Is het bereiken van een hoog niveau in de dressuur nou echt,

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Is het bereiken van een hoog niveau in de dressuur nou echt,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 17:01

Is het bereiken van een hoog niveau in de dressur nou echt zo belangrijk?

Vaak lees ik mee op forums en zie heel veel mensen maar van dressuur dit,dressuur dat"Ik wou dat ik hoger kwam"Zou ik ooit de top behalen?"

Is het echt zo belangrijk?Kijk ik snap ook wel dat je de basis moet hebben maar voor heel veel mensen lijkt het wel een opsessie.Net of ze er toe gedwongen worden om steeds hoger te komen.
Zelf in de stal wereld(om het zo te noemen)merk ik dat veel mensen maar willen dat hun paardje steeds hoger komt.

Ik zelf rij al 13 jaar en ik heb ook les van sarah van fessum (reed bij de youngriders) gehad maar niet om zelf zo hoog te komen maar eerder om mijn paardje en mij te corriceren.Mijn oude paardje was ook L1 klinkt allemaal leuk tot dat ik echt aan het werk ging met haar.Bleek dat ze wel veel kon hoor(zeker voor een fjord) maar was wel op de verkeerde manier gereden.Kwam door mensen die haar ook graag hoog zagen lopen.Nou wil ik niet zeggen dat mensen die dressuur rijden verkeerd bezig zijn maar mijn vraag is gewoon simpel weg kan je ook gewoon op je paard zitten zonder te denken van nog even ze is M en dan gaan we steeds verder proberen te komen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:13

Het is nu eenmaal menselijk om de behoefte te hebben om je ergens in te ontplooien. Sommige mensen doen dat in hun werk, anderen in hun hobby. paardenmensen proberen het dus in de sport ver te brengen.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:18

als het paard het in zich heeft en de ruiter ook, waarom niet?
als het paardje het nou gewoon niet zou kunnen zou ik het niet doen...
maar als ik een toppertje onder mijn kont heb zou ik wel willen starten hoor.

groetjes liselot

ps, veel mensen rijden hun paarden ook hoog in de sprot zodat zze ze duurder kunnen verkopen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:21

Hi,

ik heb zelf nooit echt de ambitie gehad om dressuur te gaan rijden. Ik rijd al 14 jaar maar heb nooit een officiele proef gereden, wel op de manege onderling, maar nooit met startkaart enzo.

Nu ga ik dus binnenkort naar Amerika op een dressuurstal werken en daar hoop ik een hoop bij te leren over dressuur. Ik snap namelijk ook niks van de "taal" die erbij hoort, kort in de staart, hij loopt van voren naar achteren weet ik het allemaal hahahaha
Ik heb een tinkermerrie en daar ga ik volgend jaar dressuur mee rijden, dan wil ik ook officieel gaan starten. Het lijkt me een uitdaging om eens te kijken of we hoger dan de L komen hahahaha

Gisteren hoorde ik nog iemand zeggen dat ze haar paard had weggedaan omdat ze niet verderkwam met hem, hij deed alleen wat zij wilde als hij zin had, en daar had ze geen zin in. Ze kwam dus niet verder in de sport omdat het niet heel snel ging met haar paard en daarom heeft ze hem verkocht, kijk dat snap ik dus niet...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:22

