Foto Razinda

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-01 23:16

Dank je wel!!! Lachen

Wat kijkt ze lief om dat hoekje he?
Nu is die bult erg goed te zien...


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 11:08

In principe gaat het nooit meer weg, het is namelijk bot. Maar als ik het weg laat halen, is het risico dat het weer terug komt en natuurlijk het risico van de operatie zelf. Ze is al 2 x onder narcose geweest en dat heeft een behoorlijke impact op zo'n jong dier. Ik weet dus eigenlijk niet of ik er ooit nog iets aan wil laten doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 11:47

Precies, het maakt mij al niet eens meer uit, ze is in elk geval wel apart zo Lachen

Halster is geen probleem maar met hoofdstel moet ik wel met lage neusiem gaan rijden, dat is wel jammer. En als ik ooit met stang en trens zou mogen rijden, is dat helemaal een probleem, maar goed, dat zijn zorgen voor later!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-01 19:35

Ze is geopereerd aan een ernstige afwijking in haar gebit. Het advies van de artsen was ook eigenlijk om haar in te laten slapen omdat ze het nog nooit zo erg hadden gezien. Maar ik wilde het toch proberen en ik ben bij de operatie geweest. Dat was een naar gezicht, stonden ze met pikhouwelen en hamers en zagen die kiezen eruit te rammen. Er waren ongeveer 6 artsen en die hadden kaplaarzen aan want ze stonden in het bloed te soppen. Het herstel ging goed maar toen kwam die bult. Het is nog steeds niet zeker of het allemaal goed blijft gaan...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 00:12

Inderdaad, elk paard met een schoonheidsfoutje is erg uniek toch? En ik hoef haar niet te chippen want als ze wordt gejat herken ik haar zo Lachen
ik denk niet dat ze er last van heeft, hoewel ze soms wel een beetje raar op een wortel kauwt... maar ik moet haar elk half jaar laten controleren. Zolang ze verder maar gezond is/blijft kan ik hier wel mee leven, het is jammer maar ook niets meer of minder dan dat.
Wat ik wel vervelend vind, is dat sommige mensen zeggen dat ik haar moet 'wegbrengen' omdat zo'n schoonheidsfout echt niet kan! Ik neem niet eens meer te moeite om er op in te gaan. Al had ze een gebocheld hoofd, ik hou toch wel van haar!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 15:47

Ja, jammer dat sommige mensen zo hard oordelen.

Wat vervelend zo'n litteken! Was je erbij toen het gebeurde? Lijkt me heel erg om zoiets te zien!


