Dekken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 08:01

hoe oud moet een merrie zijn om gedekt te kunnen worden (daar dacht ik zomaar eens aan Tong uitsteken )
op marktplaats zie ik wel eens staan dat een merrie van 2 gedekt is kan dat kwaad?

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 08:12

nee het is niet erg om op 2 jaar gedekt te zijn !
maar wij wachten altijd tot drie jaar !
op twee jaar is het nog te speels !!

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:16

Had het niet met 2 jaar gedaan. Wij hebben het toen gedaan, sanne was 3 toen ze haar veulentje kreeg. Ze snapte alles nog heel niet, en heeft haar veulen meer als maand te vroeg verworpen en gewoon laten liggen. Het kon der dus niks schelen!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:43

Mij lijkt het beter om gewoon te wachten tot de merrie is uitgegroeid, zo'n zware buik een aantal maanden lang is niet goed voor nog niet helemaal ontwikkelde botten enzo.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:43

Ik vindt 2 jaar nog veel te vroeg, dan zijn het zelf nog bijna veulens(in hun gedrag). Ik wacht altijd tot ze 3 nog liever 4 jaar zijn.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:19

Ik vind 2 ook te vroeg, je leest allemaal enge verhalen, als je een pony op zon jongeleefdtijd al laat dekken, heb je meer kans op problemen. je kan beter wachten tot een jaartje of 3,5 4 of nog later

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 19:14

ik zou het ook niet doen net als wij een kindje op ons 15, 16, 17de krijgen is ook niet echt leuk (lijkt mij)

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:27

Mijn merrie is met haar 2 gedekt, ze heeft een dood veulen gehad. Maar of dat nou kwam door haar leeftijd kon volgens de da maar was niet zeker.

Maar met twee jaar, zijn ze zelf nog niet volgroeid zeg maar dus ze zullen altijd kleiner en smaller blijven omdat alle voeding naar het veulen gaat. zon jong paard moet je altijd sneller het veulen laten afspenen zodat ze zelf nog kan groeien.


Raad het niemand aan hoor lekker wachten nog!

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:36

de handelaren die sylke naar nederland hebben gebracht die zijden dat ze op haar 1 jaar een veulen heeft gehad (ik wist niet eens dat dat kan).
je merkt/ziet het nog steeds aan haar!
ze maakt zich vresijlijk veel zorgen over andere paarden en over mij... en ze heeft nog steeds hele grote uiers... (ze is 7) waarschijnlijk heeft ze al heel veel veulens gehad... je zou zeggen dat is de natuur dus goed... maar ik weet het niet, af en toe ziet ze er zo "geleeft" uit...

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:39

nee hoor dat is helemaal niet te natuur!!!

In de natuur worden de jonge merries beschermd tegen de hengsten door oudere merries..

Pas als ze op een normale leeftijd zijn om gedekt te worden kan de hengst erbij zeg maar. Dus het is niet normaal.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:54

ok weer wat bijgeleerd !

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:18

Ik heb dit jaar de 2 jarigen niet gedekt maar heb dat wel eerder gedaan.
Mijn 2 volwassen fokmerries hebben beide op 3 jarige leeftijd hun 1e veulen gekregen.
In Wales wordt dat trouwens regelmatig gedaan bij de pony's.
Ook bij rijpaarden heb ik het vaak zat gezien. Geen problemen en de merries stonden tijdens de laatste paar maanden van de dracht tijdelijk even stil met de groei maar hebben dat later gewoon weer ingehaald en zeker geen achterstand gekregen.
Je moet ze natuurlijk wel goed voeren tijdens de dracht.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:45

ik zou het niet doen als ze 2 jaar is, 3 jaar is beter

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:49

MarijeR schreef:
Ik heb dit jaar de 2 jarigen niet gedekt maar heb dat wel eerder gedaan.
Mijn 2 volwassen fokmerries hebben beide op 3 jarige leeftijd hun 1e veulen gekregen.
In Wales wordt dat trouwens regelmatig gedaan bij de pony's.
Ook bij rijpaarden heb ik het vaak zat gezien. Geen problemen en de merries stonden tijdens de laatste paar maanden van de dracht tijdelijk even stil met de groei maar hebben dat later gewoon weer ingehaald en zeker geen achterstand gekregen.
Je moet ze natuurlijk wel goed voeren tijdens de dracht.


Geen super duidelijke groei achterstand natuurlijk, je houd niet zon klein ponytje over van 1.30 die eigenlijk 1.50 had moeten worden bij wijze van spreken!! maar deze is er zeker wel. Ik heb bij de 2 dierenartsten nagevraagd hoe dat nou zit en de merrie zal eerder stoppen met groeien. Misschien scheelt het een centimeter maar toch.. Het is een ontzettend zwaar iets he ook al voer je bij.. het voer gaat toch naar het veulen. En het is ook niet zo dat ze na het veulen helemaal niet meer groeit. Maar de ontwikkeling wordt toch afgeremd. ( tenminste dit zeggen 2 dierenartsen tegen mij dan he)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:05

Zoveel dierenartsen, zoveel meningen...
Ik heb diverse DA gesproken die erg veel ervaring hebben met fokkerij en die zeggen dat een gezonde 2 jarige er niet onder lijdt en er niet door wordt geremd in de uiteindelijke maat.
Daarom heeft het ook weinig zin om een 2 jarige te dekken in de hoop dat ze niet te groot wordt (pony's die uit de maat dreigen te groeien bijvoorbeeld). Ze doen er misschien een paar maanden langer over maar groeien gewoon door.

