misschien is dit het begin van het einde.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

misschien is dit het begin van het einde.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 20:24

vandaag ging het weer erg lekker not.....

mijn paard moest vandaag naar de hoefsmid. het was werkelijk een hel.
hij kreeg voor de 2e keer ijzers onder, de vorige keer was het allemaal heel erg goed gegaan, maar vandaag......

vandaag dus de smid, hij wist toen hij sedalin kreeg al wat er ging gebeuren dat kon ik aan hem zien. (als hij geen sedalin of iets dergelijks krijgt is er helemaal niks mee te beginnen) het was echt een hel, we hebben hem op een gegeven moment aan een boom vast moeten binden omdat hij alles kapot trok (die boom ziet er ook niet echt gaaf uit) het was echt heftig, er zijn dingen gebeurt die ik liever niet had gezien, maar hij moets er gewoon door heen, ik ben maar aan de kant gaan staan en heb het andere mensen laten doen, ik stond de hele tijd in tranen ik vond het vreselijk, ik wilde het liefste stoppen maar ik weet dan heeft hij zijn zin. hij heeft zich zelf in de raarste standen gezet door zijn geklooi heeft 3 touwen gesloopt, is achter over geknalt en alles. maar goed de ijzers zitten er onder. ik vroeg aan de smid, of hij meer van deze paarden had, hij antwoorde nee, ik vroeg heb je ze ooit zo mee gemaakt hij antwoorde weer nee, maar hij zei meid ik doe dit voor jou, omdat ik zoveel respect heb voor jou omdat je deze "strijdt" aan gaat en in jullie blijft geloven.

op zo'n moment denk ik ik stop er mee, dit verdien ik niet, ik wil dit niet meer en verkoop m. het was misschien een van de ergste dagen met hem die ik mee gemaakt heb.ik ben er vandaag ook niet meer geweest omdat ik hem niet onder ogen kan komen, ik ben gewoon weg zo teleur gesteld in hem, dit is weer een nederlaag om nog in hem te blijven geloven, terwijl iedereen daar altijd zo over te spreken was dat ik zo in ons geloofde maar dat geloof begint op te raken.

ik hou werkelijk heel veel van dit paard en dat maakt het zo moeilijk om afscheid van hem te nemen. ik heb zo'n sterke band met hem hij is een van de belangrijkste dingen in mijn leven naast mijn vriend en mijn vader.

ik was altijd in staat om stad en land met hem door te gaan om zijn vertrouwen te winnen en dit probleem te verzachten, ik heb bergen geld aan dingen uit gegeven om rust hierin te krijgen.

hij is over het algemeen moeilijk van karakter (zijn vader Gabor en zijn moeder Bentley schijnen ook niet de makkelijkste te zijn) het vertrouwen winnen heeft lang geduurt, het ontspannen in rijden heeft lang geduurt, alles duurde lang bij hem, ik had geduld en bleef in hem geloven, maar dit begint echt op te raken, vooral na zoiets vooral na de laatste keren toen het zo goed ging.

soms denk ik had ik hem maar nooit gekocht.

ik zit er nu sterk over te denken om hem te gaan verlaten, maar ik denk dan aan zijn toekomst, ik weet hoe hij is en hoe hij is bij anderen en ik weet dat wordt niks. het liefst zou ik er een ander paard naast nemen zodat ik ook vooruit kan en kan genieten, maar dat zit er voorlopig nog niet in aangezien we eerst een ander huis moeten kopen. tot die tijd wordt het dus afzien.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:28

Jeetje meis wat een moeilijk situatie! Als ik het goed begrijp is jouw paardje erg moeilijk in de omgang?? Is dit ook zo met rijden?? Lijkt me erg moeilijk en ik snap heel erg goed dat je niet weet wat je moet doen. Je wilt hem eigenlijk wel kwijt, maar je gunt hem ook nog wel weer het beste qua nieuw tehuis. Heeeeeel erg veel sterke met het nemen van de goede keus!! Ach gut

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:30

even een stapje terug nemen voor jezelf, even loslaten en dan proberen met een frisse positieve kijk er weer aan te beginnen.