Je ontwikkelt steeds verder. Toen ik B en L was keek ik enorm op tegen mensen die M reden. Nu rijd ik (in korte tijd) zelf M (mag M2 starten) en ik heb nou niet bepaald het idee dat ik zoveel bijgeleerd heb, ik vind mezelf nog steeds stomme dingen doen, dus zo zaligmakend is het niet. Tegen Z kijk ik nu al niet meer op. Ik heb zat vriendinnen die Z rijden en die hetzelfde denken als ik...van nou...is dit het. Of: hoe ben ik hier in hemelsnaam zo snel terrecht gekomen?
Wsch dachten die mensen waar ik vroeger tegenop keek net zo.
En bovendien......met Z heb je pas de basis onder de knie! Ik hoor zovaak, het begint bij de basis....gaan ze B starten 'omdat de basis nu in orde is'...maar de basis is B t/Z.
Ik heb iets om steeds naar terug te keren als het moeilijk wordt voor mijn paard. Maar de basis onder de knie...nee. En of ik dat nou wel heb als ik overstap naar ZZ (als ik dat al doe!)...ik denk dat je steeds bijleert, ook al rijd je 30 jaar. En ik denk dat je steeds weer tegen moeilijke punten aanloopt. Alleen de een wil dat graag bevestigd hebben en zich meten aan anderen en de ander niet.
Toch vind ik dat je pas kunt zeggen dat je M of Z rijdt als je ook echt je winstpunten ervoor hebt gereden...

Groetjes Suzanne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:36

die winstpunten gebruik ik ook een beetje als graadmeter. bij mij zijn die wedstrijden namelijk niet het hoogste doel, maar omdat er van buiten rijden maar zo weinig terecht komt, moet ik iets anders, en dan ga ik maar dressuren. en dat probeer ik dan maar gelijk zo goed mogelijk te doen. En natuurlijk verbeter je, en dan moet je je grenzen verleggen. Anders heb je geen doel meer.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 17:43

Ik snap wel dat mensen een doel hebben maar er zijn genoeg mensen die denken dat ze de top kunnen bereiken zonder er iets er voor te doen.En zo als al eerder gezegt mensen die hun paard dan verkopen om dat het te lang duurt.Ik snap wel dat het leuk is om steeds verder te komen oke die gedachten heb ik ook maar moet dat met een gedachte van als het me niet lukt gaat me paard weg en zulk soort dingen.Er was een vrouw bij ons op stal en die reed M paard heeft z gelopen nou was de bak slecht en dat kon zei niet accepteren omdat ze zo graag maar hogerop wou komen.En dan denk ik van kan je nou niet een keer van je paard genieten zonder daar aan te denken.Ik kan jullie antwoorden goed begrijpen maar er zijn genoeg mensen die het doen voor of het geld of om er bij te horen en dat vind ik zo zonde want vaak zijn dat de paarden die kapot worden gereden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:53

klopt ja. En die mensen verkopen een paard omdat het niet verder kan in de sport, terwijl het euvel vaak bij henzelf ligt. Sommige paarden zijn wat moeilijker te rijden, minder cooperatief en dan heb je extra rijtechnische handigheidjes nodig. Die kun je ontwikkelen, of je kunt voor de weg van de minste weerstand kiezen: paard verkopen en een paard kopen dat makkelijk scoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:57

Ik rij wedstrijd dus puur voor plezier.
Vroeger keek ik ook op tegen Z ruiters.
Nu ben ik zelf M2 en vind idd dat het allemaal niet zoveel voorstelt.
Toch wil ik ook graag Z gaan rijden.
Ik train graag met een doel.
Voor mij is dat doel dressuur.
De verfijning van het rijden, het steeds makkelijker laten lopen in de toch steeds moeilijkere oefeningen is voor mij toch een soort uitdaging.
Maar hierbij ben ik niet iemand die alle mogelijke hulpteugels bitten enz. uit de kast tovert om er zo snel mogelijk te komen.
Ik maak dus ook zeer regelmatig buiten ritten.
En als het weer eens klote weer is longeer ik hem alleen ff voor de beweging.

Op wedstrijd gaan is ook voor mij een graadmeter of je vooruit gaat op je training.
Maar zoals gezegt het meeste voor men plezier.
De andere paarden kijken, kletsen met kennisen.
Tuurlijk doe ik mijn best in de proef maar gaat het niet lekker dan is het ook goed.
Rij ik een winspunt ben ik helemaal happy
En rij ik in de prijzen, ja dan glunder ik nog een hele week.

