Veroon weer echt gereden voor het eerst in 3 jaar!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
desi_verona

Berichten: 564
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Aalsmeer

Veroon weer echt gereden voor het eerst in 3 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 16:42

Vandaag (na 3 jaar stil staan door oa blessure) heb ik weer op Verona gereden! En het ging geweldig goed! Verona was helemaal blij om weer wat te mogen doen en lekker ritjes te kunnen maken. En ze heeft heel veel pit heb ik gemerkt Tong uitsteken

Vond het eerst wel eng hoor, ze is echt in die 3 jaar alleen af en toe gelongeerd en heel af en toe heb ik even op haar gezeten zonder zadel. Dat was alles wat ze mocht doen.

Ze was ook volgens de DA meer dan 200 kilo te zwaar geworden! Toen raakte ze bevangen. Daarna begon de afvalrace (is nog snel gegaan trouwens...). Ze werd gelongeerd. Vandaag kon ik er weer voor het eerst op, alleen... Verona kan nu 25-30 minuten achter elkaar draven en galoperen aan de longeerlijn. Maar onder het zadel dan?

Op stal is iemand die een beetje 'toezicht houdt' over Verona en die zei dat ik nu zo'n 3 kwartier kan gaan rijden en dan dus 25-30 minuten draven en galoperen. Maar is dat niet een beetje veel? Longeren is toch wat anders dan rijden. Dan draagt ze ook nog iemand mee. En omdat ze een beenblessure had (te weinig gewrichtsvloeistof)? Het lijkt mij dat je dat rustig op moet bouwen, dus ik heb vandaag ook niet veel van haar gevraagd.

Wat denken jullie ervan? Kan een paard even lang aan de longeerlijn lopen als onder het zadel vlak na een blessure?? Verward

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:45

op een grote volte kan het denk ik wel hoor. Op een kleine volte belast je het paard wel snel. Rustig stappen de eerste 2 weken en dan kleine stukjes draven, suc6 ermee

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:46

Ik denk dat dit bij verslag van de dag moet

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:31

Van HAW naar VvDd Lachen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:47

Dat is nogal wat, 3 jaar stil staan. Wat voor blessure had je paard?
Ik denk eerlijk gezegd dat onder het zadel minder belastend is dan continu op een volte lopen. Zeker als je ook buiten rijdt (rechtuit)
Heeft de da er nog iets over gezegd eigenlijk?
Ik zou zeggen, luister naar je paard en laat je paard tussendoor regelmatig stappen om weer op adem te komen. Er zijn wel schema's voor conditie-opbouw op internet te vinden. Succes.