sterkte

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:35

ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik neem aan dat het bij het hoevenuitkrabben wel goed gaat. Kun je zelf geen cursus nemen, of het met aanwijzigingen van de hoefsmid zelf doen, of door een mannelijk persoon waar je paard wel vertrouwen in heeft?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 21:00

het heeft met alles altijd heel lang bij hem geduurt voordat hij me daarin vertrouwde, dit was zelfs al met het poetse, wassen, trailer, enz enz.

met rijden is hij inderdaad niet makkelijk, we hebben heel veel moeite gehad om met ontspanning te rijden, alles geprobeert 2 jaar lang, verschillende deskundigen er bij gehad,met het enige ja moeilijk karakter "ja daar heb ik wat aan dat wist ik ook wel" als laatste hoop hadden we toen de slof, ik was altijd fel tegen de slof, maarja ik denk niet geschoten is altijd mis, hij wiste de eerste keer niet wat hij mee maakte en maakte er 2 weken een drama van, daarna begon hij zich te ontspannen. het heeft lang geduurt voordat het echt lekker ging en nu gaat het nog steeds alweer bijna een jaar goed zonder slof (ik ben nu weer fel tegen) hoeven op pakken lukte in het begin nooit, na een half jaar kon ik zijn voor benen op pakken. tot vorig jaar zomer (dus toen ik hem al bijna 2 jaar had) kon ik zijn achterbenen oppakken, dit gaat nu nog steeds allemaal heel goed. ik kan nu eigenlijk alles wel met hem doen en het is een geweldig paard geworden, maar soms heeft ie van die dagen dat dat karakter weer naar boven komt. ook op wedstrijd gebruikt hij dat heel erg. ik kan dan doen wat ik wel maarja. het rijden thuis gaat eigenlijk voortaan heel goed, ik rijdt van dag tot dag en begin met wat ik krijg. soms heeft hij daarin ook van die dagen dan schrikt hij vaak van alles of is hij na 5 min al zeik nat omdat ie zich zelf op loopt te fokken, ik doe dan net of m'n neus bloed en rij gewoon op een hele rustige manier opzoek naar ontspanning door.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:16

He meid, laat je niet uit het veld slaan door zo iets! Ik heb zelf een merrie, wat regelmatig echt een pismerrie is. Het heeft jaren geduurt voordat ik fatsoenlijk op haar kon rijden zonder dat ze steeds liep te bokken en te stuiteren. Vertrouwen win je niet zomaar! En ik weet niet hoe lang je het paard al hebt, maar wie weet wat er bij zijn vorige eigenaar gebeurt is. En zo heb ik hier ook een pension paard op stal staan, vals en gemeen. Geen hoefsmid die er wat mee kon. Maar sinds kort heb ik een andere hoefsmid en als dat paard bekapt moet worden zet ik mijn eigen paard (dat is de leider hier) er naast. En dan is hij super braaf en kan de hoefsmid er alles mee. Maar hoe is jouw paard gewoon met bekappen dan? Er zijn namelijk ook paarden die moeilijk met beslag doen, omdat ze de rook en geur van de ijzers eng vinden. Nou in elk geval succes en sterkte met de beslissing die je neemt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 21:38

ik heb mijn paard nu bijna 3 jaar, hij staat bij ons thuis. we hebben hem gekocht toen hij net 3 was en net ingereden, ik denk dat hij daar op stal geen goede ervaringen op heeft gedaan maar daar ook niet lang heeft gestaan ik denk hooguit een paar maanden 2 a 3 en daar voor altijd op de wei dat denk ik.

de eerste keer dat we hem bekapte had ik nog nooit zijn hoeven uitgekrabt (dat ging simpel weg gewoon niet) het was een ellende, die keren daarna hebben we hem verdoofd met sedalin, dat ging beter maar daar brak hij doorheen zodra je zijn acheterbenen op wilde pakken. we hebben in die tijd van alles geprobeert enzo maar niets hielp. we zijn toen over gestapt naar verdoving van de DA een hele zware dus, als hij iets verkeerds deed zou hij omvallen maar ook dan stribbelde hij tegen. na afgelopen zomer ging het beter en wilde ik geen verdoving meer, dus wij zonder bekappen dat viel niet tegen, die keer daarna ijzers er onder omdat dat gewoon echt nodig was, alleen voor omdat we achter nog niet aan dufden, wel met verdoving om zijn eigen best wil. dat ging gewoon weg goed. maar nu dus deze keer.

hij heeft gewoon zo'n sterk karakter.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:46

Ik heb altijd moeite met mensen die teleurgesteld zijn in hun paard en dan die dag maar effe niets willen.
Kijk een paard kan je geen menselijke eigenschappen toe bedelen.
Heb je wel ijzers nodig? Is bekappen niet genoeg?

