Bolivia waarschijnlijk naar een rusthuis

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Bolivia waarschijnlijk naar een rusthuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 21:24

Bolivia heeft echt weer last van haar arthrose en ik ga maandag weer naar de veearts. Eigenlijk is het voor mij al duidelijk dat ik hier niet mee verder wil. Bolivia vindt het echt niet meer leuk om te werken. Ze heeft nu ook pijn tijdens het dressuren en vecht tegen elke minuut die ze moet werken.

Ik wil haar dit echt niet aandoen en ik heb eigenlijk mijn beslissing al genomen. Ik ben vandaag gaan kijken bij een rusthuis in Noord Brabant. Er staan daar nu 7 paarden in 2 grote groepsstallen. Overdag gaan ze de wei op en in de zomer dag en nacht. Ze kunnen naar binnen wanneer ze willen want de deur van de stal staat open.

Ik heb op vraag maar raak 2 vragen gesteld over hoe je een paard van de biks afhaalt en hoe je een paard kan laten wennen zonder deken.

Ik merk dat als ik typ dat ik erg rationeel bezig ben, maar de tranen schieten me gedurende de hele dag opeens in mijn ogen,. Dan besef ik dat het de laatste keer is geweest dat ik heb gereden of gelongeerd enzo. Ik denk dat ik haar over een maand naar het rusthuis breng. Dan kan ik er rustig aan wennen en kan ik Bolivia laten wennen aan het buiten staan enzo.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:28

Ik weet ook niet goed wat ik eigenlijk moet zeggen, maar het is gewoon beter dat Bolivia daarheen gaat.
En wat je vertelde over het rusthuis klinkt wel heel fijn voor haar, toch?

Ik vind het ook heel moeilijk om gewoon te denken dat Bolivia over een tijdje gewoon ergens anders is en dat ik niet meer elke dag even bij haar kan gaan kijken enzo. Maarja, ik blijf maar tegen mezelf zeggen dat het beter en fijner voor haar is en dat is natuurlijk ook zo!

Gelukkig kan je wel altijd daarzo bij haar komen kijken. Dat is wel fijn...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:48

jeetje wat sneu voor jou en voor het paard.
Knap dat je deze beslissing maakt! heeft ze geen pijn als ze gewoon rustigaan wat rond scharreld?
netjes hoor dat je voor zo'n oplossing hebt gezocht!
sterkte ermee. je hebt iig een mooie beslissing genomen voor het paard!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 22:02

Voor zover ik het kan zien, heeft ze geen pijn als ze niet wordt bereden. Ze is dan erg goed gehumeurd en heeft ook geen rare acties zoals zichzelf los trekken en naar mij bokken, dingen die ze dus de laatste tijd doet als ze in de buurt komt van de rijbak.

Ik denk ook dat dit de goede beslissing is. Ik kan niet nog 20 jaar voor haar zorgen terwijl ik er niets mee kan, maar ik gun haar natuurlijk nog wel een mooi leven. Ik ben er eerlijk gezegd ook wel een beetje moe van geworden en hier kan ik wel vrede mee hebben.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 22:59

Jeetje wat erg joh...wel erg lief dat je je paard nog zo'n geweldige kans wilt bieden, dat doet niet iedereen!

Wel even een vraagje: Doe je nou afstand van haar of blijf je toch de eigenaar?

Heel veel sterkte

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 23:22

Ik blijf gewoon de eigenaar. Een andere optie is om haar als gezelschapspaard aan te bieden, maar ik wil 100% zeker weten dat ze nooit meer wordt bereden en niet in de handel terecht komt, dus de papieren hou ik altijd zelf.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:27

Wauw, wat goed vanje!! Heel knap dat je zo aan je vriendinnetje denkt!
Wel naar natuurlijk, dat kan ik me voorstellen. Maar petje af hoor, je had haar ook gewoon "weg" kunnen doen.
Zo blijft ze van jouw en kan ze genieten van haar leventje. Weet je zeker dat er niet een of andere onverlaat toch haar gaat rijden.
Sterkte met wennen, want dat zal wel erg moeilijk zijn.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 23:48

Het is heel erg vreselijk om een paard zo te zien lijden, en ik vind het dan ook heel erg knap dat je deze beslissing neemt. Ik weet niet hoe erg haar artrose is, maar Hercules heeft klasse 3 en loopt als een zonnetje. Als ik je verhaal zo lees heb je er al een tijd mee getobt, erg jammer, want het kan ook anders. Wat overigens niet wil zeggen dat het dan ook werkt, een beetje geluk speelt ook mee. Geef haar maar een dikke knuffel!

Zonder deken zou ik opbouwen, eerst een uurtje lekker buiten zetten in t zonnetje, een dunnere deken op doen overdag en later evt. 's nachts. Dat uurtje uitbouwen, de deken dunner maken (niet de voering eruit slopen, maar je snapt m wel neem ik aan). Bovendien wordt het weer nu alleen maar beter. Ik zou haar ook van bijv. draversbrok op Pavo Subli (onderhoudsbrok toch?) zetten, en dan meer ruwvoer (hooi ed.) voeren ipv biks. De hele dag aan t knabbelen houden. Ik neem aan dat ze bij het rusthuis ook rekening houden met haar 'verleden' qua dekens etc. Misschien kun je haar in een buitenbox zetten oid, dat scheelt ook al een jas. Ik weet niet, zomaar wat hersenspinseltjes, misschien heb je er wat aan.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 00:00

Het is een ontzettend juiste maar moeilijke stap om te nemen,
je hebt echt het beste met haar voor en dat maakt het niet makkelijker.
Genieten van haar kun je ook als ze op het rusthuis staat (toch?) lekker knuffelen, blijft toch je paardje!

