geen wedstrijden = weg paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

geen wedstrijden = weg paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 23:51

ik stond laatst een oude vriendin van me te praten, die al paardrijdt vanaf ze kan lopen...
En zij vertelde me dat ze ging stoppen met haar paard omdat geen tijd had om elk weekend op wedstrijd te gaan, dus dan hoefde het voor haar niet meer.
Toen ik dat hoorde van ik dat toch best wel vreemd. Waarom reed ze dan paard? Of hoe zag ze dat paard dan? misschien als een hulpmiddel om te laten zien dat ze iets kon bereiken??
Ikzelf rijd geen wedstrijden, heb het wel gedaan, maar het hoeft van mij niet zo.. Maar ik kan me voorstellen dat anderen het weer helemaal geweldig vinden! Maar nu vraag ik me af, zijn er meer mensen die hun paard weg zouden doen omdat ze, om de een of andere reden, geen wedstrijden meer kunnen rijden?? Het lijkt mij dat het in de eerste plaats gaat om je paard en het wedstrijden rijden is een dan toch een leuke bijzaak..
Ik vind het nog steeds raar, en vraag me nu af waarom zij al die jaren heeft gereden.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:46

Als ik niet ergens naar toe werk, vind ik het niet erg leuk om paard te rijden. Wedstrijden zijn voor mij toetsingen van wat ik heb bereikt met mijn paard, daarom is het voor mij best belangrijk wedstrijden te kunnen rijden. Als mijn paard door medische redenen of gebrek aan talent niet meer verder komt, dan zou ik haar het liefst verkopen (helaas heb ik dit niet zelf voor het zeggen)en op zoek gaan naar een andere uitdaging. Mocht ik zelf om wat voor reden dan ook (tijdgebrek, medische redenen) geen wedstrijden kunnen rijden dan gaat mijn paard zeker niet weg.

Klinkt misschien hard, paard verkopen omdat het niet meer aan de wensen kan voldoen, maar een ruiter of amazone die chagrijnig op een paard zit zal niet altijd in alle eerlijkheid en met alle rust en liefde zijn of haar paard kunnen behandelen. Dan lijkt het wat mij betreft beter een paard te zoeken dat wel naar je zin is.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 00:48

Idd,vind ik ook wel heel vreemd, ik heb wel eens mensen gehoord, die omdat ze met hun paard geen wedstrijden meer konden rijden, een nieuw paard kochten. Maar dit vind ik toch wel een raar verhaal..

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:11

imo is het vreemd, maar als ik het bericht van effy lees, kan ik het ook wel een beetje snappen. niet dat ik het zelf zou doen, maar ik merk wel dat ik wedstrijden steeds leuker vind en het een extra stimulans is om serieus te rijden en door te zetten als iets niet lukt.

BoOo

Berichten: 1061
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:22

ik snap effy ook wel....alleen zelf heb ik mijn paardjes om op te rijden maar net zo goed om mee te knuffelen en poetsen en al die bijzaken.
als mijn paard niet meer zou kunnen rijden zou ik haar gewoon houden en blijven verzorgen tot het einde van haar leven. maar veel mensen hebben hun paard op de manege staan en daar moet je natuurlijk voor betalen en als je dan niks met je paard kunt snap ik wel dat je je paard verkoopt....maar mijn paard staat thuis dus daar kan ze gewoon rustig blijven staan zolang ze wil Haha!.....dus het heeft 2 kanten en iedereen heeft daar een eigen mening over...

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:33

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens. Bijvoorbeeld als blijkt dat je paard bijvoorbeeld aan zijn top zit, en jij wel verder wil? Ik vind het dan logisch om een ander paard te kopen, en je oude paard een nieuw tehuis te geven. Het klinkt misschien hard, maar ik ben wel van mening dat het paard er voor jou is, en niet andersom. Het ligt natuurlijk anders als je om de twee maanden een nieuw paard koopt omdat je er niet mee verder kunt.....

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:07

Ja dat kan ik ook begrijpen Gertruud, maar zoals ik het lees wil dit meisje stoppen met haar paard omdat ze geen tijd meer heft om wedstrijden te rijden, dus voor haar is het (intensief) wedstrijden rijden of helemaal niet rijden.