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-01 18:53

Ik heb een keer iets vreselijks meegemaakt...als ik er nog aan denk...brrr. Het was eind mei 1998, precies het weekend voor Razinda werd geboren. Een vrouw bij ons op stal had haar paard los in de binnenbak samen met een ander paard, omdat ze die 2 altijd bij elkaar deed. Haar paard was zo'n sterk, fors gebouwd paard. Op een gegeven moment hoorde ik haar roepen of ik wilde komen want er was iets gebeurd. We waren alleen daar op stal. Ik rende naar haar toe en haar paard zat op de grond. Hij was getrapt door het andere paard. Ze dacht dat het toch wel meeviel. Tot hij opstond...het achterbeen sleepte achter hem aan, alsof het er niet meer bijhoorde. Zij werd hysterisch en begon te gillen en ik stond er toen alleen voor. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en toen ik dichterbij kwam zag ik dat het been bloedde. En niet zo'n beetje ook, het was een slagaderlijke bloeding. Het bloed spoot er letterlijk uit met van die klotsgeluiden en dat been bungelde eraan. Ik werd zwart voor mijn ogen maar ik bedacht me dat het been heel snel afgebonden moest worden. Maar hoe? Ik had zoiets nog nooit gedaan. Het moest boven de wond, maar met wat? Ik kon niets bedenken maar heb handdoeken gepakt en ik probeerde die eromheen te krijgen en aan te draaien. Natuurlijk lukte dit niet goed. Oh wat was dat erg. Die vrouw ging kijken of er iemand in het huis was en 2 dochters van de eigenaar waren er. Die kwamen helpen maar we wisten allemaal niet wat we moesten doen. We hebben handdoeken eromheen gedaan, uitgespoeld als ze helemaal doorweekt waren. We stonden met z'n vieren te janken en we zaten helemaal onder het bloed. Je hebt geen idee hoeveel bloed eruit zo'n paard kan komen... Het paard was ondertussen al in shock geraakt van het bloedverlies en viel bijna om. Dus 2 van ons stonden aan een kant van het paard te duwen en de ander probeerde het been af te binden. Het been was helemaal slap. Gelukkig kwam er iemand van stal, een vriend van mij, die wel wist hoe je moest afbinden. Hij pakte een praam en bond met behulp van een handdoek het been af. Wat moest hij een kracht zetten, hij stond helemaal te trillen. Dat hadden wij nooit gekund. Eindelijk kwam de dierenarts. Hij zei dat het even los moest, dan kon hij kijken en het bloeden was ook al iets minder geworden. De praam ging eraf en de handdoek, maar deze zat helemaal in het been gezogen... Eindelijk was de handdoek eruit en de dierenarts zei: oh god... toen wisten we al dat het einde verhaal was. Het paard was ondertussen in shock dus hij merkte niets meer. Het been was gebroken.... het paard moest daar, in de bak, afgemaakt worden. De vrouw van wie hij was werd weer hysterisch. Ik heb haar meegenomen naar buiten en het paard kreeg een spuitje en viel neer op de grond. Even later kwam haar man die door haar was gebeld dat het paard was getrapt. Hij was vrolijk, kwam de auto uit, de zon scheen en het was echt een prachtige dag, als je van niets wist. Wat is er aan de hand, hoe is het met Rus vroeg hij nog lachend. Het is het ergste..zei die vriend van mij die hem had afgebonden. Wat dan? vroeg hij geschrokken. Hij deed de deur open van de binnenbak en daar lag Rus... hij rende erop af en begon te schreeuwen. Zijn vrouw zat erbij geknield en hield Rus' zijn hoofd vast. Het was zo erg....dat paard betekende zoveel voor hun...
(Op de achtergrond heb ik Ilse de Lange met i still cry aan staan dus ik word hier weer lekker emotioneel van).
De volgende dag werd Rus opgehaald door zo'n vrachtwagen. Toevallig was ik daar en ik zag het gebeuren. Hij werd met zo'n grijper omhoog getild. Zijn benen staken naar voren, die waren helemaal stijf. Zijn hoofd hing naar beneden, bloed liep uit zijn mond en druppelde op de grond. Toen werd hij boven die wagen gehouden en losgelaten. Een enorme klap. De wagen ging weg, met de benen van Rus die erboven uit staken. Net een minuut daarna kwamen de eigenaren van Rus op stal aan. Gelukkig hadden ze dit net gemist. Ze hebben een grote bos witte bloemen in zijn stal neergezet met 'Rus, we zullen je nooit vergeten...'

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-01 18:11

Wat erg zeg...
Bij ons op stal staat een paard dat ook zo is uitgegleden en in de spagaat terecht kwam. Hij had zijn bekken gebroken maar ze hebben hem laten leven. Hij heeft er een jaar niet op gestaan en nu is hij helemaal vergroeid. Het was zo'n mooi paard, echt heel zielig.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-01 03:53

Ja wat een nare dingen kan je toch meemaken met paarden. Maar daar staat natuurlijk tegenover dat ze je ook een heleboel plezier en liefde geven. Helaas komt er een moment dat het afgelopen is.
Jantina, het is dus in zijn stal gebeurd, was hij uitgegleden ofzo? Echt vreselijk zeg. Toch hoop ik dat ik als het zo ver is op ongeveer dezelfde manier afscheid zou kunnen nemen. Dat je bij je paard bent tot het einde.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers