind een praam absoluut niet zielig, ze maken idd zelf een stofje aan. Dus gewoon netjes gebruiken, maar alleen als het moet

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 21:55

net als de andere als het moet dan moet
het maar anders liever zonde

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:12

Niet zielig, ik gebruik er nooit een want bij Evita is het niet nodig, alleen bij het scheren van haar benen kan ze gek gaan doen maar dan moet iemand gewoon even een ander been optillen..
Toen ik Twingo verzorgde (half arabiertje met fjordenkapsel *LOL* ) gebruikte ik er in het begin wel eentje bij het knippen van haar manen vlak achter de oren, want dan werd ze helemaal gek (ze was heel erg kopschuw).
Tja je kunt ook sedalin geven maar het duurt zolang tot dat uitgewerkt is, een praam is ook stukken goedkoper.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:21

Ik vind het niet zielig zolang je het maar met beleid doet. Niet zo strak dat zijn neus blauw wordt en zeker niet (zoals helaas ook gedaan wordt) de praam op tong of oor.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 00:13

eens met voorgaande berichten, niet zielig, alst nodig is...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 00:25

Welnee, een volkomen gestresst paard waar 6 man met grof geweld aan moeten hangen om 'm rustig te houden dat is pas zielig!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 00:51

Margreet schreef:
Welnee, een volkomen gestresst paard waar 6 man met grof geweld aan moeten hangen om 'm rustig te houden dat is pas zielig!


Hoe je een paard rustig kunt houden door er met zes man aan te gaan hangen moet je me toch eens voordoen Knipoog Maar zo zul je het wel niet bedoelen.

Een beetje zielig is het natuulijk wel, maar vaak beter dan het alternatief.

Dat een praam geen pijn doet lijkt me een fabeltje immers: endorfine wordt aangemaakt door het lichaam als reactie op extreme pijn. De praam dus !

Als het anders ligt hoor ik het graag

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 13:55

Laui! schreef:
Zeker niet zielig! De praam zorgt dat ze endorfine aan maken en dat ze (dus) niks voelen. Endorfine is een pijnstiller die het lichaam zelf aanmaakt.
Veel paarden hebben er wel een hekel aan, maar zielig, nee absoluut niet!


Absoluut mee eens!!! Sommige paarden raken er zelfs verslaafd aan heb ik weleens gehoord...

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:03

Mensen ook hoor! ( en dat zal voor dieren zeker gelden) Als je je lichaam inspant komt er op een gegeven moment ook endorfine vrij zodat je het volhoud, sommigen gaan dus expres door zodat het stofje vrij komt en ze het gevoel krijgen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:17

Zielig vind ik t niet, maar net zoals de meeste gebruik ik hem niet graag..

Het ziet er natuurlijk wel zielig uit maar het werkt alleen verdovend.
Camilla heeft toen we haar net 1 dag hadden en dus gingen scheren, een paar uur achter elkaar met de praam op gestaan. Ze was nog steeds wild en gevaarlijk ( Clown }> ) maar het scheelde wel, gelukkig!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 16:45

lageveld"]
[quote="Margreet schreef:
Welnee, een volkomen gestresst paard waar 6 man met grof geweld aan moeten hangen om 'm rustig te houden dat is pas zielig!


Hoe je een paard rustig kunt houden door er met zes man aan te gaan hangen moet je me toch eens voordoen Knipoog Maar zo zul je het wel niet bedoelen.

Een beetje zielig is het natuulijk wel, maar vaak beter dan het alternatief.

Dat een praam geen pijn doet lijkt me een fabeltje immers: endorfine wordt aangemaakt door het lichaam als reactie op extreme pijn. De praam dus !

Als het anders ligt hoor ik het graag
[/quote]

Er zit een acupunctuurpunt op de bovenlip die door de druk die de praam op de neus uitoefend geactiveerd wordt. Daarom moet je ook een beetje druk verminderen en opvoeren als je de praam ophebt, en hem niet alleen op een punt vastzetten (in het ideale geval) Door de acupunctuur op dit punt komen de endorphines vrij en niet door de pijn....Het is misschien niet helemaal prettig, maar extreme pijn heeft het paard niet!

Dus een praam is niet zielig, hoewel ik natuurlijk het liefst heb dat ik helemaal niets hoef te gebruiken.

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 17:34

Citaat:
Zeker niet zielig! De praam zorgt dat ze endorfine aan maken en dat ze (dus) niks voelen. Endorfine is een pijnstiller die het lichaam zelf aanmaakt.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 17:59

lageveld"]
[quote="Margreet schreef:
Welnee, een volkomen gestresst paard waar 6 man met grof geweld aan moeten hangen om 'm rustig te houden dat is pas zielig!


Hoe je een paard rustig kunt houden door er met zes man aan te gaan hangen moet je me toch eens voordoen Knipoog Maar zo zul je het wel niet bedoelen.
[/quote]

Got the point! Knipoog
Als je inderdaad met 6 mensen een paard volkomen rustig en braaf kon houden dan zou iedereen het vast zo doen en zonder praam, maar helaas gaat dat niet.
Iedereen heeft het vast wel eens gezien: er moet iets gebeuren met een paard, van injectie tot scheren, maakt niet uit wat, maar het dier wil niet en stribbelt tegen. Steeds meer mensen komen zich er mee bemoeien, met allemaal hun eigen theoriën en methodes en het paard wordt steeds gestresster. Uiteindelijk lukt het dan vaak wel, maar vraag niet hoe. Nou doe mij dan maar een praam hoor! Ik vind het wel een beetje een keuze tussen 2 kwaden, liever zonder natuurlijk, maar dat gaat nou eenmaal niet altijd en dan heb ik toch liever een praam (pijnlijk of niet) dan een paard waar jan en alleman zich mee bemoeit en dat helemaal over de zeik gaat.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:14

Nathalie schreef:
Zielig vind ik t niet, maar net zoals de meeste gebruik ik hem niet graag..

Het ziet er natuurlijk wel zielig uit maar het werkt alleen verdovend.
Camilla heeft toen we haar net 1 dag hadden en dus gingen scheren, een paar uur achter elkaar met de praam op gestaan. Ze was nog steeds wild en gevaarlijk ( Clown }> ) maar het scheelde wel, gelukkig!!!

]
wat ik me nu afvraag.... wie gaat er na 1 dag al de benen van zijn of haar paard scheren? Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:16


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:27

Sizzy"]
[quote="Nathalie schreef:
Zielig vind ik t niet, maar net zoals de meeste gebruik ik hem niet graag..

Het ziet er natuurlijk wel zielig uit maar het werkt alleen verdovend.
Camilla heeft toen we haar net 1 dag hadden en dus gingen scheren, een paar uur achter elkaar met de praam op gestaan. Ze was nog steeds wild en gevaarlijk ( Clown }> ) maar het scheelde wel, gelukkig!!!

]
wat ik me nu afvraag.... wie gaat er na 1 dag al de benen van zijn of haar paard scheren? Verward
[/quote]

Benen? Hoe kom je bij de benen? Die hebben we nou juist NIET gedaan! Haha!
Nou camilla stond elke dag al haar leven lang op de wei dus je kunt je wel voorstellen hoe ze eruit zag. Heeele lange haren! Daarbij kwam ook nog dat ze Rainrot had dus met een geschoren huid geneesd het beter..
Werken gaat sowieso niet met een pony met haren van 10 cm Clown en zeker niet als je haar in wilt gaan rijden..
Maar wat IK me nu afvraag, wat maakt het uit of je de eerste dag scheert of pas na een paar maanden?? Dan was het te laat geweest, dan zou t maart zijn (nu dus) nou dan is t wel laat om te scheren..

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:45

Ze bedoelt waarschijnlijk dat Camilla een stuk rustiger was geweest als ze eerst aan haar nieuwe huis gewend was. Bij Sheril heb ik toen ze er een week was geen praam nodig gehad met scheren, rustig aan doen was voldoende.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 23:56

Nou.. ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Lijkt me normaal om een paard in een nieuwe omgeving even tot rust te laten komen.

En over dat nu niet meer nodig Verward Verward Ja... en ... ??? moet er geschoren worden voordat de haren vanzelf loslaten of zo ?
Scheren is toch geen doel ? Hooguit een middel of een noodzakelijk kwaad.

Of denk ik nu weer te moeilijk.

Oh.. en Margreet... ik ben het roerend met je eens hoor, maar dat had je denk ik al wel begrepen. Knipoog

Bertus