Sam, het belgische veulentje, een week later:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Sam, het belgische veulentje, een week later:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:41

Hoi iedereen,
Ik had beloofd om jullie op de hoogte te houden hoe het met Sam (het moederloze belgische veulentje) gaat.
Er is nu precies een week verstreken sinds we hem hebben. In die week is heel wat gebeurd, zowel hoogtepunten als dieptepunten.
Hij kwam bij ons met een zeer dikke sprong. De vorige eigenaar wist niet waardoor het gekomen was, en aangezien er straks toch een hele belg op moet staan, hebben we de dierenarts erbij gehaald. Deze dacht dat het een onsteking was, maar wou eerst zeker zijn dat het niet iets was wat van het bot afkomstig is. Dus hebben we foto´s van het been laten maken. Daar bleek gelukkig uit dat het niets te maken had met het bot. Toen heeft de dierenarts met een naald het vocht uit de sprong gehaald en er daarna antibiotica in gespoten. Dit gebeurde allemaal zaterdag, dat we hem dus nog geen dag hadden. Met de dierenarts afgesproken dat ze maandag weer het vocht eruit zou halen en er antibiotica in zou spuiten. Dus maandag was Sam weer de pineut. We kregen ook een spuit mee genaamd TSO die we hem via de mond moeten geven (is ook antibiotica).
We hadden er maandag dus goede hoop op dat alles goed zou komen. Tot Sam dinsdag linksvoor ging kreupelen. Ik was bang dat het einde oefening was voor Sam. Dus weer de dierenarts erbij gehaald, en die kon niet echt iets vinden waar het vandaan kwam. We moesten TSO blijven geven, en dan had hij er wel vertrouwen in dat het goed zou komen. En inderdaad, woensdag liep Sam niet meer kreupel op linksvoor.
Wij weer allemaal blij, en er vertrouwen in dat het goed komt. Hij dronk nog steeds heel goed, en er zat nog goed leven in.
Donderdag ging ik door de grond. Ik liet Sam opstaan om hem te laten drinken, kon hij niet meer op zijn rechterachterbeen staan(dus zijn ´goede` been waar niet die dikke sprong zat). Hij liep dus stokkreupel op linksachter. De dierenarts er weer naar laten kijken, maar weer kon deze niet echt wat vinden. Het zou groeipijn kunnen zijn (omdat hij zijn achterstand aan het inhalen is) en als het erger werd moesten we maar weer kijken.
En vrijdag was het zover. Hij kon nu echt bijna niet meer op zijn linkerachter been staan en lag bijna constant. Zijn linkerachter knie was nu dikker dan normaal, en daar zat dus weer een onsteking. Ik zag al zo voor me dat ik m´n vriend moest gaan vertellen dat Sam ingeslapen moest worden. Wederom de dierenarts er weer naar laten kijken. Die trok inderdaad de conclusie dat er ook een onsteking zat op zijn linkerachter knie, en dat Sam dus gewrichtsonsteking heeft. Veulens hebben hier wel vaker last van. Dit wordt veroorzaakt door een bacterie, dus het enige dat kan helpen is het veulen vol stoppen met antibiotica. Daar zijn we nu dus ook mee bezig. De dierenarts heeft dus vrijdag antibiotica direct in de ader gespoten. Met behulp van een naald het vocht uit de knie gehaald, en daar ook antibiotica ingespoten.
Voordat de dierenarts dit had gedaan, was Sam echt een zielig hoopje veulen, maar je kon goed merken dat de antibiotica zijn werk doet. Hij is weer wakkerder. Loop op al zijn vier beentjes, en wil het lieft galopperen (mag hij nog niet, zijn benen moeten eerst nog verder herstellen).
Vandaag, zaterdag, is de dierenarts weer langsgeweest om nog een keer antibiotica in Sam zijn ader te spuiten. Hij moet dit morgen weer doen, en misschien maandag, en dan moet het goed zijn. We houden ons hart vast.

Het gaat nu dus goed met hem. Hij drinkt geweldig, eet al hooi en is super levendig. We houden natuurlijk in ons achterhoofd dat er altijd een kans is dat hij ingeslapen moet worden, maar daar gaan we nu zeker niet van uit.