Tja, haar keuze, ikzelf vind wedstrijden rijden niet het belangrijkste in het rijden. Ik rijd 4 a 5 wedstrijdjes per jaar (allemaal onderling) en ik vind het hardstikke leuk, ik heb iets om naartoe te werken, maar niet de druk van elke week wedstrijd. Als ik er het paard voor zou hebben zou ik wel graag vaker wedstrijden rijden, maar die tinkiewinkie van mij is nu eenmaal niet geschikt voor de hogere wedstrijdsport...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:44

Nee, ik vind het zo gek nog niet.
Ik heb zelf ook altijd wedstrijden gereden, maar sinds kort mijn startkaart opgezegd omdat mijn paard lichamelijk aan haar top zit.

En hierdoor heb ik ook een keuze moeten maken; paard houden en geen wedstrijden of met ander paard wel weer wedstrijden, maar dan dus deze weg.
Ik heb ervoor gekozen om mijn paard te houden. Ik moet maar afwachten hoe het verder gaat, ik mis de wedstrijden en het trainen naar een wedstrijd toe best. Maar mijn tijd komt wel weer Knipoog

Zo begrijp ik ook wel dat voor die vriendin van jou zonder wedstrijden de lol ervan af is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:46

De een rijdt paarden puur om in de picture te komen en de andere voor de plezier. Ik ken wel iemand die gewoon 'wedstrijdgeil' is.... Die alleen rijdt voor de uitslag en dat ook overal verteld/vermeld! Zelf ben ik helemaal niet zo. Ik doe het puur voor mijn plezier!

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:51

Ik heb nou al 8 jaar eigen paarden en ik heb alleen nog maar onderlinge wedtsrijden gereden. Officiele wedstrijden trekt mij niet zo en dan vooral de dressuur niet. Dressuur is een echte jurysport, ik heb vaak genoeg moeten schrijven bij een jury dus ik weet precies waar ze op letten. En als je dat allemaal weet zal je vast ook niet zo snel nog wedstrijden gaan rijden.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:52

Ik vind wedstrijdjes rijden leuk, maar met het paard dat ik nu rijd kan ik (nog) geen wedstrijden starten, maar ik vind het niet erg ik oefen voor mezelf proefjes, en oefen net zolang tot het goed gaat Lachen wedstrijden vind ik niet noodzakelijk

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:56

Ik ben meer een recreatie ruitertje Vork , ik hobbel uren in het bos rond Haha! . En paardjes kunnen ook heel goed knuffelen Bloos ... Dus bij mij gaat geen enkel paardje weg omdat ik er geen wedstrijden mee kan rijden hoor .

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 19:32

Maar ik begrijp ook wel dat er mensen zijn die wedstrijden willen rijden, en het dus ook geweldig vinden.. Maar ik begrijp niet dat je rijdt om de wedstrijden, als iedereen een beetje begrijpt wat ik bedoel..
En in dit geval heeft het dus ook niks met het paard te maken..hij is net 5, en er zit echt genoeg in..Dus ik kan me voorstellen dat ze het paard verkoopt, omdat ie, zeg maar, te duur is om als recreatiepaard te gebruiken. Maar ze zou dan wel een ander paardje kunnen nemen, om gewoon haar hobby/sport voort te zetten, dat doet ze dus niet..Het lijkt wel of de "paardenliefde" gewoon in een keer weg is..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:09

tja,gek is het niet,het is ieder zijn eigen keus Lachen

mijn paardje mag/kan of is beter om hierna ook geen concours meer te rijden,nou goed doe ik dat niet,maar erom weg doen zal ik haar zeker weten nooit.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:44

Iedereen ziet het anders...
Blijkbaar een mens met een paard. Ik ben een paardenmens, ik rijdt geen wedstrijden (lijkt me ook helemaal niets) en zal het ook niet gaan rijden.
Als ik ooit een eigen paardje heb, wil ik enkel lekker hobbelen en geniete. Kan ook met wedstrijden natuurlijk, maar daar doe ik het niet voor Haha!
Ik zou een paard weg doen als het wel geweldig kan lopen, en waar ik heel hoog mee kan komen, maar een rot karakter heeft... Terwijl zij hem juist wel zou willen hebben denk ik Haha!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:23

Tsja, ik ben ook iemand die erg van de paardensport hou! Dat wil zeggen: trainen, wedstrijden, de spanning, de gezelligheid etc. Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet van mijn paard hou of dat ik niet goed voor hem zorg! Maar ik weet ook niet of ik hem wel zou houden als ik met hem geen wedstrijden meer kan doen. Ik kan nu eenmaal geen twee paarden betalen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:51

Ik snap het wel hoor,
het rijden van wedstrijden kan het rijden meer uitdagend houden. Ik heb ook geen paard om alleen maar mee in het bos te rijden, daar ben ik gauw op uit gekeken. Met het rijden van wedstrijden kan je weer ergens naar toe werken, je toetst je eigen kunnen (naast het commentaar van je instructeur), je bent meer ergens mee bezig.

