natural horsemanship-dilemma

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

natural horsemanship-dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 16:48

Hallo,
Sinds een tijdje al zit ik met een beetje een dillemma.
Ik vind namelijk natural horsemanship heel bijzonder. Ik bewonder mensen die het geduld daarvoor hebben.
Ik rij gewoon op de manier zoals veel mensen dat doen en zo ga ik ook met mijn pony om. Gewoon met kracht dus, want zo heb ik dat geleerd. Als mijn pony over me heen loopt kan hij een mep verwachten, dat doen pony's in het wild nml ook. En als mijn pony trekkerig is of gewoon vervelend, word ik boos.
Nu zou ik eigenlijk veel liever op een fijne manier met mijn pony omgaan, gewoon zodat ik me geen dictator voel zeg maar. Ik heb mijn pony bijv. een tijdje geleden geleerd achter me aan te lopen, door gewoon rustig te blijven, en dat is gelukt! Maar alle mensen in mijn omgeving zijn van de strenge aanpak. Dus als Speedy even niet wil stilstaan, hup, 10 x een ruk in z'n mond. Dan zegt mijn zus bijv. wat ik moet doen en als ik het alleen zachtjes wil doen, doet zij het wel.
We hebben een boek met aanwijzingen voor natural horsemanship (van Emiel Voest) en ik heb een keer vanaf het begin geprobeerd alles een beetje te oefenen met Speedy, maar zodra ik hem losgooide om te "leiden", rende hij alle kanten op behalve de goede, al probeerde ik 100 x rustig te blijven en aanwijzingen te geven, hij begreep het gewoon niet.
Nu zou ik best willen sparen voor een clinic over n.m. maar dan kan ik de dingen die ik nu met mijn pony geleerd heb wel vergeten want mijn pony krijg je niet aan de teugel door zacht en aardig te blijven. En mijn instructrice zal me dan geen les meer kunnen geven.

Nu zou ik dus graag van n.m.-mensen willen horen, wat ze nou precies doen als ze naar hun paard gaan. Ik bedoel, rij je nog met bit, rij je dressuur, of alleen zonder zadel met zo'n touw om de hals, ga je buitenrijden zonder bit, of doe je alleen grondoefeningen?
Kortom, wat zijn jouw ervaringen met natural horsemanship. Ik ben benieuwd. (sorry, 't is een beetje lang verhaal geworden)

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:04

wie zegt dat je het een of het ander moet kiezen ? ik heb (live) Monty Roberts en Emiel Voest gezien en heb een 2 daagse cursus bij Terra Natura gevolgd (wat ik over deze personen denk zal ik eventjes achterwege laten Knipoog - van de meesten was ik namelijk weinig onder de indruk) maar ik wilde deze mensen aan het werk zien omdat het me interesseert, niet omdat ik zonnodig zo ook met mijn paarden om wil gaan, ik pik eruit wat bij mij past. Heel veel is er dus niet veranderd met mijn omgang met de paarden, maar qua gedrag heb ik wel veel "bevestigd" gekregen.
Om een voorbeeld te geven, ik hield er al niet van als een paard aan een halstertouw schuin voor me begon te drammen, ik wilde zelf altijd voor lopen (al is het maar om aankomend verkeer te kunnen zien Haha! ) en nu weet ik dus dat die plek eigenlijk voor veulens bedoeld is.

Ik heb ook wel eens samen met een vriend van mij op de "Monty" manier een paard zadelmak gemaakt....dat ging goed- maar was het anders gegaan als we het de traditionele manier gedaan hadden Verward persoonlijk denk ik van niet, we wilden het gewoon eens proberen Haha! waarin ook weer het gevaar schuilt. Want het ziet er zo makkelijk uit ! maar dat is het niet, tref je een dominant paard (dat heb ik gezien op die 2 daagse cursus) dan kan het ronduit gevaarlijk worden. De vrouw van wie het paard was had het dier al 5 jaar, en dacht een goede verhouding te hebben- toch was het duidelijk te zien (als je erop gewezen werd) dat het paard geen respect voor haar had- als zij voor het paard stond en het paard zag iets verderop op de dijk, dan draaide het zijn hoofd en stootte daarbij tegen het hoofd van de vrouw, zij vond dit lomp van het paard, maar het getuigt gewoon voor weinig respect- tijdens de join-up poging viel het paard haar dus gewoon aan, en dat was echt niet mis, het scheelde weinig of ze kon het niet navertellen Scheve mond.
Maar na dit gezien te hebben, accepteer ik dus geen voetjes mijn richting tijdens het opzadelen, en als ik mijn uiterst dominante merrie van 1.78cm naar stal breng (waar dan eten in de bak ligt) loopt ze uiterst voorzichtig om mij heen naar de voerbak, ondanks haar haast, terwijl ik vroeger een stapje opzij deed om haar lijn naar de bak niet te onderbreken.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 19:51

