Slecht nieuws van DA: gat in kroonbeen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Slecht nieuws van DA: gat in kroonbeen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 18:04

Mijn paard liep de laatste dagen al niet lekker, vooral aan het begin erg stijf, maar als ik een paar rondjes had gedraafd werd het wel weer beter. Voor de zekerheid vandaag toch maar even naar de dierenarts geweest. Eerst gewoon rechtuit gemonsterd, maar was niets aan de hand. Daarna op de volte op het harde en met heel veel moeite was er misschien iets te zien aan het rechtervoorbeen. Toen op het zachte aan de longe, maar daar was helemaal niets te zien. Vervolgens terug op het harde en daar leek het rechts toch niet helemaal goed te zijn. Rechtsvoor verdoofd, even wachten en weer terug op de volte op het harde. Bleek linksvoor niet helemaal lekker. Voor de zekerheid wilde de DA toch maar foto's maken van beide benen. Rechts was prima, helemaal niets te zien, maar links blijkt er een 'gat' in zijn kroonbeen (als ik het me goed herinner, want ik ben nog helemaal de weg een beetje kwijt). Dit is ontstaan door te weinig bloedtoevoer. Daardoor is het bot daar afgestorven en is een cyste/gat ontstaan (althans, dat is hoe ik het me op dit moment herinner). Maandag moeten we terug en dan gaan ze het verder onderzoeken. Tot die tijd moet ik gewoon vol rijden, en als hij niet helemaal regelmatig is er doorheen rijden.
Pfff... dit komt me dus echt ontzettend rauw op mijn dak vallen, met een paard van 13 wat dus nog nooit wat heeft gehad. Ik weet ook niet precies of het komt door dat gat dat hij nu niet helemaal lekker liep, of dat ze het gewoon per toeval hebben ontdekt. Dat laatste in ieder geval, omdat het in eerste instantie het rechterbeen leek te zijn, maar toch...
Heeft iemand enig idee wat de consequenties hiervan zijn? De DA had het nog wel over bloedverdunners oid, maar goed, toen had ik wel net een flinke klap in mijn gezicht gehad.... Op stal hadden ze het nog over aangepast beslag, maar ik heb dus helemaal geen idee...
Anders eerst maandag maar even afwachten. Dan hoor ik in ieder geval weer meer.... to be continued...



Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 09:45

Dank jullie wel voor jullie reacties! Na een dagje huilen gaat het wel weer en hoop ik er het beste maar van... Ik zal in ieder geval alle vragen die ik van het weekend nog bedenk allemaal even opschrijven zodat ik ze maandag allemaal op de DA kan afvuren, zodat ik maandag iets beter voorbereid ben...

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 21:52

de update: vandaag weer naar de DA gegaan. Op links, waar dus die cyste zit bleek hij niet kreupel te lopen. Op rechts wel. Ik wilde dus bijna zeggen: hiep hoi, mijn paard is gewoon kreupel!! Haha!

Even het complete verhaal: hij is eerst weer op de volte op het harde gezet. Zowel linksom als rechtsom. Daarbj liep hij met rechtsvoor niet goed. Linksvoor was niets te zien. Daarna is rechtsvoor het hoefgewricht verdoofd en liep hij beide kanten op weer gewoon rad. Nu moet ik vrijdag terug komen, dan wordt hij ingespoten in het hoefgewricht. Tot die tijd en de 4 weken daarna moet ik stappen, bij voorkeur op het hard en ongeveer 30 min. per dag. ik mag er op of ik mag aan de hand. waar hij maar het braafste mee is, dus ik kan gewoon kleine stapritjes buiten gaan maken. Dat voor wat betreft rechts.

Links zit natuurlijk die cyste er wel en die blijft ook gewoon zitten, want daar kunnen ze niets aan doen. Alleen heeft hij er nu dus klinisch geen last van, en zo lang dat het geval niet is, is er dus niets aan de hand. Wel heeft hij bloedverdunners gekregen en moet ik over een half jaartje weer terug komen om een nieuwe foto te laten maken, zodat kan worden gekeken hoe de cyste zich ontwikkeld.

Laat ik ook niet te blij doen, het is en blijft wel gewoon een tijdbommetje wat in zijn been zit en wat volgende week af kan gaan, maar ook pas over een aantal jaar. Maar goed, vooralsnog zijn we tenminste uit de gevarenzone denk ik en dan kijken we over een half jaar wel weer verder....

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:09

Pff... weer de helft vergeten te vragen... ik was nu wel weer zo blij met de uitkomst dat hij niet kreupel loopt op het been met de cyste dat ik helemaal weer ben vergeten de details van de kreupelheid aan het rechterbeen te vragen. Ik weet dus niet hoe het kan zijn ontstaan, waar het precies zit (ze hebben de voorkant net boven de hoef verdoofd, wat kan het dan zijn?) en wat ze gaan inspuiten. Maar bij 80% van de paarden ging het dan daarna weer gewoon goed en ik heb geen reden aan te nemen dat Jorden niet bij de 80% zou horen, dus wat dat betreft ben ik weer helemaal hoopvol. In het weekend was ik nog bang dat ik hem weg zou kunnen brengen, dus dan is 4 weken stappen gewoon een genot! Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, DayDream21, Dian12345, Patriesje, Unicorn79 en 92 bezoekers