En al word ik ooit eens ZZ verkopen doe ik hem nooit.
Ik hoop dat hij bij mij oud mag worden.

En ook Kawa heeft niet het makkelijkste karakter en is al helemaal geen dressuur paard.
Maar dat geeft juist nog meer uitdaging.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:00

Kijk dat is mooi, zo hoort een paardenvriend ook met zijn paarden om te gaan, ik hoop zelf ook zo met mijn paardje in de dressuur te rijden in de toekomst.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:04

ik ga helemaal met kawa mee.
Ik heb zoveel lol van dressuurrijden meer dan dat ik buitenrijd.
tuurlijk geniet ik van de natuur of van een flinke rengalop maar daar kom je niet verder in.
hooguit dat je je rengalop wat harder kunt laten gaan maar daar zijn de meeste paden bij ons te kort voor.
ik heb ook een doel als ik de Z2 red vind ik dat leuk als als ik verder kan vind ik dat ook leuk.
Lukt het niet vind ik het ook best, dan ga ik opnieuw starten met een ander paard en doe ik met dt paard weer wat anders misschien wel voor de lol endurance starten

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:06

Ik heb dus helemaal niet de behoefte om alsmaar verder te komen.. op een gegeven moment is het gewoon goed en dan kan je gaan genieten, waarom moet alles altijd groter, beter, meer etc??[/img]

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:16

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen vooruit willen en dat willen toetsen dmv het rijden van wedstrijden.

Zelf heb ik die behoefte niet zo, ik ben al heel tevreden als we een fijne buitenrit kunnen maken. Hoewel, ik vind het wel leuk als mijn paardje lekker loopt in de bak. En dan bedoel ik dat ze leert haar rug en de rest van haar lijf goed te gebruiken.

't Is maar goed dat ik niet zo van wedstrijd rijden hou, want dan had ik niet kunnen groomen voor degenen die wel wedstrijd rijden. Haha!

Ach, ieder z'n ding. Knipoog

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 18:19

Het is fijn om te lezen dat veel mensen toch met veel plezier er heen gaan maar ja er blijven toch mensen die als ze eens geen winstpunt hebben gelijk het paard de schuld geven.En niet naar zichzelf kijken.

Ik wil ook steeds verder komen maar niet in de dressuur maar met de omgang en vertrouwen met mijn paard.En weten dat we elkaar respecteren zoals we zijn.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:03

Je kunt je plezier op vele manieren aan de paardensport beleven.
Voor de een is dit een buitenrit, voor de ander springwedstrijden en voor een derde dressuurwedstrijden.

Onder de laatste categorie val ik dus en ik moet zeggen, ik kom er ook gewoon voor uit.
Een buitenritje op zijn tijd vind ik wel aardig, maar daar beleef ik toch niet zoveel lol aan als een uurtje super dressuren.
Ik maak de buitenritten dus alleen voor Fitz zijn lol (hoewel die er ook niet veel aan vindt Haha! ) en om eens wat anders te doen.

Ik vind ook dat iedereen elkaar eens in zijn waarde moet laten. Als mensen het nou helemaal te gek vinden om zo hoog mogelijk te komen met hun paard, laat ze dan en veroordeel niet zo snel.
Als mensen hun paard verkopen omdat ze menen niet verder te kunnen komen is dat hun beslissing en daar heeft niemand wat over te zeggen.

Ik heb toch ook vaak het idee dat er een hoop jaloezie aan ten grondslag ligt en nou niet allemaal brullen dat dat niet zo is ......

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 19:12

Ik laat iedereen in zijn eigen waarde maar wordt er ook nagedacht over dat het niet altijd aan het paard ligt?