Ik heb met mijn paard bij de smid ook problemen ze wordt allen bekapt en als hij aan haar achterbenen begint dan krijgt ze een praam om en dat werkt.Zonder praam zou ze de smid trappen.

En zoals meerdere hier zeggen stapje terug en andere doelen stellen.
succes.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 21:50

heb je wel alles geleznen nee duidelijk niet.

ja ik hij heeft ijzers nodig, want we komen iedere dag op de weg.

ik ben niet alleen teleurgesteld in deze dag, maar over het algemeen.
een praam is hier slechts niet genoeg.

wat voor doel zou ik volgens jou dan moeten stellen???????

en als je me niet snapt, je mag hem wel een tijdje lenen........ Lachen

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 21:53

Nou nou niet gelijk op de kast

Ik had inderdaad je stukje over bekappen niet gelezen Bloos

Doelen ga is grondwerk met hem doen,veel werken aan de hand.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:43

hoe lang heb je je paard?

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:07

ik weet hoe jeje voelt ik heb er 2 rondlopen die niet de gemakkelijkste zijn.
soms denk ik zelfs ik verkoop hem of hij ziet maar hoe hij aan zn eten komt maar uiteindelijk komt alles goed je moet heel even doorzetten.
veel sterkte

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:10

Ik weet niet welke hulptroepen je inmiddels ingeschakeld hebt, maar misschien zou je eens een keer contact op kunnen nemen met John en Monya Erb van Balingehof (www.balingehof.nl). Zij zijn erg ervaren in het omgaan met probleempaarden en accepteren het ook als je paard gevaarlijk is.
Als je bijvoorbeeld je paard daar een maand heenbrengt, ben je zelf even een maandje 'verlost' en ben je daarna verzekerd van een eerlijk advies over de (on)mogelijkheden van je paard.
Ik heb geen aandelen hoor, alleen goede ervaringen - het zijn gewoon super-paardenmensen, zonder flauwekul, eerlijk en recht door zee.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:49

Er is ook nog een mogelijkheid om je paard helemaal onder zeil te brengen als de hoefsmid echt niet lukken wil. Als een praam niet afdoende helpt, en Sedalin ook niet, dan moet je hem toch echt door de DA laten platspuiten.

Ik zou er verder ook de fysio bijhalen, want misschien heeft hij ergens last van? En ik ken ook een smid die moeilijke paarden bekapt en beslaat, naam weet ik niet, maar hij komt ook bij ons op stal. Een paard dat het licht uit de ogen mept van de standaard smid, kan door hem wel zonder verdoving gedaan worden.

Voor de rest zou ik nu niet opgeven na alles wat je samen met hem hebt bereikt.

Wat betreft de ijzers: als je echt iedere dag over de weg moet, dan is misschien een hoefschoen de oplossing voor je. Ik heb de indruk dat je nog niet alles hebt geprobeerd.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:10

Wat betreft de ijzers: als je echt iedere dag over de weg moet, dan is misschien een hoefschoen de oplossing voor je. Ik heb de indruk dat je nog niet alles hebt geprobeerd.[/quote]


Inderdaad daar dacht ik ook aan Misschien is dat wel een goede oplossing?! Maar als ik dit verhaal zo lees heb je al wel heel wat voor elkaar gekregen met hem OK dan! Dat is al een goed teken en ze zeggen ook wel, de aanhouder wint Hoe moeilijk dat af en toe ook is!

