Als verzopen katjes! En ook dominantie-vraagje?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Als verzopen katjes! En ook dominantie-vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 19:01

Ja, we zouden gezellig gaan longeren.
Cerise was braaf geweest met optuigen, en de vijf minuten lopen door kleigrond-wei met plassen (glibber..) was zonder protest of gedribbel verlopen.
Enthousiast liet ik haar lopen, ze wilde dolgraag wat energie kwijt, nou dat mocht ze van mij!
Maar wat bleek...
De hemel wilde ook wat kwijt.
Een wolkbreuk.
En daar stonden we dan. Stromende regen. Echt met bakken kwam het uit de hemel. En ophouden? Nee dus.
Er staat daar een kleine schuilstal, maar daar stonden strobalen in opgestapeld. Ik kon er nog in schuilen. Cerise echter kon er niet in, die stond half onder het afdak, en het water drupte van het dakgootje zo op haar rug.
De longeersingel was meteen gewassen... Haha!
Dit kon zo echt niet.
Ik heb haar nog even snel op de rechterhand wat rondjes laten draven, maar ze was verschrikkelijk shagrijnig en ik nog meer.
Dus maar het verstandigste gedaan: ik stopte er mee.
Cerise was me reuze dankbaar want tot ze in de stal stond was ze ontzettend braaf.

En toen begon het.
Ik wilde een deken opgooien, maar haar eerst wat afdrogen met die wollen deken.
Nee, dat wilde mevrouw niet.
Ze stond los in de stal, kon zo aan haar hooi beginnen, maar nee hoor, als ik met een deken aan haar lichaam zat... dat was toch niks voor een dame van haar stand?
Prompt stond ze met haar kont naar mij toe en welke kant ik ook opliep, telkens weer draaide ze zich van me af. Dreigend.
Ik ben nog nooit zo pissig geweest! Boos! Boos! Boos!

Als ik haar een schop had verkocht had ze naar achteren kunnen trappen en mij ook raken, dus dat leek me niet verstandig, en als ik haar kont opzij wilde duwen duwde ze net zo hard terug, mij tegen de muur aan zelfs.
Het woord 'om' zegt haar niks, of ze doet net alsof... ze schijnt dit nog niet te kunnen. Verward
Dus ik heb haar 'vol geduld' weer 'terug' met haar hoofd bij de ingang gekregen, en heb haar even vast gezet, en toen afgewreven met de deken.
Angst was het niet, ze wilde gewoon niet dat ik aan haar natte en koude lijf zat...
Deken op gedaan, en toen heb ik haar weer los gemaakt.
Ik heb daarna nog even het idee 'om' met haar geoefend, met twee snoepjes.
Haar halster gepakt, haar hals een beetje om getrokken en duwen tegen haar achterhand, 'om' zeggen, en zodra ze wat opzij ging kreeg ze een snoepje.
Nog een keer geprobeerd, toen ging het al beter. Lachen

Morgen ga ik een keertje zonder lijn in de bak longeren, mevrouw even duidelijk maken wie ook al weer de baas is. Ze begint me aardig uit te proberen!
Tja het zal ook wel door mijn maagkrampen gekomen zijn (leve de chemo grijnz), we waren allebei wat 'onhebbelijk' vandaag.
En dan kun je maar beter elkaar wat met rust laten, en de volgende keer op de goeie manier verder gaan.

Toch voelt het niet leuk als je paard je in de stal de kont toedraait en je kunt geen kant op. Halster had ze niet om, dus die kon ik ook niet grijpen. Ze wist heel goed dat ik geen kans had als het op 'kracht' aankwam. Ze duwde me gewoon tegen de wand of dreigde met haar achterbenen. En wat ik dan moet?
Ik heb haar goed afgesnauwd toen ik haar daarna wilde pakken om haar vast te zetten. Toen dimde ze wel in.
Maar of ik nou echt gewonnen heb?
Of zet ze het spelletje morgen voort?
Dan zal ik toch echt wel ff strenger worden! }>
En even lekker gaan freestylen buiten... zal haar goed de ogen openen.

Hebben jullie dit probleempje (kont toedraaien en dominant gedrag in stal) wel eens gehad, of iets dergelijks, of hoe zou je reageren in zo'n geval?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:17

Ik zal zeker de eerste maanden nooit op stal terwijl het paard los staat, gaan lopen prutsen.
Dan voorkom je gewoon zulke situaties.

