arrogant...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-01 13:10

ik las het topic van Stef. NImber antwoordde dat het per deel van het land verschillend is.

wat ik mij afvroeg. hoe zit het bij jullie met het arrogantie? vind iedereen zich zelf heel wat. en als jij met je paardje, waar je nog in de beginnersklasse mee rijdt, voor hun rijdt, dat ze er minderwaardig naar kijken?
en als je naar de midden klasse mag, dat ze heel anders tegen je opkijken?
bij ons is het wel zo.
dit vroeg ik mij eventjes af...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 17:39

Ligt er denk ik een beetje aan.
Je hebt hier in de buurt vrij veel wedstrijden. bij sommige verenigingen ga ik al niet eens starten omdat je daar in alle klasse met de nek wordt aangekeken als je niet minstes 2 of 3 paarden al naar de Z1 of Z2 hebt gereden en als je paard niet echt van een dure afstamming is nou dan kun je nog rare opmerkingen krijgen ook.
Helaas is mijn ervaring dat het vaak de KNF wedstrijden zijn (niet allemaal hoor)
De NBVR wedstrijden vind ik erg leuk.
Vaak mensen die meteen naast je komen stappen om te kletsen als je zelf even stapt enz.
vooral de wedstrijden op Kootwijk vind ik erg leuk. 1 NBVR wedstrijd is op zich erg leuk om te starten maar mijn ervaring is dat daar sommige mensen zijn die zich heel wat vinden.
Bij het losrijden moet je echt altijd voor hun op de kant ook al heb je voorrang.
Ik zelf vind het wel leuk starten de mensen zijn erg aardig enzo en als je met het losrijden doordrukt als je toch echt voorrang hebt dan blijven ze aardig uit je buurtmaar das makkelijker gezegd dan gedaan voor sommige maarja ik heb nu eenmaal een tank *LOL*

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 17:54

Heej, da's een leuke vraag!

Hier in drenthe valt het wel mee geloof ik, het is eigenlijkaltijd wel gezellig op wedstrijd (tenminste bij de pony's) maar uiteindelijk rijdt iedereen natuurlijk voor zichzelf.

Mij wordt ook weleens verweten dat ik arrogant ben, weet ik veel, kwestie van houding oid......in de clubles doe ik het ook weleens expres, die manegeruiters kunnen zo irritant zijn, en als dan een arrogante blik genoeg is om ze van de hoefslag af te krijgen....doe ik dat gewoon hoor!

Enne, op wedstrijd moet dat ook weleens gewoon, alleen zijn er soms van die mensen die dan extra dichtlangs je gaan rijden en je dan aankijken van zo, jij kan dus niet rijden hè...daar kan ik echt niet tegen dus dan zeg ik er wel wat van.

Sommige Zruiters voelen zich ook wel heel wat met hun hoedje...gaan ze alleen uitstrekken en changeren enzo in de losrijbak...dan kijk ik wel even de andere kant op.

Wat berteft verschil tussen klasses; natuurlijk heb je meer aanzien als je in de Z rijdt als dat je in de B rijdt....logisch denk ik.
Maar ik denk er zelf zo over; als ik iemand spreek die een dik winstpunt in de B gehaald heeft feliciteer ik diegene net zo goed als iemand die in het Z een winstpunt gehaald heeft...en zo is het in Drenthe over het algemeen wel geloof ik.

Ben benieuwd naar andere antwoorden!

grtx, Rieja

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 20:02

Hier bij ons valt het ook erg mee vind ik. Ik ken eigenlijk geen specifieke concoursen waar wel zo'n sfeer hangt. Hier in de regio gaat het altijd wel goed Pling Pling Pling
En waar echt een supergoeie sfeer hangt is op de Almelose Ruiterdagen!!!!!Maarre...das niet hier in de buurt...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 20:17

Ik rijd NKB, al bijna 20 jaar. Ooit mee begonnen omdat de club een grote veewagen voor achter een tractor had, waar 8 paarden op konden. Wij hadden toen nog geen trailer en konden zo toch op concours. Echt het 'oude' landelijke rijden. We reden toen ook 8tal - super leuk - en een ander voordeel vind ik dat dressuur en springen op dezelfde dag wordt gereden en je dus minder vaak van huis hoeft. Nadeel is dat je geen 2 proeven kunt starten. Ik vind wel dat het tegenwoordig niet zoveel meer uitmaakt, en volgend jaar - na de fusie - helemaal niet meer. Vroeger was de NBVR hier de 'kak'club en de NKB de boeren maar dat onderscheid is aardig verdwenen. Ach en kapsones kom je overal tegen.

