Ongeluk gehad... trailer met paard over de kop...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Ongeluk gehad... trailer met paard over de kop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 17:03

Ik heb nog getwijfeld of ik het wel op bokt zou zetten. Aan de ene kant zit ik niet te wachten op reacties als: Wat een stom ongeluk, je had beter moeten opletten. En met die zin wil ik ook niet opwekken dat ik medelijden aan t zoeken ben ofzo.
Ik weet hoe stom ik ben geweest, ik baal nu ook echt van mezelf..

Vanochtend moest ik met Goldy naar de les. Dus Goldy op de trailer gezet en opweg gegaan naar de manege. (zo'n 15 minuutjes met de trailer)
Onderweg is dus de trailer achter de auto weggeschoten. Waarschijnlijk door de hobbel toen ik over een brug ging.

Nu ik er weer aan terug denk flitsen de beelden weer door mn hoofd... Verdrietig

Na de brug (zo'n 200 meter verderop) zou ik aan de kant gaan voor een vrachtwagen (het is een smal weggetje waar auto's elkaar precies kunnen passeren) En ik keek in de spiegels...
GEEN TRAILER ... Nog een keer gekeken..
En even verderop zag ik toen in de spiegels de trailer liggen.
Je wilt niet weten wat er op zo'n moment door je heen gaat... Terwijl ik dit typ zit ik alweer helemaal te shaken... Ik wil wel janken, maar ik kan mezelf wel wat doen.. Ik zit hier zielig voor mezelf te wezen, terwijl Goldy in die trailer stond!!!!!! Huilen Boos!

Ik wist niet hoe snel ik de auto weer in zn achteruit moest krijgen.. Ik kreeg m dan eerst ook niet. Er waren inmiddels ook al snel mensen naartoe gerend. En toen ik er kwam pakte een man Goldy uit de trailer die op zn kant lag. (door de ruimte boven de achterklep) Goldy stond dus alweer in de trailer toen die op zn kant lag. Ze is gelukkig niet zo groot dus dat paste.

Ik helemaal shakend meteen mn vader gebeld, die er binnen 5 minuten ook was. Er kwamen mensen naar me toe die een paar honderd meter verder op woonden en nog wel een box voor Goldy vrij hadden.
Wonder boven wonder liep ze niet kreupel, en had ze alleen wat schaafwonden aan dr achterbenen. En ze is met dr onderhals tegen de stang aangeklapt dus dat is nu gekneusd.
Die mensen daar hebben me super goed geholpen, we hebben meteen staan afspoelen en ze kreeg meteen een paar dekens op om warm te blijven ivm stijve spieren en even later nog wat spul voor de spieren er op gesmeerd zodat die warm bleven.
En meteen de VA gebeld die haar meteen iets tegen de pijn en zwellingen heeft gegeven.

We hebben daar echt engeltjes boven ons gehad... (als ik alleen al denk hóe het nog veel erger had kunnen lopen!)

Die mensen hebben toen een van hun shetjes gepakt en in hun 2 paards gezet en we hebben Goldy er meteen ook weer op gezet, die er ook zonder veel aarzeling weer zo opliep... (Ik kan gewoon wel weer huilen, maar dan van bewondering en blijdschap als ik zie hoe ongelofelijk braaf en rustig Goldy was.)

We hebben dr thuis weer even afgespoeld en toen even bij Rinkja rustig in de bak gezet zodat ze even kon bijkomen. Zon uur later ben ik weer met dr gaan stappen samen met Lindy en Rinkja. Daarna weer afgespoeld en toen in de wei gezet. Waar ze nu rustig wat omloopt en graast en ze heeft ook al weer even gelegen.

Maar de oorzaak dat de trailer is losgeraakt ligt dus wel bij mij.. Ookal kon ik er weinig aan doen, ik heb zelfs nog gecheckt (zoals altijd) of alles goed vast zat.. Maar t blijkt dat, want als je m goed vast zet hoor je zo'n klik als ie over de trekhaak valt, maar t blijkt dus dat die klik nu al ging voordat ie goed over die trekhaak viel (en dat gebeurt wel vaker). Ik had (zoals je ook leert voor t rijbewijs) gewoon even weer de trailer op t wieltje omhoog moeten draaien om te kijken of alles goed vast zat, want dan gaat de auto gewoon mee omhoog als alles goed vast zit. (en als t niet goed vast zit laat de trailer wel weer los en zie je dat het niet goed vast zit).. Maar ja, dat deed ik nooit meer, en het is natuurlijk geen excuus maar 90% van de mensen die BE hebben doen dat na het behalen van hun rijbewijs niet meer... En normalerwijze zit de trailer goed vast bij de klik. En zoals ik altijd nog even doe, nog even op voor op de trailer gaan staan even springen en checken of ie niet alsnog goed over de trekhaak klikt.. En hij klikte niet nog een keer, dus ik ging er vanuit dat alles goed vast zat.... Lips are sealed

