Goed of Slecht ? Jonge paarden in de sport.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Goed of Slecht ? Jonge paarden in de sport.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 20:50

Het is mij opgevallen dat de paarden in de sport steeds jonger worden. Maar een 4 jarig paard dat springt in de L, is het niet wat overbelastend voor het dier ? Ik dacht paarden normaal gezien op 5 jarige leeftijd met een ruiter leren springen, maar nu worden ze er steeds jonger op. Ik dacht ook dat de sportcarriére vanaf 8 jarige leeftijd begingt maar nu mag je al 5-6 jaar zeggen! En het zadelmak maken ? Rijden ze al vanaf 2,5 jarige leeftijd ? Het lijkt mij niet helemaal gezond voor de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:55

4 jarige in de L is echt niet iets van de laatste tijd hoor
Ik loop al heel wat jaartjes mee en weet niet anders dat 4 jarige L springen
5 jarige M en 6 jarige Z.
En nooit geen problemen van gezien bij mensen die weten wat ze doen.
Die springen overigens ook niet weet ik hoe vaak en lang.

Het jonger zadelmak maken zie ik wel vaker voorkomen.
Gebeurt trouwens zover ik kan zien wel het meeste bij juist de niet professionele mensen.
Misschien dat het me daarom meer opvalt de laatste jaren sinds ik op bokt zit.
Want bij de handelsstallen waar ik reed was 3 toch echt het min.
En paarden die er dan nog te jong uitzagen, kwamen pas in de winter of het jaar erop in de lente aanbod.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:56

Het ligt eraan of het paard het aanbied.

Ik heb zelf 2 vierjarigen waarvan de 1 al B klaar is, de ander nog niet eens fatsoenlijk een rechte lijn kan lopen.

cindy14
Berichten: 89
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:26

hey
ik vind dat je pas vanaf 3 jaar erop kan gana zitten en als de paarden er plezier in hebben en eerlijk/rechtvaardig behandeld wordne heb ik er persoonlijk niet sop tegen
ik ga volgedn emaand met m'n 4-jarige in de b beginnen, hij kan t makkelijk aan

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:31

Ik vind dat je ze pas op hun 3de moet beleren.

En qua wedstrijden, ligt helemaal aan het paard zelf. Afke heeft een 4-jarige op stal staan, die sowieso een L proef zou kunnen lopen. Volgend jaar start die in de B.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:06

Bij ons op stal hebben we op dit moment veel jonge paarden. 1 daarvan is van de week op de selectie wedstrijden 2 x 1ste geworden in de M2 en het is een 5 jarige, de ander is ook 5 en is 3e geworden in de M2. Beide bieden ze het allemaal aan en beide lijken ze onwijs veel plezier te hebben tijdens de training en wedstrijd, willen graag voor je werken In zo'n geval lijkt het me niet erg en ik weet dat hij na deze wedstrijden, selecties en eventueel kampioenschappen, verder even geen wedstrijden meer gaat lopen.

Net als wat anderen hier al zeggen lijkt het me geheel paard afhankelijk. Onze stal is heel zuinig op zijn jonge paarden en zoals vorig jaar toen ze nog meer "oudere" paarden hadden reden ze de hele zomer door wedstrijden terwijl er nu met de jonge dieren bijna geen wedstrijd gepland staat. Het is maar net hoe je het oppakt en aanpakt met zo'n jong dier..........

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:12

net wat tyrza zegt: als je paard de bouw heeft en de wil om verder te gaan, waarom niet? ik vind 3/4jr ook de beste leeftijd, de meeste paarden staan dan ook open om te leren.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:15

Mensen vergeten alleen heel vaak dat paarden die wel willen, het niet altijd aankunnen. En wie kan dat beoordelen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:48

Jijzelf
Kawa bood als jong paard ook heel veel aan
die heb ik dan ook tussen door 3 maanden op de wei gezet om later weer rustig op te pakken.
En dat is iets wat ik op veel stallen zie gebeuren.
Want wat je ze van te voren aan hebt geleerd zijn ze dan echt niet kwijt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:57

Maar niet iedereen ziet dat...
Helaas zie je maar al te vaak dat mensen graag snel iets willen bereiken terwijl het paard wel wil, maar het eigenlijk nog niet aankan...
Gelukkig zijn er ook mensen (indd vaak stallen) die dat wel zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:02

En das juist de kunst griebels.......... voelen, aftasten, reageren en anticiperen op je paard.......