Overigens een kleine kanttekening bij de opmerking over die Z ruiters die zonodig moeten 'showen'. Vergeet ook niet dat changementen en uitstrekken onderdelen van de proef zijn! En een goede proef vind ik altijd een prestatie, of dat nu B, Z2 of Grand Prix is.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 21:36

Hoi! Wat ik zelf vaak meemaak: een vrouw die een handelsstal heeft en een andere vrouw nauwelijks gedag zegt tijdens een wedstrijd ergens, terwijl ze haar minstens twee keer per week op de vrij kleine manege tegenkomt en daar wél af en toe met haar een praatje maakt. Maar op de wedstrijd, als er mensen met 'aanzien' naast haar staan, dan heeft ze het liefst dat die ander weggaat, want dat schaadt natuurlijk haar naam.... Misselijk Misselijk !
En nog een meisje van 14 jaar, die eerst altijd met andere manegeklanten omging, andere meisjes zonder eigen pony. Maar sinds ze op woensdag rijdt bij de vereniging wil ze die anderen niet meer zien, of alleen maar om te vertellen hoe fantastisch ze wel niet rijdt en hoe erg haar pony deed... Boos!.
Maar ik heb een vriendin, Jolanda, met eigen paard, die ontzettend aardig is tegenover mij maar ook anderen, ze leent alles aan iedereen uit, vertrouwt spullen aan anderen toe waarbij ikzelf weleens denk "oeps zou je dat nou wel doen". Ze helpt mij door mee te fietsen als ik onder het zadel met Pie over de weg naar de les ga, en weer terug. Ze geeft les aan beginners, gratis. Ze helpt bij wedstrijden, zij rijdt met haar trailer en brengt zo Pie en mij naar wedstrijden, en blijft dan de hele tijd helpen en weer terug. Een paard waarvan de eigenaar niet kan? Zij gooit het wel even los in de bak. Ze is echt fantastisch. Ik zou niet weten wat ik zonder haar moest Lovers .
Dan is er Hetty, 52 jaar, die nog maar twee jaar rijdt. Sinds een jaar heeft ze, in het begin onder begeleiding, een eigen paard. Als ze hoort dat ik die dag niet op Pie heb kunnen rijden, vraagt ze (terwijl ze zelf net wil rijden in de bak) of ik niet ook een half uur op haar paard wil. Echt een lieverd. En alle kinderen met vragen over de verzorging, alles legt ze vol geduld uit. Ze is een grote dierenvriendin en heeft eens een jong veldmuisje dat we op stal vonden dagen en nachten lang voeding gegeven in de hoop dat die zich zou herstellen. Het muisje overleed, maar ons grote respect voor Hetty werd geboren Lovers . Hetty rijdt geen wedstrijden, ze heeft er niet alleen geen tijd voor, haar paard is ook niet geschikt ervoor, erg lomp en slecht ingereden. Toch komt ze kijken als Jolanda of ik een wedstrijd hebben, en het doet me pijn als sommigen van onze vereniging/manege dan zonder iets te zeggen haar voorbij lopen, omdat Hetty nog niet zo fantastisch rijdt en geen startkaart heeft... Hetty is op ander gebied, haar karakter, allang op nivo ZZ Party!! ! Ik vond het een eer dat ze op mijn verjaardag kwam.
Jolanda en Hetty, ga zo door Lovers !!
Groetjes, Dorine.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 21:52

Vroeger ging ik ook altijd naar maneges toe. Ik had zelf geen paard of pony en mocht geen les van mijn ouders, omdat het te duur was. En zelfs als klein kind vond ik altijd al, dat mensen op maneges, van die kakkers waren. En waarom, dat begrijp ik nog steeds niet Verward Verward Waren zij soms beter dan ik, omdat zij wel les hadden en/of paard? Als je dan als 8 jarig meisje al ziet dat er van die kakkers lopen, dan moet het toch wel heel erg overduidelijk zijn!! Toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 22:03