En jaloezie komt er bij mij totaal niet naar boven want ik heb er voor gekozen om te genieten van mijn paardje op een andere manier die dressuurruiters doen.Ik geniet van mijn paard door buiten ritjes en zo.En 1 die in de sport rijd geniet op zijn eigen manier.
Maar het gaat bij mij er om dat er veel mensen de top willen bereiken op een hele verkeerde manier.Het wil niet zeggen dat als het niet lukt dat het aan je paard ligt en dat je dan maar een ander paard moet kopen.Zo denk ik er over hoor en ik wil niemand zwart maken ofzo maar het valt gewoon in mijn ogen op dat sommige mensen over sommige dingen te makkelijk denken.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:13

Citaat:
kan je ook gewoon op je paard zitten zonder te denken van nog even ze is M en dan gaan we steeds verder proberen te komen?


sterker nog, ik heb 3 jaar trouw 3x pw gedressuurd zonder enige hoop ooit te kunnen starten! puur omdat ik het een uitdaging vind om Iwaldo lekker aan het lopen te krijgen. Nu ga ik wel starten, in de B, maar dit wil niet zeggen dat ik het anders aan ga pakken. Ik ben misschien iets gemotiveerder (want soms kan ik liever lui dan moe zijn) maar zit er niet vol verwachting op ofzo. Mijn doelstellingen zijn hetzelfde gebleven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:14

loontje schreef:
Het is fijn om te lezen dat veel mensen toch met veel plezier er heen gaan maar ja er blijven toch mensen die als ze eens geen winstpunt hebben gelijk het paard de schuld geven.En niet naar zichzelf kijken.

Ik wil ook steeds verder komen maar niet in de dressuur maar met de omgang en vertrouwen met mijn paard.En weten dat we elkaar respecteren zoals we zijn.

Ja helaas die mensen ken ik ook.
Hun paard buiten de ring nog tegen zen donder schoppen omdat hij in het begin van de proef iets niet goed gedaan had Frusty
Zal het paardje zeker begrijpen.

Maar je zegt ook dit: wil ook steeds verder komen maar niet in de dressuur maar met de omgang en vertrouwen met mijn paard.En weten dat we elkaar respecteren zoals we zijn.

Maar dat is voor mij dressuur dus ook.
Door goede omgang vertrouwen en zeker wederzijds respect kom je ook pas verder en maakt het imo niet uit welke richting in de paardensport je gekozen hebt.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 19:20

Citaat:
Maar dat is voor mij dressuur dus ook.
Door goede omgang vertrouwen en zeker wederzijds respect kom je ook pas verder en maakt het imo niet uit welke richting in de paardensport je gekozen hebt


Daar geef ik je volkomen gelijk in hoor,maar het gaat er ook niet om hoe iemand(die respect heeft) er mee bezig is maar om de mensen die dus niet hun paard respecteren als je begrijpt wat ik bedoel.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:32

Ik ben ook iemand die helemaal geen waarde hecht aan dressuur of klasses. Lekker langs het strand scheuren, genieten van de natuur, samen met mijn paardje.

Tot voor een aantal maanden in ieder geval, ik begin te veranderen Lachen
Ik heb sinds kort de voldoening ontdekt die je kunt krijgen doordat je je paard iets "aanleert". Dat je samen metje paard iets voor elkaar krijgt, en je paard naar je hand kunt zetten. En dat zij voor je wil werken.

Ik ben na jaren weer op les gegaan en ben weer iets meer met dressuur aan de gang. Ik wil ook weer wedstrijdjes gaan rijden, wil proberen om hoger te komen.
Voor niemand, maar alleen voor mijzelf en mijn paard. Om ons samen een nieuwe uitdaging te geven, iets waar we naar toe kunnen werken.

Iedere keer als Isolda (per ongeluk Haha! ) iets goed doet, ben ik in de zevende hemel en kan ik het wel van de daken schreeuwen.
Ik put daar voldoening uit en ik denk Isolda ook (zeker als ik haar de hemel in preis)
Zo is het denk ik ook naarmate je hoger in klasse komt, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:26

Ik sluit me eigenlijk bij Fitz aan. Ik neem mijn sport heel serieus, en zou er veel meer mee bezig willen zijn dan ik nu ben. Ik vind, net als Fitz, dat je een ander gewoon in zijn waarde moet laten. Er wordt, ook op bokt, vaak een sfeertje geschept of mensen die op hoog niveau (willen) rijden dat altijd alleen maar ten koste van hun paard doen. En dat is natuurlijk de grootst mogelijke onzin.

