Over een jarige pony en zomereczeem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Over een jarige pony en zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-02 19:35

Ja... wat heeft jarig zijn nu te maken met zomereczeem?

Maya is vandaag 4 geworden (jippie!) en vandaag, 2 maart, begint mijn behandeling cullivetsem en allergitum en nog eens (voor de afwisseling, want het werkt bij mij van geen kanten) TKC 97. Dit zijn drie producten tegen zomereczeem. Het probleem is niet de producten van VSM, want die geef je op een boterham, maar de TKC, een middeltje om in de manen t e smeren. Mijn pony kan er absoluut niet tegen dat ik eraan kom met productjes en zeker niet die die en beetje kunnen prikken.

Het spijtige van de zaak is dat ik na drie dagen niet meer met mijn flesje en mijn halster moet afkomen. Vandaag was ze heel blij haar halster te zien ("ha wandelen", of "ha aandacht"), maar het flesje was al heel wat minder. Ik heb zoveel mogelijk koekjes gegeven en terwijl met de fles over het hele lichaam gewreven zodat het niet zo eng meer was. Dan heb ik een heel klein beetje in de manen gedaan, maar niet grondig. Dat was volgens mij al genoeg voor deze keer. Ik hoop echt dat ze haar angst kwijtgeraakt.

Ik vind het zo jammer dat ik nu weer een hele zomer de "lastige madam" moet uithangen Gaaaap . Ze is nu 4 en ik wil stillaan haar aan het werk gaan zetten. Maar als ze al wegloopt als ik met een halster afkom... Gaaaap Scheve mond Frusty

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 20:03

tja dat wordt dat toch maar een boett deken kopen denk ik

enne... cullivetsum en alergritum werken ook niet zo snel hoor !
meestal pas na een jaar. (als het aanslaat dan he)

kvika heeft er gelukkig nog geen last van maar zodra het ff ietsie warmer begint te worden dan 12 graden hup gelijk deken om

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 13:46

warmer dan 12 graden, bedoel je 's nachts 12 graden of overdag...?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 15:34

Overdag neem ik aan, want eer het 12 graden 's nachts is, ben je al in mei geloof ik *LOL* .

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 15:53

Mijn fries heeft ook last gehad van zomer exceem.
wij gaven ze dan jonge topjes van de brantnetels te eten en hup geen jeuk meer.
zodra er dus jonge topjes zijn knip je die af en stop je ze een uur in water zodat de prik eraf gaat.
dan een handje versnipperen over het vuur en klaar is kees.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 17:36

carina schreef:
warmer dan 12 graden, bedoel je 's nachts 12 graden of overdag...?

hih ja overdag ja
was ik vergeten erbij te vertellen

ooh die brandnetels mmmmmhh daar heb ik meer goeie dingen over gehoord zal het ook eens gaan proberen

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 17:36

mij hebben ze namelijk altijd verteld dat de mugjes pas komen bij een temp die 's nachts hoger licht dan 10/11 graden.

hoeveel brandneteltopjes voer je dan ongeveer per keer? en hoelang duurt het voordat het werkt?

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:28

carina schreef:
hoeveel brandneteltopjes voer je dan ongeveer per keer? en hoelang duurt het voordat het werkt?


gewoon 1 handje per dag over het voer is voldoende. die knip je met een schaar fijn en doe ze over de bix ofzo.
hoe snel het werkt weet ik niet maar als je er vroeg mee begint dan zal het waarschijnlijk wel werken als het zomerexceem tijd is zeg maar:-)
elk paard is verschillend en zal ook hier misschien anders op reageren maar we hebben dit al aan meer mensen doorgegeven en die hadden ook succes.
ik zou gewoon niet te snel opgeven.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 07:06

Onze pony's eten uit hun eigen al bandnetels (jaja, er staat "kruiden" in onze wei Knipoog ) dus ik weet niet of het helpt het nog eens door het eten te doen.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 21:41

Nou het gaat dus om de jonge topjes, niet de brandnetels die er al jaren staan zeg maar.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 07:48

Ik wil het wel proberen hoor, maar mmm... brandnetels bij ons gaan gewoonlijk dood in de winter, dus ze zijn altijd eenjarig. Verder eten ze vooral de topjes op hoor Lachen Vork (woohoo, eindelijk de gelegeneid deze smiley eens te gebruiken!)