Leermoment bracht dikke knie *snif*

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Leermoment bracht dikke knie *snif*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 11:16

Gisteravond na het rijden van de kamikazemerrie even verderop (en het waaide ook nog) voelde ik me fit genoeg om nog even wat tijd aan Sammie te spenderen.

Dus Sammie opgezadeld, hoofdstelletje om, longeerlijn erbij. Ik had er al een paar keer op gezeten en ook al los mee gereden. Maar gisteravond was hij iets gespannen bij het opstijgen. Tja, het is een jong onervaren dier, hij moet er nog wat aan wennen.
Het opstijgen lukte redelijk goed, en ik begon wat met hem te stappen over de hoefslag. Ging prima, stuur zit er al aardig op, en de rem ook. tijd voor een stukje draf.... dacht ik, en daar ging het mis. Ik merkte aan mezelf dat ik nerveus was, beetje bang om te vallen. Snel mezelf mentaal in de kraag gevat, kom op zeg, niet gaan doemdenken, rustig blijven... en ik heb lichtjes been gegeven...

Schrik! Staart tussen de benen en wiebelig rende Sammie onder me weg.
Ik kon hem redelijk bij me houden, weer terug naar stap gegaan, beloond, alles goed. Opnieuw proberen... en toen was er de EXPLOSIE; Sammie schrok van zijn eigen reactie, maakte een scherpe wending, zette het op een angstig galopperen... ik raakte ergens in de wending mijn ene beugel kwijt, en heb nog 2 rondjes geprobeerd om de rem weer te vinden, maar helaas..kansloos, ik viel eraf.

Niet goed. Mijn knie heeft een lelijke draai gemaakt. Ik kon nog wel staan, maar had sterk eht gevoel dat het onderbeen niet lekker meer onder het bovenbeen paste. Buigen ging wel in rechte beweging, maar met enigszins druk zijwaarts absoluut niet meer. Au au au. Dus gisteravond laat nog naar het ziekenhuis getogen, en nu zit ik hier vandaag met een kurken spalk om mijn pootje. Verdrietig
Mag knie niet meer buigen tot begin volgende week, en zo meteen brengt mijn vader krukken zodat ik wat mobieler door huis heen kan hupsen.
Heb me vanmorgen voor het eerst in mijn leven 'ziek' moeten melden, ook iets raars om te doen; ik voel me rot omdat ik simpelweg niet op het werk kan komen (45 kilometer autorijden), en ik weet nu al dat het nog wel een weekje zo zal zijn, terwijl ze me daar nodig hebben. Rot.

Het leermoment: ik moet niet meer paarden gaan beleren. Dit was de eerste keer dat ik angst voelde terwijl ik het deed en dat is dus foute boel. Ik heb mijn laatste paard dus beleerd; ik leg me erbij neer dat ik voortaan alleen nog op 'kant-en-klare' beestjes zal stappen. Ik was van plan Sammie, [naam verwijderd] en [naam verwijderd] nog te doen, maar dat doe ik niet. Laatstgenoemden laat ik door een kennis aanrijden, wat ik met Sammie ga doen weet ik nog niet; die is sowieso te koop.
Ik ben na mijn val, dus met verdraaide knie, nog wel opgestegen en heb over het zadel gehangen terwijl mijn vriend het paard heeft vastgehouden; het paard is dus verder niet over de rooie. Maar ik ga het klusje niet meer afmaken.

Stom dat ik niet meteen bij de angstgevoelens ben afgestapt... nu zit ik met een zere knie. Leuke hobby, dat paardje-rijden

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-04 12:17

Tis niet dat ik geen vertrouwen heb in het dier, maar de knop in mijn hoofd is om; ik kan me te goed voorstellen wat voor ellende er achter een val wegkomt. Daar krijg je angst van, niet van het paard zelf. En jonge paarden beleren is toch meer de problemen opzoeken dan reeds bereden dieren. Een lastig paard wil ik best bestijgen, maar een nog neit bereden paard dus niet weer. Lijkt me verstandiger, mijn botten worden stijver en mijn snelheid gaat er toch uit. 32 jaar, 'tis wat Clown

De tijd van het beleren heb ik dus nu gehad. Is prima. Kan ik wel mee leven. Ga nu gewoon beginnen met licht aangereden paarden en moet me dus nu maar gaan toeleggen op de Zdresuur Haha! Ambities genoeg hoor

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 14:40

Dank voor al julie sympathie

Vandaag gaat het alweer een heel stuk beter met mijn knie. Wat gister nog erg pijnlijk was, is vandaag te verdragen... mijn knie jeukt wel erg onder dat wattige verband... ik kan zo bij de Itchy & Scratchy Show Clown

Theeleutenclub lijkt me idd wel wat. De muren komen hier op me af. Vandaag heb ik mijn vriend gedwongen mij even langs [naam verwijderd] te rijden, even kijken hoe het gaat en of ie nog mooier is geworden ( ).

Sammie staat me alweer aan te kijken als in "wanneer gaan we weer?"... Hij heeft duidelijk wel zin in nog een rondje Nagelbijten / Gniffelen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-04 19:35

Omdat ik nu niet meer doorga met beleren....
[EA-TK] Te koop: mooie NRPS ruin 1.63m.

Beestje is niet schuldig aan mijn pech, maar ik zou hem toch na het beleren verkopen.
Welnu, dan kan hij ook wel onbeleerd weg. Lachen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, Pellelilly, rien10, Vagabondo en 42 bezoekers