Ik voel me nu echt zo K*T, ik haat mezelf gewoon...
En ik zou vanochtend eerst niet eens naar de les gaan, want ik had nog andere dingen te doen... Was ik nou dus ook maar noooit gegaan..
Ik weet niet of ik nu ooit nog met de trailer wil rijden... Eigenlijk wil ik gewoon niet meer... En Goldy hoeft er voor mij ook niet meer in...
Nu besef ik weer hoeveel ze eigenlijk voor mij betekend.. En ik wil haar geen risico meer laten lopen... De volgende keer komen we er misschien veel minder goed vanaf..! In het verkeer is altijd dat risico..
En dat mezelf iets overkomt kan me geen moer schelen, En ik had ook wel gewild dat mij nu iets was overkomen ipv Goldy.. Ze heeft dan gelukkig niks ernstigs.. maar toch... Liever ik dan Goldy! ík ben degene die Goldy dit risico laat lopen... Zij kan er niks aan doen of van zeggen.. Ze hoeft voor mij niet meer door die hel... Voor mij part komen we beide nooit meer in de buurt van een trailer! Ik wilde altijd graag verder komen met wedstrijden ed.. Maar die kunnen me nu gestolen worden... Ik ben veel liever gewoon zo lekker bij Goldy.. Áls ik uberhaupt maar bij Goldy kan zijn!

Dit zal allemaal voorlopig nog wel door mijn hoofd gaan, ik krijg t beeld van de trailer op zn kant en de gedachte bij de klap die goldy heeft gemaakt niet meer van mn netvlies...
Hoe kon ik ooit ZO STOM zijn! Boos! Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:09

Oeh, wat een nachtmerrie eigenlijk. Gelukkig is alles goed afgelopen uiteindelijk

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:09

Tja, het is een ongeluk. Achteraf denk je altijd had ik maar zus of zo dan.....
Gelukkig is je pony er goed vanaf gekomen en zijn er geen andere personen bij betrokken geweest. Een volgende keer check je alles twee keer en moet je gewoon weer op pad gaan. Ook op stal kan er wat gebeuren.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:10

Jeetje mina meis! Wat een verhaal! Ga je zelf nu niet schuldig zitten voelen, daar heb je echt helemaal niets aan! Het was gewoon een dom ongeluk wat de meeste mensen had kunnen overkomen. Wees de engeltjes dankbaar en geniet van je paard!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:10

jeetje zeg, dat is schrikken, je hebt er in ieder geval van geleerd, ik denk dat de engeltjes er daarom waren.

Justice
Berichten: 974
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:11

Je hebt een wijze les geleerd voor een volgende keer!!! Je geeft zelf al aan waar je de fout hebt gemaakt. Klinkt heel simpel als ik zeg "het had een ander ook kunnen gebeuren" maar het is wel waar... Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen. Het ongeval houdt je weer allert voor een volgende keer dat jij op pad gaat met trailer en paard.

Het mag wel gezegd worden dat het TOP is zoals omstanders jou en je paard hebben geholpen en verzorgd!

Hopenlijk is je paardje gauw weer helemaal de oude. Geef hem maar een dikke knuffel van mij!

Sterkte meissie
Laatst bijgewerkt door Justice op 27-06-04 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:11

Jeetje, wat een heftig verhaal.
Maar je moet vooral NIET jezelf de schuld geven...
Een ongeluk kan gebeuren, het had iedereen kunnen gebeuren!
Wees zeker blij dat het nog zo goed is gegaan....
Heel veel sterkte.....Ach gut


Sorry, ik wordt er een beetje stil van..
Weet niet zo goed wat ik moet zeggen en ervan moet denken.. Scheve mond

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:12

annegti schreef:
Tja, het is een ongeluk. Achteraf denk je altijd had ik maar zus of zo dan.....
Gelukkig is je pony er goed vanaf gekomen en zijn er geen andere personen bij betrokken geweest. Een volgende keer check je alles twee keer en moet je gewoon weer op pad gaan. Ook op stal kan er wat gebeuren.


