Een pony te kopen op 14 jarige leeftijd, verstandig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het verstandig om een pony te kopen op 14-jarige leeftijd??

....
6 (100%)

Totaal aantal stemmen: 6


xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Een pony te kopen op 14 jarige leeftijd, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 19:15

een pony te gaan kopen op 14-jarige leeftijd??
of dat je hem samen met iemand koopt??
ik ga nu ook werk zoeken en ik ben bijna 15.
ik wil graag meingen horen!!
ik heb zelf wel al 6/7 jaarrijervaring en heb al een aantal eigenpaarden verzorgt!! ik kom er elke dag!!! paarden zijn mijn leven!!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:26

Kijk dat ligt eraan hoe je zit met je tijd, je financien, je vriendje (?), hoe je denkt over uitgaan. Heb je goed over alles nagedacht en (misschien handig) op papier gezet, dan kan het natuurlijk!
Maar hoe staan je ouders er tegenover dan?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 19:32

als je ouders hem voor je kopen en onderhouden en jij rijd hem, dan is het geen punt. Moet jij hem echter kopen en onderhouden, zou ik er nog een keer over nadenken. Je moet veel werken om hem te onderhouden, en het lijkt mij niet gezond als je als 15 jarige alles over moet hebben voor je pony en verder geen lol meer kunt hebben met loeeftijd genoten omdat je geen geld hebt.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:01

ik vind dat het wel kan een pony op die leeftijd kopen, mits deze er goed en gezond uitziet en ook gezond is.

Ik zou alleen geen pony kopen als je het zelf moet betalen, daar ben je nog te jong voor. En ookal doe je het samen (wat meestal na verloop van tijd niet goed meer gaat) zou ik het gewoon niet zelf allemaal gaan doen als ik jou was.

als je ouders er volledig achterstaan en je helpen de pony te onderhouden dan kun jij natuurlijk wat bijspringen in de kosten.

(ik dacht trouwens dat jij al een pony had? Verward )

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:08

Je schrijft dat je werk zoekt, maar hoe zit het met school? Denk je dat je een eigen pony kunt combineren met studeren? Verder is het financiele aspect natuurlijk heel belangrijk. Moet je zelf de pony onderhouden of betalen je ouders alles? Ik heb nog niet gestemd op je poll omdat ik het antwoord nog niet weet op bovenstaande vragen.
aan ervaring zal het zeker niet liggen, die heb je voldoende lijkt me. Knipoog

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:06

Ik zou als ik jou was in elk geval eerst een half jaar proberen een bijbaantje met school te combineren: kijk ook hoeveel tijd je dan overhoudt.
Wat vinden je ouders van je plan, willen ze meehelpen (jou vaak wegbrengen en ophalen zodat je meer tijd hebt bijv.) en helpen als je ziek bent?
Vraag eens aan verschillende meiden die een jaar of zestien zijn en een baantje én een paard hebben? Hoeveel gaat er van hun eigen geld naar het paard of pony, en hoeveel betalen de ouders?
Vraag het wel aan meiden die in jouw omgeving/streek wonen, dan kun je de kosten daar beter berekenen.
Als je in de Randstad woont zijn de kosten hoger dan in het zuiden van het land bijv., of Friesland/Groningen.
Daarnaast moet je denken aan DA-kosten, onverwacht kun je bij ziekte zo boven de 200 euro zitten.... wil je je daarvoor verzekeren, of dit zelf apart leggen?
Een pony samen met iemand kopen zou ik nooit doen.
Dan is het altijd heel moeilijk om het 'evenwicht' te houden, en een goede verstandhouding tussen de beide eigenaar.
Gewoon zelf eerst sparen, werken, en daarna, als je kan, een pony kopen.
Veel succes!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:11

Als je het zelf moet betalen, dan zou ik er eerst nog heel goed over nadenken.
Ik denk dat je leeftijd geen moeilijkheden op zal leveren (ik was ook net een paar maand 14 toen ik Amulet kreeg), maar ik hoef (bijna) niks zelf te betalen.
Dus als je niet alles zelf hoeft te betalen dan zou ik het wel doen, maarligt er ook aan hoeveel tijd je aan je school besteedt, maar het moet te doen zijn.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 22:07

ja nemo is toch je eigen pony??? Niet dus Verward maargoed, ik denk niet dat je op je 14e een baantje kunt vinden waarvan je een paard (en onderhoud) kunt betalen, dus als je alles alleen moet betalen kun je dat wel vergeten. Als je ouders het (gedeeltelijk) betalen zal het waarschijnlijk wel gaan, maar dat kun je het beste zelf uitrekenen. je moet ook bedenken dat je volgend jaar of over 2 jaar klaar bent met je school en dan iets anders (denk ik?) wilt gaan doen. Denk goed na of je dan ook nog wel zoveel tijd als nu hebt.
Ik betaal helemaal zelf mijn pony van mijn loontje van mc donalds (= ong 3 euro per uur....), daar moet ik wel redelijk veel voor werken, en ik heb mazzel dat ik een goedkope stalling heb kunnen vinden. Als mijn pony onverwacht ziek wordt betalen mijn ouders dat wel, maar voor de rest (hoefsmid, spullen, stalling etc...) betaal ik dus zelf.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:44