Nu draait ze alleen haar kont naar je toe, maar voor het zelfde geld had ze gelijk een mep verkocht, het is allemaal wel leuk natuurlijk dat het al zo vertrouwd voelt maar blijf wel oppassen hoor!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:22

Ik zou uit reflex haar wel een schop gegeven hebben, maar of dat slim is met het oog op terugslaan valt te bezien.
Als ik even nagedacht zou hebben (en dat valt niet mee Haha! ) zou ik de box uitgelopen zijn en even later weer in, met wollen deken en 'per ongeluk' daaronder een zweep of nog liever een bezem, maar dat verstopt wat moeilijker.
Dit gedrag moet je echt meteen de kop indrukken. Een paard mag veel dingen niet leuk vinden en heeft ook recht op 'prive' in haar eigen box, maar dit zou ik echt niet tolereren hoor. Als een paard altijd erg sjaggie is in zijn box kan je dit voorkomen door dit soort dingen op de gang te doen ofzo, maar als je voor het feit staat dat ze haar kont toedraait, en nog wel meerdere keren, korte metten.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 19:28

Laiser heeft zo om de ... weken weer even de behoeften om te kijken waar zijn grenzen (lees mijn grenzen) liggen. Maar dit doet hij tijdens het rijden. Dan gaat hij in eens zonder reden zijn kont tegen de kirb gooien en uitproberen of hij nog steeds hetzelfde mag, of misschien wel iets meer.
Deze keer is hij er niet zo goed bij geweest wat timing betrefd. Ik had les, maar voelde me niet goed (ik ben al een paar dagen grieperig en loop rond op paracethamol). Dus vroeg ik of mijn zusje/instructrice er op wilde, omdat ik me niet goed voelde. Toen heeft zij hem dus gereden. De volgende dag probeerde hij het weer, alleen gaf hij nu eerder toe. Daarna heb ik hem twee dagen niet gereden, omdat ik me te beroerd voelde (nu nog niet helemaal goed hoor). En ik ga vanavond weer eens kijken af mijn "schatje }> " weer "normaal" loopt of dat we weer grenzen moeten gaan stellen...
(ik hoop het eerste)

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-02 21:37

Ik heb het gedrag ook zo gauw mogelijk gestopt.
Ben de stal uitgelopen, terug gekomen met halster dat om de hoek lag, en heb haar vastgezet en heb toen alsnog haar afgedroogd.
Op de manier die zij niet wilde maar ik wel....
Daarna mocht ze weer van me eten haha.
Morgen ga ik weer eens van die NH-oefeningen met haar doen, kijken wat ze van me vind. }>

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 22:15

Zondag had ik ook zoiets met mijn Aaron. Ik had hem vast staan in de stal om op te zadelen. Toen moest ik dus naar de rechterkant om de singel van het zadel te halen.
Maar af en toe is hij heel irritant druk aan het weven. Niet gewoon weven maar heel agressief heen en weer stampen en zwaaien. Nou dat deed hij dus toen ik tussen hem en het schot in stond. Ik stond echt helemaal klem. Ik schreeuwde flink tegen hem (een trap geven kon ik niet,stond echt vast) Maar denk maar niet dat hij aan de kant ging. Ik heb staan duwen en schreeuwen maar hij bleef echt staan duwen!

Ik heb me er tussenuit gewurmd ben voor hem langs gekropen (hij probeerde me nogmaals vast tegen de voerbak te duwen).
En toen ben ik ontploft!!!!

Ik heb hem echt geschopt. Hij stond helemaal achter in de stal (verder kon hij niet want hij stond vast) hij probeerde nog zo te draaien dat hij met de kont naar me toe stond maar toen heb ik toch een ruk aan zijn halster gegeven.

Na mijn ontploffing ben ik de stal uitgelopen en ik ben op de eerste beste hooibaal gaan zitten. Ik voelde me gewoon helemaal misselijk en duizelig. Ik ben zo geschrokken en ik was zo kwaad. Ik stond tien minuten later nog te trillen op mijn benen.

Hij is gecastreerd toen hij net een jaar oud was, maar af en toe vraag ik me echt af of ik dat niet gedroomd hebt, want dit vind ik toch echte hengstenstreken.

Maar ja het ging niet over mij.
Hoop voor je dat je dit gedrag snel hebt afgeleerd want het is levensgevaarlijk als je echt klem komt te staan.

