paard schoppen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:57

wat vinden jullie van het schoppen van je paard? ik zelf doe dit dus nooit, maar ik heb verschillende hoefsmeden gehad die mijn paardje gewoon een schop verkopen als ze vervelend doet. dit houdt in elke keer draaien en niet stil willen staan. dit gaat ze namelijk doen na een kwartier/halfuur. wordt ze een beetje ongeduldig.
Ook mijn paardrijinstructeur die laatst mijn paard getoileteerd heeft heeft hem een flinke trap verkocht. Omdat ze zich gruwelijk aanstelt als je aan haar oren komt. (ik heb altijd gedacht dat ze bang was maar nu heeft mijn isntructeur hem dus flink aangepakt en nu is er niets aan de hand ze doet haar hoofd voort bijna naar beneden en gaat op rust staan bij wijze van spreken. het heeft dus wel geholpen)

ik weet niet echt wat ik hier van moet vinden. Aan de ene kant is ie op dat moment ook wel echt vervelend en luisterd ze daarna wel beter. Ze wordt er ook niet bang van of zo.
maar aan de andere kant vind ik niet echt dat je dieren mag schoppen.

hoe kijken jullie hier tegen aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:00

als het aanstelleritus is, idd gewoon een schop ertegen
ik zal het trouwens eerst een paar beleefd vragen met de stem, maar dan is het toch afgelopen met het gesodemieter.

mijn smid heeeft nog nooit met paard een schop hoeven geven, ik was wel eerder Haha!

En nu kun je hem door een kleuter vast laten houden bij de smid, hij staat maar wat te suffen.
ook met de ijzers branden.

je kunt ook te lief zijn voor je paard en daar krijg je dan geen liefde voor terug...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:00

Jahoor, ik skup makkelijk........ moet een paard het wel naar maken. Maar een schop met de bovenkant van mn voet is snel gegeven. Om daarna in alle rust weer verder te gaan.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:02

Ik vindt dat als een paard vervelend is of iets doet wat ie gewoon niet mag dat je hem beter op een paardse manier kan afstraffen dan door heel hard FOEI te roepen. Een paard in een kudde die vervelend is krijgt ook een mep (of meerdere) van zijn kuddegenoten om hem tot de orde te roepen.
Mijn paardje heeft als veulen zijnde met enig regelmaat een trap onder de gat gehad maar sinds die ene keer dat ze mij wilde trappen en ik haar terug trapte heeft ze het nooit meer geflikt om te dreigen met slaan.
Ook nu nog als ze vervelend is en niet wil stilstaan bijvoorbeeld kan ze een trap onder de kont verwachten als ze niet op mijn andere waarschuwingen reageert. En opeens kan ze daarna altijd wel stil staan Schijnheilig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:03

Ik heb zelfs mijn veulen twee jaar geleden een schop met de wreef van mijn voet onder d'r waarde achterwerk gegeven...madam ging met haar kont naar mij toe gericht staan trappen. Heeft ze daarna nooit meer gedaan Schijnheilig

Mijn oudere merrie presteerd het soms uit chagerijnigheid naar me te happen met het aansingelen, als ze niet luisterd naar een stemverheffing moet ze maar voelen hoor!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:03

Jups ik vind dat je mag schoppen, zo straft mijn merrie haar veulen ook gewoon genadeloos af. Het is de taal van de paarden.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:04

jot,wat denk je dat paarden in de natuur doen als een ander door blijft drammen?juist,schoppen.
ik wil ook gerust wel eens een schop verkopen,zeker als ze gewoon niet opletten,je aan het irriteren zijn of gericht bijten/uithalen...
je kunt idd te lief zijn...
over het algemeen is het zo,dat als je een paard die echt vervelend doet,je ze 1 keer goed moet aanpakken,en ze daarna heel erg braaf en welwillend zijn.
je moet wel heel erg rekening houden met het karakter,sommige paarden worden al nerveus van stemverheffen,en een schop kan dan juist averechts werken.het is een kwestie van kijken en leren...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:04

als Morrie staat te klooien, kan ie een schop onder z'n hol verwachten hoor! Welgemikt en op tijd..... dat heb ik wel geleerd!

Laatst ging ie "geheel per ongeluk" op mijn voet staan Boos! , ik was echter een fractie van een seconde sneller (stond op zacht zand) en voor ie het wist, had ik z'n poot er onderuit geschopt.... wist niet dat ik zoveel kracht had; 750 kilo omver schuppen Haha! Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:04

Tis bij mij ook een reflex..................