Het kan zeker (ik heb al een eigen pony vanaf dat ik 4 was, dus 15 is niet te jong denk ik Haha! ...geintje, laat maar), maar het hangt er vanaf in hoeverre de verantwoordelijkheid bij jou ligt: je ouders zullen achter je moeten staan en (gedeeltelijk) moeten financieren. Mijn ouders betalen heel veel (alleen de uitrusting zeg maar, die betaal ik zelf) en je slaat echt steil achterover als je ziet hoeveel dat per maand is.(ik heb het nu over een pony aan huis)

En ja, je moet er wat voor over hebben. Mensen met een eigen paard/pony hebben buiten de pardenwereld gewoon minder sociaal leven en zijn veel tijd kwijt. Maar zo te hroen is dat bij jou geen probleem.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 15:08

nee want nu gaat eigenlijk ook al al mijn geld naar de paarden!!
ik heb er echt alles voor over om een pony te kopen!!
enne............ me ouders zouden denk ik wel iets bijdragen!!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 17:52

Gouden tip: eerst overleggen met je ouders! Kijken wat die ervan vinden.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 19:50

nemo schreef:
nee want nu gaat eigenlijk ook al al mijn geld naar de paarden!!
ik heb er echt alles voor over om een pony te kopen!!
enne............ me ouders zouden denk ik wel iets bijdragen!!

Daar zou ik dan eerst eens zeker van zijn! En als nu al je geld naar de paarden gaat terwijl je geen eigen pony hebt komen er als er wel een koopt veel meer kosten bij als de inkomsten door je bijbaantje zijn, je kan namelijk nooit op 14-jarige leeftijd zoveel verdienen da je enkel daarvan een pony kan onderhouden.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:16

Je hebt Nemo toch al?? Verward
maargoed ik ben nu ook 14 en heb vanaf mn 8e eigen ponys. dus het kan best

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 17:37

nee nemo is niet mijn pony maar ik doe hem wel gewoon elke dag!!

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 18:31

ik zou denk ik nog even wachten met het kopen van een pony. Zowieso om inderdaad echt een afspraak met je ouders te maken over hoeveel zij willen/kunnen bijdragen aan het onderhoud van je pony en om te zien hoeveel tijd je overhebt als je gaat werken.
Maar bovendien: als het goed is ga je nog wel groeien, en misschien is je pony over 2 a 3 jaar dan wel te klein voor je en moet je 'm weer weg doen!....Dan kun je beter die 2 jaar proberen te sparen en dan een paardje te kopen (of een pony als je niet al te veel bent gegroeid Haha! ). Ik denk dat je dan ook wat beter kunt inschatten hoe je met je tijd zit en met je financien.

Suc7 met beslissen in ieder geval!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 19:32

Ik vind dat je een pony op 14-jarige leeftijd best kunt kopen, maar het ligt dan vaak wel aan de pony natuurlijk. Soms is een pony op vroege leeftijd "versleten" en (vaak) op een latere leeftijd, maar met Nemo is alles goed geloof ik toch??? Maar je moet natuurlijk wel zeker weten dat je hem wel kunt onderhouden, een pony onderhouden is vaak niet echt goedkoop of je moet hem thuis hebben staan of bij een goedkope (??) stal. En zoals al vaker in deze topic is gezegd: zijn je ouders het ermee eens?

Laat nog maar horen of je Nemo gaat kopen!

xxxSanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 19:38

Als je ouders hem betalen en dus ook het onderhoud moet je als 14 jarige zelfstandig genoeg kunnen zijn om hem te verzorgen en zorgen dat hij niets tekort komt.
Maar als ik goed begrijp moet je hem zelf betalen en imo gaat dat niet.
Al niet zo maar al helemaal niet als er eens onvoorzienen dingen bij komen.
Dierenarts kosten wat heeeel duur is. Of misschien moet hij wel ineens speciaal belag en dat komt dan ook elke 6 weken terug.
Mij lijkt het niet verstandig om er zelf 1 te kopen als je ouders er niet volledig achter staan. Zowel financieel als gewoon als steun.
Uiteindelijk word de pony denk ik de dupe en dat is iets wat nooit mag gebeuren.

En wat als je over een jaar of wat uit wild
Een vriendje krijgt
En alle geld opgaat aan uitgaan kleding enz.

Maar dus ook minder tijd krijgt want je wilt ook wel eens wat anders dan naar je pony en bv met vriendinnen winkelen.
En toch moet je daar elke dag toch naar toe. Ook als het pokke weer is.
Ook iets op heel goed over na te denken.
Een paard blijft een levend wezen en daarom moet er heel goed over nagedacht worden en nog belangrijker over gepraat worden met je ouders.

succes.