NiNjA

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: Haren / Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:04

Ik zou in iedergeval altijd het paard een halster aandoen zodat je hem vast kunt zetten.
Ninja heeft wel eens de neiging om me op zij te duwen, ze kijkt er heel onschuldig bij, ik heb voor de zekerheid altijd een zweepje in mijn hand.
Ik heb haar er twee keer een tik op haar deken mee moeten geven , als ze nu ziet dat ik het zweepje bij me heb dan haalt ze het niet in haar hoofd en kan ze opeens ook heel goed schikken.
Dat schikken heb ik haar geleerd door haar te belonen met een koekje iedere keer als ze het goed deed en nu doe ik dat nog met m'n stem.
ook voetje geven heb ik haar met een beloning geleerd.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 08:26

Leuk he, paarden die je uitproberen?
Bij Sheril kan ik op stal gewoon haar deken op doen, doe ik meestal niet, maar komt wel eens voor. In het begin wilde ze 'om' niet snappen, een hoefslag, kun je daarop lopen? Aangalopperen wil ze ook niet echt, behalve natuurlijk als ze losloopt. Maar ach, het gaat steeds wat beter, we worden nog wel een leuk paar Lovers .
Succes vandaag met die NH oefeningen, ben ik dus ook maar aan begonnen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:30

Ik ben er zowiezo niet zo'n voorstander van om iets met of aan je paard te gaan doen terwijl hij in zijn stal staat, als hij ergens van schrikt sta je zo klem met hele lelijke gevolgen. Soms kun je even niet anders, maar ik probeer het altijd te voorkomen.

Toon zal nooit naar mensen slaan of zo, maar slaat af en toe wel naar zijn deken als ik die op wil doen: hij HAAT dekens! Hij heeft het twee keer gedaan, beide keren heeft hij onmiddellijk een rotschop van me gehad. Ik hoop dat hij nu voor altijd begrepen heeft dat hij dat niet moet doen, maar ik zal altijd op blijven letten, ben zuinig op mijn knieschijven! Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:45

Jur is af en toe ook zo'n gigantisch irritante huppelk*t. Zij weet het ook weleens te doen, als haar iets niet lijkt, draait ze ook met haar kont richting mij, zodat ik niet meer kan doen wat ik van plan was en maar dreigen.... Boos! Ze trapt normaal nooit, maarp zulke momenten weet ik dat ze het wel KAN doen. Ze weet dan precies zo te gaan staan dat ik haar geen lel of schop kan verkopen zonder daarbij zelf een mep te krijgen. Vaak helpt goed kwaad worden bij haar wel. Dan draait ze weg en kan ik alsnog doen wat ik van plan was. Mara het is altidj weer en test hoe ik er nu weer op ga reageren. Merries.... Lovers

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:47

Ja ik herken het heel goed!
Vorige keer ging ik met Nuala loswerken. Ze begon al met gigantisch in de ronte te flemen, terwijl ze aan het draven was en er geen hengst in de buurt was he! En schoppen naar me enzo. Maar ik hield gewoon vol en na een uur draven gaf ze eindelijk toe, ik had gewonnen.

Dat dacht ik in ieder geval, want toen ik op stal haar deken vast wilde maken tussen haar achterbenen haalde ze toch mooi naar me uit!
Omdat ze los stond ben ik gewoon heel snel naar buiten gegaan. Ik was ZO boos }> dat ik eerst in een andere stal ben gaan afkoelen. Daarna teruggegaan maar ik durfde de deken niet meer vast te maken. Huilen

Ondertussen durf ik het weer wel, maar alleen buiten en als ze vast staat.
Dominante paarden zijn helemaal niet leuk, bij Nuala valt het nog wel mee, want ze is tegelijk ook erg onzeker, maar mijn vorige paard, een klophengst ging echt te ver. Die wilde me echt dood hebben!! Die heb ik dus verkocht aan iemand die veel steviger in zijn schoenen staat en hij is nu al veel toleranter.