Inderdaad. Er kan altijd wat gebeuren. Natuurlijk voel je je ontzettend schuldig, het zou me verbazen als dat niet zo was, maar blijf niet boos op jezelf. Het zou zonde zijn als je jezelf nu in je vrijdheid gaat beperken door niet meer met de trailer op pad te gaan. Godzijdank is er niets ernstigs met Goldy. Wat goed dat ze ook meteen de trailer weer op ging! OK dan!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:12

Sjesus wat een trauma ervaring..
Ik hoop toch dat je het straks naast je neer kunt leggen, alhoewel ik begrijp dat je kwaad bent op jezelf, maar eerlijk is eerlijk, het kan iedereen gebeuren.. 1 keer een onbewaakt moment (druk, stress, weinig tijd) en je vergeet het te checken....

Heel erg veel sterkte met Goldy en ik hoop dat je gauw toch weer in de auto stapt met trailer!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 17:13

Alleen de gedachte aan dat het veel erger had kunnen lopen, dat ik Goldy had kunnen kwijtraken door mijn eigen stomme fout...
Ik geef zoveel om die pony.. En de gedachte aan dat Goldy er nu niet meer zou zijn... dat maakt me gek...

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:14

Tjezus, wat een verhaal. Maar je had er zelf echt niets aan kunnen doen. Natuurlijk sla je nu jezelf voor je kop dat je het niet dubbel had gecheckt. Maar god, je doet het gewoon zo goed mogelijk.

Ben blij dat het goed gaat met je paard. Heel veel beterschap voor em.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:15

Kop op meid Ach gut je bent maar een mens en niet volmaakt.

Gelukkig is het goed afgelopen, een ongeluk zit in een kleine hoek...

Sterkte en betterschap voor je paard.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:17

Ow wat erg zeg.
Jullie zijn echt geholpen door engeltjes, en gelukkig waren er omstanders die meteen in actie kwamen.

Meid veel sterkte en natuurlijk een knuffel voor Goldy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:20

Gelukkig staat Goldy zonder nare verwondingen weer op stal en misschien is dit voor andere bokkers wel weer een seintje om niet te nonchalant te zijn en alles weer dubbel te checken. Misschien voorkom je hier op een of andere manier toch iets mee, wie weet.
Ik durf het bijna niet te vragen, maar waar was je losbreekkabel???

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:21

ik kan me voorstellen dat je je vreselijk schuldig voelt, maar tja.....daar heb je niet veel aan in feite....
troost jezelf met de gedachte dat het HEEEEEEEEEEEL anders af had kunnen lopen......

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 17:22

Ja en we hebben t hele weekend al pech.. In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn de paarden uit t land uitgebroken, wat op een dikke ravage uitliep, zaterdag is mn zusje op buitenrit en breekt er ergens een hengst uit en vandaag heb ik dit... En wonder boven wonder is er in al die gevallen niks ernstigs gebeurd...
En dan te bedenken dat ik vanochtend eerst niet eens naar de les zou.. Was ik ook maar nooit gegaan...!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:25

Idd, laat het een wijze les zijn.

Ik zal het maar vertellen, ik heb het ook een keer gehad. Mijn pa had de trailer aangekoppeld en ik had niet meer gechecked.
Op de oprit (100 meter) ging het goed, toen ik de oprit afdraaide, verloor ik de trailer. Dat ging met een rotsmak. Het was donker en we wonen buitenaf en daar stond ik met een losse trailer, paard erin en auto midden op de weg... ik was me rotgeschrokken.
Gelukkig had ik alleen materiele schade aan de trailer en was mijn paard ongedeerd, maar iedere keer als ik nu aankoppel, check en dubbelcheck ik mijn koppeling.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:27

Het heeft geen zin om je nu allemaal erge dingen in je hoofd te halen die hadden kúnnen gebeuren. Jullie hebben mazzel gehad! Het is goed dat het een les is voor de volgende keer, maar blijf jezelf nu niet zo schuldig voelen! Daarmee bereik je verder niks, behalve dat je jezelf alleen maar rotter gaat voelen.

En nadat de trailer los was geraakt heb je gewoon super goed gehandeld! Door die goede verzorging en hulp van die mensen valt het letsel van Goldy allemaal nog mee. Je hebt toen heel adequaat gehandeld door je vader en de veearts te bellen, en ook goed voor Goldy te zorgen.

Zoiets kan iedereen overkomen, dus ga je nou niet onnodig schuldig voelen, het is gewoon een stom ongeluk!