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:13

Hoefschoenen zijn soms ook niet echt makkelijk aan te krijgen. Dus ik vraag me af of het een oplossing is. Er zijn ook mensen die beweren dat ijzers niet noodzakelijk zijn en dat je paard best dagelijks op de weg kan lopen op blote voeten. Ik snap dat het heel erg moeilijk is en je hebt geloof ik ook wel (bijna) alles geprobeerd. Maar ik heb wel een beetje moeite met de stress en het geweld waar hij nu mee wordt bekapt. Volgens mij jij ook. En het zal er echt niet beter van worden omdat hij alleen maar banger wordt. Heb je al eens een NH hoefsmid geprobeerd? Misschien dat die je kunnen helpen bij het hoevenprobleem.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 20:41

ik persoonlijk heb nu nog maar weinig problemen met hem, maar met andere gaat het vaak niet zo oke. op zich heb ik daar niet zo'n moeite mee en doe alles op mijn gemakje en laat andere maar praten, maar dit is gewoon weg geen probleem wat met bangheid te maken heeft, dit kun je heel erg goed zien aan hoe hij zich gedraagt op dat moment en ook daarna. misschien dat jullie me niet geloven maar ach, jullie kennen de echte situatie ook niet. ik heb heel veel begrip voor jullie tips en adviesen, maar ik ben een heel nuchter mens met een wat boere afkomst van de enen kant, en ben totaal niet gevoelig voor van alle hande dingen als hoefschoenen en dergelijke.

hij moest op ijzers omdat het zonder gewoon simpel weg niet meer ging.
een andere hoefsmid lijkt me ook geen goed idee want dan kan ik van voor af aan beginnen omdat hij die dan weer niet kent en daar is hij heel gevoelig voor.

het is misschien niet fantastisch hoe het nu de afgelopen keer is gegaan bij de smid, maar we hebben het al op van allehande manieren geprobeert, rustige, zonder verdoving, met een paragnoste erbij, laten verdoven door de DA (zelfs dan staat ie nog te klooien) terwijl hij eigenlijk niks kan. van alle handen rustmakers (of hoe je dat ook om schrijft) niks hielp echt.

en zoals ik al zei ging het de vorige keer wel goed, dus daarom vond ik het een beetje flauw van hem hoe hij zich gedraagde.

voor grondwerk en dergelijke ben ik niet het persoon dit trekt mij totaal niet eigenlijk eerlijk gezegd.


vandaag ging het al heel wat beter tussen ons, ik kon weer om hem lachen, ben een eind met hem gaan wandelen en verder heeft hij de hele dag op de wei gestaan, hij liep de ook weer helemaal normaal, morgen ga ik wat longe werk met hem doen om te kijken hoe hij loopt, dan ben ik er zo achter waar we aan toe zijn.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 20:44

enne verkopen wordt het voorlopig niet, haha daar voor hou ik veel te veel van hem besefte ik vandaag. ik voel me eigenlijk gewoon zo'n team met hem.

en dan er bij als dat met die hoeven het enige probleem is..... de volgende keer denk ik dat ik de DA weer bel, dat bespaart mij een hele hoop verdriet, de smid een hele hoop gevaar voor zich zelf (waarvoor ik toch al zo'n begrip heb dat hij dit voor mij doet) en mijn beesie een hele hoop stress die hij zich zelf aan doet. en als de DA hem komt verdoven is dit een paar seconde voordat de smid begint dus kan hij zich er ook niet op voor bereiden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:45

Pfff het is ontzettend moeilijk maar blijf er vooral in geloven! Heb er heel veel ervaring mee... Sterkte ermee!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:28

marloezzke schreef:
als de DA hem komt verdoven is dit een paar seconde voordat de smid begint dus kan hij zich er ook niet op voor bereiden.


Hou je er wel rekening mee dat de verdoving tijd moet krijgen om te werken? Een paar seconden voordat de smid begint is niet voldoende hoor!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 18:30

bij zo'n verdoving wel.

de DA bljft er zelf bij

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:40

Ik denk dat jouw nuchterheid je geluk is dat je hem nog niet hebt verkocht..
Ik zou als ik jou was gewoon doorzetten en zoals je hierboven ook schreef gewoon de DA voor verdoving vragen. Je mag echt blij zijn met zo'n hoefsmid Lachen
Veel sucses met hem.