bedankt voor je reactie.
Maar wat je zegt over dat "schuin voor je paard lopen". Is het dan zo dat je naast je paard moet lopen? Kan hij dan wel weten waar je heen wil. En de leider in een kudde loopt toch ook altijd voorop. Ik heb altijd gedacht dat je voor je paard moest lopen.
En dat een paard zijn hoofd nooit optild als ze het bewegen vind ik gewoon gemeen, dan steek ik altijd mijn vuist omhoog (zodat ze er zelf tegenaanzwaaien).
Maar zijn er ook mensen die op een n.m.-manier met hun paard omgaan maar toch afentoe een mep verkopen? Of is dit helemaal not-done (:P) in nm?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:04

ik wil juist niet dat een paard schuin VOOR mij loopt...da's MIJN plaats Haha!
Ik weet eerlijk gezegd niet of NH mensen hun paard wel eens een mep verkopen...maar ik vermoed dat dat niet "mag" Knipoog Als ze bij mij tever gaan dan kunnen ze iig wel een mep verwachten Schijnheilig

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:35

ik persoonlijk vind dat NH iets is om het vertrouwen tussen jou en je paard te vergroten. Als het vertrouwen er eenmaal is kun je in principe alles met je paard doen. Ik zie het bij ons op stal ook. Er zijn er nu een aantal met NH bezig, maar ondertussen rijden ze ook gewoon met zadel en bit, en zodra hij niet luisterd krijgt hij ook gewoon een tik met de zweep. (natuurlijk niet als hij iets niet snapt, maar alleen alstie loopt te donderjagen) Verder word er nog normaal met de lessen mee gereden. HEt vertrouwen is alleen vergroot..

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:22

Shetfan schreef:
... maar dan kan ik de dingen die ik nu met mijn pony geleerd heb wel vergeten want mijn pony krijg je niet aan de teugel door zacht en aardig te blijven. En mijn instructrice zal me dan geen les meer kunnen geven.
Net als mist ook al schreef: waarom zou het ene het andere uitsluiten Knipoog ?!

Citaat:
Nu zou ik dus graag van n.m.-mensen willen horen, wat ze nou precies doen als ze naar hun paard gaan. Ik bedoel, rij je nog met bit, rij je dressuur, of alleen zonder zadel met zo'n touw om de hals, ga je buitenrijden zonder bit, of doe je alleen grondoefeningen?
Kortom, wat zijn jouw ervaringen met natural horsemanship. Ik ben benieuwd. (sorry, 't is een beetje lang verhaal geworden)

Mijn paarden zijn opgevoed volgens de n.h. manier (hmm.. bestaat er uberhaupt zo iets Knipoog ?!). Ik doe regelmatig grondwerk, heb in Maart een circus clinic gevolgd en rijden doe ik op de "doodgewone" manier Lachen .
Imo is n.h. de basis van het vertrouwen tussen jou en je paard en als dat eenmaal goed zit, zal je daar tijdens het rijden ook veel profijt van hebben!
Nederlandse websites over n.h. weet ik helaas niet, maar er is hier vast wel iemand die wat weet! Ik zelf heb over 14 dagen weer een clinc (N.H. II) bij Peter Pfister. Als je een beetje duits kan Knipoog , kun je eens op zijn website kijken Lachen .
www.peterpfister.de

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:26

Mijn paarden zijn PNH-opgevoed, ik doe grond werk, rij met een halstertje... Allemaal NH.

en verder rij ik gewoon western en dressuur op de gewone manier en heb ik gewoon les van een niet-NH-instructrice.

Je kunt het best combineren als je wilt...

En ook bij NH is niet alles zacht en lief..Dat is een misverstand.