Sterkte meid! Knuffel voor Bolivia van mij.

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:05

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen.
Het is echt vreselijk dat Bolivia zoveel pijn heeft als ze wordt bereden.

Maar het rusthuis klinkt toch ook fijn voor haar.

Het klinkt ook raar dat Bolivia er over een maandje niet meer staat, dat ze ergens ander is.

Maar veel sterkte Manon

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:20

Och jeetje, wat sneu dat het niet meer met d´r gaat Verdrietig , maar wat heerlijk dat je zo´n goed plekje voor d´r hebt gevonden Lachen !
Wat de dekens betreft: ik zou het nu nog gewoon zo laten als ze gewend is en v.a. de lente/zomer (de tijd waarop je so-wie-so geen dekens er meer op doet Knipoog !) geen dekens er meer op doen, dan krijgt ze ook vanzelf een mooi "winterjasje"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:41

Knap van je dat je dit voor je paard kunt beslissen, echt top. Wat betreft de dekens, zou ik het net zo doen als Sterre zegt. Tegen de tijd dat ze daar staat heeft ze de deken niet meer nodig, mocht het toch nog nodig zijn, dan zou ik de deken af doen als het weer het toelaat.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:45

Wat een ontzettende dappere beslissing! Ik heb verder weinig toe te voegen omdat anderen eigenlijk al zeiden wat ik ook denk. Het is fijn dat je zo'n goed alternatief hebt gevonden voor haar, lekker rondhobbelen op een wei samen met andere paarden. Dat is echt een mooi leventje voor een paard. Als ik mij zo indenk ik jouw situatie lijkt het mij heel moeilijk enerzijds, maar aan de andere kant denk ik dat je veel blijdschap terug gaat krijgen als je haar straks ziet als ze naar het rusthuis gaat. Dan kan ze doen en laten wat ze wil, heeft ze rust en is waarschijnlijk vrolijk. Wat is mooier om dat te zien?

candy_ik

Berichten: 359
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:47

echt een goede beslissing van je!!
dat ie naar het rusthuis kan gaan....
dat is ook misschien weer veel beter voor het paard..

Veel sterkte groetjes ...Candy_ik

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 13:15

Wat goed van je, deze beslissing!
Echt heel moeilijk lijkt me, maar als ze tijdens het rijden pijn heeft...
Bolivia zal vast vreselijk gelukkig zijn daar!
Heel veel sterkte en als je behoefte hebt pb me maar hoor.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:49

wel een goede beslissing hoor, dat is toch het best voor haar. en je kan haar op komen zoeken toch?
wel erg voor je... maar moet je maar gewoon denken dat hij het daar heel goed zou hebben samen met de andere paarden.
hoe oud is hij dan?

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:58

Bolivia is 8.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:34

Wat een dappere beslissing joh!
Vind ik heel dapper en goed van je!
Ook al is deze beslissing heel moeilijk voor je, je hebt tenminste goed aan je paardje gedacht!
Knap hoor!
Heel veel sterkte, de komende tijd!


p.s. waar ergens in Brabant komt ze te staan?

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:48

K*t voor je meis.... En dat op zo'n jonge leeftijd. Ik vind het wel een hele goede beslissing en ook zeker knap van je. Heel veel sterkte ermee. En nu maar hopen dat hij een leventje krijgt zonder pijn.

Liefs van Tamaar

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:34

Ik vind het goed van je dat je deze beslissing hebt genomen voor je paard, daar is moed voor nodig.
Ik hoop dat Bolivia het daar naar haar zin heeft en dat je op deze manier nog lang van haar mag genieten.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 22:43

Ethelate schreef:
p.s. waar ergens in Brabant komt ze te staan?


Het rusthuis dat Manon bedoelt is een boederij in Leenderstrijp. Ik ben er zelf een paar keer geweest, want een paard van een kennis en ex-stalgenoot is er naartoe gegaan. Ook een pensionpaard van de manege waar ik vroeger reed staat er inmiddels.

De paarden hebben het daar echt heel erg goed. Ze hebben hartstikke veel uitloopmogelijkheid en dat is precies wat een ouder paard (nou ja, elk paard) nodig heeft.

En het ligt ook nog eens in een prachtige omgeving, midden in de bossen en best een eindje van de bewoonde wereld.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 23:24

Wat een dappere beslissing van je!!
Heel erg veel sterkte ermee en je mag je een goede paardeneigenaar noemen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jij denkt tenminste aan je beessie en laat d'r niet gelijk stikken als je niet meer kunt rijden. Goed van je hoor!!!

sterkte,
Ingrid

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 14:32

Ik vind het heel erg voor je, maar ik bewonder het feit dat je zo goed aan Bolivia denkt.

Dit is een hele mooie oplossing, ook al zal je verdriet er niet minder om zijn.

Sterkte!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 14:34

je doet gewoon voor het paard dat je kunt, en dat is meer dan de meeste mensen zouden doen. Meer ligt niet in je macht. dat paard mag fijn met pensioen dus je moet blij zijn voro dat dier. Mocht ik maar met pensioen.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:21

ja dees lijkt me ook wel wat, wat een vrije tijd!!!!!!!!!!
alleen niet de bijbehorende leeftijd erbj haha