Volgens mij heb je (Caballo) dan helaas pech gehad want bij ons op de manege hangt juist helemaal geen kak cultuur en op mijn vorige manege ook niet. Of je nu een eigen paard hebt of op manege paarden rijd deed en doet er niet toe.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-01 22:39

Blijkbaar ben ik niet de enige die het opviel dat er veelal kakkers op maneges rondlopen. Ik denk dat jij gewoon mazzel hebt gehad Katrien.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-01 09:55

Ik wil ook even reageren hoe het bij ons gaat.

Ze zeggen dat ik super arrogant op het paard zit tijdens de les. neus in de lucht, en showen maar!!! maar als ik eraf komt is het helemaal anders. ben meestal wat onzeker over hoe ik rij, en hoe m'n paardje loopt. Ook op wedstrijden heb ik er moeite mee, want er lopen zoveel mooie paarden rond! en hickory leek met haar lengte net een pony! en sta ik wel mooi op hicky? ben ik niet te lang voor haar?

bij ons op de manege is er echt haat en neid onder de wedstrijd ruiters. ze gunnen elkaar niks. ja, ik heb ook wel eens dat ik denk: verdomme, waarom haalt zij altijd een winstpunt en ik nooit?!
maar je heb makkelijke paarden en moielijke. toevallig reed ik op 1, die niet echt een van de makkelijksten was. ze kon staken als de beste, en had moeite met zich rond te maken.
maar ik feliciteerde wel iedereen met zijn of haar behaalde plaats! het is toch weer een goede naam voor je manege? en wedstrijden doe je toch voor je plezier?
maar dat plezier, wordt heel snel vergeten.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 17:28

Tja, bij ons op stal wordt er ook wel geluld, dat zal overal wel zijn Schijnheilig Schijnheilig , maar de concoursen bij ons zijn met een prettige sfeer, echt waar...in deze hele regio!
En op stal...tja...je moet gewoon je eigen dingen doen, je niet teveel bemoeien met de anderen als ze rijden, je eigen paardje op je eigen tempo en manier rijden en daarna gezellig naar de kantine gaan. Je ziet heel vaak dat iedereen in de kantine heel joviaal met elkaar is, maar zodra ze langs de rand van een bak staan waar iemand rijdt.....brrrrrr!!!!
Soms is de sfeer op een manege heel schijnheilig en hypocriet Schijnheilig Schijnheilig , het beste is om gewoon jezelf te zijn en te blijven...maar eerlijk is eerlijk, ik banketstaaf heus ook weleens mee, het hoeft ook niet altijd negatief te zijn trouwens! Party!!

Groetjes Suzanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 18:09

Het belangrijkste is dat je plezier hebt in het rijden en laat je daarin vooral niet door anderen opjutten.

Op de stal waar ik sta komen regelmatig nationale en internationale ruiters trainen. Het heeft voor mij geen enkele zin me aan hen te gaan meten. Ik bewonder ze liever. Ik kan echt genieten wanneer ik iemand zie rijden die zijn paard er echt goed aan heeft. Maar ik geniet ook wanneer ik zie dat iemand super veel plezier heeft in het rijden, ook al loopt dat paard als een krant Verward .

jalours op de paarden van anderen ben ik al lang niet meer. Ieder paard heeft + en - en hoe je dat weet de sturen is voornamelijk afhankelijk van de kwaliteiten die je als ruiter hebt. Sommige mensen denken nu eenmaal dat het gras altijd groener is aan de andere kant van de heuvel.

