Van hengst naar ruin late leeftijd, verandering !!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Van hengst naar ruin late leeftijd, verandering !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 19:07

Ik verzorg even tijdelijk een vroeger bijrijdpaard van me, de eigenaresse is op vakantie. Ik heb hem 2 jaar geleden verzorgd en bereden, maar ben ermee gestopt, kon hem niet aan, was geen land mee te bezeilen (voor mij dan). Wat bleek nou............de castratie op jonge leeftijd was misgegaan en hij bleek na een bloedtest nog een hengst te zijn.........owwwwwwww vandaar............. Haha!

Anyway; hij is nu echt geruind en nu ik hem weer verzorg merk ik het verschil pas goed, wat een gigantische verbetering zeg !!!!!!!
Ook voor hem zelf veeeeel leuker, hij kan nu tenminste lekker los met andere paardjes in de paddock, hij kan het land in, hij is makkelijker in de omgang, en kijkt niet meer om zelfs niet naar hengstige merries.......werkelijk ongelooflijk

Ik vraag me af of dit altijd zo'n verandering ten goede is of dat er ook wel paarden zijn die die hengstenneigingen toch altijd wel blijven houden........

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:43

ik denk dat zo'n verandering ten goede is!
mijn Fries is vorig jaar ook gecastreerd (via een laproscopie) en omdat hij zich nog wel erg veel hengst voelt wanneer er merries in de buurt zijn, is er bloed afgenomen en nu blijkt dat de castratie niet helemaal goed gegaan is. hij kan (gelukkig!!) niet meer bevruchten, maar maakt wel hormonen aan, voelt zichzelf dus nog op en top man! hij gaat binnenkort waarschijnlijk opnieuw onder het mes om alsnog de ballen te verwijderen, dan hebben we dus pas echt een ruin Scheve mond

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 10:45

hee bij wobke ook niet helemaal goed gegaan ?? gebeurt blijkbaar wel vaker......

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:04

Vandaar dat wij onze paarden over de lies (onder volledige narcose) laten castreren. Ballen helemaal eruit.
Onze hengst is een paar weken terug gedaan en is nu op het eigen terrein een stuk rustiger. Hij sjokt rustig achter je aan en maakt zich niet zo heel erg druk. Hoewel hij op het erf altijd al lief was merken we het toch wel. Ben heel benieuwd hoe hij nu op wedstrijden is, want daar ging het om.
Het blijft een draak, vorige week heeft hij een halfuur lang rondgehipt door de bak en ben ik er telkens net niet afgelazerd. 't Is een bloedsnel beest, maar het is nu al een opluchting dat hij geen last meer heeft van z'n hormoontjes Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 14:47

Laui! schreef:
Vandaar dat wij onze paarden over de lies (onder volledige narcose) laten castreren. Ballen helemaal eruit.


blijkbaar niet altijd een 100% garantie, zoals het paard waar ik het over heb........... Cool Vraag me niet wat er precies mis is gegaan hoor maar okee.....feit is dat het erg vervelend is natuurlijk

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:58

rhijnauwen schreef:
ik denk dat zo'n verandering ten goede is!
mijn Fries is vorig jaar ook gecastreerd (via een laproscopie) en omdat hij zich nog wel erg veel hengst voelt wanneer er merries in de buurt zijn, is er bloed afgenomen en nu blijkt dat de castratie niet helemaal goed gegaan is. hij kan (gelukkig!!) niet meer bevruchten, maar maakt wel hormonen aan, voelt zichzelf dus nog op en top man! hij gaat binnenkort waarschijnlijk opnieuw onder het mes om alsnog de ballen te verwijderen, dan hebben we dus pas echt een ruin Scheve mond


Jeetje je zei al dat hij zich wel erg veel man bleef voelen.. Balen zeg.. Krijg je nou ook een soort van garantie op zo'n operatie??

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:36

Was dat over de lies, Ingrid?
Want wat ik er van begrepen heb is dat ze dan de ballen (mét bijballen als 't goed is) eruit halen. Heb ook eens een verhaal gehoord dat ze alleen de bijballen eruit hadden gehaald of die juist hadden laten zitten. Iig, de helft zat er nog. Lekker knullig Scheve mond
Ik denk dat je sowieso weinig garantie krijgt, er kan zo ongelofelijk veel mis gaan en bij sommige hengsten kunnen ze spontaan geen bal meer vinden. Terwijl die dingen toch niet klein zijn Verward
Laparascopie (zo schrijf je dat toch?) is overigens een kijkoperatie waarbij het paard staande geopereerd wordt (en alleen een paar verbindinkjes worden doorgesneden). Over de lies is het paard op de rug leggen en dan niet de balzak doorsnijden, maar iets erboven en vervolgens de ballen verwijderen. Ze snijden ook wel eens de balzak open, of zoals het door een castreur gebeurt: onder plaatselijke verdoving. Maar volgens onze DA is dat eigenlijk mishandeling. Over de lies geeft hele goede resultaten, m.n. als het paard weer snel in de sport moet. Snelste resultaat is binnen 2 weken weer volledig in training. Die van ons was binnen 3 weken weer helemaal op en top en op het moment gewoon echt weer de oude (geen verschil te merken).

