Voor 't eerst buitenrijden:ander bit, hulpteugels?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Voor 't eerst buitenrijden:ander bit, hulpteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 23:53

Toen jullie voor het eerst met je jonge paardje de bossen ingingen, of eerste lange, echte buitenrit maakte.. hebben jullie er toen een ander bit in gedaan of misschien wel slof, voor als noodrem?
Of gewoon op een trensje naar buiten?

Ik heb met m'n pas ingereden pony wel eens buiten de bak wat gestapt(uitstappen) maar echt buitenrijden is er nog niet van gekomen.
Wanneer ik dat doe hang ik er denk ik een pessoa bit in, met 2 paar teugels. Ik ga ervanuit de onderste niet nodig te hebben, maar ik vind een noodrem wel veiliger.
Ik heb hem in de bak vrijwel altijd 100% onder controle, maar 't is soms zoéén het nogal leuk vind steile bergen op/af te rennen, in de sloot te springen etc Boos!
(alleen wel eens aan de hand gebeurd)
Dat wil ik natuurlijk voorkomen.



Ik plaats dit topic gewoon uit nieuwsgierig, en misschien voor een interessante discussie.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:06

waarom met buitenrit veranderen hoe je in de bak rijdt?
Als je een ander bit gaat gebruiken, of hulpteugels ofzo, dan maak je het paard juist attent van "Er gaat iets spannends gebeuren"

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 00:12

Omdat hij is de bak geen kant op kan.. buiten kan hij zo als hij wil de weg op rennen. Die kans wordt verkleind door een scherper bit denk ik.
Je 2e punt: daarom kies ik pessoa met dubbele teugels. Zolang ik niet aan de 2e teugel kom zal hij vast niet veel verschil merken.
Bovendien is mn pony niet erg bang aangelegd, dus voor een ander bit zal hij niet schrikken Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:15

Zou het zelf niet doen.

Ik zou eerder kiezen voor een ander paard erbij als steun. Gewoon een braaf paard dat mee kan gaan.

Wel misschien even een martingaaltje omdoen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:17

Poison schreef:
Omdat hij is de bak geen kant op kan.. buiten kan hij zo als hij wil de weg op rennen. Die kans wordt verkleind door een scherper bit denk ik.


Als een paard echt wil, dan gaat ie toch wel... Knipoog

Maar wat Apple zegt is een goede... met een heel braaf paard meegaan... Lachen

Poison

Berichten: 1198
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-04 00:21

Dat klopt SmithsGirl, maar toch denk ik dat je met een bit met 'noodrem' toch hem eerder tegenhoud.
Braaf paard gaat zowiezo eerste keer mee. Maar het probleem is niet echt dat ik m'n pony niet aankan. Maar het kan ALTIJD gebeuren dat hij eens dolle zin krijgt. Dan vind ik het toch veiliger een noodrem bij de hand te hebben.
Liever een keer een flinke ruk en pijn in zn bekkie dan onder de auto Knipoog
En zolang er niks gebeurd, merkt die pony ook niks, dan hangt de 2e teugel er gewoon losjes bij.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:27

Je kan dat dolle zin krijgen ook 'uitlokken' door je zelf anders te gaan gedragen (ander bit oid)...

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 01:02

nee ik vind een ander bit geen hulpmiddel. Aan hulpteugels zitten meestal ook nadelen verbonden, dus ik zou het gewoon bij geduld houden Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 01:25

Ik ga helemaal met Apple mee. Braaf paard erbij, liefst eentje die echt een ander paard op sleeptouw neemt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 07:24

en afhankelijk van waar we rijden evt een slof.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 07:45

Toen ik voor het eerst met Viking naar buiten ging heb ik een noodrem omgehangen in de vorm van een slof,ik heb hem gewoon los gehad,maar ik was toch blij dat ik hem om had,want ik heb de slof 1 keer nodig gehad.

Nu rij ik buiten met hem met gewoon hetzelfde als dat ik hem in de bak rijd,met gewone optoming dus Knipoog

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 07:58

Omdat ik nooit met hulpteugels etc. op mijn jonge paard rij, ben ik ook niet van plan om dat wel te gaan doen mijn onze eerste (echte) buitenrit. Ik weet niet hoe ze reageert op een hulpteugel. Ieder paard kan buiten aan de kletter gaan. Ik heb mijn paard in de bak dressuurmatig al goed onder controle (de rem en noodrem zitten erop) en ik kies er alleen maar voor om met een rustig, ervaren ander paard op stap te gaan. Ook de eerste keer vooral een rústige buitenrit rijden waarvan paarden én ruiters kunnen genieten!