Arrogantie zal er best zijn maar ik probeer er aan voorbij te gaan en dat lukt aardig *LOL* *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 20:09

Jaloers op andermans paarden ben ik niet, mijn paard is voor mij geweldig en op hem ben ik het meest trots. Eigenlijk ben ik altijd wel trots op hem en ik vind dat dat zo hoort. Tussendoor vind ik ook nog ruimte om trots te zijn op andere paarden, zoals die van mijn leerlingen. Zelf sta ik ook op en neer te springen in de bak als een van die paarden (of welke dan ook) iets laat zien wat voor zijn doen geweldig is, ieder dier op zijn eigen niveau.
Eerder heb ik me wel op laten jutten door die 'geweldige wedstrijdmentaliteit', maar nu niet meer. Starten doe ik nauwelijks meer en als ik het doe dan doe ik mijn best en probeer ik anderen niet in de weg te zitten in de hoop dat men dat ook niet bij mij doet. Hier in de regio hangt het heel er af waar je start en vooral wie je er tegen komt. Er zijn nu eenmaal mensen die in een halve seconde mijn humeur verpesten.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 20:55

Ik rijd al jaaaaaaaaaaaaaren wedstrijden en het interesserd mij geen biet wat anderen doen zeggen of hoe ze op hun paard zitten ,al hangen ze er onder ik zie t niet .Als ik aan t rijden ben zie ik niemand ik ben alleen met de wedstrijd bezig Als ik klaar ben en mijn paard staat op de trailer ben ik weer aanspreekbaar en dan zeggen mensen tegen mij :wat ben jij arrogant zeg ,je ziet me niet eens staan en wat kijk je boos zeg enz .Jammer dan ,ik kan niet alles tegelijk!!!!!!en arogant ben ik niet alleen geconcentreerd bezig ,misschien zie je dat dan .en ja ik rijd ook met een hoedje en ja ik oefen ook graag de dingen op het voorterrein die ik in de proef moet kennen .en ja ik neem ook voorrang als ik dat heb. Maar soms zie ik echt niets omdat ik zo bezig ben (en thuis altijd alleen rijd ) dat ik bijna iemand van z,n sokken rijd ,maar dat doe ik beslist niet expres . Lovers

mdev

Berichten: 354
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Zeven, DE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:02

Ik heb daar ook altijd zo gigantische hekel aan als je gezegd word dat je niet zo boos moet kijken, meteen alle concentratie weg. Eigenlijk een domme opmerking, want als je je concentreert lach je niet, of je moet heel briljant zijn, dan kan je lachen en je concentreren tegelijk Verward
Lachen

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:09

hmm kan afentoe ook wel arro uit de hoek komen. maar das niet op de manege meer op school want daar loop ik met sjago kop rond. op de manege loop ik alleen big smilend rond en met mn TPT bodywarmer omdat ik dat wel stoer vindt staan. Er lopen niet zoveel van die tuttebollen op onze manege maar dat komt ook omdat we niet zo erg wedstrijd gericht zijn. en ach trek me er meestal niets van aan voel me toch wel beter dan de rest Tong uitsteken

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:18

ik rij zelf geen wedstreiden maar mijn zus reed

bij ons is het verschillend bijv. bij springen kent iedereen elkaar (is bij dressuur ook wel zo maar toch anders) en er is gewoon een leuke sfeer.
bij dressuur vind ik de sfeer minder leuk komt ook door mijn zus.
bij de pony's was het veel leuker

het ligt er ook aan hoe je zelf bent ik ga dus vaak met mijn zus mee en zij is gewoon arogant als het op wedstreiden aankomt dus dan ben ik ook maar arrogant (denkt iedereen) dus ik wordt ook vaak met de nek aangekeken. het duurde ook heel lang voordat mensen mij mochten op de club waar ik nu ook rij

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:26

Maar even niet op wedstrijd maar op de manege of de pensionstal... hoe ben jij dan? Als je toevallig naast iemand staat die erg populair is, of die jij goed vindt, en er komt een 'beginner' aan die met jou wil praten, hoe doe je dan? Ben je net zo aardig als altijd tegen die beginner, of is je gedrag anders? Wil je ineens stoer doen/goed zijn als er bepaalde personen van stal aanwezig zijn of blijf je gewoon bij elke persoon dezelfde die je altijd was?
Ik ken een meisje van 16 die ineens vreselijk cool moet gaat doen zodra ze merkt dat die Z-amazone binnenkomt waarmee ze zo graag vriendin wil zijn, maar die haar niet ziet staan omdat ze geen wedstrijden rijdt of een paard heeft. Tja. Echt wel zielig type, zowel die ene als die andere. Terwijl ze beiden best aardig zijn zolang je ze maar apart spreekt waar niemand bij is, dan doen ze 'gewoon'. Vraagje:
Waarom is er juist in de paardenwereld zoveel arrogantie, jalouzie, achterdocht en vernedering?
Wie heeft tips om dit te verminderen bij jouzelf op stal?
Groetjes, Dorine.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:36