Mijn eigen ervaringen zijn zeker niet negatief met het dekken op 2 jarige leeftijd.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:07

Maar waarom worden in de natuur de 2jarige nog beschermd door de merries? het zal iig wel een reden hebben toch?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:10

In een kudde worden 2 jarigen gewoon gedekt.
Ga maar eens in een kudde kijken. In Wales worden heel veel 2 jarigen gewoon gedekt in de kudde.
Jaarlingen worden redelijk afgeschermd maar worden ook gedekt als de hengst de kans krijgt.
Er zijn ook zat voorbeelden van 2 jarigen met een veulen aan de voet.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:15

seren"]
nee hoor dat is helemaal niet te natuur!!!

In de natuur worden de jonge merries beschermd tegen de hengsten door oudere merries..

Pas als ze op een normale leeftijd zijn om gedekt te worden kan de hengst erbij zeg maar. Dus het is niet normaal.
[/quote]

[quote="draaakje schreef:
ok weer wat bijgeleerd !


Inderdaad. Dit is echt mega-leerzaam hoor, zo'n forum!! Knipoog (alhoewel hierover nu wel een discussie gaande is. en ik was net in de waan iets geleerd te hebben... Tong uitsteken)

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:06

ik weet wel dat er jaarlingen gedekt worden, maar dat zal dan perongeluk zijn (of geluk voor de hengst Knipoog)

ik ben van mening dat een twenter nog zelf veel moet groeien en dat het niet altijd verstandig is om ze dan al voor iets anders te laten zorgen....
ook vind ik het niet handig om een 3 jarige te dekken want dan worden ze vaak net ingereden... ik zou dus dan 1 van de twee doen of wachten met dekken of wachten met inrijden...
maar dit is mijn mening!!!!

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:20

Toen ik mijn merrie Seven kocht was ze net 1 dag 3 jaar. Helaas bleek ze al gedekt te zijn door de hengst die bij haar in de wei stond. (De boer had niet gezegt dat het een hengst was maar een ruin) Dus toen ik er achter kwam dat ze drachtig was was ze al zeven maanden ver. Ze was nog niet volgroeit en erg jong in haar koppie. Toen Sandor geboren was was Seven er ook niet blij mee. De eerste dagen waren erg moeilijk. Ze wilde helemaal geen veulen in haar beurt. Hij mocht dan wel drinken enzo. Maar zodra ik ze ging halen samen met mijn moeder uit de wei omdat ze s'nachts binnen moesten staan begonnen de problemen. Ik pakte Seven ze moest even wachten op Sandor, ja die kleine ondeugt deed altijd iets anders en moest al mee aan zijn halster. Maar in dat wachten ging het fout. Bokken, steigeren op zich heen slaant om maar weg te kunnen komen van haar veulen. Als ik haar los zou laten zou Sandor in paniek raken. Maar nu was Seven in paniek. Zodra we naar stal liepen leek ze al wat rustiger maar zodra in stal er een andere deur open stond van een box sprong Seven daarin en ik kreeg haar er niet meer uit. Echt zo van loop maar door met Sandor ik woon voortaan wel hier. Ik ben zo boos geweest en heb zelfs geroepen als het zo door gaat hoef ik haar niet meer. Toen heeft Ria de stal eigenaresse Seven een bach remedie gegeven dat op haar getest was en het heeft geholpen. Seven werd een moeder. Maar na 4 maanden ging het weer fout. We hebben ze toen uit elkaar gehaald en zo kon Seven terug bij haar vriendinnen kudde en Sandor naar de veulen opfok. Nu is Seven 6 jaar en Sandor 2 jaar. Seven is nu nog erg aan het puberen en dat komt omdat ze een stukje jeugd verloren heeft. Ik vind het niet erg en laat haar puberen. We komen er wel en Sandor ook. Hij is terug op stal na een lange zieke periode. (een ander verhaal) en doet het erg goed met de andere ruinen. Nu pas zien ze elkaar weer staan als ze in de bakken lopen. Dan roepen ze elkaar en moeten dan altijd even knuffelen. Toch wel lief. Bloos

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen: Het is niet goed dat een merrie zo jong laat dekken. Ze zijn nog in de groei en moeten zich zelf nog ontwikkelen. Er zijn paarden die het wel kunnen maar laat ze nog kind zijn. Dat is toch vriendelijker voor een dier. Knipoog