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:41

Meestal maakt het een enorm verschil, maar als ze lang hengst zijn geweest kan het wel ff duren.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:43

Tyrano is 4 en 5 weken geleden gecastreerd. En ik merk nu al het verschil. Hij is een stuk rustiger en reageert minder op de merrie's. Hij is beter in de hand te houden als je ernaast loopt.
Erop heb ik nog niet geprobeerd, dat gebeurd binnenkort Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 18:52

Mijn bijrijdpaardje heeft nog wel veel last van zijn hengstenneigingen. die is als ik het goed heb op 6 jarige leeftijd gecastereerd maar heeft daarvoor wel gedekt (1x maar als ik het goed heb). Hij dekt nu nog steeds Haha!
Maar in omgang is het een super braaf beestje (het is puur in de kudde), hij is dan ook van een 9 jarig meisje!. Met rijden tussen andere paarden is ie ook braaf wel erg afgeleid maar als ik rijd in de buitenbak en de paarden staan bij het hek te kijken (we hebben klein stukje land om de buitenbak waar altijd paarden staan) dan is hij ook meteen afgeleid als we er langs rijden, meteen die kop er weer op.
Maar verder heeft hij een OK dan! karakter!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 15:15

hoe oud was tyrano, amanda ?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:21

Hij is 4 jaar. Hij is 5 weken geleden gecastreerd.
Het stond er een beetje vaag zie ik nu Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:23

Onze hengst was al 9,5 en is nu 4 weken gecastreerd (geloof ik, ik zou moeten tellen). Hij's weer helemaal back in town Lachen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 17:19

Amanda schreef:
Hij is 4 jaar. Hij is 5 weken geleden gecastreerd.
Het stond er een beetje vaag zie ik nu Lachen



dan telt ie even niet mee, sorry..... Knipoog
het ging hier over hengsten die op latere leeftijd zijn gecastreerd

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:24

youngster schreef:
Jeetje je zei al dat hij zich wel erg veel man bleef voelen.. Balen zeg.. Krijg je nou ook een soort van garantie op zo'n operatie??

er is aangeboden hem nogmaals (maar dan toch onder algehele narcose Scheve mond ) te catreren, zonder kosten, maar met de risico's, we denken er nog over na, maar ja, dit is ook zo half: hij denkt dat hij nog alles kan en houdt daardoor juist het ongewenste gedrag, dus waarschijnlijk wordt onze ruin binnenkort gecastreerd

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:27


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 22:21


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:37

Nou ik heb dus hetzelfde meegemaakt met een meid uit onze omgeving. Ze heeft nooit willen luisteren en altijd een bord voor haar hoofd gehouden. Zij is helaas verongelukt met dat paard en is nu aan bed gekluisterd en geheel depressief.

Sorry, het is mss ook wel puur de ervaring die ik er mee heb. Hoeft het geen hengst te zijn, wordt hij toch niet ggk, waarom zou je hem dan hengst laten? Het is wel een 600 kilo dier met gierende hormonen en kan, hoe lief ook, als een gek ooit eens over je heen razen Scheve mond

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 23:13

ja leuk maar wat heeft dat met mijn verhaal te maken ???

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:17

who ohh.. mn haf is op zn 3e gecastereerd. hij is nu 5.
onder andere paarden loopt hij in het begin nog altijd op 5 poten. dan gedraagd ie zich echt nog als een hengst. heel macho, en wat gehinnik enzo.
gelukkig niet zo erg dat hij er op een merrie wilt springen of zo. Knipoog

mn moeder heeft nog een keer na gevraagd bij de hengstenfokker waar we hem gekocht hebben, of echt alles weg was. ja alles was weg. maar als ik dit hoor Scheve mond

kan het kwaad voor het paard zelf, als je hem dan gewoon "half" hengst laat?

ik vind het persoonlijk bij hem wel wat hebben, dat macho gedoe, hij showt veel meer.. Haha!
het is ook nog nooit gevaarlijk geweest, dat hij achter op een merrie zat of zo..

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:33

Biz was 12 jaar (wordt nu bijna 16 jaar) toen hij werd gecastreerd. Als hengst superbraaf, nou ja dat weet je zelf ook, he Ingridm

Ik heb hem alleen laten ruinen zodat hij makkelijker in het land kon.
Na ca 2 weken merkte ik al verschil, hij brulde niet meer zoveel Haha!
Verder is Biz nooit een echte hengst geweest, altijd superbraaf, zelfs bij de kleinste meisjes en bij beginners.. ook buiten was/is hij superbraaf (zonder enige hulpteugels)

Met merries kan hij nu nog steeds niet (dekt nog steeds) maar in de omgang is hij nog veel knuffeliger geworden dan hij al was OK dan!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 16:31

maar Biz is met rijden juist een stuk voorwaartser geworden he na het ruinen ???

ja weet nog hoe braaf die altijd was, buiten ook.....zelfs ik durfde met hem weg............hihi......(wil wat zeggen)

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:30

IngridM schreef:
maar Biz is met rijden juist een stuk voorwaartser geworden he na het ruinen ???

ja weet nog hoe braaf die altijd was, buiten ook.....zelfs ik durfde met hem weg............hihi......(wil wat zeggen)


Ik weet niet of het voorwaartse door het ruinen komt, heb hem toendertijd ook op ander voer gezet omdat dat andere voer gewoon niet goed was.
De stalhouder gaf hem ook veels te weinig, met het andere voer kon ik het zelf bepalen door bakjes klaar te zetten.

Biz is nog steeds superbraaf buiten

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 20:32

IngridM schreef:
ja leuk maar wat heeft dat met mijn verhaal te maken ???


Zij wil hem ook hengst houden. Vooral omdat hij zo lief is, helaas kreeg hij praatjes.... dus ik vraag me gewoon af of het voor haar wel goed is om dat paard hengst te laten!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 08:17

LuvdaTossa schreef:
Zij wil hem ook hengst houden. Vooral omdat hij zo lief is, helaas kreeg hij praatjes.... dus ik vraag me gewoon af of het voor haar wel goed is om dat paard hengst te laten!



ook ???? ik denk dat je mijn verhaaltje niet goed hebt gelezen....