Ik kan me voorstellen hoe je je voelt, maar probeer er even niet aan te denken, en even wat leuke afleiding te zoeken ofzo. Ik wil je in ieder geval wel helpen om weer te oefenen met Goldy en de trailer.
Want we laten het hier niet bij zitten he meis. Ach gut Over een tijdje haal je de volgende winstpunten weer binnen!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:29

*volcano* schreef:
Ik wilde altijd graag verder komen met wedstrijden ed.. Maar die kunnen me nu gestolen worden... Ik ben veel liever gewoon zo lekker bij Goldy.. Áls ik uberhaupt maar bij Goldy kan zijn!
herkenbaar gevoel hoor, het zet het allemaal weer even in perspectief!

zo te horen hebben jullie veel mazzel gehad. fijn dat het goed afgelopen is.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:37

Sjeee meid kan me heeel goed voorstellen dat je niks liever
doet dan janken op dit moment!!
Wat een nachtmerrie voor jou en je pony Bloos!
Gelukkig is het niet dramatisch afgelopen en is je pony gezond,
wat een beestje......zomaar zonder mokken de trailer weer in OK dan!
Jij hebt je les wel geleerd ik hoop dat je al je moed bijelkaar kunt rapen
en jezelf niet harder te straffen dan noodzakelijk Ach gut
Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor je pony!!!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 17:37

Lovely schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar waar was je losbreekkabel???


Die is losgeschoten, wat ook heel vaag was, want normalerwijze moet die de trailer op de rem trekken, of hij had doormidden moeten gaan, maar hij was nog gewoon heel...
En mijn vader zei ook al tegen me, dan heb je m niet vast gemaakt.. Maar ik weet 100% zeker dat ik die kabel vast heb gemaakt. Misschien dat ie net niet helemaal om het ringetje is geklikt en zo weer is losgeschoten...?
Hij is iig niet afgesleten doordat ie over de grond heeft gesleept, dus hij moet ook wel vast hebben gezeten... Anders zou ie wel over de grond hebben gesleept of onder de wielen van de trailer zijn beland oid, maar hij is gewoon helemaal nergens beschadigd.
En ik weet 100% zeker dat ik m heb vast gemaakt, hij zat nl nog in de knoop met de stroomkabel, dus daarom weet ik nog dat ik ze uit de knoop heb gehaald en vast heb gemaakt. Zoals altijd, eerst de remkabel en dan de stroom kabel...
Het klinkt misschien alsof ik mezelf eruit wil banketstaaf dat ik die kabel ook nog eens niet heb vast gemaakt, maar ik weet echt voor 100% zeker dat die vast zat. Ook een van de dingen die ik altijd check! Dus hoe dat is gekomen??? joost mag t weten?? Daar snap ik dus echt helemaal niks van..

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:37

GrienTie schreef:
Je hebt een wijze les geleerd voor een volgende keer!!! Je geeft zelf al aan waar je de fout hebt gemaakt. Klinkt heel simpel als ik zeg "het had een ander ook kunnen gebeuren" maar het is wel waar... Neemt niet weg dat voorkomen beter is dan genezen. Het ongeval houdt je weer allert voor een volgende keer dat jij op pad gaat met trailer en paard.

Het mag wel gezegd worden dat het TOP is zoals omstanders jou en je paard hebben geholpen en verzorgd!

Hopenlijk is je paardje gauw weer helemaal de oude. Geef hem maar een dikke knuffel van mij!

Sterkte meissie


Eigenlijk niks meer aan toe te voegen. Behalve misschien toch zo snel mogelijk weer met trailer gaan rijden. Anders durf je straks helemaal niet meer.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:38

gadver, dat is echt een nachtmerrie... gelukkig is ze er redelijk goed vanaf gekomen...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 17:40

En ik zet dit verhaal hier eigenlijk met tegenzin neer.. Het is niet bepaald iets om trots op te zijn..
Maar ik wil de bokkers ook met de neus op de feiten drukken... CHECK alles dubbel... Want dit wens ik niemand toe! Ik hoop dat jullie ook die conclusie uit het verhaal trekken en niet laks worden! Gewoon blijven checken, ookal denk je dat het vast zit.. Je moet het 200% zeker weten!
Er kan zoveel gebeuren... En niemand wil zn paard zo kwijtraken!!!!

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:45

Goed dat je iedereen even extra alert maakt.
Helaas moet er altijd eerst iets gebeuren voordat iedereen realiseert wát er allemaal wel niet mis kan gaan.
Nogmaals heel veel sterkte! Ach gut
En ik hoop dat ze er weer snel bovenop komt!