Ben zo bang dat hij dood gaat!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Ben zo bang dat hij dood gaat!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 11:37

Hey

Beauty is een welsh van 30 jaar. Ik merkte aan hem dat het werk (3 keer per week lekker een buitenritje) eigenlijk te veel was. Dus hebben we het naar 2x per week terug gehaald. En dan elke dag het land op. Sinds een paar maanden/weken ging hij op buitenritjes altijd door z'n voorbenen heen. Dus wij bandages om, zodat alles een beetje beschermd bleef. Maar hij wilde zo graag alles blijven doen wat hij altijd deed (lekker galloperen over het crossveld Ach gut

Sinds dinsdag loopt hij heel stijf en niet goed. Ik heb hem elke dag gestapt. Vrijdag liep hij super vrolijk naast me, lekker af en toe aan het draven, oortjes naar voren, alles willen zien. Echt heerlijk. Gisteren wilde 2 kleine meisjes erop. Ik zei: Dat mag, alleen als je stapt en goede verbinding houd zodat hij steun heeft van voren. Dat vonden ze goed. Dus wij stukje naar buiten. Liep hij heel onregelmatig en zetten z'n rechterbeen heel aarzelend neer de hele tijd Verdrietig . Direct naar huisg egaan (5 minuten lopen)Oortjes ook niet naar voren. Hinnikte ook niet toen hij thuis kwam (wat hij altijd doet). Heel levenloos. Denderde niet het land op, ging niet grazen. Echt alsof hij dood ging.

Hij is 2 jaar geleden echt ontkomen aan de dood tijdens een hoefbevangenheid van hem (door de eiwitten in het gras) en toen dachten we al: hij gaat echt binnen nu en een week. Maar wonder boven wonder, hij klom weer helemaal op. Maar gisteren vond ik hem echt eng. Hij heeft een heel mooi leven gehad en voor hem zou het het beste zijn, maar ik denk dan weer te ver en zie op รณ'n punt het even niet zitten, gewoon omdat je ziet dat hij pijn heeft.
Ik zit gewoon te huilen achter de pc, maar goed. Wat denken jullie?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:57

Ik zou gewoon de DA laten komen en kijken wat hij zegt. Is er kans dat hij opnieuw hoefbevangen is geworden ?
Heel veel sterkte in ieder geval !

vemrulz

Berichten: 3536
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:02

echt zielig Huilen
heel veel sterkte ermee!

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:05

Hey Meid,

Echt een heel naar verhaal.. Verdrietig
Maar toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen en zo snel mogelijk de Veearts erbij halen, dan heb je in ieder geval zekerheid over wat er met jouw pony aan de hand is...

Nog veel sterkte verder!!!

Groetjes van Mij ..!!!

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:53

jeetje wat vervelend , echt heel zielig!
zou iig ook de DA laten komen.....

heel veel sterkte meissie! Verdrietig

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:05

Goh wat vervelend hee Verdrietig Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn verzorg pony. Die takelde ook ineens zo af. Hij kreeg last van Artrose en struiklede daarom ook steeds vaker.
Om zekerheid te krijgen wat er met jou lieverd is zou ik ook de DA laten komen. Dan weet je iig waar je aan toe bent. Ik hoop dat het mee zal vallen. Mocht het niet meevallen bedenk dan dan hij een mooi leven heeft gehad en een hele acceptabele leeftijd heeft behaald Lovers

Ik duim voor je mee dat het meevalt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:05

Kan ook gewoon een hoefzweer zijn hoor, helemaal als hij het maar aan een been heeft. En hoefzweren doen pijn...kan best dat hij daar gewoon last van heeft.

Een pony die een leeftijd heeft bereikt van 30 jaar heeft de langste tijd van zijn leven gehad, en je moet er op voorbereid zijn dat hij ieder moment kan gaan. Of, als hij niet gaat maar het leven voor hem te zwaar wordt, dat je hem uit handen geeft en de beslissing maakt om snel en pijnloos hem uit zijn lijden te laten verlossen. Dat is toch een scenario waar je je zachtjes aan op moet voorbereiden.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:14

Ik ga met Cassidy mee.
Laat er een dierenarts bij komen,maar blijf niet lang dobben,met die ouwe dibbes.
Meid heel veel sterkte.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:22

