Wat zoek jij in een paard??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Wat zoek jij in een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 23:16

Kijk je naar exterieur, afstamming, gedrag, ras, grootte, enz? Wat zoek je dus in een paard,(en waarom??) of moet je er gewoon verliefd op worden??? Ben wel benieuwd hoe jullie daar naar kijken

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:19

Iemand hielp me met een pony uit tezoeken.. en toen hebben we gewoon die genomen omdattie wel leuk liep..

maar als ik nou weer een pony moet kopen kijk ik naar karakter.. (natuurlijk de groote) en de bouw

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:22

Ik zou er op letten dat het klikt, verder niet al te hoog. Verder vind ik de afstamming niet echt belangrijk als ik het dier zelf maar leuk vind. Ik hou ervan als een paard een goed karakter heeft en graag voor je wilt werken. Leeftijd liefst niet ouder dan een jaar of 10 maar dat is persoonlijk.

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 23:30

Heej Blieb, volgens mij heb ik je vorig jaar les gegeven, in st. Pancras!! Hoe is t nu met je paardje Daraxo??

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:35

bouw en uitstraling
En uiteindelijk zoek ik er vooral 'contact' mee...
die zelfstandige bokken vind ik nooit echt leuk rijden

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 23:53

Ik ben tot nu toe nog niet een valse ijslander tegengekomen, dus vandaar dat dit ras me erg aantrok. Ik let niet echt op hoe ze er uit zien qua kleur, alhoewel je natuurlijk stiekem toch een soort voorkeur hebt. Verder moet het paardje betrouwbaar en lief zijn... Lachen Een ander ras maakt me ook niet uit, ik heb liever een stoere, betrouwbare kruising dan een valse, gemene ijslander natuurlijk. Tong uitsteken Toen we de onze kochten letten we er niet zo op, maar nu zou ik wel letten op tölt / telgang in een ijslander. Alhoewel de onze ook vijfganger is maar de telgang er nooit is uitgereden, en gelukkig, want daardoor tölt hij wel heel zuiver! Lachen

Ik denk dat als je gaat kijken bij een paard je snel genoeg merkt of je er iets mee hebt en of het iets voor je is... En dan moet je dus nog afwachten hoe ie rijd etc. (wij hebben onze paarden van een foto gekocht en uit ierland gehaald, haha, en wát een geluk hebben we met ze gehad zeg! Het klikte meteen. Lovers)

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 00:19

- Ras (mérens)
- Karakter
- Gezondheid
Verder uiteraard wat het paard al kan, of het klikt etc.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 02:07

goed en braaf karakter, 1.65 of groter, leuk vinden om te springen en naar het bos te gaan.. dat was het wel Haha! oja en het liefst gitzwart van kleur.. maar waarom zijn die nou zo moeilijk te vinden ???

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 12:34

Ik was niet echt op zoek, maar als ik iets zou willen dan wel een flink paard, minimaal 1.65, donkerbruin of zwart, zo min mogelijk wit.
Braaf karakter, maar zeker niet zonder karakter, wat pit en eigenwijsheid mag van mij, en natuurlijk met wat dressuur ambities Haha!

Uiteindelijk werd ik helemaal gek op een haflinger, die ik dus gekocht heb, 1.40, bruin met blonde manen, dressuur moet lukken, maar natuurlijk niet hetzelfde als bij wat ik in mijn hoofd had.
Het larakter heb ik wel gekregen, lekker pittig en eigenwijs.

Uiteindelijk was op slag verliefd zijn dus toch belangrijker dan al die andere dingen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:27

Als ik op zoek ben naar een paad zoek ik een paard met talent voor Endurance. Het liefste een arabier. De grote doet er niet zoveel toe, maar ik heb het liefste toch wel een paardje die niet heel klein is (groter dan 1,50 ofzo). Goed en braaf karakter. En de afstammeling doet er voor mij helemaal niks toe. Het liefste heb ik ook géén merrie Haha!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:52

- Beleerd
- Verkeersmak
- Betrouwbaar
- 1.60m
- kwpn of iets wat er op lijkt
- en het moet natuurlijk klikken Lachen

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:03

Ik let op de klik Lachen

Verder uitstraling, hoe het dier op me overkomt qua gedrag en of het sociaal is tegen mensen..

Ik had ook als eisen: Geen groen paard....
Waarmee kom je thuis? Een macho jaarling Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:33

Ik moet echt als een blok voor een paard vallen... Ofwel vanwege de kleur (ik heb een wansmaak, hoe aparter hoe mooier Schijnheilig) of vanwege zijn karakter. En het moet geen merrie zijn...

