De argentijnse tango op mijn voet... en springen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

De argentijnse tango op mijn voet... en springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 21:08

Ja je leest het goed...
Cerise kan de argentijnse tango.

Hiertoe besloot ze toen ik met haar door de wei naar de longeerbak wilde lopen.
De zweep lag er al, die had ik niet bij me, ze had alleen het hoofdstel om en ik had haar vast aan de lijn.
Ze was vreselijk baldadig en toen kwam de tango!
Want dansen om het vrouwtje heen, dat is toch veel leuker dan saai achter haar aan sjokken naar de bak?

Ik kon haar nauwelijks houden, was zelf ook al moe door een hele week chemo.
Eindelijk gaf ik een goeie harde ruk en stond ze stil, verontwaardigd met hoofd omhoog trekkend...
En toen kwam de laatste tango-pas.
Vol passie plaatste ze haar linkerhoef met volle gewicht bovenop mijn rechtervoet.

Ik heb geschreeuwd en haar eraf geduwd en meteen was ik stil.
Ze stond stil, maar haar een schop verkopen ging niet.
Mijn voet deed te zeer, en de andere voet kreeg ik niet omhoog omdat die andere dus... juist ja.
Een halve minuut heb ik ff reiki gestuurd naar mijn voet, diep gezucht om niet flauw te vallen, en toen keek ik haar aan.

Oke het ging weer.
Daarna in de bak ff een join up gedaan, en daarna gelongeerd. Streng aangepakt als ze dreigde niet te luisteren, en op de terugweg was ze weer zo lief als een lammetje... zucht.

Vandaag hebben we in de buitenbak een hindernis gebouwd, en liet ik Cerise los springen.
Eerst klein kruisje, maar dat was mevrouw 'te min'. *LOL*
Ze stootte er steeds tegenaan, sjokte er maar een beetje overheen...
Dus ik denk: "Ik zal je krijgen luie donder!"
Ik maakte er een stijlsprong van, zo'n 60 cm. En ineens kon ze wel normaal springen!
Daarna maakte ik er een oxer van, beetje oplopend van 60 en een meter, en ook dat vond ze prima, ik hoefde haar nauwelijks aan te sporen.
Ze leek het leuk te vinden joepie!

Het hoogst wat ze sprong was een oxer van 1.40 meter, en omdat ze onder het zadel nog geen spring-ervaring heeft, vond ik dit wel genoeg, en dacht: nog maar 1 keer, dan is het genoeg.
Maar ze had er geen zin meer in, en sprong heerlijk tegen de balken aan, de hele oxer omver.... Extreme duivel

Toen heb ik eerst de hindernis wat verlaagd, naar ong. 1.20 m, en weer geprobeerd: 2x weigerde ze!
Maar de derde keer bleef ik superstreng snauwen en de zweep erbij houden, dus toen ging ze wel. Daarna heb ik haar lief beloond, en uitgestapt.
Het was voor haar ook voor het eerst dat ze echt 'gesprongen' had, dus ja, dan is het nog erg raar en nieuw.
Maar ze kan het wel!
Zolang ze maar wil... *LOL*


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 21:47

Janna ik had al wel eerder een 'hindernisje' met haar aan de longeerlijn gesprongen hoor. Maar dat interesseerde haar weinig, althans, ze vond 50 cm laag genoeg om het balkje lekker omver te walsen.
Alleen in galop sprong ze echt goed.
Dit keer ging het precies zo, alleen werkte ik nu met staanders.
Eerst rustig balkjes lopen, daarna een laag hindernisje, maar dat was mevrouw niet interessant genoeg... *LOL*
Toen ik het echter verhoogde, ging ze bijna uit eigen beweging!
Ze vond het echt leuk, oortjes naar voren, had er nauwelijks moeite mee.
Maar inderdaad, na die 1.40 m werd ze toch moe, en vandaar dat ze toen niet meer wilde haha.
Ze hoefde ook niet meer zo hoog van me hoor, en na de eerste de beste hindernis die goed ging mocht ze stoppen.

Die hindernis van 1.40 nam ze trouwens wel ruim, kon ze goed aan.
Ik ben niet te lang door gegaan, net wat je zelf zegt, de eerste keer moet je het leuk houden grijnz.
Ik heb een zadel besteld, binnenkort kan ik dan wat meer afleiding erin brengen. Rijden, buitenritje (ze is al superverkeersmak), en haar vooral onder het zadel beter trainen, want we mogen allebei (ik ook!) wel eerst eens wat spieren opbouwen... *LOL*


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 22:26

Heb nu een gekneusde voet haha.
Ik zal voortaan goed op mezelf letten, deed ik al hoor, maar sommige dingen tja, die kun je nauwelijks voor zijn.