Je verlegt gewoon steeds je grenzen. Ik heb al eens Z gereden, en heb proeven van mezelf op video staan waar ik nu gillend voor wegren! De uitdaging ligt voor mij niet in het bereiken van een bepaalde klasse, maar in het opleiden zelf. Uiteindelijk dan wel weer de ring in natuurlijk!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:15

en ik ben weer het tegenover gestelde van fitz.
Ik kan me dus niet indenken dat mensen dagen achter elkaar die rondjes in de bak kunnen rijden.
Als ik 2/3 dagen in die bak heb rondgehobbelt(ik train dan wel hoor maar noem het nu ff hobbelen) dan moet ik eruit.
Ik heb dan geen zin meer en paard ook niet.
Ik heb juist meer van iets lekker buitenrijden, daar conditie en spieren trainen. Ik ben een beetje met westernrijden bezig maar aangezien het met trainers niet wil lukken denk ik dat als mijn paard weer goed is eens ga trainen voor een endurance.
Maar verder laat ik gewoon iedereen in zijn waarde. zou wel erg druk worden in het bos als al die serieuze ruiters allemaal ineens recreatie zouden gaan rijden. Haha!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 22:11

Ik vind het ook leuk om een winstpunt te halen, om promotie te maken. Maar het draait bij mij niet alleen maar om het 'hoger komen'. En je hebt mensen die kost wat kost de top willen bereiken, waar het alleen om de promotie gaat. Scheve mond

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 22:35

En ik kan me dus niet voorstellen dat je kunt rijden zonder dat je beter wordt, zonder dat er duidelijke vooruitgang inzit, zonder doel rondhobbelen. Lijkt me echt verschrikkelijk, ik wil goed leren rijden en het liefst ook ooit een keer gaan starten en Z of hoger worden. Dat geeft mij meer een kick dan een beetje doelloos buiten lopen rondhangen. Snap me niet verkeerd, ik vind et best lekker om soms een buitenritje gte maken maar gewoon altijd buitenrijden, ik zou gek worden denk ik!

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 23:06

Ik ben het ook met Fitz eens.
En ik wil nog toevoegen: er wordt altijd gezegd dat je afwisseling moet geven, dat je niet altijd 'rondjes door de bak mag hobbelen'. Maar dat wordt zo klakkeloos aangenomen.
Ik train gewoon met mijn paard en ja...daar wil ik ook een goede bak voor hebben, want hoe kan je anders fijn trainen. En daarbij, al train je niet is het voor de benen van je paard zowiezo wel fijn om een goede bak te hebben.
Maar wbt afwisseling: doe dat niet omdat men zegt dat het zo hoort, maar kijk goed naar je paard. Mijn hengst heeft veel afwisseling nodig, maar mijn 5 jarige ruin (M2) doe ik absoluut geen plezier met een sprongetje zo nu en dan. Ik neem hem wel regelmatig naar buiten (eerlijk gezegd ook om hem aan dingen te laten wennen). Longeren vindt hij ook niks aan. Maar van springen wordt hij pas echt nijdig, dat kunnen mensen hier van bokt wel beamen: hij vindt er niet alleen niks aan, hij is echt diep beledigd!
Ik vind het leuk om fanatiek te trainen en heb daar ook veel tijd en geld (goede lessen) voor over, maar ik laat anderen wel in hun waarde. En....ik zou mijn beestje nooit verkopen, hij is wel mijn maatje. Maar ik heb ook geen my-little-pony verhouding met hem, hihi!

Groetjes Suzanne