ik sta maar met z'n 2en op stal en zie die ander nooit

op de manege waar ik rij daar ken ik iedereen en iedereen kent mij van "het" tinkertje of ze nu wel of geen paard hebben het is daar echt leuk (austerlitz)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:44

Overigens een kleine kanttekening bij de opmerking over die Z ruiters die zonodig moeten 'showen'. Vergeet ook niet dat changementen en uitstrekken onderdelen van de proef zijn!
##Ja, dat bedoelde ik ook niet.....maar sommigen doen dat dan echt zovan kijk eens hoe goed ik dot kan, en nog eens, en nog eens.......dat bedoel ik

En een goede proef vind ik altijd een prestatie, of dat nu B, Z2 of Grand Prix is.
##Dat bedoel ik ook. Hoop dat dat wel overgekomen is?!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:47

Ik heb er geen last van WANT IK ZIE T NIET en al zag ik t wel dan maakt t me geen ene moer uit wat anderen zeggen of doen ik kies m,n eigen vrienden wel en helaas kan dat niet iedereen zijn

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:51

Dorine;

Ik denk dat dat dels ligt aan dat het nou eenmaal een individuele sport is.

Uiteindelijk rijd je voor jezelf (ik heb het nu over de wedstrijdruiter en iets anders dan wedstrijdruiter kan ik me ook niet voor stellen - hoop dat dit niet arrogant klinkt Lachen - waar doe je het anders voor? )

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 21:53

afentoe kan ik wle arrogant overkomen. maar ik denk dat dat ook komt doordat ik heel veel mag op de manege. Maar dat is dan wel tegen de mensen die ik niet uit kan staan maar ga me dus absoluut niet arrogant gedragen als er andere 'belangrijkere' mensen bij staan.
en waardoor t komt dat in de paardensport zoveel jalouzie ed is. ik denk omdat het een dure sport. het is heel menselijk om jelours te zijn op wat een ander heeft en ik dnek dat dat in de paardensport heel duidelijk onderstrept wordt. Iedereen vraagt ook altijd naar afstamming enzo (niet dat daar wat mis mee is maar t gaat om t paard niet om wat paps en mams deden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 22:24

Eventjes voor Dorine.
De mensen met wie ik graag om ga heb ik niet geselecteerd op hun prestaties, maar wel op hun omgang met en liefde voor de paarden. Daarbij boeit het me eigenlijk niet of die persoon nu GP rijdt of dat ze net weten met welk been ze moeten opstijgen.
Helaas is het wel zo dat je veel onwetendheid en onkunde ziet bij mensen die puur recreatief, of nog maar net met paarden bezig zijn. En eerlijk gezegd erger ik me daar wel eens aan Schijnheilig omdat het paard daarvan toch altijd weer de dupe is Boos! . Misschien ben ik zelf veel te perfectionistisch Scheve mond\ maar voor mij is het ook maar gewoon hobby en ik zet me er 100% voor in. Ik vind dat ik dat verplicht ben aan mijn paard.
Voor ieder van ons hier is het paardrijden gewoon een hobby [dacht ik toch Verward ] Voor mij staat daarin het paard centraal Lovers . Essentieel is dat ik dat met plezier en liefde voor het paard doe. Daarin hoef ik me voor niemand te bewijzen of te verantwoorden. Ik ben alleen verantwoording verschuldigd aan mijn paard en hem boeit het al helemaal niet op welk niveau hij presteerd *LOL* Pling *LOL* Pling *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 23:13

Rieja, ik had ook begrepen dat we het over mijn 2e opmerking eens waren. Ach, en showen, laat ze hun paard maar leeg rijden het moet toch in de ring gebeuren!