Ja ik kan niet wachten tot ik erop zit, zadel wordt op dit moment besteld, krijg nog telefoontje wanneer het er is.
Ze kan nog weinig onder het zadel hoor, maar in elk geval al wel buitenritten! Dat is het enige dat met haar gedaan werd toen.
Verder moet ik de buiging, stelling enz. allemaal nog duidelijk maken. Netjes leren wenden, keurige rechte lijnen lopen, tempo dat Dorinepien aangeeft en niet dat ze zelf wil...
Daarom ga ik in elk geval met haar lessen! Eerst gewoon prive en niet te moeilijke dingen, echt puur basis, en zodra ze het aan kan bij de vereniging.
Lijkt me heerlijk!
Wat de chemo betreft: ik begin een beetje te balen van wat het van mijn lichaam eist.
Ik heb steeds minder conditie en minder weerstand (wordt met elke kuur minder, omdat je nog niet helemaal 'hersteld' bent van de vorige) en Cerise voelt donders goed aan wanneer ik moe ben!
De ondeugd heeft natuurlijk ondertussen ook genoeg van dit weer, de blubber, het teveel aan energie maar dit niet vaak kunnen uiten...
Ik probeer haar elke dag te longeren of los te springen, iets dergelijks, maar zal blij zijn als we binnenkort een zadel hebben.
Dan mag ze zich uiten, alhoewel... }> *LOL*

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 11:40

Geeft niet hoor Sonja, elke raad is welkom.
In principe ben ik het met je eens hoor!
Maar ze vond het eerst nog leuk, ging er bijna vrijwillig over, en daarom heb ik gewoon door rustig opbouwen uiteindelijk een '1.40' geprobeerd.
Die sprong ze echt ruim, zonder moeite, maar daarna had mevrouw geen zin meer, werd moe.
Vandaar de weigeringen ook.
Ik heb dus de hindernis iets verlaagd, en toen ze die 1x goed sprong mocht ze ophouden en heb ik haar beloond.
Nee ik heb echt niet teveel gevraagd hoor, ze kon het makkelijk aan.
Ik heb meer ervaring met jonge paarden die voor het eerst of zoals Cerise voor het eerst 'hoog' springen, op de manege komen regelmatig jonge paarden en daar werd dan mee 'los' gesprongen.
Cerise had alleen nog maar een paar keer lage sprongetjes gedaan.

Je hebt gelijk dat je er niet te lang mee moet doorgaan zo van "joepie leuk, ze kan het!"
En ik heb echt niet een uur lang met haar gesprongen omdat het zo goed ging hoor, dat wilde ik niet.
Ik wilde juist bijna ophouden toen ze de balken er allemaal afgooide, en ja, dan moet ze nog 1x 'goed' springen voordat ze mag stoppen.
Want anders krijg je dat ze voortaan balkjes eraf gooien om zo te mogen stoppen, dat is ook fout.

Maar bedankt voor je mening, ben het met je eens dat je niet te ver moet gaan en vooral niet een paard ten koste van alles over een hindernis heen jagen met sterke dwang terwijl het onzeker is.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 11:57

Mee eens, maar ik wilde eerst zien uit te vinden of ze uberhaubt het springen wel leuk vond.
Zoveel ervaring had ze er niet mee.

Maar zeker weten dat als ze er onder het zadel aan toe is, dat ik springles met haar neem.
Bij ons op de vereniging hebben we altijd leuke oefeningen, zoals meerdere hindernissen, in-uitjes, een klein parcourtje, of een hindernis en daarna een eind verder op een aangegeven plaats halthouden (leren terugnemen na de hindernis i.p.v. doorscheuren), etc.
Ja techniek is niet alleen belangrijk, ik vind het ook leuk!
Het paard dat ik vorig jaar reed, kon in het begin alleen maar scheuren over een hindernis, hij vond het wel hardstikke leuk.
Probleem is dan dat je in een parcour al gauw uit de bocht vliegt.. Frusty
Ben toen druk bezig geweest met terugkomen na de hindernis, in galop schakelen, etc.
Dus dressuur is zeker belangrijk bij springen, en techniek ook.
Reuze interessant wat voor oefeningen daar allemaal bij helpen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 86 bezoekers