Het is maar net wat je met je hobbie wilt....

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:15

Als je het echt zeker wilt weten, vraag het haar dan.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die ergens naar toe willen werken, en niet kunnen genieten van getut enzo met je paard 'zonder doel' zeg maar.
Zelf ben ik niet zo, maar ik vind het niet zo vreemd hoor.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 09:18

Sorry maar ik begrijp haar reactie ook wel.
Als ik geen wedstrijden zou kunnen rijden, vind ik het helemaal niet leuk om in die bak rondjes te rijden. Puur omdat die wedstrijden een stok achter de deur houden, ze houden je fanatiek en bewaren de drang om steeds beter te gaan rijden en steeds weer verder te gaan met de oefeningen.

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:34

ja ik weet niet wat ik zou doen dit betekent dus dat ze helemaal geen tijd heeft ook niet doordeweeks of alleen in het weekend? ze kan natuurlijk ook een bijrijdster nemen voor wedtrijden tot ze wel weer tijd heeft en dan zelf doordeweeks meehelpen met de training maar ik kan best begrijpen dat veel mensen dat niet willen

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:49

ik heb altijd graag wedstrijden gereden, ik heb ook altijd paarden gehad die daarvoor geschikt waren.
nu heb ik een paard dat van kwaliteit er ook voor geschikt is, maar hij springt naar alle kanten als hij iets ziet dat hij ni gewend is.
op een van zetten zou ik zeker niet elk weekend of elke maand zien zitten. (zelf niet elk jaar)
maar ik heb voor hem gekozen en ik zou die niet weg doen als ik het aanbod krijg een paard te kopen en op wedstrijd te gaan, als ik mijn paard verkoop.
neen, nooit van mijn leven.
10 jaar geleden heb ik die raad ook gekregen en heb dat toen ook ni gedaan.

sofie

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:18

Het is maar net waar je voor kiest.. De één rijdt paard voor de wedstrijden (lees: uitdaging etc.) en de ander puur voor zijn plezier en minder voor de uitdaging.

Ik behoor tot die laatste categorie. Ik rijd (bijna) geen wedstrijden omdat het me domweg niet interesseert. Ik rijd puur en alleen voor mijn plezier, niet voor de uitdaging (tuurlijk dat ook wel, maar veel minder dan een wedstrijdruiter).

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:45

Antoinette schreef:
Nee, ik vind het zo gek nog niet.
Ik heb zelf ook altijd wedstrijden gereden, maar sinds kort mijn startkaart opgezegd omdat mijn paard lichamelijk aan haar top zit.

En hierdoor heb ik ook een keuze moeten maken; paard houden en geen wedstrijden of met ander paard wel weer wedstrijden, maar dan dus deze weg.
Ik heb ervoor gekozen om mijn paard te houden. Ik moet maar afwachten hoe het verder gaat, ik mis de wedstrijden en het trainen naar een wedstrijd toe best. Maar mijn tijd komt wel weer Knipoog

Zo begrijp ik ook wel dat voor die vriendin van jou zonder wedstrijden de lol ervan af is.


Ik herken dit verhaal wel, zit daar nu ook al heel erg over na te denken.
Ik rijd nu M2 met m'n paard en heb het idee dat dit voor haar de top is.
Zelf zou ik best graag verder willen, maar ik ben ook vreselijk gek op haar, en 2 paarden houden ligt niet binnen mijn mogelijkheden helaas...
Dus dan wordt toch de keuze haar houden en genieten van wat ze verder te bieden heeft.
Gelukkig bestaat mijn hele rijden niet alleen uit trainen voor wedstrijden en wedstrijden rijden, maar ik denk dat ik het ook best zal missen...