Groetjes, Wendy
en Sam natuurlijk

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:52


Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:24

Het is wel een klein vechtertje of niet? Lachen Gelukkig reageert hij goed op de antibiotica. Ik zal voor jullie duimen dat het van nu af aan alleen maar beter gaat met hem.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:27

Ik help jullie hopen dat hij het red! Echt super dat jullie dit allemaal voor hem doen!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:31

vind het echt super wat jullie allemaal voor hem doen! Echt toppie!! Ook ik ga natuurlijk voor sammetje duimen....

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:32

ppffftttt dan mogen jullie hem wel gehad hebben, maar zo lopen de kosten ook aardig op. Verward Heb je al weer nieuwe foto,s van hem, hij zal wel lekker groeien, door al die melk en liefde Haha! succes met het ventje

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:02

pff, dat veulen kost nual een hoop geld !!
jullie doen wel heel goed werk !!

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 20:05

Guinevere"]
Het is wel een klein vechtertje of niet? Lachen Gelukkig reageert hij goed op de antibiotica. Ik zal voor jullie duimen dat het van nu af aan alleen maar beter gaat met hem.
[/quote]
Het is zeker een klein vechtertje. Hoe rot hij zich ook voelt, als je aankomt lopen krijg je altijd een begroetend hinnikje te horen!

[quote="droppie_18"]
ppffftttt dan mogen jullie hem wel gehad hebben, maar zo lopen de kosten ook aardig op. Verward Heb je al weer nieuwe foto,s van hem, hij zal wel lekker groeien, door al die melk en liefde Haha! succes met het ventje
[/quote][quote="horsewisper schreef:
pff, dat veulen kost nual een hoop geld !!
jullie doen wel heel goed werk !!


Hij gaat inderdaad flink wat kosten zo. Ik denk dat we met het geld dat we nu aan hem uitgeven, dadelijk een drie jarige merrie hadden kunnen kopen Maar we hebben het zeker voor Sam over OK dan!

NienkeBL en chickey, bedankt en ik hoop dat het duimen helpt!!! Haha!

We willen morgen foto´s van hem maken op de wei. Dus daar horen jullie morgen meer over!!

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:09

Jullie zijn wel kanjers hoor!!! OK dan!
Wat jullie voor de kleine belg doen.
Hoop dat het allemaal goed komt.
En foto,s daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe hij er nu naar een week uit ziet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:13

Fijn hoor.......... ik zat hier toevallig vanmiddag nog aan te denken........... erg leuk, fijn dat het goed gaat Haha! Haha! Haha!

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:15

Wow, ik heb er veel bewondering voor hoe jullie dit doen! Toppie OK dan!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:19

Zo he wat een ellende allemaal in 1 week tijd. Nu maar hopen dat je nu alles wel gehad hebt en hij nu fijn kan groeien zonder problemen.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:22

Nou ben blij te horen dat het momenteel weer goed met hem gaat. Hij wordt door jullie in ieder geval toppie verzorgt dus wat dat betreft moet het gewoon goed komen.

Wendy_Komen

Berichten: 6300
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 10:24

serena1978"]
Jullie zijn wel kanjers hoor!!! OK dan!
Wat jullie voor de kleine belg doen.
Hoop dat het allemaal goed komt.
En foto,s daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe hij er nu naar een week uit ziet.
[/quote]
Op de foto´s moet je nog wachten tot vanmiddag, maar ik kan je wel vertellen dat je hem bijna kan zien groeien. Waar botten uitstaken, komt er steeds meer vlees te zitten. Echt super

[quote="jubeltje"]
Wow, ik heb er veel bewondering voor hoe jullie dit doen! Toppie OK dan!
[/quote]
Dank je wel. Het is een heleboel werk, en er gaan ook een boel centjes inzitten, maar als Sam het maar haalt!! Dan is het het allemaal waard geweest. En ik bedenk maar zo, dat als hij het niet haalt dan hebben we het tenminste wel geprobeerd Lachen

[quote="wodan schreef:
Zo he wat een ellende allemaal in 1 week tijd. Nu maar hopen dat je nu alles wel gehad hebt en hij nu fijn kan groeien zonder problemen.

Ik hoop het ook. Het ging de afgelopen week echt met bergen en dalen, en dat mag nu wel afgelopen zijn Scheve mond