Ik heb een galop probleem met Toronto.... hij vind het aanspringen in de galop best moeilijk...... iets waar we juist heel erg aan werken. Van de week was hij zo aan het sjouwen in de draf, zulke mooie gesloten stukken zater ertussen, dat ik op dat moment besloot even niet te gallopperen, terwijl het juist dan een moment kan zijn om er goed doorheen te komen..... Hij was gewoon moe, en had heel goed zn best gedaan.......... en dan laat je dat er even bij........ nu mag hij weer twee dagen uitrusten en zondag gaan we lekker aan de galop werken......

aftasten, voelen en daarop anticiperen........ dan maar een weekje langer met de galop bezig zijn......... zijn draf was hele stukken super... en ergens moet je dan heeeeeel tevreden zijn

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:56

Ja dat bedoel ik...

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:20

denk aan edward van gal die heeft een 4 jarige Verward en die loop momenteel gp Verward

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:21

maak echter niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:21

tuurlijk...
Ooit van een leeftijdgrens bij de klasses gehoord?
jij roept dus zomaar wat zonder te weten wat je nu eigenlijk zegt

Saskia31
Berichten: 31
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:30

Mijn vorige paard was een arabische hengst die op 2 jarige leeftijd is ingereden (door een man van +/- 90 kio). Hij reedt er gecostumeerd mee en teven liet hij hem uitbrengen op de renbaan. Als vierjarige heb ik hem gekocht. Toen was er nog niets met het aan de hand en in de vijf jaar dat ik hem heb gehad zijn we tot de M2 dressuur gekomen met winstpunten voor de Z. Bij zijn volgende eigenaar begonnen echter de problemen. Hij kreeg veel rugklachten en spierontstekingen. De stal waar hij daarna een tijd heeft gestaan om te genezen was van mening dat het te vroege inrijden de oorzaak was van de problemen. Waarschijnlijk had hij al jaren enigszins last. Helaas heb ik daar niets van gemerkt. Gelukkig gaat het nu goed met hem en leidt hij een lekker rustig leventje. (Hij is nu 20)

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:38

Je moet toch ook niet altijd alles aanpakken wat een paard je aanbied.
Zo laat je het paard zichzelf overwerken. Dan heb je op latere leeftijd niks meer aan je paard.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:45

runningkawa schreef:
tuurlijk...
Ooit van een leeftijdgrens bij de klasses gehoord?
jij roept dus zomaar wat zonder te weten wat je nu eigenlijk zegt


Ik rij ook een 4 jarige in de GP. Het is immers een "T":P

Stoute ik.... }>

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:05

Topic van RP. Past beter op PP Knipoog

wickedjazz

Berichten: 1625
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:35

Ik ben er niet zo voor, beestjes hebben nog een heel leven voor zich en zijn vaak al voor hun 7e op hun hoogte punt geweest. Terwijl dit ook makkelijk op hun 15e had kunnen zijn. Nee, ik ben er niet zo voor.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:31

Jonge paarden in de sport heb ik geen problemen mee. En zoals er al gezegd is, is er een minimale leeftijd per klasse. Hiermee wordt geprobeerd de paarden toch minimaal te beschermen.

runningkawa schreef:
Het jonger zadelmak maken zie ik wel vaker voorkomen.
Gebeurt trouwens zover ik kan zien wel het meeste bij juist de niet professionele mensen.
Misschien dat het me daarom meer opvalt de laatste jaren sinds ik op bokt zit.
Want bij de handelsstallen waar ik reed was 3 toch echt het min.
En paarden die er dan nog te jong uitzagen, kwamen pas in de winter of het jaar erop in de lente aanbod.


Ik heb ook altijd meegekregen dat je paarden vanaf 3 jaar inrijd. Waarom eerder beginnen? Nergens voor nodig!
En inderdaad de handelstallen waren toch wel degenen die zich hier aan hielden.

Helaas is naar mijn weten dit niet meer het geval. Ik zie steeds meer mensen die een 2,5-jarige bij een (grotere) handelstal kopen en die al ingereden zijn.
Jammer...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:35

Het ligt er een beetje aan de ene is met 2,5 een compleet paard, ook tussen de oren en de ander is met 4 nog een hele grote kleuter Haha! Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:53

Ik ben voor gelijke behandeling Schijnheilig
Leuk als een paard met 2,5 al heel volwassen overkomt, maar ook dat beestje heeft wat mij betreft het recht om nog lekker van zn vrijheid te genieten

Bij mensen zeggen we toch ook niet tegen een volwassen 12-jarige: ga jij maar lekker fulltime werken. Je bent zo volwassen voor je leeftijd... ~~}>

De enige paarden waar ik nog wel mee wil wachten zijn paarden die extreem groot zijn, omdat deze dieren vaak meer tijd nodig hebben, lichamelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:03

Tuurlijk heb je daar gelijk in, Ik wil alleen maar hiermee aangeven dat paarden rond de drie jaar nog heel erg verschillend kunnen zijn.......

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:09

Ligt ook aan de bouw denk ik G&K, je hebt 4 jarigen die er nog uit zien alsof ze 2 zijn, die pak je dan gewoon nog niet, of niet al te erg intensief.