Zo heb ik er twee.De ene 29 en de ander dik dertig.De ene dag in galop naar buiten en de volgende dag zo stijf als een plank.Ze zouden zich als bejaarden moeten gaan gedragen,maar dat is moeilijk voor ze Knipoog Nu het lekker weer is kunnen ze lekker iedere dag naar buiten,maar ik hou mijn hart vast voor de winter met de kou en de nattigheid.Ik denk dat ook ik een beslissing moet gaan nemen aan het eind van de zomer en dat zal niet makkelijk zijn,Die van 29 heb ik gekocht toen ik zelf 16 was en ik ben nu 43.Het allergrootste deel van mijn leven dus.Zal heel moeilijk worden,maar aan de andere kant vind ik wel dat je op moet letten dat je het dier niet in leven gaat houden omdat je zelf dat afscheid niet wil.Heel veel sterkte en laat inderdaad de veearts naar de pony kijken.Die staat er vaak toch wat nuchterder tegenover!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:45

Ik zou er voorlopig iig niet meer op rijden...., schijnbaar dat gewicht erop het nog erger maakt en hij meer last heeft...hij is op leeftijd en oude pony's krijgen ouderdoms kwaaltjes, dat hoeft niet meteen te betekenen dat ie dood gaat, maar misschien wel aan RCHT pensioen toe is en dat rijden hem nu echt te veel wordt!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:34

schijnbaar is hij met het meer op land/gras staan weer gevoelig geworden voor hoefbevangenheid,dan loopt ze inderdaad niet zuiver en meer gevoeliger op het zwakste been.
ik zou hem even uit het gras houden en op hooi weinig brok,binnen enkele dagen moet de gevoeligheid weer weg zijn...

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:54

Heel veel sterkte! Ach gut
Wat een verhaal zeg Scheve mond
Zou iig de DA laten komen.....

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:50

gossie wat sneu.ik zou er ook maar even een da bij halen je weet nooit waar het goed voor is.wie weet knapt je pony wel weer op.of kan hij je een simpel advies geven.maar 30 is oud hoor.maar nog lang niet het oudst.geef je hem een dikke knuffel???suc 6

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:18

en weet je al wat meer?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:09

Hoe is het nu met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:13

ja hoe gaat t nu?

miepjevlug11
Berichten: 984
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:35

echt zielig veel sterkte ermee

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:42

Hoe is het met hem?
Veel sterkte Ach gut

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:17

Sterkte joh...
Ik denk ook wel aan hoefbevangenheid...
Laat de DA er maar eens naar kijken Knipoog

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:55

Idd ik zou de DA even laten komen... Weet je inmiddels al wat meer?

Iig heel veel sterkte!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 20:32

Hey

Bedankt voor de tips.

De DA is geweest en we moeten 1 week stappen, dan komt hij terug. Hij loopt echt al veel beter en staat nu op een heel mager (lees: leeggegeten ) stuk gras. Dus het komt hopelijk weer goed.

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:50

nou wat fijn.zie je wel het komt gelukkig weer goed.ik hoop wel dat je ons ook nog ff vertel als volgende week de da is geweest????beterschap nog verder en een dikke knuffel aan je pony!!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:52

Jeetje wat een verhaal... Hoop voor je dat hij snel weer beter wordt en nog een poos bij je mag blijven...

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:55

Goh hopen dat het met veel stappen en het staan op het kale landje weer vlug beter word

Wat had de DA eigenlijk geconstateerd? Of weet je dat niet en is dit gewoon een tip die hij gaf?

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 00:26

Is hij niet weer opnieuw hoefbevangen geworden? Ik heb ook jaren zitten tobben met mijn welshje ( die nu ook 30 jaar is) jaren heeft ze er net tegenaan gezeten en 2 jaar geleden was ze hoefbevangen. Toen heb ik ook vaak gedacht wat is beter, maar dankzij de juiste verzorging, medicijnen ( bloedverdunners) en hoefsmid liep ze weer als een kieviet!
Ze heeft daarna nooit meer op het gras gestaan en dat heeft haar alleen maar goed gedaan.
Ze heeft nu nergens meer last van maar ze heeft goede en wat minder opgewekte dagen. Op de goede dagen loopt ze te rennen en sleurt ze je zowat mee, buiten met wandelen en op haar mindere dagen is ze een beetje 'moe' maar dat hebben alle bejaarden Haha!
Maar zolang ze lekker rondhobbeld mag ze van mij 130 worden.
Heel veel sterkte met je paardje en onthou als ze al zo oud zijn, zijn het vaak vechtertjes dus niet te snel sip worden Ach gut Knipoog