Het is gedaan met de rust, na drie weken stappen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Het is gedaan met de rust, na drie weken stappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:25

Tos heeft een behoorlijke peesblessure, en moet voor een half jaar tot een jaar op rust. Na drie maanden moet ik met haar terug naar Utrecht voor controle. De eerste maand mag ik twee keer vijf minuten stappen, de tweede maand twee keer tien en de derde maand twee keer een kwartier. Ik ben nu ruim drie weken bezig en tot nu toe hield ze zich erg rustig (af en toe een keer wegspringen). Tot gisteravond, ze begon met bokken toen er een hondje uit de bosjes kwam en bleef daarna aardig druk. Vanochtend was ze helemaal zo gek als een deur. Alleen maar bokken, springen en rondjes om mij heen draaien. Ze is nog wel bij je te houden, maar loopt als een gek te springen. Niet echt goed voor de pees dus.
Ik zit te twijfelen of ik met muisjes of iets dergelijks zal beginnen. Eigenlijk wil ik dit niet, we moeten nog zo lang en ik weet dat ze er steeds minder op gaan reageren. Maar al dit gespring is ook niet goed voor haar pezen.
Iemand nog goede ideeen? Biks krijgt ze al helemaal niet meer, alleen nog maar hooi, peen, appels, brood en komkommer.

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:36

jeetje ik zou het niet weten... ik zou zeggen los in een losgooibakje, maar dan gaat ze natuurlijk raar doen en die pees... in ieder geval sterkte ermee

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:42

Daphnezz schreef:
jeetje ik zou het niet weten... ik zou zeggen los in een losgooibakje, maar dan gaat ze natuurlijk raar doen en die pees... in ieder geval sterkte ermee

Dan kan ik haar net zo goed gelijk naar de slager brengen, met een peesblessure mogen ze absoluut niet los!

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:47

Muisjes hielp bij mijn paard eigenlijk niet echt. Muisjes moet je ook echt in laten werken dus dat is haast niet te doen als je meerdere keren moet stappen op een dag.
Ik gaf haar homeopathische druppels (Equilibrium). Weet niet of het erg geholpen heeft, maar ja beter dan niets. Verder liep ik op een gegeven moment met haar in de longeerbak, met hoofdstel in, aan de longeerlijn. Ik hield daarbij het hoofdstel goed vast. Ze werd er wel chagarijnig van op den duur, maar ja, je moet toch wat! Ze sprong af en toe flink weg of gaf een bok, maar ik kon het op deze manier enigzins beperken.
Succes met stappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:55

Ik denk dat ik mijn paard 24/7 op het land zou zetten, natuurlijk wel in een heel rustige kudde of samen met een ander rustig maatje.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:13

Klein stukje land afzetten.. Of 1 rustig maatje erbij zetten.. Hebben wij vorig jaar ook moeten doen toen hebben we kleinstukje af gezet.. dat ging goed maar t paard had ook erg veel last van zn been dus had zowizo geen zin om te rennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:21

Mizz_mol schreef:
Klein stukje land afzetten.. Of 1 rustig maatje erbij zetten.. Hebben wij vorig jaar ook moeten doen toen hebben we kleinstukje af gezet.. dat ging goed maar t paard had ook erg veel last van zn been dus had zowizo geen zin om te rennen


Precies, zo lang ze maar niet opgejaagd worden door een ander paard kan het makkelijk. Bijkomend voordeel is dat paarden die altijd buiten staan niet ineens heel gek gaan doen. Ik denk dat de kans, dat de blessure verergert, groter is wanneer je enkel wat aan de hand stapt en je paard hierdoor idioot gaat doen.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 23:39

Op het land is geen optie, ooit wel eens aan een vierjarige verteld dat ze rustig aan moet doen? Ze loopt er niet kreupel op dus gaat ze rustig rennen. En naar andere paarden toe is ze een dominante muts, gaat ze uit lopen dagen.
Vorig jaar heb ik al eens een klein stukje land afgezet, maar daar gaat ze heel erg hard op rondcrossen.
Vanavond ging het gelukkig wel weer goed met stappen. Snoepjes in je zak doet wonderen, alle aandacht was op mijn jaszak gericht, zodat ze niet zo op haar omgeving reageerde.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:51

Kan je niet je dierenarts bellen of hij er wat op weet? Hebben wij ook gedaan vorig jaar Lachen Kijk als het paard er niet extreem veel pijn aan heeft snap ik dat ie gewoon rent bij ons was het ander verhaal.. maar onze miep is ook geen rustige t is namenlijk een hete polo pony maar ze had gewoon erg last!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 08:53

Juist zo'n dominante muts zal gaan rennen als ie alleen staat, in een kudde is de plaats zo bepaald en blijft het verder rustig. Maar dan niet 's nachts weghalen ze moeten wel bij elkaar blijven.