Risico van het paardenvak....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Risico van het paardenvak....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 22:00

Vandaag was mn laatste dag op stage, op een grote Friezenfokkerij.
Was een gekke dag, keuring waarbij 1 paard stamboek-ster werd en 1tje compleet de grond in werd geboord ( was hun type niet, ze zochten gewoon wat om op te zeiken )

Ondanks dat het ene paard het dus super had gedaan en met een mooie lint naar de trailer liep, vond ik dat mijn stagebegeleidster niet erg blij was...

Later hoorde ik waarom.

Egbert, hun prachtige, lieve hengst ( waarvan ze goede verwachtingen hadden voor de keuring ) liep al een paar dagen niet helemaal goed.
Gister zijn ze met hem naar de kliniek geweest en kregen daar verschrikkelijk nieuws te horen.
Egbert had zo'n ernstige mate van Overhoef dat er niets meer aan te doen was... Slacht of in laten slapen is de enige optie, hij zal nooit meer goed lopen...
Toen ze het me vertelde barstte ze in tranen uit, ze zei dat ze daarom ookniet echt blij leek met de behaalde premie van haar merrie, ze was wel blij, maar kon nu even niets anders dan janken. Ik kon niets anders uitbrengen dan : Wat spijt me dat voor je, sterkte ermee.

Ik kon het niet geloven, die mooie prachtige hengst, die bonk spieren, dat lieve dier...

S'middags bracht ze hem naar de weide, ik vond het zo sneu om te zien. Ze is zo gek van dat paard en had grote plannen met hem.
Ze weten nog niet of ze hem in laten slapen of naar de slacht brengen. Ze is er nog niet aan toe en hij staat nu nog lekker even bij hun.

Maar goed, dat kan je overkomen...
Maar dit was niet het eerste wat ze tegenzat.

Afgelopen jaar dat ik er was hebben ze al heel wat gehad met de paarden.

1 paard verworp een veulen op 9 maanden
1 paard verworp een 2ling op 9 maanden
1 paard bracht een 4 weken te vroeg veulen op de wereld die het kantje boord gered heeft, en nu nog steeds niet gezond is
1 paard kreeg een prachtveulen dat niet ging ademen, en na een half uur het begaf

Het favoriete paard van mijn stagebegeleidster liep continu niet goed genoeg op de keuring en kreeg geen goede premie, terwijl het een prachtpaard was, de gangen waren niet helemaal oke.
Zo'n paard heeft voor de fokkerij geen waarde dus moest verkocht worden.

Nou en zo zijn er dus nog heel wat dingen gebeurd. Ook nog met hun andere dieren ( kat beschoten etc ) en met hun zelf ( zelf vermoeidheidsziekte, zuster Kanker )

Maar goed, nadat ik het hoorde van Egbert bedacht ik me wat een risico's het paardenvak toch soms meebrengt. Ik kon me goed voorstellen dat mn stagebegeleidster er even helemaal vanaf was en alleen maar kon huilen.
Het was een gekke dag, mn laatste werd gek afgesloten. Ik was heel hecht met hun en ga er bv zaterdag weer heen om uit te mesten wat paarden te doen, (ookal is mn stage afgelopen, haar vader vroeg me of ik wat centen wou verdienen )

Ik vind het om zo te zien toch soms wel erg zwaar voor paardeneigenaren (fokkers,hengstenhouders etc ), al die tegenslagen...

Zo, dat moest er even uit, mijn overdenkingen over het paardenvak


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 23:20

Was nog vergeten te melden dat ze 2 week geleden te horen kregen dat diezelfde hengst Cornage 4e graad had. Daar wouden ze hem nog aan laten opereren in Belgiƫ, maar dat hoeft dus niet meer...

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 12:46

Ja je volgt het verkeerd Knipoog

We zijn met 2 merries naar de keuring geweest, van de hengst hadden we goede verawchtingen voor de aankomende hengstenkeuring ( toen hij nog goed liep en geen cornage had)


SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:31

pharagirlke schreef:
wat is overhoef precies?


Bij overhoef heb je botwoekring of stukken die afbrokkelen in het hoefbeen ( het bot in de hoef ) , om het even kort uit te leggen.
Soms breekt er bij een paard een heel klein stukje af van dat bot, dat wordt operatief weggehaald en dan kan het weer goed gaan.
Bij deze hengst was er echter een heel groot stuk gebroken, zo'n 2/3 cm.
Dan heeft weghalen geen zin want hij blijft hoe dan ook niet goed meer lopen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, anjali, ComscoreBot, DemiSisa, Esperanza, Poety, Vagabondo en 34 bezoekers