Groetjes Esmeralda

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 11:17

Had ik het verdorie dus gister met les weer!!!! Die merrie vloog weer met haar kont naar me toe van : kom maar als je durft... Kleine flikker dat ze d'r is. Boos! Maar ach, ik ben weer ff goed kwaad geworden, heb haar aan het halster zo kort vastgezet dat ze met haar neus tegen het hekwerk aan stond. DAT vond mevrouw dus niet zo leuk en ze besloot zich maar gauw weer te gedragen... Extreme duivel

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 12:05

Mijn tinker heeft een hele andere methode om te voorkomen dat de deken op zijn rug terechtkomt, hij gaat met zijn gehele lengte tegen de muur gedrukt staan zodat de deken niet over hem heen kan Haha!
Gelukkig heeft hij nog nooit zijn kont naar me toe gedraaid of een been in mijn richting opgetild; wel heeft hij de neiging om bij iets engs zo ongeveer in me te kruipen; ook niet echt handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 01:11

Je paardje is wel lekker met je bezig, je hebt in ieder geval haar aandacht Lachen. Even serieus, onthou goed dat je moet zorgen om respect te kweken bij je paard. Paarden hebben voor snoep geen respect. Wat je wilt is dat je paard iets voor je doet omdat je het vraagt en niet omdat je snoep hebt. Je paard belonen is natuurlijk goed, maar blijf goed in de gaten houden dat ze het voor jou doet.
Nog iets, het heeft weinig zin om je voor te nemen je paard morgen of overmorgen 'uit te gaan leggen' hoe de wereld in elkaar zit. Ten eerste niet omdat je op moet treden du moment er iets misgaat en ten tweede weet je niet hoe je paard morgen of overmorgen (volgende week, jaar) zal zijn. Dat soort voornemens kun je niet hebben. Je kunt je voor jezelf van alles voornemen (streng zijn, geduldig zijn, etc.), maar niet voor je paard. Hoe je paard in zijn vel zit, zie je op het moment zelf.
Als je je onzeker voelt, zorg dan dat er iemand bij je is om je te helpen, dat is wel zo veilig en niet iets om je voor te schamen.
Laatste tipje: blijf scherp op de situatie en handel direct, zowel bij correctie als bij beloning. Ieder paard heeft duidelijkheid nodig, dus probeer haar dat zoveel mogelijk te geven. Als je haar een keertje een verdiende klap verkoopt, dan daal je heus niet in haar achting. Zorg ajb, dat dit niet verder gaat.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-02 13:24

Lovely: volledig met je eens hoor!
Ze kreeg ook pas een snoepje nadat ze rustig bleef staan tijdens het droog wrijven (ook al vond ze het niet leuk grijnz). Pas toen ik klaar was liep ik de stal uit en kwam terug met een brokje.

Wat betreft 'optreden op het moment dat er iets misgaat'...
Ik kon weinig doen want ze stond met haar kont naar me toe en dan kun je haar niet stompen/schop verkopen, veel te link.
Ze heeft tot nu toe mij nooit geschopt, maar ik weet niet of ze het dan wel zou doen.
Ik ben het met je eens dat je moet handelen zoals het paard op dat moment reageert, en heel duidelijk moet zijn.
Echter de join-up helpt wel om op een duidelijke normale manier aan te geven waar je grenzen liggen.
Je spreekt dan als het ware 'paardentaal', wat voor haar makkelijk te begrijpen is, en door haar verschillende richtingen op te laten lopen, in verschillende gangen, wordt al snel duidelijk dat ik degene ben die bepaalt wat er gebeurt, niet zij.
Dat heb ik dus de volgende dag gedaan, gewoon om even weer 'mijn positie te bevestigen'.
Het maakt dan niet uit hoe ze die dag is, het is gewoon een oefening, een spel, waarbij zij dingen doet die ik van haar vraag.

Ik ben het met je eens dat een verdiende klap wel eens nodig is, maar ik stond achter haar in de stal, en kon geen kant op.
Dan kun je een klap uitdelen, das levensgevaarlijk.
Op dat moment was ik dan ook niet onzeker, maar gewoon kwaad omdat ik geen mogelijkheid had om haar duidelijk te maken dat ze te ver ging.
Heel lastig als ze zonder halster etc. op stal staat, maar ik let nu heel goed op dat ik altijd aan haar ZIJ sta en zorg dat ze niet draaien kan, zodat er weer hetzelfde gebeurt...

Als het vandaag droog blijft maar eens heerlijk haar aan het werk zetten aan de longe grijnz.
Straks wordt van de paardendrogist de liksteen geleverd, kan mevrouw vanavond weer heerlijk sabbelen.
Over beloning gesproken! Vingers aflikken