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:03

Waarom zijn er zo veel mensen zo 'gestressed' wanneer ze gaan buitenrijden? Ik rij zelf altijd buiten, en heb 2 pony's zelf ingereden en ben op een gegeven moment gewoon naar buiten gegaan, nix ander bit of extra teugels. En sinds kort heb ik nieuw paardje wat nog nooit over de weg geweest was, maar na een week reed ik ook met haar gewoon buiten. En bij ons is buiten gewoon door de dorpen langs de weg.. dus trekkers, vrachtwagens, kranen bedenk het allemaal ik kom het tegen.
Maar even op jou vraag terug te komen ik denk niet dat het nodig is om een ander bit en een extra teugel te gebruiken. Het aller belangrijkste is dat jij RUSTIG blijf. Dus net als in de bak, en nu niet zenuwachtiger of stressiger dan anders. Gewoon rijden dus!
Ik wens je veel plezier met het rijden!

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:04

Als je het niet vertrouwt, waarom wil je dan toch naar buiten? Zorg eerst dat er een goede rem op zit waar je op vertrouwt en ga dan samen met een braaf paard mee naar buiten. Dan komt het vast allemaal goed!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:05

ben gewoon een keer achter een braaf paard aangestapt, om te kijken wat er gebeurde.....helelmaal niets dus! Hij vindt het beregezellig en heeft het veel te druk met om zich heen kijken dan om rare dingen te doen! Gewoon niet te veel bij nadenken en doen!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:12

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee om iets van een 'noodrem' erop te zetten. Zoals een slof of een pessoa bit. Hulpmiddelen die als je ze goed gebuikt helemaal niet werken als alles goed gaat, en als je ineens een overmoedig paardje krijgt, je wel net dat extra steuntje in de rug geven dat het niet te gevaarlijk wordt.

En een extra, ouder en braver paard meenemen kan natuurlijk nooit kwaad.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:14

Een slof? Buiten? Dat lijkt me heel link. Als je paard aan de kletter gaat en je wil hem daarmee op de handrem zetten, dan is er toch wel een aardige kans dat ie over de kop slaat.

Verder moet je een jong paard imo niet verknallen met een scherp bit.

Zo te zien was het dus ook allemaal niet nodig. Gelukkig maar!

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:20

ik zou idd een ander rustig paard meenemen en een martingaal omdoen, kan geen kwaad denk ik.
Misschien dat jij je er onbewust toch zekerder door voelt als je iets erbij hebt, en dat breng je over op je paard.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:21

Het enige wat ik zelf eigenlijk altijd om doe met buiten rijden is een martingaal. Ik heb een keer bij een onhandige actie de hals van het paard in m'n gezicht gehad en dat deed wel zo'n pijn... Hoop dat niet nog een keer mee te maken, een martingaal remt die beweging wat af en je hebt wat meer in te brengen als je paard z'n hoofd erg hoog draagt. Verder is het niet echt een heftig hulpmiddel.

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:24

De eerste keer dat ik ging buiten rijden met mijn verzorgpaard heb ik een vriendin meegenomen. Een ander paard als hulpmiddel had ik niet. Ik zat erop en mijn vriendin had hem vast aan het halstertouw. Zij liep er dus naast en zo kon ik wennen aan de nieuwe (toen vond ik het heel spannend) situatie en Maybe ook. Dat heb ik een paar keer gedaan totdat ik wist dat het goed was en toen ging ik los.
Misschien is het voor jouw ook wel een idee om iemand mee te nemen die er naast loopt (kan je alleen geen verre tocht maken), zodat je dan zelf weet van ja hij doet het goed!
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:44

Toen wij voor het eest met luck naar buiten gingen hebben we gewoon een longeerlijn door het bit gedaan.. Zusje erop, Linda die de longeerlijn vasthield en ik joeg de dazen weg Haha!

Ging hartstikke goed zo en vandaag doen we het weer zo!

Llover

Berichten: 542
Geregistreerd: 26-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:54

zou eerst gewoon zo proberen, misschien is ie wel hartstikke braaf, ja toch!! Knipoog

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:44

Ik ging gewoon zonder extra hulpmiddelen, als je je paard in de bak goed onder controle hebt moet dat tijdens een buitenrit ook zo zijn. Bovendien heb je de kans dat doordat je er allemaal hulpmiddelen aan hangt er al op gaat zitten van 'oh hij zal er vast vandoor gaan of iets geks doen'. Paarden voelen dit heel snel aan en zullen hier ook op reageren. Het beste is dus gewoon met het normale harnachement naar buiten gaan, en er vanuit gaan dat ie braaf is!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:47

Ga gewoon eens met een ander braaf paard aan een lang teugeltje een rondje stappen... Zelf relaxed, paard relaxed en een ander paard als steun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:53

ik heb al heeeel veel jonge paarden buiten gereden
gewoon op de trens die ze ook in de bak in hadden
nog nooit problemen gehad.
meestal reed ik wel eerst in de bak en dan ff droogstappen buiten, later gewoon naar buiten omdat je ze dan kent.

Als je al met het idee van noodremmen ed naar buiten moet heb jezelf al zoveel spanning dat het niet anders kan dat je paard erop gaat reageren, zou dan lekker in de bak blijven.

hoogsten zou ik een martingaaltje nemen als je je dan zekerder voelt, maar meer echt niet.