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:06

Jeetje, wat zijn we allemaal eensgezind....zijn de Pennymeisjes al naar bed dan? Lips are sealed

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 23:06

ik straf haar ook echt wel als het nodig is. maar dan krijgt ze een flinke tik op haar neus. maar ik vind het niet snel nodig om haar te schoppen. ik kan het inderdaad begrijpen dat je haar een schop geeft als ze jou probeert te trappen. maar dit doet ze nooit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:07

En die flinke tik op haar neus, is dat de enige straf die je in je repertoire hebt zitten?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 23:08

ben trouwens niet van hoefsmid gewisseld omdat deze haar een schop gaf hoor.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:08

Cassidy schreef:
Jeetje, wat zijn we allemaal eensgezind....zijn de Pennymeisjes al naar bed dan? Lips are sealed


Ach of sommige mensen hier denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben Lips are sealed

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 23:08

nou meer heb ik nog niet nodig gehad hoor.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:09

Als je weet dat het echt puur gezeik is, krijgen ze een trap, of als ze naar mij trappen of bijten,
is het angst of iets in die richting dan niet.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 23:11

ik ben echt geen pennymeisje hoor, en ik straf ook echt wel als dat nodig is. maar ik geef haar nooit een schop in de ribben. maar ik ga ook echt niet staan huilen als iemand anders dit doet. begrijp me niet verkeerd

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:15

ik geef ook makkelijk een klap
de meeste paarden waar ik in aandraking kom schoppen niet vlug
maar kunnen wel bv hun voet wegtrekken bij het uitkrabben
ik heb altijd zo, ik vraag voet, daarbij krijgt ze enige seconden om goed te staan, als het nodig is kan ze ze nog een maal wegtrekken terwijl ze opheft
daarna moet ze het maar weten, trekt ze dan nog weg krijgt ze een ferme klap tegen haart schouder/bil, te zien waar ik sta
overigens maakt die meer geluid en heb ik meer pijn dan, zij, maar tot daar
meestal hoef ik enkel mijn stem te gebruiken
schoppen doe ik nuiet, waarom?
omdat als een paard zijn kont keer ik 1) maak dat ik vlug weg ben
2) ik altijd te laat ben met reageren
3) ik zo hoog niet kan trappen Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:16

Als ik door mijn paard gebeten wordt of getrapt, trap ik terug, zo werkt het in de natuur ook. Maar, niet zo dat het paard eraan verwond kan raken, gewoon en waarschuwing.

Op mijn vorige stal is een paard daadwerkelijk gekneusde ribben getrapt door de eigenaresse omdat ze geen geduld had een wormenkuur erin te krijgen. Was trouwens wel een reden voor de eigenaresse van het paard na constatering bij de dierenarts niet meer op die stal terug te keren. Ik ben mede door dit ook weg gegaan (naast de absurde hoge verhoging van de stalgeld en achteruit gang van de service).

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:18

Ik denk dat je je paard beter een schop tegen de buik kan geven, dan een tik tegen haar neus. Lijkt me qua paardenlogica beter te verwerken voor het paard.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 23:18

inderdaad als een paard bijt of trapt en dus echt gemeen aan het doen is vind ik wel dat deze een schop verdient.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:23

Mijn hemel wat schrik ik van jullie "schup" reakties. Het is niet zo dat ik nooit een schop uitdeel, maar het lijkt wel of jullie elkaar proberen te overtreffen wie het beste weet hoe waar en wanneer te schoppen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:23

gijsenkim schreef:
Tis bij mij ook een reflex..................

ik heb de reacties wel niet gelezen, maar bij mij is dat ook zo als een paard mij aanvalt. Prima probeerde vooral in het begin wel eens graag wat dingen uit, zoals met haar achterbeen gericht naar voren trappen om je te raken als je haar aansingelt. Toen heb ik ook in een reflex een flinke schop onder dr r**t gegeven, en dan trekt ze een gezicht van "ik deed toch niks, ik ben toch lievvv Schijnheilig " en is het dadelijk over Haha! . Een schop op het juiste moment kan nooit geen kwaad, alleen mensen die hun paard schoppen uit eigen frustratie of onkunde zie ik niet graag, maar ik denk dat de meeste dat wel met me eens zijn Haha!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:26

mettetje: ik zal nooit zomaar een paard slaan of schoppen
zoals ik ook al zei, bij het hoeven uitkrabben laat ik ze eerst hun evenwicht vinden, dan weet ik zeker, als ze wegtrekken, dat niet door slecht staan komt. dus dan kunnen ze een klap krijgen

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:28

Mettetje: ze vraagt er toch naar? Knipoog