Ik kan niet met merries overweg, en van 'rustige' paarden word ik gewoon vervelend... Onbetrouwbaar moeten ze niet zijn, maar tussen lief en onbetrouwbaar zit een heel groot vlak.

Daarna ga ik pas kijken wat ik ermee kan... Een pony zal me zelden tot nooit aantrekken, heb er gewoon niets mee. Het zijn dan ook doorgaans paarden waar ik voor 'val'. Als ie dan ook nog spring-gefokt is... OK dan!

Als ik tzt voor een eigen paard ga kijken, als ik gesetteld ben en alles, dan komt er een jonkie, misschien 2 in het geval van een veulen. Ik wil iig bij voorkeur een onbeleerd paard, en anders max. 6 jaar oud...

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 14:34

Ik zoek een prettig rijpaardje, lief met rijden en knuffelen en het liefst een Haf Haha!

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:50

beweging en karakter. Ik weet nu uit ervaring dat een paard die super kan bewegen ook wegens karakter onmogelijk kan zijn om op te rijden.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:44

ik kijk naar exterieur en vooral naar het karakter van het paard..
en ook naar de bewegingen en de bloedlijn..

verder moet ze er gezond en goed uitzien..

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:46

uitstraling en karakter. Het paard moet willen werken. Ik heb wel op een paar bokken gereden die dat niet wouden. Die werkte met tegenzin. Om daar elke dag gemotiveerd heen te gaan, gebeurde niet vaak.

Op Mirk werd ik verliefd. Een verkeerde kleur, grootte én een asbakkie dat hield me niet tegen om hem te kopen Lovers

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:51

ik kijk naar bijna alles Lachen
afstamming, grootte, leeftijd (jong), bouw en beweging, karakter, gezondheid.
enige waar ik mijn keus niet van af laat hangen is kleur (hoewel ik natuurlijk wel kijk of het een simpele bruine is of een schimmel :p )

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:01

Ik let eigenlijk ook overal op. Het totaal plaatje moet me gewoon liggen.
Natuurlijk let ik wel op het karakter, maar of het echt klikt niet, daar kom je simpelweg niet achter in een paar keer.
Verder vind ik exterieur, karakter en gezondheid het belangrijkste. Verder leeftijd en stokmaat en prijs Haha!

Het ras deels. Het moet wel een paard zijn waar ik de sport mee in kan, maar of het een KWPN of een bijv. een Duitser is maakt mij niet uit.
Kleur is ook niet iets waar ik een paard op zou afkeuren, maar ik heb natuurlijk wel voorkeuren Knipoog

[Edit]Afstamming vind ik ook redelijk belangrijk en natuurlijk moeten de bewegingen mij aanstaan[/edit]
Laatst bijgewerkt door Antoinette op 05-07-04 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:05

Ik wil een blije, eerlijke, Gelderse merrie met een vrije bloedlijn.
Helaas zijn die eigenlijk niet meer te vinden.
Toen Lisa (Loek x Goudsmid) dus te koop kwam heb ik haar direct telefonisch gekocht, puur om haar bloedvoering.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:25

Antoinette schreef:
en prijs Haha!

O, die was ik vergeten... Dat maakt idd een hoop uit Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:51

Het moet iig klikken, maar verder kijk ik ook naar bouw, karakter, wat het paard kan en de prijs Lachen
Afstamming maakt mij niet zoveel uit..

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:56

bouw/gebreken, prijs, karakter en het liefst een koudbloed. verder moet ik er goed opdurven, ben een enorme muts met dat soort dingen, op sommige paarden rij ik zo weg(voornamelijk koudbloeden) en op andere durf ik amper in draf...
tsja, en dan kijk ik ook nog een beetje naar de uitstraling ed.
afstamming boeit me totaal niet, geef mij maar lekker een rasloos paard dat stevig op 4 benen staat. (vind sowieso afstamming flauwekul, een 'dressuurpaard' kan je evengoed gebruiken als spring/western/recreatie/noem maar op paard, mits het natuurlijk lichamelijk gaat)
het 'klikken' vind ik ook maar een beetje maf, hoe kun je nou een paard beoordelen of het klikt, dat duurt echt wel wat langer dan die uurtjes dat jij er naar kijkt, de klik komt naar mijn mening pas na een poosje, als je aan elkaar gewend bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:02

Ik let op bouw, uiterlijk, gebreken, karakter, gedrag, bewegingen, stal eigenschappen. En natuurlijk ook op de afstamming.
Voor mezelf zoek ik ook een paard met vlakke(re) gangen.

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 18:26

Bij mij komt op de allereerste plaats het karakter. Het moet een lief en betrouwbaar beestje zijn, het mag best wat pit hebben, maar niet gemeen zijn. Daarna zou ik kijken naar uiterlijk, uitstraling en gezondheid.