Ineens besloten; ik stop met paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Ineens besloten; ik stop met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 19:11

Zoals jullie weten is mijn paardje ziek en kan niet meer bereden worden.
Volgend weekend gaat hij het land op en ik hoop dat hij daar enigszinds beter van word.
In de tussentijd rij ik nu een paard waar ik mijn voldoening niet in kan vinden. Vandaag steigerde het paard en liet zich gewoon achterover vallen terwijl ik erop zat. Ik vertrouw haar niet, en als ik rij is het constant terug houden en moeite doen om erop te blijven zitten omdat ze je er gericht af probeert te krijgen. In het begin vond ik het leuk omdat er vooruitgang in het rijden en lopen van het paard kwam, maar nu rijden er teveel mensen op en ik merk dat ik niet veel verder kom.
Ik heb er geen lol meer in, voel me zo schuldig dat mijn eigen paardje daar maar staat en niet eens het bos in kan of iets dergelijks.
Vandaag stond ik voor de kast en zag ik al die dure spullen, sommige zelfs nog nooit gebruikt (zoals een hoofdstel en dekje). Al die spullen die ik gespaard heb en gekocht voor mijn eigen paardje. Op het moment dat ik mijn zadel op het andere paard leg voel ik me zo schuldig. Ik had dat zadel gekocht voor bram en niet voor dat andere paard.
Ik wil best nog wel eens rijden, maar dan gewoon lekker werken MET het paard en niet alleen VOOR het paard. Ik vind het leuk om lekker dingen te oefenen en tuurlijk heb je eens tegenslag, maar ik heb er geen zin meer in.
Misschien moet ik een bijrijdpaard zoeken voor een paar daagjes in de week waar ik lekker veel mee kan zoals trainen e.d. en paard dat gewoon alle 3 de basisgangen kent, maar nu heb ik geen zin meer om te rijden... voel me zo tegenstrijdig...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 19:55

Als je je zo voelt moet je het gewoon niet doen. Wen eerst eens aan het idee dat je je eigen paardje niet meer kunt rijden (voorlopig? Ik weet niet wattie heeft).
Tzt kun je dan altijd een leuk bijrijdpaardje zoeken wat wel klikt.
Heel veel succes en sterkte.
Viv

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 21:41

Vippie schreef:
Wen eerst eens aan het idee dat je je eigen paardje niet meer kunt rijden (voorlopig? Ik weet niet wattie heeft).


Hij heeft een virus en co-ordinatie probleem. Waarschijnlijk veroorzaakt door beklemming in de zenuwbanen van zijn schouders/rug. Het word dus afwachten of hij ooit weer bereden zal kunnen worden!

Bedankt voor je berichtje!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 22:15

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 23:17

als je zoveel problemen hebt met dit paard ga dan voorzichtig op zoek met naar een ander.
Met bram kun je nog steeds wandelen en knuffelen en poetsen!
misschien nog wat aparte dingetjes aanleren zoals volgen oid.
paardridjen doe je voor je plezier als je dat niet hebt met je huidige bijrijdpaard dan zou ik op zoek gaan naar een ander.

schuldig moet je je niet voelen Bram maakt het niet uit of je zijn zadel bij een ander gebruikt immers hij heeft er last van als je het nu op hem zou leggen voor een flinke rit.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 01:52

Toch zeg je eigenlijk twee verschillende dingen. Je voelt je schuldig naar Bram en je hebt geen vertrouwen in je huidige verzorgpaard. Dat zijn op zich twee dingen die los staan van elkaar.
Dat schuldgevoel, daar moet je "gewoon" overheen. Zoiets zal tijd kosten, energie en ook emoties, maar daar is niks mis mee, ten slotte is het een beetje als een rouwproces. Neem daar de tijd voor, en gun jezelf die tijd.
Het vertrouwen in je verzorgpaard moet je hebben, zo niet, dan zou ik daar niet mee doorgaan. Paardrijden is voor de lol en de ontspanning, niet om continue op je hoede te moeten zijn voor je leven.
Succs.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 09:38

Ben het eens met Nimber en Ikke.
Gun jezelf eerst maar eens de tijd om alles te verwerken wat er met Bram (en dus ook met jou!) gebeurt.
Bram houdt van je, hij is blij als jij met 'zijn' spullen even een uurtje plezier op een ander paard kan hebben.
Met dit paard is er echter van plezier geen sprake lees ik, dus dan neem je toch gewoon uitgebreid de tijd om een ander paardje te zoeken, eentje waar het beter mee klikt?
Oke, geen enkel paard is Bram, maar dat betekent niet dat je door moet gaan met een paard dat je niet vertrouwt en waar je geen voldoening aan beleeft.

De afgelopen tijd heb je erg veel voor Bram gezorgd, aan Bram gedacht.
Denk nu maar eens aan jezelf, aan wat jij graag zou willen.
Dat vindt Brammie ook! Lovers

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 09:44

dat je erg bezorgd bent om het welzijn en de gezondheid van je paard is goed voor te stellen, evenals dat je het moeilijk vindt om er wat afstand van te nemen. maar het is je van harte gegund dat je naast al die zorg die je hebt ook misschien ernaast wat plezier kunt ondervinden met andere paarden. je moet niks, het mag wanneer jij eraan toe bent en het jou bevalt. je kunt veel meer aan wanneer je je zelf naast al die zorg weer kunt opladen met leuke indrukken. voor jou beter en daardoor ook voor je paard. sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:45

He Ymke, ik vind het heel logisch klinken hoor, ik snap het wel. Maar toch zou Bram dat volgens mij niet willen. Ik denk niet dat het hem wat uitmaakt dat zijn zadel nu op een ander paard ligt. Je geeft hem immers nog steeds 100% wat hij nodig heeft, en je bent er voor hem...

Misschien is het slim om eens een pauze te houden voor jezelf. Stop gewoon met dat andere paard, dat gaat toch niet lekker. Hou het een tijdje bij verzorgen en lekker tuttelen met je Brammetje. En als je het rijden dan echt gaat missen, dan zijn er nog genoeg leuke paarden op de wereld die graag een lieve bijrijdster willen....

Ga jezelf niet gek zitten te maken hoor, dat vindt Bram helemaal niet leuk, dat heeft zijn vrouwtje helemaal niet verdiend!

donder
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 13:00

ik heb ook zoiets gehad alleen mijn pony is overleden. en ik kreeg na een half jaar een grotere pony. ik heb het in het begin ook heel moeilijk gehad ik vergeleek mijn nieuwe pony met mijn oude pony en dat was niet eerlijk.
ik had ook schuldgevoelens en ik heb ook heel vaak gedacht ik ga niet meer rijden. vooral als mijn nieuwe pony niet wou luisteren want hij is best eigenwijs. ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben als je straks een ander paard gaat rijden. veel succes met je beslissing